Nykyisen maailmanajan loppuhetket
”Ei mitään salaista ylöstempaamista pilviin”
Tässä kirjoituksessa käsitellään vehnää ja lustetta (rikkaviljaa)
Luste eli rikkavilja = Ne ihmiset, jotka eivät uskoneet Jeesukseen
Alkusanat
Kirjoitan aiheesta, jonka toivon
tulevan mahdollisimman monen tietoon. Kerron niistä päivistä, jotka ovat edessämme.
Lähellä vai vielä sitä lähempänä, siitä en ala tässä arvailemaan. Oikaisen myös
niitä tietoja, joita monet kristityt kertovat totuutena liittyen nykyisen
maailmanajan lopputapahtumiin.
Uusi Testamentti on kirjoituksen
lähteenä, muutama viittaus Vanhan testamentin kirjoituksiin on toki esillä.
Kirjoitus on tarkoitettu niille, jotka jo tuntevat Raamatun sanomaa, mutta myös
kaikille niille, joille tämä maailman eniten luettu kirja on vielä vieras tai
huonosti tunnettu.
Uusi Testamentti, lyhennettynä UT,
tuli jo mainittua. UT:n käännökset pohjautuvat kaikkialla maailmassa kymmeniin
toisistaan poikkeaviin kreikankielisiin teksteihin. On olemassa myös vähemmän
tunnettu arameankieleen pohjautuva käännös. Jeshua, meille suomalaisille
Jeesus, on UT:n ylivertainen päähenkilö, joka puhui äidinkielenään arameaa.
Niinpä on luonnollista, että myös UT:n alkuperäiset kirjoitukset on kirjoitettu
ensin kansan omalla kielellä. Tästä asiasta on myös kielitieteellinen todiste,
josta on tarkempi maininta kirjoituksen ohessa.
Olen lukenut Raamattua enemmän tai
vähemmän aktiivisesti 25 vuoden ajan. Silti meni pitkään niin, että monet
kirjoitukset tuntuivat sekavilta ja keskenään ristiriitaisilta, kun yritin
ymmärtää viimeisten aikojen tapahtumia. Mutta aramean UT:n käännös selkeytti em.
asioiden ymmärtämistä ratkaisevasti. Uskon, että näin käy myös kaikille niille,
jotka lukevat tämän kirjoituksen loppuun saakka.
Mitä tarkoittavat sanat vehnä ja luste?
Ne on merkitty tähän alle selvästi erottuvalla tavalla
Vehnä = Ne ihmiset, jotka uskoivat Jeesukseen
Luste eli rikkavilja = Ne ihmiset, jotka eivät uskoneet Jeesukseen
Vehnä
|
Vehnän tietää jokainen, mutta luste voi olla vieraampi sana. Viljan seassa kasvavista Palestiinan lusteista tunnetuin on huimaluste. Tämä myrkyllinen rikkavilja on ennen tähkälle tuloa niin vehnän näköinen, ettei niitä voi erottaa toisistaan. Lusteen kylväminen toisen peltoon lienee ollut melko yleistä, koska roomalainen lainsäädäntökin puhui siitä. Jeesus kertoi äärimmäisen tärkeän vertauksen vehnästä ja lusteesta. Tämä vertaus koskettaa kaikkia ihmisiä, kaikkia tämän ajan ihmisiä ja niitä, jotka ovat eläneet ennen meitä.
Huimaluste
|
Vehnän tietää jokainen, mutta luste voi olla vieraampi sana. Viljan seassa kasvavista Palestiinan lusteista tunnetuin on huimaluste. Tämä myrkyllinen rikkavilja on ennen tähkälle tuloa niin vehnän näköinen, ettei niitä voi erottaa toisistaan. Lusteen kylväminen toisen peltoon lienee ollut melko yleistä, koska roomalainen lainsäädäntökin puhui siitä. Jeesus kertoi äärimmäisen tärkeän vertauksen vehnästä ja lusteesta. Tämä vertaus koskettaa kaikkia ihmisiä, kaikkia tämän ajan ihmisiä ja niitä, jotka ovat eläneet ennen meitä.
Vehnä ja luste (Matteus
luku 13:24-30) *
On selvää, että nykyisen maailmanajan
lopputapahtumien tutkiminen tulee aloittaa vehnästä ja lusteesta.
Nämä kaksi sanaa ovat asian ydin ja samalla helppo ymmärtää.
* 24. Toisen vertauksen hän toi vertauksena heille, ja sanoi, ”taivasten
kuningaskunta on sellaisen miehen kaltainen, joka kylvi peltoonsa hyvää
siementä”.
25. Ja kun ihmiset nukkuivat, hänen vastustajansa tuli
ja kylvi lustetta
vehnän keskelle, ja lähti pois.
26. Mutta kun ruoho kasvoi ja teki hedelmää, silloin
nousivat esiin myös lusteet.
27. Ja sen talon herran palvelijat lähestyivät ja
sanoivat hänelle, ”herramme, katso, etkö sinä kylvänyt hyvää siementä peltoosi?
Mistä sen lusteet
ovat tulleet?”
28. Mutta hän sanoi heille, ”se mies, vastustaja, on
tämän tehnyt”. Hänen palvelijansa sanoivat hänelle, ”tahdotko sinä, että
menemme ja keräämme ne sieltä?”
29. Mutta hän sanoi heille, että ”ettekö te silloin,
kun keräätte lustetta,
vedä pois myös vehnää
niiden kanssa?”
30. Antakaa molempien kasvaa yhdessä
sadonkorjuuseen saakka, ja sadonkorjuun aikaan minä sanon niittäjille, ”valitkaa
ensin lusteet,
ja sitokaa heidät nippuihin, poltettaviksi, mutta vehnä – kootkaa heidät minun
aittaani”. - Matt.13:24-30 aramea
Kreikan
käännös KR38 ei poikkea sanomaltaan edellä olevasta, joten en laita sitä tähän
esille.
Tämä on vakava asia etenkin, jos on tietoinen asiasta.
Vehnä ja luste (1. kirje
tessalonikaisille luku 5:1-6) *
Paavali kirjoittaa kirjeessään:
* 1. Mutta aikakausista
ja määrähetkistä ei
teille, veljet, ole tarvis kirjoittaa; 2. sillä itse te varsin hyvin tiedätte, että Herran
päivä tulee niinkuin varas yöllä. 3. Kun he
sanovat: "Nyt on rauha, ei hätää mitään", silloin yllättää heidät
yhtäkkiä turmio, niinkuin synnytyskipu
raskaan vaimon, eivätkä he pääse pakoon. 4. Mutta te, veljet, ette ole
pimeydessä, niin että se päivä voisi
yllättää teidät
niinkuin varas; 5. sillä kaikki te olette valkeuden lapsia ja päivän lapsia; me emme ole yön
emmekä pimeyden lapsia. 6. Älkäämme siis nukkuko niinkuin muut, vaan
valvokaamme ja olkaamme raittiit. - 1.Tess.5:1-6 KR38
Vehnä ja luste (Matteus
luku 24:40-41) *
* 40. Silloin on
kaksi miestä pellolla; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään. 41. Kaksi naista on jauhamassa käsikivillä; toinen korjataan
talteen, ja toinen jätetään. - Matt.24:40-41 KR38
Nämä
alemmat kreikan kautta saadut sanat ovat olleet suuria ajatusten sekoittajia,
kun pohditaan lopun ajan tapahtumia. Salaiseen
ylöstempausoppiin uskovat ovat saaneet vahvistusta lukiessaan `talteen korjaamisesta` yhdistäen sen ylöstempaukseen ylös pilviin. Kuitenkin tämä
on harhaoppi, sillä ei ole olemassa kuin se yksi Jeesuksen tuleminen takaisin
maan päälle. Sitä päivää sanotaan Herran päiväksi.
Nämä
`talteen korjattavat` ovat sitä lustetta eivätkä suinkaan niitä
”ylöstemmattavia uskovia”, joista monet kristityt väärin opettavat ja puhuvat. Aramea ei kerrokaan `talteen korjaamisesta` vaan `kiinni
ottamisesta`. Nämä sanat ovat selviä ja
samalla johdonmukaisia.
Maahan jäljelle
jääneet eli jätettävät ovat vehnää.
Ja sama
johdonmukaisuus jatkuu:
* 37. Mutta
aivan niin kuin oli Noah’n päivinä, niin on oleva ihmisen pojan tulemuksenkin. 38.
Sillä aivan niin kuin he olivat ennen sitä
vedenpaisumusta; syötiin ja juotiin, ja otettiin
vaimoja ja annettiin miehille, kunnes tuli se päivä, kun Noah meni sisälle arkkiin. 39. Eivätkä
tienneet, ennen kuin se tulva
tuli, ja vei heidät kaikki. Näin on ihmisen pojankin tulemus oleva. – Matt.24:37-39
aramea
* 37. Sillä
niinkuin oli Nooan päivinä, niin on Ihmisen Pojan tulemus oleva. 38. Sillä
niinkuin ihmiset olivat niinä päivinä ennen vedenpaisumusta: söivät ja joivat, naivat ja naittivat, aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin, 39. eivätkä
tienneet, ennenkuin vedenpaisumus tuli ja vei
heidät kaikki; niin on myös Ihmisen Pojan tulemus oleva. - Matt.24:37-39
KR38
Kirjoitus
kertoo, että Nooan aikana uskottomat ihmiset yllätettiin täydellisesti. He
kuolivat. Nooa ja hänen perhekuntansa olivat vehnää, he jäivät jäljelle eloon. Tämä sama asia toistuu Jeesuksen tulessa maan päälle. Ei-uskottomien
ihmisten (lusteen) osa
on kuolla, mitään pakoon pääsyn mahdollisuutta ei ole enää tarjolla, koska aika
on täyttynyt.
* 27. Sillä aivan
kuten salama, joka lähtee
idästä ja näkyy länteen saakka, niin on oleva ihmisen pojan tulemus. 28. Missä ruumis on, siellä kotkat
kokoontuvat – Matt.24:27-28 aramea
* 27. Sillä
niinkuin salama leimahtaa idästä
ja näkyy hamaan länteen, niin on oleva Ihmisen Pojan tulemus. 28. Missä raato on, sinne kotkat
kokoontuvat – Matt.24:27-28 KR38Tässä on kyse kuoleman enkelien tulosta, joiden toimesta luste eli uskottomien ihmisten joukko kuolee. Kotkat tulevat ruumiiden kimppuun. Lusteesta käytetään tässä nimeä ruumis/raato
Vain
uskovat ovat jäljellä Jeesuksen tullessa maan päälle
* 29. Mutta heti
näiden ahdistuksen päivien jälkeen,
aurinko pimenee, eikä kuu näytä valkeuttaan, ja tähtiä putoaa taivaista, ja taivasten voimia järisytetään. 30. Ja silloin taivaissa
tulee näkyviin ihmisen pojan merkki, ja
silloin kaikki maan perhekunnat tanssivat, ja
he näkevät sen ihmisen pojan, joka tulee pilvien yllä, taivasten voimien ja monien ylistysten kanssa. –
Matt.24:29-30 aramea
* 29. Mutta
kohta niiden päivien ahdistuksen
jälkeen aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa, ja tähdet putoavat taivaalta, ja taivaitten voimat järkkyvät. 30. Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat;
ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella. – Matt.24:29-30 KR38
Tämä
on se ihmiskunnan ratkaiseva muutoksen hetki, kun meidän nykyinen maailmanaika
päättyy ja alkaa uusi tuhat vuotta kestävä aika Jeesuksen saapuessa omiensa luo
maan päälle. Se on myös valtavan suuri riemunaihe kaikille ihmisille. Kaikki
uskottomat ihmiset ovat poissa. Niinpä kaikki ihmiset `tanssivat` riemusta Jeesuksen tulon hetkellä. Kreikan käännöksen
kautta saa sen käsityksen, jonka mukaan kyseessä olisi ikään kuin suuri
hätätilanne ihmisten `parkuessa`. Kuitenkin uskoville se suuri, kauan odotettu riemun
hetki, kun Jeesus saapuu. Kaikki vaivat ja ahdistukset ovat päättyneet. Vanha ihminen muutetaan uudeksi ihmiseksi. (Lue 1.kirje korintolaisille
luku 15:51-52, löytyy kirjoituksen loppupuolelta.) Silloin ei enää itketä eikä ole tuskaa
vaan kaikki on pelkkää suurta riemua!
Vehnän kokoaminen (Matteus luku 24:31) *
* 31. Ja
hän lähettää enkelinsä, sen suuren pasuunan kanssa, ja he kokoavat ne valitut, hänen omansa, neljästä
tuulesta, ja taivasten ääriin saakka. –
Matt.24:31 aramea
* 31. Ja
hän lähettää enkelinsä suuren pasunan pauhatessa,
ja he kokoavat
hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin. - Matt.24:31 KR38
Tämä
on se todellinen, ainoa ”tempaus”, joka tapahtuu enkelien kokoamisen kautta!
Valitut kootaan, lisäksi aramea kertoo lisäksi ”hänen omansa”. Ei jää
epäselvyyttä, keitä ovat nämä valitut! Tämä sama asia on kerrottu myös Paavalin
1. kirjeessä tessalonikalaisille:
Vehnän kokoaminen (1. kirje tessalonikaisille luku 4:17) *
* 17. Ja
silloin me, jotka olemme niitä jäljelle
jääneitä, jotka elämme, viedään pois heidän kanssaan kuin yhtenä pilvenä, meidän Herramme
tapaamiseen avaralla paikalla, ja siten me saamme olla kaikki ajat meidän Herramme kanssa. - 1.Tess.4:17 aramea
*
17. sitten
meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme
jääneet tänne, temmataan yhdessä
heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan
yläilmoihin; ja niin me saamme aina
olla Herran kanssa. - 1.Tess.4:17 KR38
Tässä on se
Raamatun jae, joka on johtanut väärään,
salaiseen ylöstempausoppiin. Sekä aramean että kreikan käännöksestä
ilmenee, että ”nämä jäljelle jääneet”
ovat Jeesukseen uskovia eli vehnää. Mutta sitten alemmassa käännöksessä ajatus
menee raiteiltaan, kun kerrotaan pilviin tempaamisesta yläilmoihin.
Alkuperäisen aramean tekstin kääntäjä ei ole ymmärtänyt,
että seemiläisessä kielenkäytössä pilvi tarkoittaa myös suurta joukkoa, suurta
ihmismäärää eikä pelkästään taivaalla leijuvaa pilveä. Kirjeessä
hebrealaisille on vastaava esimerkki: ”Sentähden, kun meillä on näin suuri pilvi todistajia ympärillämme, pankaamme mekin pois kaikki, mikä meitä
painaa, ja synti, joka niin helposti meidät kietoo, ja juoskaamme kestävinä
edessämme olevassa kilvoituksessa” (Hebr.12:1). Jokainen ymmärtää, että tässä
on suuri joukko todistajia. Tässäkään ei siis ole kyse taivaan pilvestä. Tuskinpa
kukaan niin ajatteleekaan.
voit lukea muista seemiläisistä idiomeista (luonteenomaiset ilmaisut) ja samalla
pääset lukemaan kielitieteellisiä
todisteita
siitä, että
aramea on UT:n alkukieli.)
Myös
meillä suomen kielessä on aivan samanlainen
idiomi liittyen pilveen. Kun sanomme esim. että ”ihmisiä oli pilvin
pimein”, niin ymmärrämme heti, että ihmisiä oli paljon, suuri joukko.
Yllä
oleva jae 17 kertoo yksinkertaisesti sen, että Jeesuksen tulon yhteydessä
uskovat viedään suurena joukkona Herran luo Herran enkelien toimesta. Matt.24:31 ja 1.Tess. 4:17 kertovat aivan samasta
asiasta. Jae 17 kertoo myös, että ”viedään heidän
kanssaan.” Edelliset jakeet 15-16* kertovat,
keitä he ovat:
* 15. Mutta tämän me puhumme teille meidän Herramme sanan kautta, että me, jotka olemme ne jäljelle jääneet siinä meidän Herramme tulemuksessa,
jotka elämme, ei meitä viedä ennen
niitä, jotka ovat nukkuneet. 16. Koska hän, meidän Herramme käskyn kautta, ja sen enkelijohtajan äänen kautta, ja Jumalan pasuunan kautta, on
laskeutuva taivaista, ja ne
kuolleet, jotka ovat Messiaassa, tulevat nousemaan ensin. - 1.Tess.4:15-16 aramea
* 15. Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme
elossa, jotka jäämme tänne
Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen
niitä, jotka ovat nukkuneet. 16. Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa
kuolleet nousevat ylös ensin - 1.Tess.4:15-16
KR38Asia on harvinaisen selvä: Eri aikakausina Jeesukseen uskoneet herätetään haudoistaan Jeesuksen tulon hetkellä ja he saavat uuden ylösnousemusruumiin. Tämä herättäminen tapahtuu ennen elossa olevien keräämistä. Herran luo kokoaminen tapahtuu kuitenkin yhtenä joukkona, kuten jae 17 kertoo.
Palataan vielä
takaisin lusteeseen
ja katsotaan, mitä Ilmestyskirja kertoo siitä
Ilmestyskirja kertoo lusteen
niittämisestä luvun 14 jakeissa 14-20
* 14. Ja
katso, valkoinen pilvi, ja pilven yllä istui miehen kaltainen,
ja hänellä oli päänsä päällä kultainen kruunu, ja terävä sirppi kätensä yllä. –
Ilm.14:14 aramea
* 14. Ja minä näin, ja katso: valkoinen pilvi, ja
pilvellä istui Ihmisen Pojan muotoinen,
päässänsä kultainen kruunu ja kädessänsä terävä sirppi. – Ilm.14:14 KR38
Raamatussa enkeleitä kuvataan toisin kuin
kuvataiteessa aina miehinä ja heillä on myös miesten nimet. Aramea kertoo
sirppiä pitelevästä enkelistä, joka oli miehen kaltainen. Jostain syystä alempi
kreikan käännös kertoo ”Ihmisen Pojan muotoisesta”, joka vie ajatuksen
Jeesukseen. Tämä ei kuitenkaan voi pidä paikkaansa, sillä Jeesus surmaa
tullessaan ainoastaan Antikristuksen, ei sirpillä, vaan suunsa henkäyksellä: ”niin silloin
ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja
tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä” (2.Tess.2:8).
* 15. Ja toinen enkeli lähti temppelistä, ja huusi valtavalla äänellä pilven yllä istuvalle, ”lähetä sirppisi ja niitä, sillä on tullut aika niittää!” 16. Ja pilven yllä istuva heitti sirppinsä maan
päälle, ja maa tuli niitetyksi. – Ilm.14:15-16 aramea
* 15. Ja
temppelistä tuli eräs toinen
enkeli huutaen suurella äänellä
pilvellä istuvalle: "Lähetä sirppisi ja leikkaa, sillä leikkuuaika
on tullut, ja maan elo on
kypsynyt." 16. Ja pilvellä istuva heitti sirppinsä maan
päälle, ja maa tuli leikatuksi.
– Ilm.14:15-16 KR38Toisen enkelin käskystä sirppiä pitelevä enkeli niittää maan lusteen eli uskottomat ihmiset. Niitto koskee koko maata, mutta poikkeaa jäljempänä tulevan enkelin niittämisestä.
Terävä sirppi ja toinen enkeli (Ilm. 14:17) *
* 17. Ja toinen enkeli lähti temppelistä, joka on taivaissa, ja hänellä oli terävä
sirppi mukanaan. – Ilm.14:17 aramea
* 17. Ja taivaan temppelistä lähti eräs toinen
enkeli, ja hänelläkin oli terävä sirppi. – Ilm.14:17 KR38
Tässä
näemme, että toinen enkeli lähtee terävän sirpin kanssa niittämään maan päällä
olevaa lustetta.
Toinen enkeli niittää maan lusteen (Ilm.14:18) *
* 18. Ja toinen
enkeli lähti alttarilta, hän, jolla oli
valta yli tulen, ja huusi valtavalla äänellä hänelle, jolla on se terävä sirppi, ”sinä, lähetä terävä sirppisi ja kokoa tertut maan viinitarhoista, sillä sen rypäleet ovat suuria!” – Ilm.14:18 aramea
* 18. Ja
alttarista lähti vielä toinen enkeli, jolla oli tuli vallassaan, ja hän huusi suurella äänellä sille, jolla oli se terävä sirppi, sanoen:
"Lähetä terävä sirppisi ja korjaa
tertut maan viinipuusta, sillä
sen rypäleet ovat kypsyneet."
– Ilm.14:18 KR38
Tämä
on toinen kerta, kun lustetta
niitetään. Tämä erilainen niitto verrattuna ensimmäiseen, sillä käskyn
antavalla enkelillä on hallussaan tuli.
Tapahtuuko se tulen
kautta? (Palataan tähän myöhemmin Pietarin kirjeen
tarkastelussa.) Ja taas alempi kreikan käännös kertoo pahasti väärin, että sato
on kypsää,
vaikka näin ei voi olla. Aramean käännös kertoo, että ne ovat suuria. Kyse on
aivan eri asiasta.
Luste poljetaan kaupungin viinipuristamossa
(Ilm.14:19-20) *
* 19. Ja
enkeli heitti sirppinsä maan päälle,
ja maan viinitarhat tulivat kerätyiksi,
ja heitettiin Jumalan intohimon
valtavaan viinipuristamoon. 20. Ja viinipuristamo poljettiin kaupungin ulkopuolella, ja viinipuristamosta lähti
veri. Se yltää hevosten kuolaimiin, yli
1200 stadia-mittaa. – Ilm.14:19-20 aramea
* 19. Ja enkeli
heitti sirppinsä alas maahan ja korjasi maan viinipuun hedelmät ja
heitti ne Jumalan vihan suureen
kuurnaan. 20. Ja kuurna
poljettiin kaupungin
ulkopuolella, ja kuurnasta
kuohui veri hevosten kuolaimiin asti, tuhannen kuudensadan vakomitan päähän. – Ilm.14:19-20 KR38
Näissä
jakeissa kuvataan sitä kauheaa tapahtumaa, kun toisen enkelin niittämä luste poljetaan
kaupungin ulkopuolella olevassa viinipuristamossa. Ja kaupunki ei voi olla
mikään muu kuin Jerusalem. Ja surmattujen määrä on valtava annetun verimäärän
perusteella. Jos Stadia-mitta on 200 metriä (?), niin silloin veri ulottuu
kuuden kilometrin päähän. Ja enkelin surmaamat, ovatko he lähialueelta vai
kauempaa, se ei käy tästä selville.
Nämä edellä
mainitut kaksi enkeliä surmaavat maan kaikki ei-uskovat eli lusteen/rikkaviljan.
Lisäksi Ilmestyskirjan
luvussa 19:14-21 kerrotaan ihmisten surmaamisesta taivaallisen
sotajoukon toimesta ja taivaan linnuista, jotka kutsumaan ruokailemaan
ruumiiden ääreen. Tämän voi jokainen lukea omasta Raamatustaan.
Surmaaminen
ja suojelu (2.Moos.11:4-7; 12:12-13; 12:29-30) *
* 4. Ja Mooses sanoi:
"Näin sanoo Herra: Puoliyön aikana minä lähden kulkemaan kautta Egyptin
maan.
5. Ja kaikki esikoiset Egyptin maassa kuolevat, valtaistuimellansa istuvan faraon esikoisesta käsikiveä vääntävän orjattaren esikoiseen asti, ynnä kaikki karjan esikoiset.
6. Ja koko Egyptin maassa on oleva kova valitus, jonka kaltaista ei ole ollut eikä koskaan tule.
7. Mutta kenellekään israelilaiselle ei koirakaan ole muriseva, ei ihmiselle eikä eläimelle, tietääksesi, että Herra tekee erotuksen egyptiläisten ja Israelin välillä. (2.Moos.11:4-7)
5. Ja kaikki esikoiset Egyptin maassa kuolevat, valtaistuimellansa istuvan faraon esikoisesta käsikiveä vääntävän orjattaren esikoiseen asti, ynnä kaikki karjan esikoiset.
6. Ja koko Egyptin maassa on oleva kova valitus, jonka kaltaista ei ole ollut eikä koskaan tule.
7. Mutta kenellekään israelilaiselle ei koirakaan ole muriseva, ei ihmiselle eikä eläimelle, tietääksesi, että Herra tekee erotuksen egyptiläisten ja Israelin välillä. (2.Moos.11:4-7)
* 12. Sillä minä kuljen
sinä yönä kautta Egyptin maan ja surmaan kaikki esikoiset Egyptin
maassa, sekä ihmiset että eläimet, ja panen toimeen rangaistustuomion, jonka
minä olen langettanut kaikista Egyptin jumalista. Minä olen Herra.
13. Ja veri on oleva merkki, teille suojelukseksi, taloissa, joissa olette; sillä kun minä näen veren, niin minä menen teidän ohitsenne, eikä rangaistus ole tuhoava teitä, kun minä rankaisen Egyptin maata. (2.Moos.12:12-13)
13. Ja veri on oleva merkki, teille suojelukseksi, taloissa, joissa olette; sillä kun minä näen veren, niin minä menen teidän ohitsenne, eikä rangaistus ole tuhoava teitä, kun minä rankaisen Egyptin maata. (2.Moos.12:12-13)
* 29. Ja puoliyön aikana
tapahtui, että Herra surmasi kaikki Egyptin maan
esikoiset,
valtaistuimellaan istuvan faraon esikoisesta vankikuopassa olevan vangin
esikoiseen asti, ynnä kaikki karjan esikoiset.
30. Niin farao nousi sinä yönä ja kaikki hänen palvelijansa ynnä kaikki egyptiläiset, ja kova valitus oli Egyptissä; sillä ei ollut yhtään taloa, jossa ei ollut kuollutta. (2.Moos.12:29-30)
30. Niin farao nousi sinä yönä ja kaikki hänen palvelijansa ynnä kaikki egyptiläiset, ja kova valitus oli Egyptissä; sillä ei ollut yhtään taloa, jossa ei ollut kuollutta. (2.Moos.12:29-30)
Herra teki
erotuksen egyptiläisten ja Israelin välillä. Egyptistä lähtenyttä Israelin kansaa suojeli veri. Jeesuksen tullessa maan päälle tapahtuu erotus lusteen ja
vehnän välillä. Veri suojelee myös tulevaisuudessa. Jeesuksen ristinkuolema,
Hänen vuodatettu verensä koko ihmiskunnan
puolesta suojelee kaikkia niitä ihmisiä, jotka ovat henkilökohtaisesti ottaneet
Hänen kutsunsa vastaan.
Maailman toimintatavat palavat
(2.Piet.3:10) *
* 10. Mutta
Herran päivä tulee kuin varas, silloin taivaat yhtäkkiä katoavat, kun maailman
toimintatavat palavat, mutta ihmisiä
pääsee pakoon, ja maa, ja siinä tehdyt teot tuodaan esille.
– 2.Piet.3:10 aramea
* 10. Mutta
Herran päivä on tuleva niinkuin varas, ja silloin taivaat katoavat pauhinalla, ja alkuaineet
kuumuudesta hajoavat, ja maa ja kaikki, mitä siihen on tehty, palavat. – 2.Piet.3:10 KR38
Nämä
yllä olevat käännösten sanat poikkeavat valtavasti toisistaan. Jos alempi
kreikan käännös pitäisi paikkansa, niin silloin koko maa olisi kuin sulaa
laavaa. Alkuaineiden hajoaminen vaatii tuhansien asteiden pitkäkestoista
kuumuutta. Silloin kaikki elämä maassa päättyisi siihen sekä ihmisten että
kaikkien eläinten ja eliöstön osalta. Näin ei kuitenkaan ole, sillä jo Jesaja
kertoi ihmisistä ja eläimistä, jota elävät täydellistä elämää maassa tuhannen vuoden ajan. (Katso Jesaja 11:2-9).
Aramea
ei kerro alkuaineista, vaan maailman toimintatavoista,
jotka palavat. Kaikki pahuus häviää maan päältä poistettavan lusteen myötä. Katso ihmisen toimintatavoista esim. kirje
galatalaisille luku 5:19-21. Maailman alkeisvoimien hallintakausi on
päättynyt! Lisäksi aramea kertoo, että ihmisiä pääsee pakoon. He ovat
tietenkin sitä vehnää. Pakoon pääsee suojelun ansiosta. Suojelu oli
jo aiemmin esillä, joten sitä ei
tarvitse toistaa.
Tähän väliin on syytä laittaa todiste siitä, kuinka kaikki tämä muutos on
mahdollista. Vastaus löytyy ensimmäisestä kirjeestä korinttolaisille:
Ihmisten muuttuminen (1.kirje korinttolaisille luku
15:51-52) *
* 51. Katso, minä sanon teille salaisuuden, emme me kaikki nuku, mutta me
kaikki tulemme muuttumaan.
52.
Nopeasti kuin silmänräpäys, sen viimeisen pasuunan kutsuessa, ja kuolleet
nousevat ilman turmelusta, ja me tulemme muuttumaan. – 1.Kor.15:51-52 aramea
*
51. Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta
kaikki me muutumme,
52. yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan
soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me
muutumme. – 1.Kor.15:51-52 KR38
Tästä
hetkestä alkava tuhatvuotinen aikakausi on täysin erilainen kuin meidän
nykyinen maailma. Kaikki pahuus on poissa. Myös kuolleista herätettävät
ihmiset, joilla on ollut eläessään usko Jeesukseen, saavat uuden
ylösnousemusruumiin lisäksi turmeltumattoman luonteen.
* 11. Sen tähden, niin kuin nämä kaikki pakoon pääsevät, olkaa te kuin juuri niitä vanhurskaita, että
olisitte pyhät elämäntavoissanne ja Jumalan kunnioittamisessa. 12.
Että odottaessanne, ja halutessanne
sitä Jumalan tulemuksen päivää, jossa
taivaat koetellaan tulen
kautta, te tulisitte pääsemään pakoon, ja silloin maailman
toimintatavat sulaen
palavat. – 2.Piet.3:11-12 aramea
* 11. Kun siis nämä kaikki
näin hajoavat, millaisia
tuleekaan teidän olla pyhässä vaelluksessa ja jumalisuudessa, 12. teidän,
jotka odotatte ja joudutatte Jumalan
päivän tulemista, jonka voimasta
taivaat hehkuen hajoavat ja alkuaineet kuumuudesta sulavat! – 2.Piet.3:11-12
KR38 Tämä on jatkoa edellä olevalle jakeelle 10. Pakoon pääsevät ovat sitä vehnää. (Ja millainen pako se onkaan! Tästä voit lukea alempana olevan väliotsikon ”Taivaat katoavat”-väliotsikon alta.)
Paavali antaa
ohjeen elossa oleville, koskee siis
meitä kaikkia. Meidän tulee olla elämäntavoissamme pyhiä ja kunnioittaa
Jumalaa. Näin meillä on mahdollisuus päästä pakoon sitä tuomiota, joka kohtaa
maata. Mitään muuta tietä ikuiseen elämään ei ole annettu vaihtoehdoksi. Herran
päivän tulemusta emme voi jouduttaa, kuten kreikan käännös kertoo, mutta meidän
tulee odottaa ja haluta sitä. Silloin pysymme paremmin oikealla tiellä, kun
elämän tarkoitus ja päämäärä on aina kirkkaasti mielessä ja tiedossa!
Aramea kertoo tulesta jakeessa 12. Tämä viittaa jo
edellä olleeseen asiaan, jossa toinen enkeli niitti lusteen pois maan päältä. Käskyn
antaneesta enkelistä sanotaan: ”Ja toinen enkeli
lähti alttarilta, hän, jolla oli
valta yli tulen…” (Ilm.14:18). Maan tuomioihin liittyy myös tuli, mutta vehnä
säästyy sen aiheuttamalta tuholta.
Jeesuksen tulemisen aika?
Alkusanojen mukaisesti en ala arvailemaan Jeesuksen tulon hetkeä. Raamatusta saamme kuitenkin lukea
muutaman tärkeän asian, jotka tapahtuvat ennen Jeesuksen tuloa. Mainitsen
niistä kaksi. Toinen niistä on Israelin kaikkien heimojen kokoaminen
laajenevan Israelin maaperälle. Vertaus kymmenestä neitsyestä (Matteus 25:1-13), siitä ei nyt enempää kuin että uskon, että se liittyy Israelin kymmenen heimon kokoamiseen. Jeesus kertoi 36 vertausta, ja tämä on ainoa vertaus, jossa täytyy lähteä liikkeelle ja lisäksi neitsyt-sana liittyy Israeliin. Itse asiassa vertaus kymmenestä neitsyestä ei sovi mihinkään muuhun tapahtumaan. Kirjoitusten mukaan kadonneen kansan kokoaminen tapahtuu ahdistuksen aikaan. Tästä aiheesta kirjoitin tiivistetysti aiemmin Israelin kadonneet kansat
palaavat https://jouninkootut.blogspot.com/2019/12/israelin-kadonneet-kansat-palaavat.html
Toinen asia on Antikristuksen
eli Messiaan vastustajan ilmestyminen. Hänen tulonsa on todennäköisesti niin
pettävää, että suurin osa ihmisistä ei ymmärrä, kenestä on kyse.
Tulee aika, jolloin kansat ajautuvat tilanteeseen, jossa he tarvitsevat
pelastavan johtajan. Jeesuksen tullessa hänet tuhotaan: ”niin silloin
ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja
tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä” (2.Tess.2:8).
Kun Jeesus vielä viipyy, niin eikö meidän sitten tarvitse odottaa hänen
tulemistaan? Ei näin! Tulee odottaa, sillä se päivä, jolloin kuolemme täällä
maan päällä, on myös Jeesuksen tulon päivä meidän jokaisen kohdalla. Näin on
ollut aina jo ennen meitä. Silloin emme voi enää palata ajassa taaksepäin
emmekä muuttaa enää valintojamme. Samalla emme voi enää vaikuttaa
tulevaisuuteemme. Jeesuksen tuloa tulee odottaa!
Iso osa ihmisistä luulee, että kuoleman jälkeen mennään taivaaseen. Näin
on opetettu ja näin on myös laulettu. Kuitenkaan Raamatussa ei sanota kertaakaan missään, että menisimme
taivaaseen lukuun ottamatta yhtä jaetta. Ja tämä väärennös löytyy vain suomalaisten Raamatusta sen uusimmasta
käännöksestä, joka on yleisessä käytössä!
”Juoksen
kohti maalia saavuttaakseni voittajan palkinnon, pääsyn taivaaseen. Sinne
Jumala kutsuu Kristuksen Jeesuksen omat” (Fil.3:14 käännös 1992). Tämä jae on väärennös!
Taivaissa on talletettu ja päätetty kaikki meille tuleva, kuten nykyinen aika, tuleva
tuhat vuotta ja myös sen jälkeinen aika. Silloin elämme ikuisesti taivaallisessa
maassa.
* Siunattu ja
pyhä hän, jolla on osa
ensimmäisessä ylösnousemuksessa, ja
häneen ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan on oleva pappi Jumalalle, ja hallitseva Messiaan kanssa tuhat
vuotta. – Ilm.20:6 aramea
* Autuas
ja pyhä on se, jolla on osa
ensimmäisessä ylösnousemuksessa; heihin
ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he
tulevat olemaan Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat hänen
kanssaan ne tuhannen vuotta.
- Ilm.20:6 KR38
* 1. Ja
minä näin uudet taivaat ja uuden
maan, sillä ensimmäiset taivaat
ja ensimmäinen maa olivat poissa,
eikä merta enää ollut. 2. Ja pyhimmän kaupungin,
uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan
taivaista, Jumalan vierestä, valmistettu kuin
morsian, sulhaselleen
kaunistettu. – Ilm.21:1-2 aramea
* 1. Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole. 2. Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu. – Ilm.21:1-2 KR38
PS. Paljon puhutaan ihmisten kielenkäytössä tulevasta maailmanlopusta. Älä usko niihin puheisiin. Raamattu ei kerro mitään maailmanlopusta. Yllä oleva kirjoitus myös todistaa tämän asian.
* 1. Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole. 2. Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu. – Ilm.21:1-2 KR38
PS. Paljon puhutaan ihmisten kielenkäytössä tulevasta maailmanlopusta. Älä usko niihin puheisiin. Raamattu ei kerro mitään maailmanlopusta. Yllä oleva kirjoitus myös todistaa tämän asian.
** ** **
Kiitos
VastaaPoistaPsalmi 37:29 Vanhurskaat perivät maan ja asuvat siinä iankaikkisesti.
Niissäkin käännöksissä missä tempaus esiintyy asiayhteys on Herraa VASTAAN meno kun hän tulee maan päälle ei tempaus taivaaseen vaan
kokoontuminen Israeliin Häntä vastaan kun hän tulee pilvessä alas.
Selkeästi sanottu! Kiitos!
Poista