Aramean käännös (targum) ja KR1933 rinnakkain. Erot näkyvät vahvennetulla
tekstillä.
Jesaja luvut 22-24
Luku 22
Ennustus Näkylaaksosta. Mikä sinun on, kun sinä kaikkinesi
katoille nouset,
2. Loistelias kaupunki, iloinen kaupunki, täyttyy metelillä! Sinun tapettusi eivät ole miekalla tapettuja,
eivätkä he kuolleet sodassa.
(22:1-2
Talmud kertoo tästä kohdasta, että papit ja leeviläiset kiipesivät Jerusalemin
valloituksen aikaan temppelin katolle, ja hyppäsivät alas kuolemaan.)
sinä humuavainen, pauhaava kaupunki, sinä remuava kylä? Surmattusi
eivät ole miekan surmaamia, eivät sotaan kuolleita.
3. Kaikki sinun hallitsijasi vietiin
yhdessä pakkosiirtolaisuuteen, jousen iskun edestä heidät vietiin pois.
Kaikki sinussa löydetyt tapettiin yhdessä, vaikka he pakenivat kauas.
Kaikki sinun päämiehesi yhdessä pakenivat, joutuivat vangiksi,
jousta vailla; keitä ikinä sinun omiasi tavattiin, ne vangittiin kaikki tyynni,
kuinka kauas pakenivatkin.
4. Sen tähden minä sanoin, jätä
minut, anna minun itkeä katkeruudessa, älä lohduta minua kansani seurakunnan onnettomuuden tähden.
Sentähden minä sanon: "Kääntäkää katseenne minusta pois: minä
itken katkerasti; älkää tunkeilko minua lohduttamaan, kun tytär, minun kansani,
tuhoutuu."
5. Sillä se on levottomuuden ja musertamisen ja tappamisen päivä, Herran Jumalan
edessä, siinä kylässä, joka lepää
siinä laaksossa, jota vastaan
profeetat ovat profetoineet. Etsitään taloista, ympäröidään torneja vuorten huipuilla!
Sillä hämmingin, hävityksen ja häiriön päivän on Herra, Herra
Sebaot, pitävä Näkylaaksossa. Muurit murrettiin, vuorille kohosi huuto.
6. Ja elamilainen kohottaa aseensa,
ihmisen vaunuissa, ja siinä pari hevosmiehiä, ja muuriin kokoonnutaan suojaan.
Eelam nosti viinen, tullen vaunuineen, väkineen ja ratsumiehineen,
ja Kiir paljasti kilven.
7. Ja on tapahtuva, että kauneimmat tasankosi täyttyvät
vaunuista, ja hevosmiehet asettuvat porteillesi.
Ihanimmat laaksosi täyttyivät vaunuista, ratsumiehet asettuivat
asemiin portin eteen.
8. Hän on paljastanut Jehudan huoneen piilopaikan, ja odotetaan sitä yhtä määräaikaa – aseet Herran huoneen aarrevaraston yllä!
Hän riisui Juudalta verhon, ja sinä päivänä sinä loit katseesi
Metsätalon asevarastoon.
9. Ja puolet Davidin kaupungista näyttää silloin laajentuvan, ja minun kansaani kerätään alalammikon
vesille.
Te huomasitte monta repeämää Daavidin kaupungin muurissa ja
kokositte vedet Alalammikkoon;
10. Ja Jerusalemin talot lasketaan, osa taloista särjetään muurin
vahvistamiseksi.
te luitte Jerusalemin talot ja hajotitte taloja vahvistaaksenne
muurin,
11. Muurien välille rakennetaan
kanavia sen vanhan lammikon vesiä varten. Mutta häntä, joka tämän on
tehnyt, ei ajatella, eikä hänestä
välitetä, joka ne on luonut jo kauan sitten.
ja te teitte molempien muurien välille paikan, johon Vanhan
lammikon vedet koottiin. Mutta hänen puoleensa te ette katsoneet, joka tämän
tuotti, häntä te ette nähneet, joka tämän kauan sitten valmisti.
12. Ja Herran Jumalan profeetta
kutsui tuon päivän itkua ja murhetta varten, ja pään ajelua ja sitomista varten.
(Osa
käsikirjoituksista sanoo päivän sijasta aika.)
Ja sinä päivänä Herra, Herra Sebaot, kutsui itkuun ja valitukseen,
pään paljaaksi ajamaan ja säkkiin vyöttäytymään.
13. Ja katso, ilo ja riemu! Sanotaan,
”tappakaamme härkiä ja teurastakaamme lampaita! Syökäämme
lihaa ja juokaamme viiniä, sillä me kuolemme, emmekä saa elää”.
Mutta katso: on ilo ja riemu, raavaitten tappaminen ja lammasten
teurastus, lihan syönti ja viinin juonti! "Syökäämme ja juokaamme, sillä
huomenna me kuolemme."
14. Profeetta sanoi, ”omilla
korvillani minä kuulin, kun tämä
säädettiin Herran, Jumalan, edessä; varmasti, tätä syntiä ei anneta teille
anteeksi, ennen kuin kuolette toisen
kuoleman, sanoo Herra Jumala”.
(”toinen
kuolema” on tässä sanatarkasti vaihtoehtoisesti myös ”lohikäärmekuolema”, תִ ניָנָ
א, sama asia, joka mainitaan ilmestyskirjan arameassa kaksi kertaa.)
Niin kuului minun korviini Herran Sebaotin ilmoitus:
"Totisesti, ei tämä teidän syntinne tule sovitetuksi, ei kuolemaanne
saakka, sanoo Herra, Herra Sebaot."
15. Näin sanoo Herra Jumala,
”tulkaa, menkää tämän vartijan
luokse, Shebnan, joka on osoitettu
huoneen yli, ja sano hänelle,”
Näin sanoo Herra, Herra Sebaot: Mene tuon huoneenhaltijan tykö,
Sebnan tykö, joka on linnan päällikkönä.
16. ”Mitä tekemistä sinulla täällä on, ja
miksi toimit näin, että olet valmistanut tänne paikan itseäsi varten?” – Paikka on valmistettu korkeuteen, ja asuinsija asetettu kalliolle!
"Mitä sinulla täällä on asiaa, ja keitä sinulla täällä on,
kun tänne itsellesi haudan hakkautat, hakkautat hautasi korkeuteen, kallioon
itsellesi asunnon koverrat?"
17. Katso, Herra heittää sinut pois,
voimallinen mies heitetään pois, ja häpeä on sinut peittävä.
Katso, Herra heittää sinua, mies, rajusti: hän kouraisee sinut
kokoon,
18. Hän ottaa pois sinulta päähineen
ja ympäröi sinut vastustajilla, niin kuin muuri ympäröi, ja karkottaa sinut avaraan maahan. Siellä
sinä kuolet, ja sieltä sinun loisteliaat
vaunusi palaavat häpeässä, koska sinä et vartioinut herrasi huoneen kunniaa.
(Matsnafta,
מַׁ צנַׁ פתָ א päähine, voi olla turbaani, tai jonkinlainen pieni kruunu. Sanaa
käytetään Tg ylipapin päähineestä.)
kääräisee sinut keräksi ja paiskaa pallona menemään maahan, jossa
on laajuutta joka suuntaan. Sinne sinä kuolet, ja sinne jäävät sinun
kunniavaunusi, sinä herrasi huoneen häpeä.
19. Ja minä heitän sinut pois sinun paikaltasi, ja kaadan alas sinun
palvelutehtäväsi.
Minä syöksen sinut pois paikastasi; hän kukistaa sinut asemastasi.
20. Ja on tapahtuva siihen aikaan, että minä korotan minun palvelijani Eljakimin, Hilkiah’n pojan,
Mutta sinä päivänä minä kutsun palvelijani Eljakimin, Hilkian
pojan,
21. Ja minä vaatetan hänet sinun viitallasi,
ja vyötän hänet sinun vyölläsi, ja laitan sinun valtasi hänen käteensä, ja hän
on oleva isä Jerusalemin asukkaille ja Jehudan
huoneelle.
ja puetan hänen yllensä sinun ihokkaasi, vyötän hänet sinun
vyölläsi ja panen sinun valtasi hänen käteensä, niin että hän on oleva isänä
Jerusalemin asukkaille ja Juudan suvulle.
22. Ja minä asetan pyhäkön
avaimen, ja Davidin huoneen vallan hänen
käteensä, ja hän avaa, eikä kukaan sulje, ja hän sulkee, eikä kukaan avaa.
Ja minä panen Daavidin huoneen avaimen hänen olallensa; ja hän
avaa, eikä kukaan sulje, ja hän sulkee, eikä kukaan avaa.
23. Ja minä osoitan hänet uskolliseksi virantoimittajaksi, joka
palvelee pysyvässä paikassa, ja hänestä tulee kirkkauden valtaistuin hänen isänsä huoneelle.
Minä lyön hänet vaarnaksi vahvaan paikkaan, ja hän tulee
kunniaistuimeksi isänsä suvulle.
24. Ja kaikki hänen isänsä huoneen kunnianarvoiset
luottavat häneen; pojat ja poikien
pojat, ruhtinaista nuorukaisiin, efodiin
pukeutuneista papeista niihin leeviläisiin, joilla on harput.
Hänen varaansa ripustautuu hänen isänsä suvun kaikki paljous,
vesat ja versot, kaikki pienet astiat, maljat ja ruukut kaikki.
25. Siihen aikaan, sanoo Herra, uskollinen
viranhaltija, joka palvelee
pysyvässä paikassa, katoaa, ja hänet leikataan pois ja hän kaatuu, ja se profetian sana hänestä tulee tyhjäksi,
sillä Herran sanan kautta niin on säädetty.
Sinä päivänä, sanoo Herra Sebaot, pettää vahvaan paikkaan lyöty
vaarna, se katkeaa ja putoaa, ja kuorma, joka oli sen varassa, särkyy. Sillä
Herra on puhunut.
(Tsur on
aramean muoto Tyyrolle. Sama sanamuoto on myös egyptiläisten savitauluissa
British Museum – kokoelmissa. Itse asiassa, osa egyptiläisten teksteistä on
arameaa, kirjoitettuna heidän hieroglyfeillään. Tg Neofiti 1 mainitsee Gen.10:4
kohdassa, että kittiläisillä tarkoitetaan Italiaa.)
Ennustus Tyyrosta. Valittakaa, te Tarsiin-laivat, sillä se on
hävitetty talottomaksi, käymättömäksi; kittiläisten maasta he saivat tämän
tiedon.
2. Hajaantukaa, oi rannikon asukkaat, oi Tsidon’n kauppiaat, meren ylittäneet ovat teidät vallanneet,
(Tsidon
on Siidon, josta em. egyptiläiset kirjoitukset puhuvat paljon, eräässä
tekstissä kerrotaan kaupungin olevan hajoamassa sisäisiin valtataisteluihin.
Näistä voi lukea ainakin teoksesta ”Egyptian literature comprising Egyptian
tales, hymns, litanies etc” (Wilson, Colonial Press 1901).
Mykistykää, te rantamaan asukkaat! Siidonin kauppamiehet,
merenkulkijat, täyttivät sinut.
3. ne, jotka hankkivat arvokasta
kauppatavaraa monille kansakunnille, sadonkorjuun seurakunnassa, ja tekivät
kauppaa kansojen kanssa.
(seurakunta
on sanatarkasti kokouspaikka, kokoontuminen.)
Ja suuria vesiä kulki Siihorin siemen, Niilivirran vilja; se oli
Tyyron sato, ja siitä tuli kansojen kauppatavara.
4. Hävetkää, Tsur’laiset, sillä lännestä se, joka kulkee meren
linnakkeiden kautta, on puhunut,
sanoen, ”kunpa vain en olisi sairas,
enkä tulisi voitetuksi, enkä
kasvattaisi nuorukaisia iloitsemaan neitsyistä!”
Häpeä, Siidon, sillä näin sanoo meri, meren linnoitus: "En ole kivuissa
ollut, en ole synnyttänyt, en nuorukaisia kasvattanut, en neitoja
vartuttanut."
5. Kun he kuulivat siitä iskusta,
jolla egyptiläisiä lyötiin, Tsur’laiset vapisivat kuullessaan.
Kun tämä kuullaan Egyptissä, niin vavistaan Tyyron kuulumisia.
6. Menkää pakkosiirtolaisuuteen,
meren maakuntaan, valittakaa, oi rannikon
asukkaat!
Menkää Tarsiiseen; valittakaa, te rantamaan asukkaat.
Onko tämä teidän remuava kaupunkinne, jonka alku on hamasta muinaisajasta,
jonka jalat kuljettivat sen kauas muukalaisena asumaan?
8. Kuka on tämän suunnitellut Tsuria vastaan, kuka laittoi kuninkaat hallitsemaan, joiden kauppiaat olivat
ruhtinaita, hallitsijat maan valtiaita?
Kuka on tämän päättänyt Tyyron osalle, kruunujen jakelijan, jonka
kauppamiehet olivat ruhtinaita, kauppiaat maanmainioita?
9. Herra on sen suunnitellut,
häväistäkseen kaiken mielihyvän kunnian,
alentaakseen maan ylhäiset.
Herra Sebaot on sen päättänyt, häväistäkseen kaiken koreuden
korskan, saattaakseen kaikki maanmainiot halveksituiksi.
10. Menkää maastanne
pakkosiirtolaisuuteen, kuin virran
vedet, paetkaa meren maakuntaan,
elinvoimaa ei enää ole!
(elinvoima
voi olla myös kukkula tai jonkinlainen kaupunki.)
Tulvi yli maasi, tytär Tarsis, niinkuin
Niilivirta; ei ole patoa enää.
11. Hänen voimansa on kohotettu
meren yli, horjuttamaan kuningaskuntia,
Herra on antanut käskyn Kanaanista, että sen
elinvoima on tuhottava!
(elinvoima
voi olla myös kukkula tai jonkinlainen kaupunki.)
Hän on ojentanut kätensä meren yli, järkyttänyt valtakunnat. Herra
on antanut käskyn Kanaania vastaan, että sen linnoitukset hävitettäköön.
12. Ja hän sanoi, ”et sinä enää ole
voimallinen, sinä, joka ryöstit Zionin kansaa. Nouse, mene pakkosiirtolaisuuteen kittiläisten luokse, eikä sinulla ole sielläkään
lepoa!”
Hän sanoo: "Älä enää ilakoitse, sinä häväisty neitsyt, tytär
Siidon. Nouse, mene kittiläisten maahan; et sinä sielläkään saa levätä.
13. Katso, kaldealaisten maa! Tämä on se kansa, jota ei ollut – assyrialainen perusti sen merensaaria
varten. He pystyttivät sen
näkyväksi, haavoittaakseen
linnakkeita, jotka katsoivat
sopiviksi tuhota.
Katso, kaldealaisten maa, kansa, jota ei ollut enää olemassa,
jonka Assur oli valmistanut erämaan eläimille, - ne pystyttävät vartiotorninsa,
ne kukistavat sen palatsit, tekevät sen raunioiksi.
14. Valittakaa, te, jotka menette
alas, meren laivoilla, sillä teidän linnakkeidenne satamat on ryöstetty.
Valittakaa, te Tarsiin-laivat, sillä hävitetty on teidän
linnoituksenne."
15. Ja on tapahtuva siihen aikaan, että Tsur hylätään seitsemäksi kymmeneksi vuodeksi, niin kuin yhden
kuninkaan päiviksi. Niiden seitsemän kymmenen vuoden päätyttyä, on Tsur’lle tapahtuva kuin porton
laulussa;
Ja siihen aikaan Tyyro unhotetaan seitsemäksikymmeneksi vuodeksi,
jotka ovat kuin saman kuninkaan aikaa. Seitsemänkymmenen vuoden kuluttua käy
Tyyron, niinkuin porton laulussa sanotaan:
16. Sinun kunniasi on kaadettu,
heitetty pois maakuntaan, se kaupunki, joka oli portto, on hylätty! Käännä harppusi valitusvirteen ja laulusi
valitukseen, että sinut muistettaisiin!
"Ota kantele, kierrä kaupunkia, sinä unhotettu portto; soita
kauniisti, laula vireästi, että sinut muistettaisiin!"
17. Ja on tapahtuva niiden seitsemän kymmenen vuoden päätyttyä, että Tsur’n muisto tulee Herran eteen, ja se palaa paikalleen, ja hankkii kauppatavaraa kaikille niille
kansojen kuningaskunnille, jotka ovat maan pinnalla.
Ja seitsemänkymmenen vuoden kuluttua Herra katsoo Tyyron puoleen,
ja se pääsee jälleen portonpalkoilleen ja tekee huorin kaikkien maan
valtakuntain kanssa, mitä maan päällä on.
18. Ja sen kauppatavara ja sen
voitto on oleva pyhä, Herran edessä.
Ei siellä varastoida eikä kätketä, vaan
sen voitto on oleva niitä varten, jotka palvelevat
Herran edessä, ravitsevaa ruokaa ja kirkkauden
vaatetusta.
Mutta sen voitto ja palkka on oleva Herralle pyhitetty; ei sitä
koota eikä talleteta, vaan sen voitto on tuleva niille, jotka Herran edessä
asuvat, runsaaksi ravinnoksi ja jaloksi vaatetukseksi
Katso, Herra tekee maan tyhjäksi ja autioksi, mullistaa sen muodon
ja hajottaa sen asukkaat.
2. Ja epäpyhä on oleva pappina, ja
palvelija herrana, ja palvelijatar emäntänä, ostaja myyjänä, lainaaja lainan
antajana, velallinen niin kuin se, jolle ollaan velassa.
Ja niinkuin kansan käy, niin papinkin, niinkuin orjan, niin hänen
herransa, niinkuin orjattaren, niin hänen emäntänsä, niinkuin ostajan, niin myyjän, niinkuin lainanottajan,
niin lainanantajan, niinkuin velallisen, niin velkojankin.
3. Maa tyhjentämällä tyhjennetään, ja murskaamalla
murskataan, sillä Herra on tämän sanan puhunut.
Maa tyhjentämällä tyhjennetään ja ryöstämällä ryöstetään. Sillä
Herra on tämän sanan puhunut.
4. Maa murehtii, on autio, maailma hävitetty, autio – maan kansojen
voimasta tulee loppu!
Maa murehtii ja lakastuu, maanpiiri nääntyy ja lakastuu; kansan
ylhäiset maassa nääntyvät.
5. Ja maa on tehnyt syntiä
asukkaidensa alla, sillä he ovat rikkoneet lain, tehneet juhlat tyhjiksi, vetäytyneet
pois siitä liitosta, joka oli iankaikkisuudesta.
(Laki on
toora, ja juhlilla tarkoitetaan raamatussa säädettyjä Herran juhlia,
מוֹעְ דַׁ יָא. Sana on 4x 3Moos.23 ja muutaman
kerran muualla.)
Maa on saastunut asukkaittensa alla, sillä he ovat rikkoneet lait,
muuttaneet käskyt, hyljänneet iankaikkisen liiton.
6. Sen tähden, valheen valan tähden,
maa on autio, ja nuo, jotka sitä asuttavat, hävitetään.
Sen tähden maan asukkaista tulee loppu,
ja vähän ihmisiä jää jäljelle.
Sentähden kirous kalvaa maata, ja sen asukkaat syystänsä kärsivät;
sentähden maan asukkaat kuumuudesta korventuvat, ja vähän jää ihmisiä jäljelle.
7. Kaikki viinin juojat murehtivat,
sillä viinipuut kuihtuvat, kaikki ilosydämiset huokaavat.
Viini murehtii, viiniköynnös kuihtuu, kaikki ilomieliset huokaavat.
8. Hääjuhlan rummut ovat lakanneet,
tauonnut voimallisten meteli,
loppunut harpun ilosävel.
Loppunut on vaskirumpujen riemu, lakannut remuavaisten melu,
loppunut kanteleitten riemu.
9. Ei enää laulun tahdissa viiniä juoda, vanha viini on oleva katkeraa sen
juojille.
Ei laulaen viiniä juoda, väkijuoma käy karvaaksi juojillensa.
10. Heidän kaupunkinsa on hajotettu, hävitetty, kaikki talot
suljettuja, ettei kukaan pääse sisälle.
Kukistettu on autio kaupunki, joka talo teljetty, sisään
pääsemätön.
11. He huutavat viinin puoleen kaduilla, kaikesta ilosta on tullut loppu,
riemu on mennyt maan päältä
pakkosiirtolaisuuteen.
Viinistä on kaduilla valitus, kaikki ilo on mennyt mailleen, riemu
maasta paennut.
12. Hävitys on jäljellä kaupungissa, ja meteli porttien sortuessa!
Jäljellä on kaupungissa hävitys, portti on pirstaleiksi lyöty.
13. Sillä näin yksittäisiä
vanhurskaita jätetään maailman keskelle, kuningaskuntien sekaan, niin kuin öljypuun sadonkorjuussa, kuin jälkikorjuu sadosta.
Sillä niin on käyvä maan päällä, kansojen keskuudessa, kuin
öljypuuta karistettaessa, kuin jälkikorjuussa, viininkorjuun päätyttyä.
14. He kohottavat äänensä, he
laulavat Herran nimessä. He riemuitsevat läpimurron tähden, niin kuin silloin, kun heidän puolestaan tehtiin voimallinen
teko siellä merellä.
Ne korottavat äänensä ja riemuitsevat, ne huutavat mereltä päin
Herran valtasuuruutta:
15. Sen tähden, kun valkeus tulee
vanhurskaille, he antavat kunniaa
Herran edessä. Meren rannikoilla
ylistetään ja siunataan Herran, Israelin
Jumalan nimeä.
"Sentähden kunnioittakaa Herraa valon mailla, ja meren
saarilla Herran, Israelin Jumalan, nimeä."
16. Pyhäköstä, josta ilo on lähtevä
kaikille maan asukkaille, me kuulemme vanhurskaiden laulun. Profeetta sanoi, ”vanhurskaiden palkan salaisuus on paljastettu minulle, pahantekijöiden
koston salaisuus on paljastettu minulle! Voi niitä ryöstäjiä, joita ryöstetään, ja niiden saalistajien saalista, jota nyt saalistetaan!”
Maan äärestä kuulemme ylistysvirret: "Ihana on vanhurskaan
osa!" Mutta minä sanon: "Riutumus, riutumus on minun osani, voi
minua: ryöstäjät ryöstävät, raastaen ryöstäjät ryöstävät!"
17. Kauhu, kuoppa ja ansa ovat yllänne, oi maan asukkaat!
Kauhu ja kuoppa ja paula on edessäsi, sinä maan asukas.
18. Ja on tapahtuva, että se,
joka pakenee kauhun edestä, lankeaa keskelle kuoppaa, ja joka nousee kuopan
keskeltä, jää kiinni verkkoon. Sillä taivaissa tehdään voimatekoja, ja
maan perustukset vapisevat.
(osa
teksteistä sanoo verkko, mitsara, osa taas ansa, mitsada. Resh ja dalet ero on
niin pieni, että luen itsekin välillä väärin.)
Joka pakenee kauhun ääntä, se putoaa kuoppaan, ja joka kuopasta
nousee, se puuttuu paulaan. Sillä korkeuden akkunat aukenevat ja maan
perustukset järkkyvät.
19. Vapisee, vapisee maa, maa horjumalla horjuu, maa särkymällä särkyy!
Maa murskaksi musertuu, maa halkee ja hajoaa, maa horjuu ja
huojuu.
20. Kaatumalla kaatuu maa, kuin
juopunut, se on oleva kuin
lehtimaja; velkansa vahvistuu sitä
vastaan, se lankeaa, eikä pysy enää
pystyssä.
Maa hoippuu ja hoipertelee niinkuin juopunut, huojuu niinkuin
lehvämaja. Raskaana painaa sitä sen rikkomus, se kaatuu eikä enää nouse.
21. Ja on tapahtuva siihen aikaan, että Herra kostaa linnakkeen joukoille, niille, jotka vaeltavat voimassaan, ja ihmislasten kuninkaille, jotka oleskelevat maan päällä.
Sinä päivänä Herra kostaa korkeuden sotajoukolle korkeudessa ja
maan kuninkaille maan päällä.
22. Ja heidät kootaan yhteen,
vankilaan, ja suljetaan selliin, ja monien
päivien jälkeen heitä muistetaan.
Heidät kootaan sidottuina vankikuoppaan ja suljetaan vankeuteen;
pitkän ajan kuluttua heitä etsiskellään.
23. Silloin nuo, jotka palvelevat
kuuta, joutuvat häpeään, ja auringon
palvojat nöyryytetään – sillä Herran
kuningaskunta paljastetaan Zionin
vuorella, ja Jerusalemissa, ja hänen kansansa
vanhinten edessä, kunniassa.
Ja kuu punastuu, ja aurinko häpeää, sillä Herra Sebaot on kuningas
Siionin vuorella ja Jerusalemissa, ja hänen vanhintensa edessä loistaa
kirkkaus.
Jesaja aramea luvut 25-27 https://tutkitaankirjoituksia.blogspot.com/2019/12/jesaja-aramea-luvut-25-27.html
Jesaja aramea luvut 25-27 https://tutkitaankirjoituksia.blogspot.com/2019/12/jesaja-aramea-luvut-25-27.html
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti