ESIKUVAT PUHUVAT ELI MESSIAS VANHASSA LIITOSSA
ILMESTYSMAJA JA SEN ESINEET
VASKINEN ALTTARI
Lue 2 Moos. 27:1-8 (kirjoituksen lopussa)
Palaamme
vielä hetkiseksi esipihalle. Tärkein siellä oleva esine oli epäilemättä alttari, joka oli portista mentäessä vaskista pesuallasta kohti. Se oli viisi kyynärää
pitkä ja yhtä leveä, täysin neliskulmainen, ja kolme kyynärää korkea. Sitä
kutsuttiin lyhyesti alttariksi; toisinaan puhutaan
vaskialttarista tai polttouhrialttarista. Jonkin kerran sitä nimitetään "Herran pöydäksi", ja sen päälle asetettua
uhria sanotaan "alttarin ruuaksi". Itse
asiassa tämä alttari olikin katetun pöydän tapainen, sillä sen päällä oli aina
jotakin uhria. Polttouhrit paloivat päivät ja yöt, ja sen tuli ei koskaan sammunut. Pihan portin kautta
esipihalle astuvan israelilaisen katse osui ensin polttouhrialttariin; siltä
nouseva savukin näkyi kauas leiriin. Hän tiesi, että tällä paikalla tuli
syntisen tuoda uhrinsa Jumalalle, tällä paikalla hän voi saada
anteeksiantamuksen ja rauhan. Tämä oli siis sangen ihmeellinen ja tärkeä
paikka! Tällä kertaa on tutkistelumme aiheena tämä
polttouhrialttari
Se oli tehty akasiapuusta, niin kuin Jumala oli käskenyt. Se oli samaa puulajia, josta suitsutusalttari,
näkyleipäpöytä, jopa koko ilmestysmaja kaikkine esineineen, vieläpä liiton
arkkikin, oli tehty. Jo tämä seikka johtaa siihen ajatukseen, että tällä
rakennusaineella on jokin tärkeä merkitys Vanhan Testamentin kalliiden
esikuvien joukossa. Asiaa on tutkittu, ja on tultu siihen johtopäätökseen, että
tarkoitetaan erästä akasiapuulajia, joka kasvaa Egyptissä, ja joka on niin kovaa, ettei se vedessäkään mätäne, ja vanhempana se
yhä kovettuu. Kestävyyteensä nähden se siis voi kuvata sitä elämää, joka pysyy kuolemassakin.
Mutta
toisaalta on muistettava, että Raamattu mädäntymistilalla kuvaa saastaisuutta
ja pahuutta, ja tämän mukaan akasiapuu, joka ei mädäntynyt, antaisi meille täydellisen puhtauden ja eheyden kuvan.
Emme
suinkaan erehdy, jos pidämme tätä puuta Jumalan
Pojan inhimillisen luonnon kuvana. Hän
nousi "niin kuin juuri kuivasta maasta" (Jes.
53:2), mutta siitä tuli kuitenkin ihmeellinen elämän puu. Hänessä ei
ollut lainkaan pahuutta eikä saastaisuutta. Ei kukaan voinut soimata Häntä
synnistä, eikä Hänessä siis ollut mitään kuoleman syytä. Mutta kun Hän
kuitenkin antautui kuolemaan, niin Hän voitti sen ja toi esiin elämän ja
katoamattomuuden. Niin, Messias tuli osalliseksi "lihasta
ja verestä" (Hebr. 2:14). Hän oli vaimon siemen, vaimosta syntynyt (1 Moos. 3:15; Gal. 4:4), Daavidin poika. Mutta Hän
oli myös uuden suvun kantaisä, toinen Aadam (Room.
5:14), "Herra taivaasta" (1 Kor. 15:45,47).
Hän ilmestyi
täällä "syntisen lihan kaltaisuudessa" (Room.
8:3), syntyi neitsyt Mariasta; ja Hän oli kuitenkin "Jumala, joka on ilmestynyt lihassa" (1 Tim. 3:
16). Hän oli ihminen, käyttäytyi kaikissa menoissaan niin kuin ihminen;
ja kuitenkin - kuinka toisenlainen kuin me, sillä Hän oli Jumala. Ja sen
tähden, koska Hän itsessään yhdisti inhimillisen ja jumalallisen luonnon, Hän
myös voi olla sinä välittävänä alttarina,
jossa Jumala ja ihminen voivat yhtyä. Apostoli nimittää Häntä tämän johdosta "ihmiseksi" sanoen näin: "Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja
ihmisten välillä, ihminen Messias Jeshua, joka antoi itsensä lunnaiksi kaikkien
edestä" (1 Tim. 2:5,6).
Raamattu
puhuu kauttaaltaan meidän Herramme kahdesta luonnosta. Mutta missä on puhe
siitä, että Hän uhraa itsensä meidän edestämme, siellä Hänen inhimillinen luontonsa astuu
etualalle. Sen tähden oli polttouhrialttari valmistettu akasiapuusta.
Mutta tämä alttari oli vielä päällystetty vaskella. Jumalan käsky kuului: "Ja päällystä se vaskella." Se oli kokonaan
peitetty vaskella, niin ettei ulkopuolelta näkynyt muuta kuin vaskea. Vaski on voiman, mutta varsinkin säälimättömän
kovuuden ja rankaisevan vanhurskauden kuva. Sen me ymmärrämme
monesta raamatunkohdasta. Profeetta Jeremian kirjassa sanotaan: "Minä teen sinusta tänä päivänä varustetun kaupungin,
rautapatsaan ja vaskimuurin koko maata vastaan, Juudan kuninkaita, sen
ruhtinaita, sen pappeja vastaan ja maan kansaa vastaan" (Jer. 1:18). Tässä
tarkoitetaan, että Jumala tekee hänet vahvaksi, voittamattomaksi ja lahjomattomaksi
seisomaan kaikkia vastaan. Mutta jumalattomasta sanotaan, että "hänet lävistää vaskijousi" (Job 20:24), millä
kuvataan, että häntä kohtaa Jumalan säälimättömän vanhurskauden tuomio. Ja kun
Herra uhkaa luopunutta kansaansa vanhurskaalla tuomiollaan, Hän sanoo: "Ja taivaasi, joka on sinun pääsi päällä, on niin kuin
vaski, ja maa, joka on allasi, on niin kuin rauta" (5 Moos. 28:23).
Ja vihdoin
muistakaamme, kuinka meidän Herramme Jeshua ilmestyy Johannekselle siinä
muodossa, että "Hänen jalkansa olivat ahjossa
hehkuvan, kiiltävän vasken kaltaiset" (Ilm. 1:15); "hehkuva" sen
tähden, että Hän vielä täällä alhaalla kärsii omissa jäsenissään, ja "vaski" sen tähden, että Hän ei kärsi
pahuutta eikä jumalattomuutta, vaan sitä kohtaa säälimätön tuomio. Ilmestyskirja
puhuu paljon siitä Jumalan vanhurskaasta ja
säälimättömästä tuomiosta, joka kohtaa jumalattomuutta.
Kun nyt
akasiapuinen alttari kuvaa meidän Vapahtajamme inhimillistä luontoa, ja se
vaski, jolla se on kokonaan peitetty, antaa meille kuvan Jumalan vakavasta,
lahjomattomasta vanhurskaudesta, niin ei liene vaikeaa käsittää, kuinka tämä esikuva on täysin toteutunut Herramme Jeshuan
elämässä. Eikö ole niin, että Jumalan lahjomaton vanhurskaus kohdistui
Häneen meidän tähtemme? Hän oli puhdas ja viaton, mutta Häneltä vaadittiin
meidän tähtemme jotakin, mihin Hän itse ei ollut syypää. Eikö Jumalan
vanhurskauden tuomio näy selvästi ristin katkerassa kuolemassa? Vaikka Hän
täytti kaikki lain vaatimukset, oli puhdas ja viaton, Hän kuitenkin sai täällä
kärsiä koko vaelluksensa ajan ja lopuksi vielä kuolla
meidän syyllisyytemme tähden. Jumala itse on tämän meille
selvästi ilmoittanut, kun Hän sanoo profeetta Jesajan kautta: "Hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden,
runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli Hänen päällänsä,
että meillä rauha olisi, ja Hänen haavainsa kautta me olemme
paratut" (Jes. 53:5).
Ei siinä
kyllin, että Hän sai kärsiä; Hänen täytyi antautua synnin tuottaman perikadon
omaksi ja kärsiä kuolema - senhän me olemme ansainneet -; Jumalan vanhurskaus
vaati sen. Jeshua oli Jumalan vanhurskauden tuomionvirtojen peittämänä, aivan
niin kuin vaski peitti kokonaan akasiapuisen alttarin. - Ja näin siis kärsivää
ja ristiinnaulittua Messiasta kuvataan meille täydellisesti näissä "tulevan hyvän varjokuvissa".
Myös esipihalla oli melkein
kaikissa esineissä nähtävissä vaski: alttarin tarve-esineissä,
pannuissa, lapioissa, maljoissa ym., pesuastiassa ja kangasaidan pylväitten
jaloissa. Kaikki tämä puhuu syntiä kohtaavista Jumalan vanhurskaista
tuomioista. Kuinka aivan toisenlainen näky kohtaakaan sitä, joka esipihalta
astuu pyhäkköön?! Mikä ero! Vaskea ei ole enää näkyvissäkään, ei edes vaskista
rengasta tai naulaa; ei, kultaa vain näkyy, kaikkialla on kultaa. Miksi niin? Esipihalla on ristiinnaulittu Messias, pyhäkössä on kirkastettu
Messias; siellä Hän kärsii meidän edestämme ja maksaa velkamme, täällä
Hän on korotettu Herra, elämän ruhtinas, joka on "tuottanut
lahjoja vastahakoisillekin". Onnellinen se, joka siellä pysyy ja
siellä vaeltaa!
On
muistettava, että mikäli tahdomme päästä Jumalan pyhäkköön, meidän täytyy kulkea polttouhrialttarin tietä.
Meidän täytyy ensin tulla kärsivän Messiaan luo, ennen kuin voimme päästä
kirkastuneen ja kirkkautta jakavan Messiaan luo. Ensin tilinteko Jumalan kanssa
vaskialttarin luona, sitten vasta suitsutusta ja kiitosuhria kulta-alttarilla. Niin kuin israelilainen ensimmäiseksi katsahti kohti
vaskialttaria, niin tulee meidänkin katsahtaa Golgataa kohti, jotta
anteeksiantamuksen ja sovituksen virrat sieltä vuotaisivat meihin.
Moni ihminen aloittaa väärästä päästä eikä sen tähden saavuta Jumalan asettamaa päämäärää. He
aloittavat kulta-alttarista, tahtovat palvella Herraa, ennen kuin ovat tulleet
osallisiksi sovituksesta. Ja siitä on seurauksena, että Jumala ei tunnusta
heitä omikseen, vaan he jäävät vieraiksi. Me emme
voi palvella Jumalaa, emme voi päästä Hänen luokseenkaan, ellemme tule Hänen
luokseen ainoan Sovittajan ja Lunastajan kautta. Se on ollut
ainoa tie kautta aikojen.
Nyt tahdomme katsella, kuinka uhritoimitus tapahtui. Kun israelilainen huomasi
tehneensä syntiä ja tulleensa jossakin asiassa syylliseksi, niin hän heti meni
laumansa luo, valitsi sieltä virheettömän
uhrieläimen ja meni sen kanssa pyhäkön
esipihalle. Täällä eläin otettiin häneltä ja sidottiin
alttarin sarveen. Sitten lähestyi uhraaja, laski kätensä eläimen pään
päälle ja tunnusti ääneen syntinsä, ikään kuin siirtäen sen uhrin päälle. Siinä
seisoi siis uhrieläin, joka kantoi isäntänsä synnin. Sitten seurasi kuoleman
isku, ja uhrieläimen veri vuoti. Osa siitä
kannettiin pyhäkköön tai vihmottiin vaskialttarille; suurin osa kaadettiin
alttarin sivuille. Alttarilla ja sen ympärillä oli paljon verta; ajoittain se
vuoti virtanaan. Elävän olennon sielu on sen veressä, muistakaamme, että vuodatettu veri on siis uhrattua elämää.
Kumpi tässä
sitten oli oikea syyllinen, israelilainen vai hänen uhrieläimensä? Epäilemättä
israelilainen. Ja kuitenkin me tässä näemme, että
syyllinen pääsee vapaaksi, ja syytön saa maksaa velan; vanhurskas kuolee
jumalattoman edestä. - Me voimme ajatella, että uhrieläin raukka vapisi
eikä tahtonut tulla esille; veren haju ja sen näkeminen hirvitti sitä. Kenties
se oli joskus väkivalloin raastettava esille. Katsokaa, Jumala on täten
tahtonut ilmoittaa meille ihmeellisen suunnitelmansa, jonka mukaan Hän aina tuomitsee ja rankaisee synnin, mutta armahtaa ja
pelastaa syntisen, aina pysyen lahjomattomassa vanhurskaudessaan. Vanhan
Testamentin esikuvissa näkyy siis jo aivan selvästi, ettei Jumala jätä mitään
syntiä rankaisematta, ja ettei Hän anna anteeksi miten vain ja milloin sattuu,
vaan Hänen vanhurskautensa vaatii aina täyttä
hyvitystä.
Mutta
katselkaamme nyt todellista suurta sovittajaa, Jeshuaa Messiasta. Hänestä on
kirjoitettu: "Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa
pois maailman synnin!" (Joh. 1:29) Ilmestysmajassa oli vain
ihmisten lampaita, jotka eivät voineet sovittaa yhtään syntiä, "sillä mahdotonta on, että härkäin ja kauristen veri voi
ottaa pois syntejä" (Hebr. 10:4). Mutta tämä Jumalan Karitsa ottaa
pois koko maailman synnit. Ja Jumala itse "heitti
Hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme" (Jes. 53:6). Hän "itse kantoi meidän syntimme ruumiissansa ristinpuuhun,
että me, synneistä pois kuolleina, eläisimme vanhurskaudelle" (1 Piet.
2:24). Luther huomauttaa tästä kauniisti, että "Hän tuli siksi,
jota Hän ei koskaan ollut, nimittäin syntiseksi, ja minä tulin siksi, joksi en
koskaan olisi voinut tulla, nimittäin vanhurskaaksi". Jos nyt kysymme:
Kuka siis ali syyllinen, Hänkö vai minä? on vastaus: Epäilemättä minä, sinä, me
kaikki. Me olemme syyllisiä, mutta Hän on ottanut päälleen meidän syntimme.
Oi, kuinka
katkeraksi ja raskaaksi tämä kaikki tulikaan Jumalan Karitsalle! Getsemanessa,
jossa Hän vapisi ja hikoili verta, se näkyy selvimmin. Mutta Hän täytti
kuitenkin mielellään Isänsä tahdon, niin kuin psalmista esittää meille Hänen
omat sanansa: "Sinun tahtosi, Minun Jumalani, Minä
teen mielelläni" (Ps. 40:9). Hän antoi henkensä vapaaehtoisesti,
kukaan ei Häntä siihen pakottanut. Jeshua itse on sen meille todistanut, kun
Hän täällä maan päällä ollessaan jo kauan ennen kuolemaansa sanoi: "Sen tähden Isä Minua rakastaa, koska Minä annan henkeni,
että Minä sen jälleen ottaisin. Ei kukaan sitä Minulta ota, vaan Minä annan sen
itsestäni. Minulla on valta antaa se, ja Minulla on valta ottaa se jälleen; sen
käskyn Minä olen saanut Isältäni" (Joh. 10:17,18). Jumalallinen
vanhurskaus tuli tyydytetyksi, ja iankaikkinen armahdus tuli meidän osaksemme!
Vaskialttarilla saamme
nähdä, kuinka täydellisesti uhrieläin kantoi
rangaistuksen ja maksoi hyvityksen. Sen
jälkeen, kun uhrieläin oli antanut henkensä, se asetettiin alttarille, jossa
paloi tuli, joka ei sammunut yöllä eikä päivällä. Tuli poltti ja kulutti uhrin
ruumiin, kunnes jäljelle ei jäänyt mitään muuta kuin pelkkä tuhka. Tämä tuhka ilmoitti uhraavalle israelilaiselle, että kaikki
oli suoritettu; mitään ei enää ollut jäljellä, hänen syntinsä oli tässä uhrin kanssa muuttunut tuhkaksi.
Kyllä tässä
oli tarkka Jumalan ja syntisen välinen tilinteko. Syntien kantaja oli
lopetettu, ei mitään ollut jäljellä! Nyt oli Jumalan vanhurskauden vaatimus
tyydytetty! Ja lopuksi vielä korjattiin tuhka pois alttarilta ja heitettiin
pyhäkön ulkopuolelle, kauas Jumalan kasvojen edestä. Syntisen synti on Jumalan
edestä otettu pois; ei sitä ole enää Jumalan eikä ihmisten näkyvissä. Siitä
tuli syntiselle sanomaton rauha!
Ja nyt,
syntitoverini, kuule tätä! Kyllä vanhurskas Jumala vaatii joko sinulta tahi
uhriltasi täyttä suoritusta. Kuka on suorittanut velkasi sinun edestäsi? Onko
Messias kärsinyt sinun edestäsi, oletko mennyt Hänen luokseen ja uskossa
laskenut kätesi tämän Uhrikaritsan päälle ja tunnustanut syntisi, jättäen sen Hänen
kannettavakseen? Jos olet sen tehnyt, niin - synti on poissa, Jumala ei sitä
enää lue syyksesi; sillä Hän tuomitsi synnin Jeshuan pyhän ruumiin lihassa, kun
Jumalan vanhurskauden tuli poltti ja kulutti kaikki loppuun saakka, kunnes Hän
voi sanoa: "Se on täytetty!" Jos sinä
Olet ottanut Jeshuan lunastajaksesi, niin voit sanoa: "Se
on täytetty minun edestäni!" Synti on pois pyyhitty; Jumala
on sen heittänyt selkänsä taakse, ei Hän sitä enää kysy. Oi, kuinka ihanan ja
pysyvän Jumalan rauhan tämä tieto voikaan antaa!
Vaskialttari oli
ensiksikin aivan yksinkertainen, niin että myös halpa ihminen voi sitä
lähestyä. Se oli neliskulmainen ja sisältä ontto
esine; sitten alttari täytettiin mullalla,
niin että se seisoi täydellisesti multakasan päällä. Näin kuului käsky: "Tee Minulle alttari maasta, ja uhraa sen päällä
polttouhrisi ja yhteysuhrisi, lampaasi ja raavaasi" (2 Moos. 20:24). Kuinka
yksinkertaista! Maan multa ei maksa mitään. Kuinka aivan toisin onkaan
epäjumalain palveluksissa pakanain uhritoimituksissa! Alttarien loisto ja
toimituksen komeus häikäisee ja pelottaa yksityistä ihmistä. Jumalan alttari on
yksinkertainen; kyllä sitä uskaltaa lähestyä.
Niin,
Golgata ja siellä oleva risti eivät ole komeita, kyllä niitä uskaltaa lähestyä.
Ja Hän, Jumalan Karitsa, joka siellä riippui, oli kaikkein halvin ja
ylenkatsottu, aivan kuten profeetta sanoo: "Hän
oli ylenkatsottu, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet" (Jes. 53:3). Kyllä
Häntä uskaltaa lähestyä; ja Hän ottaa vastaan kaikkein halvimmankin!
Toiseksi alttari oli niin matalalla maalla, ettei ketään estetty tulemasta sen ääreen. Näin oli nimenomaan käsketty: "Älä nouse portaita myöten Minun alttarilleni, ettei
häpysi sen päällä paljastuisi" (2 Moos. 20:26). Alttari oli siis
samalla maalla kuin syntinen itse seisoi; hänen ei tarvinnut nousta ylemmäksi
eikä käyttää apuneuvoja.
Tämä antaa
meille kauniin kuvan Messiaasta. Hänen luokseen voi
syntinen tulla juuri sellaisena kuin hän on; minun ei tarvitse odottaa,
kunnes tulisin paremmaksi tai apuneuvojen kautta otollisemmaksi lähestymään
Häntä. Jos tulisin nojautuen omaan ansiooni ja apukeinoihin, niin saattaisi
päinvastoin oma alastomuuteni ja kelvottomuuteni tulla näkyviin. Kiitos sen
tähden Jumalalle, että voin tulla Hänen alttarinsa luo juuri sellaisena kuin
olen!
Kolmanneksi tämä alttari vihdoin
näyttää meille, että Jumala tahtoo tarjota
sovitusta ja pelastusta kaikille. Alttarin
kulmiin oli kiinnitetty vaskirenkaat, joihin oli pistetty korennot. Mitä varten
oli näin? Herra oli käskenyt: "että sitä voidaan kantaa". Ja huomaa:
näitä korentoja ei koskaan otettu pois renkaista, vaikka israelilaiset olisivat
kauemminkin viipyneet samassa paikassa. Se viittaa siihen, että alttari oli määrätty aina kannettavaksi.
Messiaskin kuuluu koko maailmalle. Ei Hän ole yhtä ihmistä varten, ei yhtä kaupunkia
eikä yhtä kansaa varten; ei, Hän on koko maailmaa varten! Evankeliumia on vain
kannettava kansasta toiseen, maanosasta toiseen, etelänavalta pohjoisnavalle
saakka, Atlantin merestä Tyyneen valtamereen ja Tyynestä valtamerestä Atlantin
mereen asti, kaikkialle! Niin on Jumalan tarkoitus.
Oi, kuinka suurta armoa ja rakkautta tässä onkaan osoitettu
langennutta ihmiskuntaa kohtaan! Jospa tämän oikein ymmärtäisimme; ja
jospa sydämessämme olisi Pyhän Hengen antamaa rakkautta, niin että oikein
käsittäisimme, missä surkeassa tilassa ovat ne ihmiset, jotka eivät ole voineet
astua Jumalan sovitusalttarin luo, vaan ovat vielä synnin ja kuoleman vallassa!
Herran tahto
on, että kaikki osallistuisivat Hänen alttarinsa siunauksesta. Vaskialttari on täällä meidän keskellämme,
Messiasta on julistettu meidänkin maassamme. Lähestykää kaikki ja ottakaa siitä
se siunaus, jota Jumala Messiaassa tahtoo jokaiselle antaa!
Ivan
Veniaminovitsh Kargel
Haku Esikuvat puhuvat 23 osaa https://tutkitaankirjoituksia.blogspot.com/2020/01/esikuvat-puhuvat-kooste-23-osaa.html
Kuka oli Ivan Kargel
2 Moos. 27:1-8
27:1 "Ja tee alttari akasiapuusta; se
olkoon neliskulmainen, viittä kyynärää pitkä ja viittä kyynärää leveä sekä
kolmea kyynärää korkea.
27:2 Tee siihen sarvet, sen neljään kulmaan, niin että sarvet ovat samaa kappaletta kuin se. Ja päällystä se vaskella.
27:3 Tee siihen kuuluvat kattilat tuhan poisviemistä varten sekä lapiot, maljat, haarukat ja hiilipannut. Kaikki sen kalusto tee vaskesta.
27:4 Ja tee siihen myös verkonkaltainen ristikkokehys vaskesta ja tee verkkoon neljä vaskirengasta, ristikon neljään kulmaan.
27:5 Ja aseta se alttarin välireunuksen alle, maahan kiinni, niin että verkko ulottuu puolitiehen alttaria.
27:6 Ja tee alttariin korennot akasiapuusta ja päällystä ne vaskella.
27:7 Ja korennot pistettäköön renkaisiin, niin että korennot ovat kahden puolen alttaria, sitä kannettaessa.
27:8 Tee se laudoista, ontoksi. Niinkuin sinulle näytettiin vuorella, niin se tehtäköön.
27:2 Tee siihen sarvet, sen neljään kulmaan, niin että sarvet ovat samaa kappaletta kuin se. Ja päällystä se vaskella.
27:3 Tee siihen kuuluvat kattilat tuhan poisviemistä varten sekä lapiot, maljat, haarukat ja hiilipannut. Kaikki sen kalusto tee vaskesta.
27:4 Ja tee siihen myös verkonkaltainen ristikkokehys vaskesta ja tee verkkoon neljä vaskirengasta, ristikon neljään kulmaan.
27:5 Ja aseta se alttarin välireunuksen alle, maahan kiinni, niin että verkko ulottuu puolitiehen alttaria.
27:6 Ja tee alttariin korennot akasiapuusta ja päällystä ne vaskella.
27:7 Ja korennot pistettäköön renkaisiin, niin että korennot ovat kahden puolen alttaria, sitä kannettaessa.
27:8 Tee se laudoista, ontoksi. Niinkuin sinulle näytettiin vuorella, niin se tehtäköön.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti