ESIKUVAT PUHUVAT ELI MESSIAS VANHASSA LIITOSSA
PAPPEUS
PAPIT
2.Moos. 28:1 "Ja kutsu eteesi
israelilaisten joukosta veljesi Aaron poikineen, että he pappeina palvelisivat minua, Aaron
ja hänen poikansa Naadab ja Abihu, Eleasar ja Iitamar.”
Aaron oli
valittu ylimmäiseksi papiksi, hänet oli voideltu ja vahvistettu virkaansa,
palvelemaan pyhäkössä. Mutta Jumalan tarkoitus ei ollut, että hän palvelisi
siellä yksinään. Jumala tahtoi, että hänen
johdossaan olisi muita pappeja, jotka toimittaisivat pyhää palvelusta
pyhäkössä, sen esipihalla, leirissä tai, jos niin tarvittiin, leirin
ulkopuolella. Kaikki nämä papit olivat siis ylimmäisen papin johdossa ja
hänen rinnallaan pyhäkön palvelijoita.
Pappien tuli
olla "israelilaisten joukosta", aivan kuten tekstissämme sanotaan ylimmäisestä
papistakin. Papit olivat siis samasta kansasta ja samasta suvusta kuin
ylimmäinen pappi, ja heitä voitiin niin muodoin kutsua hänen veljikseen. Mutta
sitä paitsi heitä kutsutaan Aaronin "pojiksi".
Olla ylimmäisen papin "veljiä" ja
"poikia" - se oli sangen
lohduttava ja kallis ajatus jokaiselle pyhäkössä palvelevalle papille. Hän ei
siis palvellut kenenkään muukalaisen tai tuntemattoman ihmisen johdatettavana
tai käskettävänä, vaan johdossa oli ystävä ja sukulainen, joka oli häntä
lähellä ja johon hän oli kiintynyt sydämen yhteyden siteillä. Kuinka hyvä ja
turvallinen olikaan olla tällaisessa palveluksessa! Muut Israelin kansalaiset
saattoivat jonkinlaisella pelolla ajatella pappia, jonka täytyi pyhäkössä
vaeltaa vanhurskaan ja pyhän Jumalan kasvojen edessä. Mutta
pappi saattoi turvallisesti ja rohkein mielin liikkua pyhissä paikoissa, sillä
hän tiesi, että hänen "veljensä" ja "isänsä" oli siellä
johtajana.
Kuinka
ihanaa onkaan tietää, että Herra itse kutsuu uskovaisiaan "veljiksi" ja "lapsiksi".
Hebrealaiskirjeessä, jossa paljon ja tarkasti puhutaan suuresta
Ylimmäisestä papista ja hänen suhteistaan lunastettuun seurakuntaansa, tämä
sanotaan hyvin selvästi. Lukekaamme tarkkaavaisesti nämä sanat: "Sillä Hänen, jonka tähden kaikki on ja jonka kautta
kaikki on, sopi, saattaessaan paljon lapsia kirkkauteen, kärsimysten
kautta tehdä heidän pelastuksensa päämies täydelliseksi. Sillä sekä Hän, joka
pyhittää, että ne, jotka pyhitetään, ovat kaikki alkuisin yhdestä. Sen tähden
Hän ei häpeä kutsua heitä veljiksi, kun Hän sanoo: 'Minä julistan
Sinun nimeäsi veljilleni, ylistän Sinua seurakunnan keskellä'; ja taas:
'Minä panen uskallukseni Häneen'; ja taas: 'Katso, Minä ja lapset, jotka
Jumala on Minulle antanut!'" (Hebr. 2:10-13).
Puhuessamme
edellisessä luvussa ylimmäisestä papista me näimme, että hän inhimillisen
luontonsa puolesta oli omiensa kaltainen; Hän oli todellisesti ihminen, niin
kuin hekin. Mutta tässä saamme nyt kuulla, että Hän jumalallisenkin luontonsa
puolesta on yhtä heidän kanssaan. Sillä huomatkaa, mistä syystä Hän kutsuu
heitä lapsiksi ja veljiksi. Sanat kuuluvat: "Sillä
sekä Hän, joka pyhittää (nim. Messias), että ne, jotka pyhitetään (so. Hänen
uskovaiset lampaansa), ovat kaikki alkuisin yhdestä (nim. Jumalasta)." Niin
kuin Hän on Jumalasta, niin hekin ovat Jumalasta, sillä hekin ovat syntyneet
Jumalasta. Mutta se elämä, joka heissä on, on suuren Ylimmäisen papin elämää,
jonka Hän on heille antanut. Ja niin muodoin Hän on samalla heidän veljensä ja
heidän Isänsä.
Kuinka suurta ja ihanaa onkaan olla Jumalan pappina! Ja sellaisiksi Jeshua
Messias, suuri Ylimmäinen pappi, teki meidät, kun Hän osti meidät kalliin
verensä hinnalla. Rakkaat
Jumalan lapset! Muistakaa, että me saamme olla pappeina ja palvella suuren
Ylimmäisen pappimme yhteydessä ja johdossa, ja se tieto antaa meille
sanomatonta iloa ja rohkeaa mieltä pysyä kaikessa vaelluksessamme taivaallisen
Isämme kasvojen edessä (Hebr. 10:20-22)!
Huomatkaamme
edelleen, kuinka papit valittiin vanhassa
liitossa. Jumalan käsky kuului: "Ja kutsu eteesi israelilaisten joukosta veljesi Aaron
poikinensa, että he pappeina palvelisivat Minua" (2 Moos. 28:1). Näistä
sanoista me näemme, että vaikka ylimmäinen pappi Aaron oli paljon korkeampi
kuin muut papit, niin heidän valitsemisensa tapahtui hänen valitsemisensa
yhteydessä. Samalla kun Jumala valitsi Aaronin, Hän valitsi myös hänen
poikansa, papit. Ja näytti siltä, kuin Jumala tahtoisi pitää silmiensä edessä
yksinomaan ainoan ylimmäisen papin Aaronin, mutta
hänen yhteyteensä sulkeutuivat sitten muutkin papit, Aaronin pojat.
Jos
käännymme esikuvista Messiaaseen, niin Jumalan Sana
ilmoittaa meille, että samalla kun Jumala valitsi Ainokaisen olemaan kansansa
Ylimmäisenä pappina iankaikkisesti, samalla Hän valitsi myös meidät olemaan
pappeina Hänen kanssaan. Apostoli sanoo hyvin lyhyesti: "Niin kuin Hän ennen maailman perustamista oli
Hänessä valinnut meidät" (Ef. 1:4). "Hänessä" - tästä me ymmärrämme, että meidän valitsemisemme on
kätkeytynyt Messiaan valitsemiseen. Jumala katseli ainoastaan Messiasta,
mutta Hänessä, tässä ylevässä päässä, Hän katseli
myös kaikkia Hänen jäseniään. Jumala ei ole valinnut meitä lapsikseen
sen tähden, että me olimme hyviä tai olimme tehneet hyviä tekoja, vaan
valitseminen on tapahtunut Messiaassa ja Messiaan kautta. Sen tähden apostoli
sanoo, että Jumala "on meidät pelastanut ja
kutsunut pyhällä kutsumuksella, ei meidän tekojemme mukaan, vaan oman
aivoituksensa ja armonsa mukaan, joka meille on annettu Messiaassa Jeshuassa
ennen ikuisia aikoja" (2 Tim. 1:9).
Ihmeellinen
ja autuaallinen on se Jumalan rakkauden salaisuus, joka tähän on kätketty! Käännä silmäsi, sinä Jumalan lapsi, aina tätä salaisuutta
kohti, kun täällä vaellat ja toimitat pappispalvelustasi. Muista, ettet
ole itseäsi valinnut etkä päässyt arvoon Jumalan edessä sen tähden, että olet
jotakin itsessäsi tai olisit tehnyt jotakin hyvää, vaan sinä olet Messiaassa valittu
ja olet Häneen kätketty Jumalan edessä. Väistykööt nyt vuoret ja kukkulat
horjukoot, mutta Hänen armonsa ei sinusta väisty, eikä Hänen rauhanliittonsa
horju, "sanoo Herra, sinun armahtajasi" (Jes.
54:10)!
On selvää,
että papeilla oli suurempi arvo kuin muilla Israelin kansalaisilla, ja sen
tähden he olivat erotetut muusta kansasta. Heidän
pääasiallinen toimialansa ei ollut leirissä kansan parissa, vaan suuren Jumalan
pyhäkössä ja sen esipihalla. Kuninkaatkin ylistivät pappien arvoa, kun
he psalmistan kanssa veisasivat: "Sillä yksi päivä
Sinun esikartanoissasi on parempi kuin tuhat muualla; mieluummin minä olen
vartijana Jumalani huoneen kynnyksellä, kuin asun jumalattomien majoissa"
(Ps. 84:11). Kuitenkaan eivät papit liikkuneet ainoastaan esikartanolla
eivätkä olleet ainoastaan ovenvartijoina, vaan he toimivat pyhäkössäkin. Kuinka
suuri ja ihana asia tämä pyhäkössä oleskelu ja toimiminen oli, sen psalmista
lausuu sanoen: "Autuaat ne, jotka Sinun
huoneessasi asuvat! He kiittävät Sinua alati" (jae 5). Papit
toimivat siellä ylimmäisen papin turvissa ja johdolla, ja tämän, heidän suuren "veljensä" ja "isänsä",
kunnia ja arvo tuli heidänkin osakseen kaikissa heidän toimissaan.
Heidän vaatteensakin olivat "kunniaksi ja
kaunistukseksi"; niissäkin oli merkkiä siitä arvosta, missä he
esiintyivät ylimmäisen papin turvissa.
Sangen tärkeää on, että jokainen Jumalan lapsi tietäisi, mikä korkea asema
hänellä on Messiaassa Jumalan edessä. Sen perusteella hän ei voi tulla ylpeäksi eikä
huolettomaksi, sillä Jumalan armon rikkauden oikea
tunteminen tekee ihmisen nöyräksi ja omissa silmissään mitättömäksi. Jumalan
armon todellinen omistaminen tuo mukanaan mielen, joka ajattelee ja puhuu näin:
itsessäni en ole mitään enkä voi mitään. Kaikki on
Sinun kauttasi, Herrani ja Vapahtajani!
Rakkaat
ystävät! Meillä on oikeus astua siihen arvoon, jonka suuri Ylimmäinen pappimme
on meille valmistanut. Hän on meitä rakastanut, pessyt meidät verellään
puhtaiksi synneistämme ja "tehnyt meidät
kuningaskunnaksi, papeiksi Jumalalleen ja Isälleen" (Ilm. 1:6). Ja
apostoli Pietarin kautta meille ilmoitetaan selvästi: "Te
olette 'valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa'"
(1 Piet. 2:9). Tämä on sanottu kaikille, jotka uskovat Herraan Jeshuaan
ja kuuluvat Hänen kansaansa. Suuri Ylimmäinen pappi on Jumalan valitsema; he
ovat myös "valittu suku". Hän on
kuningas ja pappi; he ovat myös Hänessä "kuninkaallinen
papisto". Hän on Jumalan Pyhä; he ovat myös "pyhä heimo" Hänessä. Häntä Isä kutsui nimellä: "Minun rakas Poikani"; he ovat myös Isän
omaisuutta, Isän lapsia Hänessä ja Hänen kauttaan. Oi muistakaa, ystävät,
kuinka suureen arvoon me heikot, syntiset ihmiset olemme päässeet taivaallisen
Isän edessä suuren Ylimmäisen pappimme kanssa ja kautta! Ei mitään itsessämme;
kaikki Hänen kanssaan! Kuinka meidän tulisikaan rohkein mielin ja aina nöyrin
sydämin Häntä kiittää ja ylistää!
Koska
Israelin papeilla oli suuri arvo, niin ymmärrämme, että heillä oli myös papillisia oikeuksia. Koska he olivat Herran palvelijoita, niin he eivät voineet
milloinkaan joutua ihmisten palvelijoiksi tai orjiksi, eikä heidän
tarvinnut verojakaan maksaa, paitsi mitä tahtoivat vapaaehtoisesti antaa
Herralle! Pappeus tuotti heille ainaisen "vapauden".
Kun muut Israelin kansalaiset, tahtoessaan lähestyä Jumalaa, aina vain
seisoivat pyhäkön esipihalla, saivat papit rohkeasti astua itse pyhäkköön.
Siellä he rukoilivat kultaisen alttarin edessä,
nauttivat näkyleipäpöydän ääressä
taivaallisia ruokia ja saivat pyhäkössä vaeltaa kultaisen
lampunjalan levittämässä valossa katsellen esiripun
ja majan peitteen kuvien ilmentämää Herran ihanuutta.
Niin, Herran uskovaisilla, Uuden Testamentin papistolla, on suuria
oikeuksia, suurempia kuin millään ruhtinaalla! Ylimmäinen pappi, heidän
Herransa, on julistanut "Herran otollista
vuotta" - siinä he elävät. Siellä annetaan "vangeille
vapautus", "sokeille näkönsä saaminen", lasketaan "sorretut vapauteen" (Luuk. 4:18-21). Jokainen
Herran oma on tehty vapaaksi ja pysyy iäti Pojan kanssa talossa (Joh. 8:35,36). Messias on hänet vapauttanut, ja koska
hän on "kalliisti ostettu", niin ei
kukaan voi enää tehdä häntä "ihmisten
orjaksi" (1 Kor. 7:23). Ja elipä hän missä paikoissa ja missä
oloissa hyvänsä, hän saa olla yhteydessä suuren Ylimmäisen papin kanssa, sillä hänet on siirretty Hänen valtakuntaansa (Kol. 1:13). Ja suuri Ylimmäinen pappi pitää itse
ehtoollista hänen kanssaan ja ravitsee häntä "elämän
leivällä". Ja Hänen kauttaan hän saa ylistellä
Jumalan kirkkauden toivossa (Room. 5:2; vanh.
käänn.). "Tultuaan ylimmäiseksi papiksi Melkisedekin järjestyksen
mukaan" on Messias "edelläjuoksijana" meidän edestämme mennyt
"esiripun sisäpuolelle" (Hebr. 6:19,20), ja sinne Hänen
omansakin vaeltavat Hänen jäljessään ollakseen Hänen kanssaan kirkkaudessa.
Ystävät, katsokaa, kuinka suuret oikeudet Herran uskovaisilla on! Ja kaikki
voivat päästä osallisiksi tästä, ja heille vahvistetaan heidän oikeutensa! Kuinka rikkaita me siis voimmekaan
olla! Ajatelkaamme tätä! Apostoli sanoo siitä: "Jos
olemme lapsia, niin olemme myöskin perillisiä, Jumalan perillisiä ja Messiaan
kanssaperillisiä" (Room. 8:17). Valaiskoon meitä Pyhä Henki, joka
yksin voi selittää meille tämän Jumalan säädöksen, niin että käsittäisimme
perintömme suuruuden.
Papit palvelivat ilmestysmajassa ylimmäisen papin johdolla, ja hänen käskynsä
mukaisesti he toimivat polttouhrialttarin
edessä sekä kultaisen alttarin ääressä. He
asettivat verisiä uhreja Herran eteen ja polttivat suitsutusta pyhäkössä. He
sytyttivät ja hoitivat pyhää tulta Herran edessä. He noudattivat Herran tahtoa
ja edistivät Herran käskyjä kaikkialla, pyhäkössä,
esipihalla, leirissä, vieläpä leirin ulkopuolellakin. Ja heillä oli tekemistä
sekä puhtaiden että saastaisten israelilaisten kanssa.
Muistakaamme,
että mekin, kukin puolestamme, jotka uskomme
Jeshuaan ja olemme Hänen verensä kautta lunastetut, olemme pappeja, ja silloin
meidän tulee palvella Herraa. Ei meidän sovi katsoa omaa etuamme eikä
ajaa takaa omaa kunniaamme ja nautintoamme. Ja jos katsomme Jumalan kunniaa ja
alistumme suuren Ylimmäisen pappimme johtoon, kuinka paljon olisikaan tehtäviä,
kuinka laajamittaiseksi ja rikkaaksi toimintamme kävisikään! Tässä tosin ei
tule kysymykseen suuret ja ihmisten silmissä loistavat tehtävät, vaan ne voivat ihmisten mielestä olla sangen vähäpätöisiä.
Meidän tulee muistaa, että suuri Ylimmäinen
pappimme, jonka voimassa ja johdossa me toimimme, on kulkenut vaivan, tuskan ja katkeran kuoleman kautta. Meidän
palveluksemme tulee myös olla uhrautuvaa, ja sen vaikuttimena tulee olla
rakkaus Herraan.
Oi, jospa
kaikki Herran lapset antautuisivat tähän uhrautuvaan palvelukseen! Jospa meidän
ajatuksemme lähtisivät papillisesta sydämestä, joka sanamme papillisilta
huulilta ja jokainen toimemme papillisesti pyhitetyistä käsistämme, niin että
sekä sisäisen että ulkonaisen elämämme suunta lähtisi suuren Ylimmäisen
pappimme mielialasta! Silloin Hänen ei tilinteon päivänä tarvitsisi sanoa
meille: "Minä en ole havainnut sinun tekojasi
täydellisiksi Jumalani edessä" (Ilm. 3:2)!
Ajatelkaamme
vihdoin näiden pappien keskinäistä suhdetta
toinen toisiinsa. Olivathan he
saman kantaisän lapsia ja samasta sukukunnasta. Tulihan siis heidän keskinäisen
suhteensa, heidän välinsä, olla mahdollisimman hyvä.
Heidät kaikki oli kutsuttu samanlaiseen palveluksen työhön, samaan arvoon ja
samoihin oikeuksiin sekä samaan kunniaan. Ja kaikki tämä oli heille
annettu ja määrätty, ei heidän oman ansionsa perusteella, vaan sulasta armosta
ja hyvyydestä heitä kohtaan. Ja palvelivathan he samaa iankaikkista Herraa
Jumalaa yhteisen päämiehen, ylimmäisen papin, johdossa. Todellakin, heillä ei
ollut lainkaan syytä vihoittaa tai kadehtia toisiaan. Heillä ei ollut mitään
aihetta pitää itseään toisiaan parempina. Ei, vaan heidän keskellään saattoi
vallita täysi veljellinen suhde ja tosi yhteys.
Mutta kiinnittäkäämme huomiota suureen Ylimmäiseen pappiin,
joka seisoo pyhäkössä kaikkeinpyhimmän edessä. Hän on juuri aikeissa
mennä esiripun kautta kaikkeinpyhimpään ja kääntää vielä kerran katseensa kohti
suurta pappisjoukkoa, joka on Häntä seurannut ja katselee Häntä. Hän ajattelee
heitä ja rukoilee heidän edestään, sillä Hänen sydämensä on palava heitä
kohtaan. Kuulkaamme, kuinka Hän rukoilee: "Että
he kaikki olisivat yhtä, niin kuin Sinä, Isä, olet Minussa ja Minä Sinussa,
että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että Sinä olet Minut
lähettänyt" (Joh. 17:21). Hän rukoilee Isää, että "he meissä yhtä olisivat" (vanh. käänn.). Tämä rukous sydämessään Hän lähti
pois tästä maailmasta. Ja se meidän suuren Ylimmäisen pappimme ja esimiehemme
rukous on tullut kuulluksi sekä ajassa että iankaikkisuudessa. Herra rukoilee
koko sydämestään; mutta näyttää siltä, kuin ne, joiden edestä rukoillaan, eivät
aina ymmärtäisi antaa sille oikeaa arvoa. Ovatko
uuden liiton "papit" vähemmän armoitettuja kuin vanhan liiton aikana
ilmestysmajassa palvelevat papit? Onhan heillä kaikki, mikä voi yhdistää heidät
toisiinsa iankaikkisesti! Kuulkaamme, kuinka Ylimmäinen pappi sanoo
meistä: "Ja sen kirkkauden, jonka Sinä Minulle
annoit, Minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niin kuin me olemme
yhtä" (Joh. 17:22).
Pitäkäämme
kiinni siitä, mitä suuri Ylimmäinen pappimme on tehnyt ja rukoillut meidän
edestämme! Ylimmäinen pappi tahtoo, että me
kaikki olisimme yhtä, saisimme
ammentaa Hänen rakkaudestaan ja pysyisimme keskenämme veljellisessä
rakkaudessa. Ja Hän tahtoo, että Hänen
kirkkautensa tulisi meidän
osaksemme, kaikkien meidän, Hänen uskovaistensa, niin että yhteys olisi
todellinen ja iankaikkisesti pysyvä. Näin suuren arvon ja kunnian Hän antaa
meille! Palakoon veljesrakkauden liekki yhä kirkkaammin meidän keskuudessamme!
Ivan
Veniaminovitsh Kargel
Haku Esikuvat puhuvat 23 osaa https://tutkitaankirjoituksia.blogspot.com/2020/01/esikuvat-puhuvat-kooste-23-osaa.html
Kuka oli Ivan Kargel
https://tutkitaankirjoituksia.blogspot.com/2020/01/uskon-sankari-ivan-veniaminovitsh-kargel.html
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti