ESIKUVAT PUHUVAT ELI MESSIAS VANHASSA LIITOSSA
UHRIT
"Te tutkitte kirjoituksia, sillä teillä on mielestänne niissä iankaikkinen elämä, ja ne juuri todistavat Minusta" (Joh. 5:39). Kun nämä sanat sanottiin, niin silloin ei ollut vielä Uutta Testamenttia. Näissä sanoissaan Jeshua puhuu Vanhan Testamentin kirjoituksista. Huomaamme, että Hän tarkoittaa etupäässä Mooseksen kirjoja. Hän sanoo nimittäin: "Sillä jos te Moosesta uskoisitte, niin te uskoisitte Minua; sillä Minusta hän on kirjoittanut. Mutta jos te ette usko hänen kirjoituksiaan, kuinka te uskoisitte Minun sanojani?" (Joh. 5:46,47)
POLTTOUHRI
Lue 3 Moos. 1:1-9;
6:8-13 (kirjoituksen lopussa)
Tärkein kaikista Israelin kansan uhreista oli epäilemättä polttouhri. Jumala on sen uhrin säännön asettanutkin
ensimmäiseksi kaikista uhrisäännöistä. Tosin
ihminen ei voinut tällä uhrilla ensin lähestyä Jumalaa, vaan hänen täytyi alkaa
synti- ja vikauhrilla, koska hän on syntinen ja vianalainen; mutta
mainittuja uhreja seurasi aina polttouhri. Ja tämä uhri kuului niin sanoaksemme
kaikkiin jumalanpalveluksen toimituksiin. Kun jokin muu uhri oli toimitettu,
seurasi sitä aina polttouhri. Mutta polttouhri uhrattiin myös erikseen. Polttouhrit paloivat aina Israelin alttarilla; ne eivät
saaneet koskaan sammua, ei päivällä eikä yöllä. Aina oli niiden savun
noustava Jumalalle "suloiseksi tuoksuksi" ja
mielisuosioksi. Ja koko vaskialttaria kutsuttiinkin
sen tähden polttouhrialttariksi.
Puhumme ensin tämän polttouhrin nimestä. Heprean kielessä on tässä käytetty sanaa olah, jonka
merkitykseen sisältyy nousemista, korkeuteen
menemistä. Ja itse asiassahan
tässä tulen voiman kautta uhri nousi taivasta kohti. Joissakin
Raamatun kohdissa polttouhreja nimitetään "kokonaisiksi"
uhreiksi, esim. Ps. 51:21: "Silloin Sinulle kelpaavat
oikeat teurasuhrit, polttouhrit ja kokonaisuhrit." Ja muista
uhreista poltettiin vain osa alttarilla Herralle hyväksi tuoksuksi, toiset osat
annettiin papeille ja uhrien tuojille tai poltettiin leirin ulkopuolella. Mutta
polttouhri annettiin kokonaan Herralle, ja kaikki
sen osat poltettiin Herran alttarilla.
Tästä esikuvasta me näemme, kuinka Messias antaa itsensä Isälle, Hänelle, joka, niin kuin Jeshua
itse sanoo, "oli Hänet lähettänyt". Syntiuhrissa ja vikauhrissa näimme Messiaan
antavan itsensä alttiiksi meidän edestämme,
meidän hyväksemme, mutta polttouhrissa Hän antaa itsensä alttiiksi Isälle Jumalalle. Hänhän
kuului Isälle, oli Isän Poika, ja Hän antoi itsensä täydellisesti Isän
palvelukseen ruumiineen, sieluineen ja henkineen sekä toimitti Hänen tahtonsa
maan päällä. Messias antoi itsensä niin täydellisesti Isälle, että Hän
rakkaudesta meitä kohtaan vapaaehtoisesti otti kärsiäkseen sanomattomat tuskat
ja antautui häpeälliseen kuolemaan ristillä.
Näin Hän
täytti Isän tahdon ja tuli "suloiseksi tuoksuksi"
ja täydelliseksi mielisuosioksi Jumalalle. Kuka voisi täysin käsittää ja
arvioida tämän antautumisen suuruutta ja Isän siihen kohdistuvaa mielisuosiota?
Sitä eivät voi enkelitkään täysin arvioida, saatikka sitten katoavaiset
ihmisolennot. Uskon kautta Jeshuaan voivat
Jumalan lapset täällä maan päällä jossakin kohdassa täyttää Isän tahtoa ja olla
Hänelle mielihyväksi, mutta ne kaikki ovat vain pieniä pisaroita Messiaan
täydelliseen antautumiseen ja Isän mielisuosioon verrattuina.
Katselkaamme edelleen, mitä Jumala säätää polttouhrin tarkoituksesta. Edellä käsitellyissä rikos- eli
syntiuhrissa ja vikauhrissa oli joko uhrin kärsittävä kuolema Herran edessä tai
syntinen ja Jumalan käskyjen rikkoja oli hävitettävä pois kansastaan. Mutta polttouhria säätäessään Herra sanoo: "Jos joku teistä tahtoo tuoda uhrilahjan Herralle",
ja: "Jos hän tahtoo tehdä Herralle
polttouhrin karjasta." Tässä ei ollut siis mitään pakollisuutta tai
sitovaa määräystä, vaan asia riippui israelilaisen vapaasta
tahdosta. Mutta uhrihan edustaa aina sen tuojaa, olipa hän missä
tilassa hyvänsä, olipa hän syntinen ja rikoksen alainen tai olipa hän, niin
kuin tässä, vapaaehtoisesti uhraaja. Ja sen tähden polttouhrissa uhri esiintyy
itsensä vapaaehtoisesti alttiiksi antavana.
Messiaassa Jeshuassa
ovat nämä molemmat esikuvat saaneet täyttymyksensä. Kun Pyhä Henki ja Sana ovat
saaneet meidät herättää suruttomuuden unestamme ja me näemme synnin tähden
olevamme kadotettuja ilman Jeshuan lunastusta, niin silloin käännymme uskossa
Hänen puoleensa, ja silloin Hän tulee meidän synti- ja vikauhriksemme, so. "Hän on meidän syntiemme sovitus". Mutta
niin pian kuin Hän on "pyyhkinyt pois sen
kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän
vastustajamme", "ottanut meidän tieltämme pois ja naulinnut
ristiin" (Kol. 2:14), ja meillä niin muodoin on täysi pelastus
Hänessä, niin silloin voimme alati tuoda Hänet polttouhrina, suloiseksi
tuoksuksi Jumalalle. Hän on aina alttiina ja täydellisenä polttouhrina Jumalan
alttarilla, ja me olemme Jumalalle otolliset Hänessä ja Hänen kauttaan. Messias on meidän vapaaehtoinen polttouhrimme.
Kuinka
täydellisesti ja vapaaehtoisesti Jeshua antoikaan itsensä Isälle kokonaisena,
taivasta kohti nousevana polttouhrina! Muunlaisena kuin aivan vapaaehtoisena
uhrina Hän ei olisi voinut olla Jumalalle mielisuosioksi. Mutta kuulkaamme,
kuinka Jeshua itse todistaa vapaaehtoisesta alttiudestaan: "'Minä olen se hyvä paimen. Hyvä paimen antaa
henkensä lammasten edestä." - "Minä annan henkeni
lammasten edestä." "Sen tähden Isä Minua rakastaa, koska Minä annan
henkeni, että Minä sen jälleen ottaisin. Ei kukaan sitä Minulta ota, vaan Minä
annan sen itsestäni. Minulla on valta antaa se, ja Minulla on valta
ottaa se jälleen; sen käskyn Minä olen saanut Isältäni' (Joh. 10:12,15,17,18). Ei
ollut lainkaan pakkoa; Jeshua antoi itsensä alttiiksi vapaaehtoisena uhrina. Ja
Isä oli Hänelle sellaisen vapauden antanut. Ja apostoli sanoo, että Messias "iankaikkisen Hengen kautta uhrasi itsensä
viattomana Jumalalle" (Hebr. 9:14).
Jeshuan käyttäytyminen
ja sanat juuri ennen Hänen uhrikuolemaansa todistavat myös selvästi tätä
vapaaehtoista alttiutta. Hän tiesi tarkoin, että Isä lähettäisi Hänen
suojakseen kaksitoista legioonaa enkeleitä, jos Hän vain sitä Isältä pyytäisi,
niin ettei kurjien opetuslasten olisi tarvinnut alkaa puolustaa Häntä. Mutta
kuitenkin Hän meni vapaaehtoisesti kuolemaan. Yksi ainoa enkeli olisi
karkottanut koko vihollisjoukon. Ja kun Hän sanoi kiinniottajilleen: "Minä se olen", niin he kaatuivat maahan.
Vain yksi sana Häneltä, jonka kasvoja maa ja taivas pakenevat, ja kaikki Hänen
vihamiehensä olisivat hukkuneet! Mutta sitä sanaa Hän ei sanonut. Hän meni
vapaaehtoisesti kuolemaan.
Messias
jätti taivaan ja tuli ruumiillisessa muodossa tänne maailmaan, jotta Hän
täyttäisi Isän tahdon, niin kuin on kirjoitettu: "Sen
tähden Hän maailmaan tullessaan sanoo: 'Uhria ja antia Sinä et tahtonut,
mutta ruumiin Sinä Minulle valmistit; polttouhreihin ja syntiuhreihin
Sinä et mielistynyt. Silloin Minä sanoin: Katso, Minä tulen kirjakääröön on Minusta
kirjoitettu tekemään Sinun tahtosi, Jumala'" (Hebr. 10:5-7). Ja
lähtiessään opetuslastensa kanssa Öljymäen puutarhaan, jossa Hänen katkera
kärsimisensä alkoi, Jeshua sanoi: "Mutta että
maailma ymmärtäisi Minun rakastavan Isää ja tekevän, niin kuin Isä on Minua
käskenyt: nouskaa, lähtekäämme täältä" (Joh. 14:31).
Niin
vapaaehtoisesti Messias antoi itsensä alttiiksi. Mutta kuinka katkera olikaan
se malja, joka Hänen oli juotava! Sillä Hän, joka "ei
synnistä tiennyt", tuli synnin kantajaksi, synniksi! Kuka voi
aavistaakaan, miltä synti, joka on "kuoleman
ota" tuntui Hänen puhtaalle, viattomalle sielulleen? Ja kuitenkin: "Älköön kuitenkaan tapahtuko Minun tahtoni, vaan
Sinun!", "Sinun tahtosi, Jumala, Minä teen mielelläni." Nämä
ovat Herramme Jeshuan omia sanoja. Oi, sellainen oli se uhri, joka oli Isälle
"suloiseksi tuoksuksi"!
Puhukaamme vielä polttouhrin varsinaisesta merkityksestä. Tämä selviää jo Jumalan antamasta
uhrisäännöstä. Siinä sanotaan: "että se on oleva
otollinen" "se on polttouhri, suloisesti tuoksuva uhri
Herralle". Polttouhrin kautta ei siis tyydytetty Jumalan
vanhurskauden vaatimusta, vaan se oli Jumalan sielulle mielihyväksi Messiaan
puhdas ja ääretön kuuliaisuus tuli Hänelle mielihyväksi -, se oli Jumalalle "suloiseksi tuoksuksi".
Me olemme
tottuneet näkemään Messiaan ristinkuolemassa ainoastaan sitä, mitä on
tapahtunut meidän pelastukseksemme, että siinä on uhri meidän syntiemme
sovittamiseksi. Mutta hyvin vähän me tarkkaamme
sitä puolta, että Isä on mieltynyt Pojan kuuliaisuuteen. Tämä on
kuitenkin sangen tärkeä asia, sillä Isän
mielisuosio koskee myös meitä, jos "olemme
Messiaassa". Sama mielisuosio tulee Messiaassa meidänkin osaksemme.
Kun Messias oli kuuliainen ristin kuolemaan asti, tuli ilmi taivaassa ja maan
päällä, ihmisille ja enkeleille sekä koko luomakunnalle, "ettei kuolema eikä elämä, ei enkelit eikä henkivallat,
ei nykyiset eikä tulevaiset, ei voimat, ei korkeus eikä syvyys, eikä mikään muu
luotu voi meitä erottaa Jumalan rakkaudesta, joka on Messiaassa Jeshuassa,
meidän Herrassamme" (Room. 8:38-39). Messias osoitti, että "Jumalan armo on parempi kuin elämä" (Ps. 63:4).
Hän teki, mitä "Jumala oli ennalta määrännyt ja
edeltä tiennyt" (Apt. 2:23). Hän täytti sen työn, jonka Isä oli
antanut Hänen tehtäväkseen (Joh. 17:4), ja siten
tuli Isä kirkastetuksi maan päällä. Messiaan
ruokana ja juomana oli tehdä Hänen tahtonsa, joka oli Hänet lähettänyt ja Isän
ruokana ja juomana oli ottaa vastaan tämä ääretön kuuliaisuus. Jumalalle
se oli "otollinen uhri", "suloisesti
tuoksuva uhri"'.
Kuka
voisikaan käsittää Jumalan äärettömän mielisuosion korkeutta ja syvyyttä tätä
Hänen rakkaan Poikansa kuuliaista uhria kohtaan?! On niin kuin eräs Jumalan
mies sanoo: "Polttouhrissa on meille risti kuvattu sellaisena, että
ainoastaan Jumalan Henki voi sitä asiaa täysin käsittää. Se on niin äärettömän
syvä, ettei mikään katoavainen olento, ei edes enkelikään, voi sitä tutkia.
Siinä oli puhetta, joka oli aiottu Isän kuultavaksi, ja se nousikin suoraan
Isää kohti. Golgatan ristin ja Jumalan valtaistuimen
välillä vallitsi yhteys, jota selittämään ei läheskään pysty luotujen olentojen
korkeinkaan ymmärrys." (Mac Intosh:
Kolmannen Mooseksen kirjan selityksessä) Tässä asiassa erikoisesti
toteutuvat nämä Jeshuan sanat: "Ei kukaan muu
tunne Poikaa kuin Isä" (Matt. 11:27) . Hänelle olkoon ylistys ja
kunnia, sillä Hänestä lähtee Isän iankaikkinen mielisuosio! Sehän on meidänkin
autuutemme!
Kaikkia
uhreja ei toimitettu samalla tavalla, eivätkä samat toimitukset erilaisissa
uhreissa aina merkinneet samaa. Tämän huomaa kyllä vertaamalla eri uhreja
toisiinsa.
Otamme nyt puheeksi kätten päällepanemisen polttouhrin yhteydessä. Kun uhrieläin oli valittu
polttouhria varten ja tuotu alttarin eteen, laski tuoja kätensä uhrin pään
päälle, aivan niin kuin muissakin uhreissa. Mutta nyt
ei uhraajan huulilta kuulunut synnin tunnustusta, ei näkynyt murheen eikä
katumuksen kyyneleitä, eikä kuulunut sydämestä nousevia huokauksia syntien ja
viallisuuden tähden. Tyynin mielin ja iloisin katsein hän seisoo tässä;
hän on tuonut vapaaehtoisen ja virheettömän uhrin Herralle mielihyväksi.
Uhraaja odottaa Jumalan mielisuosiota, ja siinä mielessä hän on nyt laskenut
kätensä uhrin pään päälle. Hän tietää että uhri edustaa
häntä Jumalan edessä, että hän nyt on Jumalan edessä yhtä uhrinsa kanssa.
Uhri oli puhdas ja virheetön sekä oli iloksi Jumalalle; niin oli uhraaja
itsekin tässä uhrissaan oleva. Uhrin virheettömyys
ja otollisuus Jumalan silmissä siirtyi kätten päällepanemisen kautta uhraajaan.
Synti- ja vikauhrissa hän siirsi tilansa ja syntinsä, uhrin päälle;
tässä hän sitä vastoin otti uhrieläimen arvon ja otollisuuden itselleen. Aabel, joka kerran uhrasi Herralle polttouhrin, sai aivan
tällä tavalla Jumalan mielisuosion. Siitä apostoli sanoo Pyhän Hengen
kautta, että, "Jumala antoi todistuksen hänen
uhrilahjoistaan" (Hebr. 11:4). Jumala
ei koskaan anna todistusta ihmisestä, vaan aina hänen lahjoistaan.
Millainen on ihmisen lahja eli uhri, sellainen on ihminen itse Jumalan
silmissä.
Kun nyt myös
meidän kätemme ovat lasketut Jumalalle otollisen uhrin, Jeshuan Messiaan,
päälle, niin olemme Hänessä otolliset Jumalalle, niin kuin Hän itse. Ja me olemme Israelia onnellisemmat, sillä esikuva on jo
saanut täyttymyksensä. Messias on iankaikkinen polttouhri, Hän on Isälle
mielisuosioksi ja iloksi, ja me olemme sitä myös Messiaassa. Silloin annamme
iloisin ja rohkein mielin käsiemme levätä Hänen päällään ja sanomme: "Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille,
jotka Messiaassa Jeshuassa ovat" (Room. 8:1) ja: "Kuka voi syyttää Jumalan valittuja? Jumala on se, joka
vanhurskauttaa. Kuka voi tuomita kadotukseen? Messias Jeshua on se, joka on
kuollut, onpa vielä herätettykin, ja Hän on Jumalan oikealla puolella, ja Hän myös rukoilee meidän edestämme" (Room. 8:33-34). Ja edelleen
me olemme "täydelliset Hänessä" (Kol. 2:10), otollisiksi
tehdyt "siinä rakastetussa" (Ef. 1:6) ja
"olemme Messiaan tuoksu Jumalalle" (2 Kor.
2:15).
Kuinka
autuaallinen onkaan tämä asema! Ja sitä emme olisi voineet saavuttaa millään
muulla tiellä. Mitä me olemme Jumalan edessä, sitä olemme yksinomaan
polttouhrimme kautta. Ellemme olisi Messiaassa,
niin mitä olisin minä, mitä olisitkaan sinä silloin? Ei mitään, jopa paljon
pahempaakin, "kuoleman haju kuolemaksi"! Mutta
jos olemme Messiaassa, mitä meiltä silloin puuttuukaan? Ei mitään! Messiaan
kirkkaus, pyhyys ja Jumalalle otollisuus on meidän pukumme Hänessä
iankaikkisesti!
Sen jälkeen
kun kätten päällepaneminen oli tapahtunut, uhri
teurastettiin ja paloiteltiin osiin, jotka kaikki poltettiin alttarilla. Kuolemanisku kohtasi nyt uhria, se nyljettiin,
jaettiin osiin, sisälmykset pestiin puhtaiksi, ja kaikki asetettiin sitten
alttarille poltettavaksi, niin että savu siitä nousi liekissä taivasta kohti.
Mitä kalliita ja ihania ajatuksia onkaan kätkettyinä tähän Herran kasvojen
edessä tapahtuvaan paloittelemiseen, joka nimenomaan oli tässä polttouhrissa
käsketty! Polttouhri toimitettiin Jumalan
mielisuosioksi. Ulkoapäin kyllä jokainen voi sitä tarkastaa, oliko se
virheetön ja kaunis uhrattavaksi, niin kuin tuli olla, mutta sisäpuoli, millainen
se oli? Inhimillinen silmä ei voinut tutkia sisäisen elämän laatua eikä
otollista mielentilaa. Mutta kun kuolemanisku oli uhria kohdannut, niin oli
ikään kuin Herra olisi sanonut: "Nyt tahdomme katsoa, mitä olet tuonut.
Ulkoapäin ei ole mitään virhettä; mielihyvällä katselen uhriasi. Mutta annahan
olla, kun tarkastan sisäpuoltakin." Ja niin nahka nyljettiin eläimen
päältä. "Hyvä on; kuitenkin tahdon katsoa syvemmällekin!"
Ja pää, rinta ja lapaluut erotettiin ruumiista Hänen kasvojensa edessä; Hänen
silmänsä katselivat kaikkia. "Hyvä on, oikein hyvä! Mutta syvemmälle,
vielä syvemmälle!" Ja rasva, munuaiset ja sisälmykset tuotiin esille, eikä
jäänyt salatuksi mitään, mitä Hänen silmänsä ei olisi nähnyt ja tarkastanut;
kaikki oli tiedossa ja ilmi Hänen silmiensä edessä.
Mutta minkä
tähden nämä asiat ovat meille niin tarkoin kerrotut uhrin yhteydessä?
Varmaankin sen tähden, että tietäisimme ja
muistaisimme, kuinka Jumalan tulisilmät katselevat meidän iankaikkista
polttouhriamme. Me tiedämme sen, Herra on mielisuosiossa katsonut Hänen
puoleensa, Hänen silmänsä lepäävät vielä Hänen päällään ja Hänen kauttaan
meidän päällämme. Voimmeko aavistaakaan, millä mielihyvällä Isä katselee meitä
iankaikkisen polttouhrimme Messiaan kautta?
Käykäämme lopuksi lähemmäksi alttaria. Sillä paloi tuli, jonka Aaronin
pojat olivat sytyttäneet jo ennen kuin polttouhri paloiteltiin. Kun veri oli pirskoitettu joka
puolelle alttaria, asetettiin uhrin kappaleet halkojen päälle, ja siinä ne
vähitellen paloivat, ja niiden savu nousi taivasta kohti. Ja alttarin tuli ei
koskaan saanut sammua; sillä näin Herra oli käskenyt: "Polttouhri
olkoon alttarin liedellä koko yön aamuun asti"; "Ja tulta pidettäköön
siten vireillä alttarilla älköönkä se koskaan sammuko"; "Tuli
palakoon aina alttarilla älköönkä koskaan sammuko" (3 Moos. 6:9-12,13).
Oi sinä
onnellinen Israel! Sinä voit majailla turvallisesti leirissä tämän tulen
ympärillä, olipa päivä tai yö, valoisa tai hämärä. Uhrin tuli oli sinulle
suosituksena ja suojana, niin että, Jumalan mielisuosio lepäsi sinun päälläsi.
Se oli sinulle niin kuin kallis valotorni, joka alituisesti todisti sinulle,
että olet otollinen Hänelle, joka asuu keskelläsi pyhyydessä ja
vanhurskaudessa. Mutta me olemme vielä onnellisemmat ja turvallisemmassa
asemassa; sillä nyt ei tarvita enää pappeja, jotka
aamuin ja illoin asettavat polttouhreja alttarille, vaan Hän, meidän
iankaikkinen polttouhrimme, Ylimmäinen pappimme on itse Isän kasvojen
edessä. Hän on iankaikkisiksi ajoiksi asettanut alttiiksi antautumisensa ja
kuolemansa "suloisen tuoksun" Isän
kasvojen eteen, ja sen tähden meillä on nyt "otollinen
aika", nyt on "pelastuksen
päivä", nyt on Herran armovuosi.
Loistakoon tämä meidän polttouhrimme kirkas tuli sieltä ylhäältä tänne maailman
pimeyteen, niin että sen aina näkisimme ja sitä tarkkaisimme, kunnes suuri
aamunkoitto sarastaa ja erämaavaelluksemme päättyy!
Mitä meidän
todella on sanottava ajatellessamme kaikkia niitä ihmeellisiä ja runsaita
siunauksia, jotka Messiaassa ovat tulleet Hänen kansansa osaksi? Eikö meidän
täytyisi kuten Mooses, joka elämänsä lopulla viimeistä kertaa siunaten silmäili
kansaa, huudahtaa: "Autuas olet sinä, Israel; kuka
on sinun vertaisesi! Sinä olet kansa, jota Herra auttaa (vanh. käänn.:
"joka Herrassa autuaaksi tulet"), Hän, joka on sinun kilpesi ja
suojasi, sinun miekkasi ja korkeutesi" (5 Moos. 33:29).
Oi, jospa
yhä paremmin käyttäisimme hyväksemme näitä siunauksia, jotta saisimme voimaa
astumaan autuaallisen asemamme kukkulalle ja antamaan voimamme ja henkemme
uhriksi Hänelle, joka on uhrannut itsensä "suloiseksi
tuoksuksi" meidän hyväksemme!
Ivan
Veniaminovitsh Kargel
Haku Esikuvat puhuvat 23 osaa https://tutkitaankirjoituksia.blogspot.com/2020/01/esikuvat-puhuvat-kooste-23-osaa.html
Kuka oli Ivan Kargel
https://tutkitaankirjoituksia.blogspot.com/2020/01/uskon-sankari-ivan-veniaminovitsh-kargel.html
Kuka oli Ivan Kargel
https://tutkitaankirjoituksia.blogspot.com/2020/01/uskon-sankari-ivan-veniaminovitsh-kargel.html
3 Moos. 1:1-9
1:1 Ja Herra kutsui Mooseksen ja
puhui hänelle sisältä ilmestysmajasta sanoen:
1:2 "Puhu israelilaisille ja sano heille: Jos joku teistä tahtoo tuoda uhrilahjan Herralle, niin tuokaa uhrilahjanne karjasta, joko raavaista tai lampaista.
1:3 Jos hänen uhrilahjansa on raavaspolttouhri, tuokoon virheettömän urospuolen; ilmestysmajan ovelle hän tuokoon sen, että Herran mielisuosio tulisi hänen osaksensa.
1:4 Ja hän laskekoon kätensä polttouhriteuraan pään päälle; niin se on oleva otollinen ja tuottava hänelle sovituksen.
1:5 Ja hän teurastakoon mullikan Herran kasvojen edessä, ja papit, Aaronin pojat, tuokoot veren ja vihmokoot veren ympärinsä alttarille, joka on ilmestysmajan ovella.
1:6 Ja hän nylkeköön polttouhriteuraan ja leikelköön sen määräkappaleiksi.
1:7 Ja pappi Aaronin pojat tehkööt tulen alttarille ja pankoot halkoja tuleen.
1:8 Ja papit, Aaronin pojat, asettakoot kappaleet ynnä pään ja rasvan halkojen päälle, jotka ovat tulessa alttarilla.
1:9 Mutta sisälmykset ja jalat hän pesköön vedessä, ja pappi polttakoon kaiken alttarilla; se on polttouhri, suloisesti tuoksuva uhri Herralle
1:2 "Puhu israelilaisille ja sano heille: Jos joku teistä tahtoo tuoda uhrilahjan Herralle, niin tuokaa uhrilahjanne karjasta, joko raavaista tai lampaista.
1:3 Jos hänen uhrilahjansa on raavaspolttouhri, tuokoon virheettömän urospuolen; ilmestysmajan ovelle hän tuokoon sen, että Herran mielisuosio tulisi hänen osaksensa.
1:4 Ja hän laskekoon kätensä polttouhriteuraan pään päälle; niin se on oleva otollinen ja tuottava hänelle sovituksen.
1:5 Ja hän teurastakoon mullikan Herran kasvojen edessä, ja papit, Aaronin pojat, tuokoot veren ja vihmokoot veren ympärinsä alttarille, joka on ilmestysmajan ovella.
1:6 Ja hän nylkeköön polttouhriteuraan ja leikelköön sen määräkappaleiksi.
1:7 Ja pappi Aaronin pojat tehkööt tulen alttarille ja pankoot halkoja tuleen.
1:8 Ja papit, Aaronin pojat, asettakoot kappaleet ynnä pään ja rasvan halkojen päälle, jotka ovat tulessa alttarilla.
1:9 Mutta sisälmykset ja jalat hän pesköön vedessä, ja pappi polttakoon kaiken alttarilla; se on polttouhri, suloisesti tuoksuva uhri Herralle
3 Moos. 6:8-13
6:8 Ja Herra puhui Moosekselle
sanoen:
6:9 "Käske Aaronia ja hänen poikiansa ja sano: Tämä on laki polttouhrista. Polttouhri olkoon alttarin liedellä koko yön aamuun asti, ja tulta pidettäköön siten vireillä alttarilla.
6:10 Ja pappi pukeutukoon pellavapukuunsa ja pukeutukoon pellavakaatioihin peittääkseen häpynsä, ja korjatkoon pois tuhan, joksi tuli on kuluttanut polttouhrin alttarilla, ja pankoon sen alttarin viereen.
6:11 Ja sitten hän riisukoon vaatteensa ja pukeutukoon toisiin vaatteisiin, ja vieköön tuhan leirin ulkopuolelle puhtaaseen paikkaan.
6:12 Ja tulta pidettäköön siten vireillä alttarilla älköönkä se koskaan sammuko; ja pappi sytyttäköön alttarilla halot joka aamu ja asettakoon sen päälle polttouhrin ja polttakoon sen päällä yhteysuhrin rasvat.
6:13 Tuli palakoon aina alttarilla älköönkä koskaan sammuko.
6:9 "Käske Aaronia ja hänen poikiansa ja sano: Tämä on laki polttouhrista. Polttouhri olkoon alttarin liedellä koko yön aamuun asti, ja tulta pidettäköön siten vireillä alttarilla.
6:10 Ja pappi pukeutukoon pellavapukuunsa ja pukeutukoon pellavakaatioihin peittääkseen häpynsä, ja korjatkoon pois tuhan, joksi tuli on kuluttanut polttouhrin alttarilla, ja pankoon sen alttarin viereen.
6:11 Ja sitten hän riisukoon vaatteensa ja pukeutukoon toisiin vaatteisiin, ja vieköön tuhan leirin ulkopuolelle puhtaaseen paikkaan.
6:12 Ja tulta pidettäköön siten vireillä alttarilla älköönkä se koskaan sammuko; ja pappi sytyttäköön alttarilla halot joka aamu ja asettakoon sen päälle polttouhrin ja polttakoon sen päällä yhteysuhrin rasvat.
6:13 Tuli palakoon aina alttarilla älköönkä koskaan sammuko.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti