tiistai 3. joulukuuta 2019

Jesaja aramea luvut 37-39


Aramean käännös (targum) ja KR1933 rinnakkain. Erot näkyvät vahvennetulla tekstillä.

Jesaja luvut 37-39

 
Luku 37

 
1. Kun kuningas Hezkiah kuuli sen, hän repäisi vaatteensa, ja peitti itsensä säkkipukuun, ja meni Herran pyhäkköön.

Kun kuningas Hiskia sen kuuli, repäisi hän vaatteensa, pukeutui säkkiin ja meni Herran temppeliin.

2. Ja hän lähetti profeetta Jesajan, Amoz’n pojan luokse Eliakim’n, joka oli osoitettu yli sen huonekunnan, ja kirjanoppinut Shabnan, ja pappien vanhimmat, säkkipukuun puettuina.

Ja hän lähetti palatsin päällikön Eljakimin ja kirjuri Sebnan sekä pappein vanhimmat, säkkeihin puettuina, profeetta Jesajan, Aamoksen pojan, tykö.

3. He sanoivat hänelle, näin sanoo Hezkiah: tämä on ahdistuksen, pilkan ja häpeän päivä. Ahdistus on saavuttanut meidät kuin naisen, joka istuu synnyttämässä, eikä hänessä ole voimaa synnyttää.

Ja he sanoivat hänelle: "Näin sanoo Hiskia: 'Hädän, kurituksen ja häväistyksen päivä on tämä päivä, sillä lapset ovat tulleet kohdun suulle saakka, mutta ei ole voimaa synnyttää.

4. Ehkä Herran, sinun Jumalasi edessä on kuultu Rabsakeh’n sanat, joilla hänen isäntänsä, Assyrian kuningas, lähetti pilkkaamaan elävän Herran kansaa, ja Herra, sinun Jumalasi, kostaa kaikki ne sanat, jotka on kuultu hänen edessään, sen tähden, rukoile rukoilemalla tämän jäljellä olevan jäännöksen puolesta.

Ehkä Herra, sinun Jumalasi, kuulee Rabsaken sanat, joilla hänen herransa, Assurin kuningas, on lähettänyt hänet herjaamaan elävää Jumalaa, ja rankaisee häntä näistä sanoista, jotka Herra, sinun Jumalasi, on kuullut. Niin kohota nyt rukous jäännöksen puolesta, joka vielä on olemassa.'"

5. Kun Hezkiah’n palvelijat tulivat Jesajan luokse,

Kun kuningas Hiskian palvelijat tulivat Jesajan tykö,

6. Jesaja sanoi heille, sanokaa isännällenne, näin sanoo Herra: älkää pelätkö niiden sanojen edessä, jotka olette kuulleet, joilla ne Assyrian kuninkaan nuoret miehet ovat minun edessäni pilkanneet.

sanoi Jesaja heille: "Sanokaa näin herrallenne: 'Näin sanoo Herra: Älä pelkää niitä sanoja, jotka olet kuullut ja joilla Assurin kuninkaan poikaset ovat häväisseet minua.

7. Katso, minä laitan häneen hengen, ja hän on kuuleva sanoman ja palaava omaan maahansa, ja minä laitan hänet kaatumaan miekan kautta, hänen omassa maassaan.

Katso, minä annan häneen mennä sellaisen hengen, että hän kuultuaan sanoman palajaa omaan maahansa; ja minä annan hänen kaatua miekkaan omassa maassansa.'"

8. Rabsakeh palasi takaisin ja havaitsi Assyrian kuninkaan sotivan Libnah’a vastaan, sillä hän oli kuullut kuninkaan lähteneen Lachis’sta.

Ja Rabsake kääntyi takaisin ja tapasi Assurin kuninkaan sotimassa Libnaa vastaan; sillä hän oli kuullut, että tämä oli lähtenyt Laakiista pois.

9. Ja hän oli kuullut, että Thirhak, Kuusin kuningas, oli sanonut, että ”sinua vastaan on lähdetty sotimaan”. Ja kun hän kuuli sen, hän lähetti sanansaattajia Hezkiah’n luokse sanomaan,

Mutta kun Sanherib kuuli Tirhakasta, Etiopian kuninkaasta, sanottavan: "Hän on lähtenyt liikkeelle sotiakseen sinua vastaan", niin hän sen kuultuaan lähetti sanansaattajat Hiskian tykö ja käski sanoa:

10. Puhukaa näin Hezkiah’lle, Jehudan huoneen heimon kuninkaalle; älkää antako teidän Jumalanne, johon te turvaatte, pettää teitä lupaamalla, ettei Jerusalemia anneta Assyrian kuninkaan käsiin.

"Sanokaa näin Hiskialle, Juudan kuninkaalle: 'Älä anna Jumalasi, johon sinä luotat, pettää itseäsi äläkä ajattele: Jerusalem ei joudu Assurin kuninkaan käsiin.

11. Katso, te olette kuulleet, mitä Assyrian kuningas on tehnyt kaikille maakunnille, kuinka hän on hävittänyt ne kokonaan. Ja tekö luulette pelastuvanne?

Olethan kuullut, mitä Assurin kuninkaat ovat tehneet kaikille maille, kuinka he ovat vihkineet ne tuhon omiksi. Ja sinäkö pelastuisit!

12. Ovatko kaikkien niiden kansakuntien jumalat, jotka isäni hävitti, pelastaneet heitä? Gozan ja Haran ja Rezef, ja ne Edenin pojat, jotka olivat Telassarissa?

Ovatko kansain jumalat pelastaneet niitä, jotka minun isäni ovat tuhonneet: Goosania, Harrania, Resefiä ja Telassarin edeniläisiä?

13. Missä on Hamath’n kuningas, Arpad’n kuningas, Sefarvaim’n kaupungin kuningas, eikö heitä ajettu pois ja viety pakkosiirtolaisuuteen?

Missä on Hamatin kuningas ja Arpadin kuningas, Sefarvaimin kaupungin, Heenan ja Ivvan kuningas?'"

14. Hezkiah sai ne kirjeet niiden sanansaattajien käsistä, ja luki yhden niistä. Ja Hezkiah meni ylös Herran pyhäkköön, ja levitti sen Herran eteen.

Kun Hiskia oli ottanut kirjeen sanansaattajilta ja lukenut sen, meni hän Herran temppeliin; ja Hiskia levitti sen Herran eteen.

15. Ja Hezkiah rukoili Herran edessä:

Ja Hiskia rukoili Herraa ja sanoi:

16. Herra, Israelin Jumala, jonka kirkkaus on kerubien yllä, sinä olet hän, Herra, ei ole kaltaistasi sinun rinnallasi missään maan päällisissä kuningaskunnissa. Sinä olet tehnyt taivaat ja maan.

"Herra Sebaot, Israelin Jumala, jonka valtaistuinta kerubit kannattavat, sinä yksin olet maan kaikkien valtakuntain Jumala; sinä olet tehnyt taivaan ja maan.

17. Tämä on paljastettua edessäsi, oi Herra ja tuomari. Tämä on kuultu edessäsi, oi Herra ja kostaja. Ja kosta ne kaikki sanat, joilla Sancherib, Assyrian kuningas, on lähettänyt pilkkaamaan elävän Herran kansaa.

Herra, kallista korvasi ja kuule; Herra, avaa silmäsi ja katso. Kuule kaikki Sanheribin sanat, jotka hän lähetti herjatakseen elävää Jumalaa.

18. Todellakin, Herra, Assyrian kuninkaat ovat hävittäneet kaikki maakunnat ja niiden maat.

Se on totta, Herra, että Assurin kuninkaat ovat hävittäneet kaikki maat ja omankin maansa.

19. Ja polttaneet niiden epäjumalat tulessa, sillä eivät ne olleet sellaisia jumalia, joilla olisi jotain arvoa, vaan ihmiskäsien työtä, puuta ja kiveä, ja ne tuhottiin.

 Ja he ovat heittäneet niiden jumalat tuleen; sillä ne eivät olleet jumalia, vaan ihmiskätten tekoa, puuta ja kiveä, ja sentähden he voivat hävittää ne.

20. Nyt, Herra, meidän Jumalamme, pelasta meidät hänen kädestään, niin että kaikki maan kuningaskunnat tulisivat tietämään, että sinä olet Herra, eikä sinun rinnallasi ole toista.

Mutta pelasta nyt meidät, Herra, meidän Jumalamme, hänen käsistänsä, että kaikki maan valtakunnat tulisivat tietämään, että sinä, Herra, olet ainoa."

21. Sitten Jesaja, Amoz’n poika, lähetti Hezkiah’lle sanan; näin sanoo Herra, Israelin Jumala: koska olet minun edessäni etsinyt, Sancherib’sta, Assyrian kuninkaasta,

Niin Jesaja, Aamoksen poika, lähetti Hiskialle tämän sanan: "Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Koska sinä olet rukoillut minua avuksi Sanheribia, Assurin kuningasta, vastaan,

22. tämä on se sana, jonka Herra on hänestä säätänyt: sinua, Zionin seurakunnan kuningaskunta, halveksitaan ja ahdistetaan. He nyökyttelevät päätään takanasi, Jerusalemin kansa.

niin tämä on se sana, jonka Herra on puhunut hänestä: Neitsyt, tytär Siion, halveksii ja pilkkaa sinua; tytär Jerusalem nyökyttää ilkkuen päätänsä sinun jälkeesi.

23. Ketä te olette pilkanneet, ja ketä vastaan korottaneet itsenne? Kenen edessä olette korottaneet äänenne ja ylpeydellä kohottaneet katseenne? Ja te olette puhuneet sellaisia puheita, jotka eivät ole sopivia Israelin Pyhän edessä!

Ketä olet herjannut ja häväissyt, ja ketä vastaan olet korottanut äänesi? Korkealle olet kohottanut silmäsi Israelin Pyhää vastaan.

24. Omien palvelijoidenne kautta te olette pilkanneet Herran kansaa ja sanoneet, ”monilla sotavaunuillani minä olen noussut heidän linnoituksiinsa, ja minä myös valloitan heidän pyhyytensä huoneen, ja tapan parhaat heidän voimallisistaan, valitut hallitusmiehet, alistan heidän vahvat kaupunkinsa ja hävitän heidän monet sotajoukkonsa”

Palvelijaisi kautta sinä herjasit Herraa ja sanoit: 'Monilla vaunuillani minä nousin vuorten harjalle, Libanonin ääriin saakka; minä hakkasin maahan sen korkeat setrit, sen parhaat kypressit, ja tunkeuduin sen etäisimmälle harjalle, sen rehevimpään metsään;

25. Minä olen kaivanut kaivoja ja juonut vettä, minä tallasin jalkoihini minun kansani ihmisillä kaikki syvien virtojen vedet.

minä kaivoin kaivoja ja join kuiviin vedet, ja jalkapohjallani minä kuivasin kaikki Egyptin virrat.'

26. Etkö ole kuullut, mitä minä tein kauan sitten faaraolle, Egyptin kuninkaalle, koska hän hallitsi heitä? Sinua vastaan ennustivat myös Israelin profeetat, mutta et sinä tehnyt parannusta! Tämän minä olen nähnyt sinusta, minun edessäni, muinaisuudesta saakka, että näin sinulle tehdään, ja minä sen olen suunnitellut. Nyt minä saatan sen tapahtumaan, ja tämä on ollut kompastukseksi sinulle, sillä linnoitetut kaupungit ovat olleet edessäsi kuin asettuneet aallot,

Etkö ole kuullut: kauan sitten minä olen tätä valmistanut, muinaisuudesta saakka tätä aivoitellut! Nyt minä olen sen toteuttanut, ja niin sinä sait hävittää varustetut kaupungit autioiksi kiviroukkioiksi,

27. ja ahdistetut asukkaat, voimansa voitettuna, hajotettuina ja hämmentyneinä, ja ovat kuin ruoho, kuin heinä katoilla, joka keitetään ennen kuin se ehtii tuottaa hedelmää.

ja niiden asukkaat olivat voimattomat, he kauhistuivat ja joutuivat häpeään; heidän kävi niinkuin kedon ruohon ja niinkuin vihannan heinän, niinkuin katolla kasvavain kortten ja niinkuin laihon ennen oljelle tulemistaan.

28. Minun edessäni on paljastettua, kun te istutte alas pitämään neuvoa, ja lähdette sotimaan, ja tulette Israelin maahan, ja teidän raivonne on minun edessäni.

Istuitpa sinä tai lähdit tai tulit, minä sen tiedän, niinkuin senkin, että sinä raivoat minua vastaan.

29. Koska te olette nousseet minun sanaani vastaan, ja teidän metelinne on noussut minun eteeni, minä laitan kahleet poskiinne ja ohjakset huulillenne, ja minä käännän teidät takaisin sitä tietä, jota te tulitte.

Koska sinä minua vastaan raivoat ja koska sinun ylpeytesi on tullut minun korviini, niin minä panen koukkuni sinun nenääsi ja suitseni sinun suuhusi ja vien sinut takaisin samaa tietä, jota tulitkin.

30. Ja tämä on oleva teille merkkinä; syökää tänä vuonna vapaata kasvua, ja toisena vuotena sen vapaan kasvun satoa. Sitten, kolmantena vuotena, kylväkää ja niittäkää, ja istuttakaa viinitarhoja, ja syökää niiden hedelmää.

Ja tämä on oleva sinulle merkkinä: tänä vuonna syödään jälkikasvua ja toisena vuonna kesanto-aaluvaa, mutta kolmantena vuonna te kylväkää ja leikatkaa, istuttakaa viinitarhoja ja syökää niiden hedelmää.

31. Ja Jehudan heimon pelastuneet saavat jatkaa, ja jäävät jäljelle niin kuin puu, joka lähettää juuriaan alaspäin, ja kohottaa huippuaan ylös.

Ja Juudan heimon pelastuneet, jotka ovat jäljelle jääneet, tekevät taas juurta alaspäin ja hedelmää ylöspäin.

32. Sillä Jerusalemista lähtee vanhurskaiden jäännös, ja Zionin vuorelta jäljelle jääneet niistä, jotka toteuttavat opetusta. Herran sanan kautta tämä on tapahtuva.

Sillä Jerusalemista lähtee kasvamaan jäännös, pelastunut joukko Siionin vuorelta. Herran Sebaotin kiivaus on sen tekevä.

33. Sen tähden, näin sanoo Herra siitä Assyrian kuninkaasta; hän ei ole tuleva tähän kaupunkiin, eikä ampuva sinne nuoltakaan, eikä tuleva sinne kilpien kanssa tai rakentava piiritystä sitä vastaan.

Sentähden, näin sanoo Herra Assurin kuninkaasta: Hän ei tule tähän kaupunkiin eikä siihen nuolta ammu, ei tuo sitä vastaan kilpeä eikä luo sitä vastaan vallia.

34. Sitä sama tietä, jota hän on tullut, hän on palaava takaisin, eikä hän tule tähän kaupunkiin, sanoo Herra.

Samaa tietä, jota hän tuli, hän palajaa, ja tähän kaupunkiin hän ei tule, sanoo Herra.

35. Sillä minä puolustan tätä kaupunkia, pelastaakseni sen, minun sanani tähden,

ja minun palvelijani Davidin tähden.

Sillä minä varjelen tämän kaupungin ja pelastan sen itseni tähden ja palvelijani Daavidin tähden."

36. Ja Herran enkeli lähti ja tappoi assyrialaisia heidän leirissään 185 000, ja kun aamulla noustiin, katso, he olivat kaikki kuolleita ruumiita!

(Tästä on maininta persialaisten ikivanhoissa aikakirjoissa. ”Sotajoukko oli leiriytyneenä kahden kukkulan väliin. Yöllä tuli yksi hullu nainen, kuin villipeto, ja tappoi lähes 200 000 sotakuntoista miestä”. Raamatun ulkopuoliset, historialliset todisteet ovat aina sydäntä virvoittavia!)

Niin Herran enkeli lähti ja löi Assurin leirissä sata kahdeksankymmentä viisi tuhatta miestä, ja kun noustiin aamulla varhain, niin katso, he olivat kaikki kuolleina ruumiina.

37. Silloin Sancherib, Assyrian kuningas, lähti pois, ja meni ja palasi Niniveen.

Silloin Sanherib, Assurin kuningas, lähti liikkeelle ja meni pois; hän palasi maahansa ja jäi Niiniveen.

38. Ja kun hän oli palvelemassa epäjumalansa Nisrokin huoneessa, hänen poikansa Adram-Melek ja Shar-Ezer, tappoivat hänet miekalla ja pakenivat Kurdistanin maahan. Ja Esar-Hadon, hänen poikansa, hallitsi hänen sijaansa.

(Kurdistan on tässä Kardu קַׁ רדוֹ , 1Moos.8:4 Tg  arkki pysähtyy samaan maahan, maininta myös Jer.51:27 Tg, joten Araratin maa on käännetty tällä tavalla Tg kirjoittamisen aikaan.)

Mutta kun hän oli kerran rukoilemassa jumalansa Nisrokin temppelissä, surmasivat hänen poikansa Adrammelek ja Sareser hänet miekalla; sitten he pakenivat Araratin maahan. Ja hänen poikansa Eesarhaddon tuli kuninkaaksi hänen sijaansa

 
Luku 38

 
1. Niinä päivinä Hezkiah sairastui, ja oli kuolemaisillaan. Ja profeetta Jesaja, Amoz’n poika, tuli hänen luokseen ja sanoi hänelle; näin sanoo Herra, anna käskyt huoneesi miehille, sillä sinä kuolet, etkä toivu tästä sairaudesta.

Niihin aikoihin sairastui Hiskia ja oli kuolemaisillaan; ja profeetta Jesaja, Aamoksen poika, tuli hänen tykönsä ja sanoi hänelle: "Näin sanoo Herra: Toimita talosi; sillä sinä kuolet etkä enää parane."

2. Sitten Hezkiah käänsi kasvonsa pyhäkön seinää kohti, ja rukoili Herran edessä,

Niin Hiskia käänsi kasvonsa seinään päin ja rukoili Herraa

3. ja sanoi; Herra, kuule pyyntöni, muista, kuinka minä olen palvellut sinun edessäsi totuudessa ja kokonaisella sydämellä, ja olen tehnyt sitä, mikä on oikeaa sinun edessäsi. Ja Hezkiah itki katkerasti.

ja sanoi: "Oi Herra, muista, kuinka minä olen vaeltanut sinun edessäsi uskollisesti ja ehyellä sydämellä ja tehnyt sitä, mikä on hyvää sinun silmissäsi!" Ja Hiskia itki katkerasti.

4. Silloin Herran profetian sana tuli Jesajalle;

Mutta Jesajalle tuli tämä Herran sana:

5. Mene ja sano Hezkiah’lle; näin sanoo Herra, sinun isäsi Davidin Jumala, sinun rukouksesi on kuultu minun edessäni, sinun kyyneleesi ovat peittämättöminä edessäni; katso, minä lisään elämääsi viisitoista vuotta.

"Mene ja sano Hiskialle: 'Näin sanoo Herra, sinun isäsi Daavidin Jumala: Minä olen kuullut sinun rukouksesi, olen nähnyt sinun kyyneleesi. Katso, minä lisään sinulle ikää viisitoista vuotta;

6. Minä vapautan sinut ja tämän kaupungin Assyrian kuninkaan kädestä, ja minä puolustan tätä kaupunkia.

ja minä pelastan sinut ja tämän kaupungin Assurin kuninkaan käsistä ja varjelen tätä kaupunkia.

7. Ja tämä on teille Herralta merkkinä, että Herra tekee, mitä on luvannutkin;

Ja tämä on oleva sinulle merkkinä Herralta siitä, että Herra tekee, mitä on sanonut

8. Katso, minä laitan sen auringon varjon, joka on Ahaz’n aikakellossa, laskemaan kymmenen tuntia. Niin aurinko laski kymmenen tuntia siinä kivikellossa.

katso, minä annan aurinkokellon varjon siirtyä takaisin kymmenen astetta, jotka se jo on auringon mukana laskeutunut Aahaan aurinkokellossa.'" Ja aurinko siirtyi aurinkokellossa takaisin kymmenen astetta, jotka se jo oli laskeutunut.

9. Kiitoksen kirjoitus siitä ihmeestä, joka tehtiin Hezkiah’n, Juudan heimon huoneen kuninkaan puolesta, kun hän oli sairas, ja parantui sairaudestaan.

Hiskian, Juudan kuninkaan, kirjoittama laulu, kun hän oli ollut sairaana ja toipunut taudistansa:

10. Minä ajattelin; päivieni murheessa minun on lähdettävä pois, tuonelan porteille, hyvän muisto on jo lisätty minun vuosiini.

"Minä sanoin: Kesken rauhallisten päivieni minun on mentävä tuonelan porteista; jäljellä olevat vuoteni on minulta riistetty pois.

11. Minä sanoin, ei minua enää nähdä sen peljättävän Herran edessä, hänen kirkkautensa läsnäolon maassa, jossa elämällä on pituutta. En minä enää saa palvella hänen edessään pyhäkössä, josta ilo on lähtevä kaikille maan asukkaille. Minun elämäni loppuu, niin etten saa asua Jerusalemissa, totuuden kaupungissa.

Minä sanoin: En saa minä enää nähdä Herraa, Herraa elävien maassa, en enää ihmisiä katsella manalan asukasten joukossa.

12. Minun sukupolveni lasten päivistä, minun päiväni katkaistaan ja leikataan pois, ja ne viedään minulta pois, taitellaan kasaan niin kuin paimenen teltta. Elämäni on kääritty kokoon kuin padottu virta, minut ajetaan pois kuningaskuntani kunniasta, minun päiväni ja yöni kohtaavat loppunsa.

Minun majani puretaan ja viedään minulta pois niinkuin paimenen teltta; olen kutonut loppuun elämäni, niinkuin kankuri kankaansa, minut leikataan irti loimentutkaimista. Ennenkuin päivä yöksi muuttuu, sinä teet minusta lopun.

13. Minä ärjyin aamuun saakka, niin kuin leijona ärjyy, kun se särkee kaikki eläimen luut. Niin minunkin luut murtuvat murheen tähden, minun päiväni ja yöni kohtaavat loppunsa.

Minä viihdyttelin itseäni aamuun asti - niinkuin leijona hän murskaa kaikki minun luuni; ennenkuin päivä yöksi muuttuu, sinä teet minusta lopun.

14. Niin kuin kiinni otettu hevonen hirnuu, niin minäkin hirnun, ja valitan kuin kyyhkynen. Minä kohotan silmäni, että hengen ilo tulisi minulle siitä kirkkauden läsnäolosta, joka on taivasten korkeuksissa. Herra otti vastaan minun rukoukseni ja toteutti minun toiveeni.

Niinkuin pääskynen, niinkuin kurki minä kuikutan, minä kujerran kuin kyyhkynen; hiueten katsovat minun silmäni korkeuteen: Herra, minulla on ahdistus, puolusta minua.

15. Mutta millaista ylistystä minä voin puhua, ja lausua hänen edessään? Hän on tehnyt minulle niin paljon hyvää. Kuinka voin palvella, ja täyttää hänen edessään kaikki ne vuodet, jotka hän on lisännyt minun elämääni, pelastaessaan sieluni katkeruudesta?

Mitä nyt sanonkaan? Hän lupasi minulle ja täytti myös: minä vaellan hiljaisesti kaikki elämäni vuodet sieluni murheen tähden.

16. Herra, sinä olet luvannut tehdä kaikki kuolleet eläviksi, ja ennen näitä kaikkia, sinä teit minun henkeni eläväksi; teit minut eläväksi ja nostit minut pystyyn.

Herra, tämänkaltaiset ovat elämäksi, ja niissä on koko minun henkeni elämä. Sinä teet minut terveeksi; anna minun elää.

17. Katso, niillä, jotka toteuttavat opetusta, on suuri rauha sinun edessäsi, mutta pahan tekijöille on koittava katkeruus. Sen tähden, kun minä tiesin minun kuolemani päivän, minä rukoilin kyynelin sinun edessäsi. Minulla oli suuri katkeruus, mutta sinä olit mielistynyt minun sieluuni, ettet sitä hävittäisi, sillä sinun edessäsi kaikki minun syntini olivat unohdettuja.

Katso, onneksi muuttui minulle katkera murhe: sinä rakastit minun sieluani, nostit sen kadotuksen kuopasta, sillä sinä heitit kaikki minun syntini selkäsi taa.

18. Sillä tuonelassa olevat eivät sinun edessäsi kiitä, kuolleet eivät sinua ylistä, kadotuksen kuopassa olevat eivät odota sinulta pelastusta.

Sillä ei tuonela sinua kiitä, ei kuolema sinua ylistä; eivät hautaan vaipuneet pane sinun totuuteesi toivoansa.

19. Elävät, elävät sinua kiittävät, niin kuin minäkin tänä päivänä sinun edessäsi. Isät tekevät lapsilleen tunnetuksi sinun voimasi, ja kiittävät sanoen; kaikki nämä ovat totuutta!

Elävät, elävät sinua kiittävät, niinkuin minä tänä päivänä; isä ilmoittaa lapsillensa sinun totuutesi.

20. Herra on luvannut pelastaa meidät, ja me saamme soittimilla soittaa hänen ylistystään kaikki elämämme päivät, Herran pyhäkössä.

Herra on minun auttajani. Minun kanteleeni soittoja soittakaamme kaikkina elinpäivinämme Herran temppelissä."

21. Jesaja oli sanonut; ottakaa viikunakakkua, ja laittakaa sitä siihen tulehdukseen, ja hän on paraneva.

Ja Jesaja käski tuoda viikunakakkua ja hautoa paisetta, että hän tulisi terveeksi.

22. Hezkiah oli sanonut; mikä on oleva merkki, että minä saan mennä ylös, Herran pyhäkköön?

Niin Hiskia sanoi: "Mikä on merkkinä siitä, että minä voin mennä Herran temppeliin?"

 

Luku 39

 
1. Siihen aikaan Merodak-Baladan, Baladanin poika, lähetti kirjeitä ja lahjoja Hezkiah’lle, kun hän oli kuullut, että hän oli ollut sairaana ja parantunut.

Siihen aikaan Merodak-Baladan, Baladanin poika, Baabelin kuningas, lähetti kirjeen ja lahjoja Hiskialle, kun oli kuullut hänen olleen sairaana ja parantuneen.

2. Ja Hezkiah toivotti heidät tervetulleeksi, ja hän näytti heille varastohuoneensa, hopeat, kullat, hajusteet, kallisarvoiset öljynsä, koko asevarastonsa – kaiken, mitä hänellä oli varastoissaan. Hänen talossaan tai hänen hallitsemassaan maassa ei ollut mitään, mitä Hezkiah ei olisi heille näyttänyt.

Ja Hiskia iloitsi lähettiläistä ja näytti heille varastohuoneensa, hopean ja kullan, hajuaineet ja kalliin öljyn ja koko asehuoneensa ja kaikki, mitä hänen aarrekammioissansa oli. Ei ollut mitään Hiskian talossa eikä koko hänen valtakunnassaan, mitä hän ei olisi heille näyttänyt.

3. Sitten profeetta Jesaja tuli kuningas Hezkiah’n luokse, ja sanoi hänelle; mitä nämä miehet sanovat? Ja mistä he ovat luoksesi tulleet? Hezkiah sanoi; he ovat tulleet luokseni kaukaisesta maasta, Babelista.

Mutta profeetta Jesaja tuli kuningas Hiskian tykö ja sanoi hänelle: "Mitä nämä miehet ovat sanoneet, ja mistä he ovat tulleet sinun tykösi?" Hiskia vastasi: "He ovat tulleet minun tyköni kaukaisesta maasta, Baabelista."

4. Hän sanoi; mitä he ovat nähneet talossasi? Hezkiah vastasi; he ovat nähneet kaiken, mitä talossani on, varastoissani ei ole mitään, mitä en olisi heille näyttänyt.

Hän sanoi: "Mitä he ovat nähneet sinun talossasi?" Hiskia vastasi: "Kaiken, mitä talossani on, he ovat nähneet; aarrekammiossani ei ole mitään, mitä en olisi heille näyttänyt."

5. Sitten Jesaja sanoi Hezkiah’lle; kuule Herran sanaa.

Niin Jesaja sanoi Hiskialle: "Kuule Herran Sebaotin sana:

6. Katso, ne päivät tulevat, jolloin kaikki, mitä talossasi on, kuljetetaan pois, ja kaikki, mitä isäsi ovat koonneet varastoihin tähän päivään saakka, viedään Babeliin, eikä mitään jätetä jäljelle, sanoo Herra.

Katso, päivät tulevat, jolloin kaikki, mitä sinun talossasi on ja mitä sinun isäsi ovat koonneet tähän päivään asti, viedään pois Baabeliin; ei mitään jää jäljelle, sanoo Herra.

7. Ja jotkut sinusta lähtevistä pojista – sinun siittämiäsi – viedään pois, ja he saavat olla hallitusmiehiä Babelin kuninkaan palatsissa.

(Hallitusmiehet on tässä kohdassa rabbeja, opettajia, suurmiehiä.)

Ja sinun omia poikiasi, jotka sinusta polveutuvat, jotka sinulle syntyvät, viedään hovipalvelijoiksi Baabelin kuninkaan palatsiin."

8. Sitten Hezkiah sanoi Jesajalle; se Herran sana, jonka olet puhunut, on oikein. Sillä hän ajatteli; minun päivinäni on rauha ja turvallisuus.

(Turvallisuus on MT emet, totuus, ja tg sanatarkasti ”rehellisyys, ihmisoikeudet”.)

Hiskia sanoi Jesajalle: "Herran sana, jonka olet puhunut, on hyvä." Sillä hän ajatteli: "Onpahan rauha ja turvallisuus minun päivinäni."
 
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti