ESIKUVAT PUHUVAT ELI MESSIAS VANHASSA LIITOSSA
UHRIT
ELI KORKEASTI-PYHÄ SUITSUTUS
"Vihkiäisuhri" (vanh. käänn.: "täytösuhri") on
viimeinen ilmestysmajan esipihalla esiin kannettavista uhreista. Tosin Raamattu puhuu muistakin
uhreista, esim. juomauhrista, ylennysuhrista ja heilutusuhrista. Mutta nämä
olivat oikeastaan vain jonkin toisen uhrin osia, ja sen tähden niitä ei
selitetäkään erikseen, vaan mainitaan ainoastaan nimeltä. Niin esim. juomauhri oli aina yhteydessä jokapäiväisen
polttouhrin ja ruokauhrin kanssa, ja silloin kaadettiin määrämitta viiniä uhrin
päälle. Ylennysuhrit ja heilutusuhrit taas olivat joko muiden uhrien osia tai
lahjoja, joita kukin israelilainen saattoi antaa omaisuudestaan Jumalalle.
Ilmestysmajan rakennuksen hyväksi ja siellä tarvittavia esineitä varten esim.
tuotiin tällaisia ylennysuhreja Herralle.
Vihkiäisuhrin (täytösuhrin) kautta papit asetettiin virkaansa. Sitä on meille selitetty Aaronin ja
hänen poikiensa virkaanasettamisen kertomuksessa. Näyttää siis siltä, kuin se
olisi jotakin eri ihmisluokkaa varten, ja se toimitettiin ainoastaan kerran
koko heidän elämänsä aikana. Kuitenkin se kuuluu pääuhrien joukkoon, ja Herra
itse luettelee nämä uhrit seuraavasti: "Tämä on se
laki polttouhrista, ruokauhrista, syntiuhrista, vikauhrista, vihkiäisuhrista ja
yhteysuhrista" jonka lain Herra antoi Moosekselle Siinain vuorella sinä
päivänä, jona Hän antoi israelilaisille käskyn tuoda uhrilahjansa HerralIe
Siinain erämaassa" (3 Moos. 7:37,38). Tästä ymmärrämme, että tällä
uhrilla on itsenäinen merkityksensä ja oma luonteensa.
Nimitys täytösuhri (vanh. käänn.) merkitsee sitä, että tämän uhrin
kautta Aaronin ja hänen poikiensa kädet ja sydän täytettiin, niin että he
tulivat mahdollisiksi papin virkaan. Pappeina he eivät voineet tyhjin käsin seisoa
Jumalan edessä, sillä papin virkaan kuuluu, että heillä pitää olla jotakin
Jumalalle tuotavaa. Heidän piti käsissään ja sydämessään tuoda jotakin
Jumalalle. Sillä hehän edustivat kansaa Jumalan edessä, ja heidän virkansa oli
pyhää palvelusta. Mutta mitä he voisivat tuoda, mikä olisi otollista Jumalalle?
Ei heissä itsessään luonnollisina ihmisinä ja Israelin kansalaisina ollut
mitään sellaista. Jumalan piti täyttää heidän
kätensä ja antaa heille ja heihin sellaista, mikä saisi armon Hänen silmiensä
edessä, ja mikä voisi tuottaa armoa ja mielisuosiota heille itselleen ja heidän
veljilleen, joita he edustivat. Ja se tapahtui tämän uhrin kautta. He
tulivat esipihalle kädet täynnä syntiä; mutta Herra käski heidän laskea kätensä
syntiuhrin päälle, ja heidän syntinsä otettiin pois. Sitten heidän
tuli laskea kätensä, jotka vielä olivat tyhjinä, polttouhrin
päälle; sen kautta he tulivat otollisiksi
Jumalalle. Vihdoin he laskivat
kätensä täytösuhrin päälle; sen kautta
heidät pyhitettiin. Nyt heidän ei enää tarvinnut laskea käsiään
minkään uhrin päälle, vaan uhri pantiin heidän käsiinsä, ja he tulivat täytetyiksi (3.Moos.8:8,14,18,22,26,27). Aaron ja
hänen poikansa tulivat täytös- eli vihkiäisuhrin kautta täytetyiksi, niin että
he voivat kantaa uhrin ja astua sen kanssa Jumalan eteen, jotta se saattaisi
puhua Jumalalle sitä kieltä, jota Hän yksin ymmärsi, ja joka oli Hänelle
otollista.
Messias on
meidän oikea täytösuhrimme. Ristiinnaulittu Herra ei ole ainoastaan meidän
vanhurskautemme, rauhamme ja ravintomme, vaan Hän on myös meidän pyhityksemme.
Ja Hänen kauttaan lunastettuina me olemme Jumalan
edessä kuninkaita ja pappeja, joiden tulee kantaa Herran aseita,
olimmepa missä toimessa ja missä asemassa hyvänsä maailmassa. Hänen kauttaan pyhitettyinä me olemme mahdolliset
seisomaan Jumalan edessä, ja me kannamme silloin uskon käsivarsilla Jumalan
eteen Messiaan, oikean uhrin.
Nyt katsomme
edelleen, kuinka verta käytettiin tässä uhrissa. Jumalan Sana kertoo meille
tästä seuraavasti: "Ja Mooses teurasti sen ja otti
sen verta ja siveli sitä Aaronin oikean korvan lehteen ja oikean käden
peukaloon ja oikean jalan isoonvarpaaseen. Ja Mooses toi Aaronin pojat esille
ja siveli verta heidän oikean korvansa lehteen ja heidän oikean kätensä
peukaloon ja heidän oikean jalkansa isoonvarpaaseen, mutta vihmoi muun veren
alttarille ympärinsä" (3 Moos. 8:23,24).
Näihin
määräyksiin kätkeytyy kalliita jumalallisia totuuksia. Kun Aaron ja hänen
poikansa olivat laskeneet kätensä uhrin pään päälle,
joka oli menevä kuolemaan, jotta he tulisivat pyhitetyiksi Jumalalle, he tunnustivat koko olemuksensa puolesta olevansa yhtä
uhrin kanssa. Se oli uskon toimi. Sitä seurasi sitten niin sanoaksemme käytännöllinen
toimi, jolloin yksittäiset jäsenet tulivat osallisiksi uhrin kuoleman
vaikutuksista. Kolme pääjäsentä on tässä valittu edustamaan ruumiin
muita jäseniä.
Apostoli
puhuu (Kol. 3:1-5) siitä, että me olemme
nousseet ylös Messiaan kanssa ja olemme kuolleet Messiaan kanssa, mutta sanoo
sitten kuitenkin: "Kuolettakaa siis maalliset
jäsenenne." Tämä puhe kuulostaa oudolta, että niiden, jotka ovat
kuolleet Messiaan kanssa, pitää vielä kuolettaa maalliset jäsenensä. Mutta asia
on kuitenkin niin. Minä olen tosin uskon kautta yhtä Messiaan kanssa, niin että
Hänen kuolemansa hedelmä tulee minun osakseni. Toinen
asia on sitten sen seurausta, nimittäin että tämä kuolema vaikuttaa
jokapäiväisen elämän tapauksissa minun kuolevaisen ruumiini eri osiin, niin
kauan kuin vielä elän täällä. Sillä voisihan ruumiini muutoin tulla
käytetyksi pahuuteen
Tässä täytösuhrin esikuvassa siveltiin verta ensin oikean korvan lehteen. Korva on se ruumiinjäsen, jonka
kautta parhaiten ylläpidetään yhteyttä muihin
ympärillämme oleviin olentoihin. Ja korvan
kautta me kuulemme Jumalan äänen. Mutta myös paholainen saattaa sen
kautta kuiskailla meille ja houkutella puolelleen. Voi, kuinka paljon hävitystä
nämä korvan kautta tulleet viettelykset voivatkaan aikaansaada ruumiin muissa
jäsenissä, ellei korvaa kuoleteta! Ajatelkaamme
ainoastaan Eevaa paratiisissa. Hän kuunteli käärmeen viettelevää ääntä,
ja heti siitä levisi turmelevaa vaikutusta kaikkiin muihin ruumiinosiin. Silmä
alkoi katsella kiellettyä hedelmää, maku ja mielikuvitus heräsi, sillä hän "näki, että siitä puusta oli hyvä syödä ja että se oli
ihana katsella ja suloinen puu antamaan ymmärrystä" (1 Moos. 3:6). Vihdoin
käsi ojentui ja alkoi palvella pahaa himoa, ja nyt oli koko olemus mukana. "Ja hän otti sen hedelmästä ja söi."
Tällainen on
asiain kulku vielä tänäkin päivänä meidän jokaisessa synnissämme. Kuinka
toisenlaiseksi olisikaan mainittu tapaus kääntynyt, jos Eevan korva olisi ollut
kuuro ja kuollut kaikille vietteleville houkutuksille ja olisi ollut pyhitetty
kuuntelemaan Jumalan ääntä! Niin, pappien korva sai
kuoleman merkin; ei minkään viettelevän äänen pitänyt siihen vaikuttaa, ei
minkään, mikä vastustaisi veren voimaa Jumalan edessä.
Meidän
ylistetty Herramme, jota tässä ylimmäisessä papissa kuvataan, vaelsi tässä
synnin ja viettelysten maailmassa sillä tavoin, että korva oli kuuro ja silmä
sokea kaikille pahuuden vaikutuksille. Herra huutaa meille, jotta huomaisimme
ja tarkkaisimme tätä asiaa: "Te kuurot, kuulkaa, ja
te sokeat, katsokaa ja nähkää! Kuka on sokea, ellei Minun palvelijani, ja kuka
niin kuuro kuin Minun sanansaattajani ?" (Jes. 42:18,19). Niin,
Jeshua Messias oli kuuro paholaisen ja maailman viettelyksille. Kun paholainen
kiusasi Häntä katsomaan omaa hyötyään tai kunniaansa sekä kiusaamaan Jumalaa (Matt. 4:1-10), kun Häntä uhattiin ja peloteltiin (Luuk. 13:31,32), kun Häntä pilkattiin ja herjattiin (Matt. 27:40-42; 1 Piet. 2:23), Hän ei taipunut
kuuntelemaan näitä ääniä; ennemmin Hän kuoli kuin kallisti korvaansa niille. Oi
jospa saatanan ja maailman houkuttelevat
viettelykset kohtaisivat meidänkin korvissamme Herran veren merkin! Sillä
Hänen kuolemansa kautta mekin saatamme olla kuuroja ja kuolleita, niin että
voitamme, kuten Hän voitti.
Toiseksi verta siveltiin pappien oikean käden peukaloon. Peukalo on
pääjäsen niiden elinten joukossa, joiden kautta toiminta tapahtuu. Täytösuhrin verellä merkittiin
tämäkin jäsen. Älköön siis enää mitään pahaa ja epäpyhää tointa tapahtuko
näitten käsien kautta; olkoot ne kuolleet kaikelle
pahalle teolle, jotta ne voisivat toimittaa pyhiä tekoja ja palvella Jumalaa! Tämä
on ihana kuva kaikille uskovaisille. Ja Raamattu sanookin heille: "Yö on pitkälle kulunut, ja päivä on lähellä. Pankaamme
sen tähden pois pimeyden teot" (Room. 13:12), ja vielä: "Älköönkä teillä olko mitään osallisuutta pimeyden
hedelmättömiin tekoihin, vaan päinvastoin nuhdelkaakin niistä'" (Ef. 5:11).
Apostoli käskee "'kohottamaan pyhät kädet
ilman vihaa ja epäilystä" (1 Tim. 2:8), ja kaikissa näissä
ajallisissa ja jokapäiväisissä toimissamme käyttäytymään Herran tahdon mukaan: "Söittepä siis tai joitte tai teittepä mitä hyvänsä, tehkää
kaikki Jumalan kunniaksi" (1 Kor. 10:31); "Kaikki, minkä teette
sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran Jeshuan nimessä" (Kol. 3:17). Messiaan
kallis veri, joka kostutti meidänkin käsiämme, on erottanut ne kaikista
entisistä toimista ja antanut voimaa Jumalalle otollisiin tehtäviin.
Verta siveltiin myös oikean jalan isoonvarpaaseen. Jalka välittää
toimintaa ja yhteyttä maailman kanssa, ja samalla se on myös meidän elämämme
vaelluksen kuva. Tämäkin
jäsen merkittiin verellä. Pappien vaellus tuli tämän kautta kuoleman voiman
alaiseksi. Silloin eivät kelvanneet mitkään synnin
retket eivätkä omat tiet, ei edes se tie, jota maailma kehuu kultaiseksi
keskitieksi, vaan yksin Herran tiet, joita he nyt vaelsivat. Herran
pyhäkkö ja esipiha oli nyt se paikka, jossa heidän jalkansa seisoivat ja jossa
he vaelsivat. Olkoon tämä kallis veri merkkinä meillekin, niin että koko vaelluksemme
kävisi sen mukaan! Ja jos sydämessä ilmenee taipumusta tieltä poikkeamiseen ja
rakkautta omiin teihin, niin muistelkaamme Häntä, joka on vuodattanut verensä
meidän sovitukseksemme ja toimiemme sekä teittemme puhdistukseksi, ja
rukoilkaamme nöyryydessä:
Siis pese,
Jeshua, minut verelläs,
puhdista, laadi lumivalkeaksi,
niin että saisin laulaa tykönäs,
kun kutsut täältä luonas asuvaksi.
puhdista, laadi lumivalkeaksi,
niin että saisin laulaa tykönäs,
kun kutsut täältä luonas asuvaksi.
Vanhurskautes
puku puhtahin
pueta yllen', se on iki oiva.
Mä iki omas sitten olenkin;
iäinen kiitoksein on Sulle soiva.
pueta yllen', se on iki oiva.
Mä iki omas sitten olenkin;
iäinen kiitoksein on Sulle soiva.
Kun nyt papit olivat näin verellä merkityt, vuodatettiin muu veri
alttarille yltympäri. Myös alttari oli jo ennen sovitettu ja pyhitetty (3
Moos. 8:15) . Nyt tuli vielä sen päälle, samoin kuin pappien päälle oli
tullut, täytösuhrin veri. Ei mitään pahaa tai epäpyhää voinut enää tulla sen
päälle tai koskea siihen. Tästä lähtien se pyhitti kaikki uhrit, jotka sen
päälle laskettiin (Matt. 23:19). Se oli nyt
pyhitetty Jumalan palvelukseen.
Tästä me
ymmärrämme, että pappien pyhittäminen eli vihkiminen oli aivan yhtä alttarin
pyhityksen kanssa; ja kun tiedämme, kuinka kiivaasti Jumala piti huolta
kaikista ilmestysmajan esineistä, ettei yhtäkään tulisi käytetyksi epäpyhään
tarkoitukseen, niin voimme päättää samaa pappienkin suhteen ja saamme silloin
oikean käsityksen siitä, kuinka pyhiä, hyviä ja
kalliita he olivat Jumalan silmissä. Kuitenkin
tämä kaikki on ainoastaan tulevan hyvän esikuvaa ja varjoa. Kuinka
äärettömän paljon suurempi ja täydellisempi onkaan se pyhitys, jonka Messias
verensä kautta on omilleen suorittanut; ja kuinka paljon
kiivaammin valvoo Jumala sitä, että Hänen lapsensa vaeltaisivat pyhyydessä! Oi,
tietäkäämme, että jokainen Jumalan lapsi on elävän Jumalan temppeli, joka on
pyhitetty ollakseen Hänelle mielisuosioksi ja palvellakseen Häntä!
Täytösuhrin
muut osat: sisälmysten rasva, maksanlisäke, molemmat munuaiset ja oikea lapa,
so. uhrieläimen jaloimmat sisäiset ja ulkoiset osat oli annettava Herralle.
Näiden päälle oli vielä pantava öljyllä voideltu happamaton kakku ja yksi ohukainen
leipä. Kaikkien näiden kappaleiden esikuvallisesta merkityksestä on puhuttu jo
edellä. Ne esittävät meille monipuolisesti Messiasta elämässään ja
kuolemassaan. Huomiota ansaitsevaa tässä uhrissa on
se, että näitä Herralle kuuluvia kappaleita ei heti asetettu alttarille, vaan
Mooseksen käskettiin ensin asettaa ne Aaronin ja hänen poikiensa käsiin. Nämä
tulivat tästä ymmärtämään, kuinka kalliita asioita heille nyt oli uskottu.
He olivat ennen laskeneet kätensä uhrin pään päälle ja sillä julistaneet olevansa
yhtä sen kanssa. Nyt taas uhri annettiin heidän käsiinsä ilmoittaen sillä
olevansa yhtä heidän kanssaan. Tämä oli sangen tärkeä toimi. Sen jälkeen
otettiin uhrin osat heidän käsistään ja pantiin alttarin pyhään tuleen; mutta
papit asetettiin Herran pyhään palvelukseen. Edelliset paloivat tulessa;
pappien tuli antaa itsensä kulutettaviksi Herran palveluksessa. Tämä oli
Jumalalle suloinen tuoksu.
Hän, meidän
suuri täytösuhrimme, lausui Isän edessä mennessään polttouhrialttarilleen: "Minä pyhitän itseni heidän tähtensä, että myös he
olisivat pyhitetyt totuudessa" (Joh. 17:19). Jokin aika sitä ennen
Hän oli sanonut, että Isä oli Hänet pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan (Joh. 10:13); nyt Hän pyhitti itsensä meidän tähtemme.
Voidakseen täyttää Isän tahdon Hän tuli pyhitetyksi. Jotta me voisimme sen
täyttää, täytyy meidänkin tulla pyhitetyiksi. Ja
mennessään kuolemaan Hän pyhittää itsensä meidän pyhitykseksemme. Hänen
kuolemansa ei siis tule meille ainoastaan sovitukseksi, vaan myös pyhitykseksi,
ja Hänen kuolemansa voimasta me tulemme pyhitetyiksi "totuudessa".
Mutta se tapahtuu vasta silloin, kun ilmoitamme olevamme yhdistyneitä
Hänen kanssaan, niin kuin Hän ilmoitti olevansa yhtä meidän kanssamme. Silloin,
niin silloin me annamme ruumiimme uhriksi ja palvelemme
Häntä Hänen pappeinaan, missä toimessa olemmekin ja missä paikassa tässä maailmassa
sitten vaellammekaan. Hänelle, meidän täytösuhrillemme, olkoon kiitos ja
ylistys!
Suitsutusuhri eli korkeasti-pyhä suitsutus, jolla oikeastaan uhrien seitsenluku täyttyy, johtaa
meidät esipihalta itse pyhäkköön, vaskialttarin luota, jossa niin kauan olemme
viipyneet, kultaisen alttarin eteen. Suitsutus oli
ainoa uhri, joka asetettiin kultaiselle alttarille ja poltettiin pyhäkössä.
Meidän Vapahtajamme kärsimisen, kuoleman ja
sovituksen esikuvat olivat kaikki esipihalla, eikä itse pyhäkössä, joka on
taivaan kuva. Messias kärsi ja kuoli täällä maan päällä, eikä sitten
enää kirkkauteen astuttuaan. Sinne Hän vei mukanaan Isän eteen kaikki
toimitetun lunastuksen hedelmät. Kultainen alttari oli aivan lähellä esirippua,
joka Jeshuan saavutetun lunastuksen kautta revittiin rikki, ja tälle alttarille
saattoi meidän Ylipappimme laskea lunastuksensa ihanat hedelmät, jotka tästä
nousivat Jumalan luo hyvänhajuisena suitsutusuhrina.
Tässä suitsutusuhrissa poltettiin niitä aineita, jotka olivat itämaitten
kasvikunnan kalleimpia ja parhaimpia. Ne kuvaavat suuresti ylistetyn Herramme ja
Vapahtajamme ihania ominaisuuksia ja täydellisyyksiä. Nämä Hänen
ominaisuutensa, jotka Hänen vaelluksessaan täällä kehittyivät ihanimpaan
täydellisyyteen, olivat täysin tunnetut ja omistetut yksin Isälle.
Ensimmäinen
aine oli palsami (Lutherin käänn. mukaan. Hepr.
nataf = pisara) . Sitä saatiin puusta, jota
kreikan kielellä nimitetään storaks. Puuhun, tehtiin leikkauksia.
Niistä alkoi tihkua sitkeää nestettä, joka muodostui pisaroiksi ja tippui puun
juurelle asetettuihin astioihin. Ketä voisimmekaan
tässä ajatella, ellemme Häntä, elämän puuta, elävää viinipuuta, joka
kärsimysten ja kuoleman veitsen alla ollen on vuodattanut pyhien
ominaisuuksiensa palsamin! Mitä syvemmälle pilkan, halveksunnan,
kärsimysten ja kuoleman terävä veitsi viilsi, käyden sielun ja ruumiin läpi,
sitä kirkkaammin tihkuivat esille Hänen ihanat ominaisuutensa. Katsokaa,
ystävät, Hänen rajatonta rakkauttaan, muuttumatonta alttiuttaan, ääretöntä
kärsivällisyyttään ja jumalallista armahtavaisuuttaan; niitä ei kuolemakaan
voinut häiritä! Mikä ihmeellinen palsami lähtikään tästä elämän puusta Isälle
verrattoman suloiseksi tuoksuksi!
Toisen
aineksen heprealainen nimi on shekeleth, joka useissa raamatunkäännöksissä on käännetty
sanalla stakte, joka tarkoittaa erään simpukkalajin kuorta. Muiden
suitsutusaineiden yhteydessä se antoi voimaa ja
kestävyyttä tuoksuvalle savulle. Jotta sitä voitaisiin käyttää, täytyi
tietysti koko simpukan kuori rikkoa ja jauhaa. Meidän Herramme ruumiin temppeli
piti myös murrettaman, jotta siitä nousisi suloinen tuoksu Isälle. Ja varmaa
on, että Hän tässä murretussa muodossa, tässä uhrautumisessaan, vahvisti erinomaisella
tavalla kaikki ihanat ominaisuutensa. Ja kun Hän on kärsinyt kuoleman, niin nyt
Hänen koristuksenaan on iankaikkinen ja katoamaton elämä, ja sen tähden kaikki
Hänen ihanat ominaisuutensa ovat iankaikkisia. Oi ystävät, iloitkaamme siitä!
Kolmas aines
oli nimeltään galbanum (tuoksukumi; hepr . helbonah).
Se oli hartsia eli kumia, jota saatiin eräästä
Arabiassa ja Syyriassa kasvavasta pensaasta. Itsekseen poltettuna tällä
hartsilla oli erittäin väkevä ja vastenmielinen haju, niin että sen savulla karkotettiin
käärmeitä. Mutta muihin suitsutusaineisiin sekoitettuna se antoi voimaa hyvälle
tuoksulle.
Tämä oli
merkillinen suitsutusuhrin aines. Se näyttää olleen ristiriidassa muiden
aineiden kanssa, mutta kuitenkin se oli tarpeellinen voiman antaja. Meidän
Herrassamme ja Vapahtajassamme oli todellakin ominaisuuksia, jotka näyttivät
olevan toisten vastakohtia, mutta jotka selvästi täydensivät toinen toistaan. Ajatelkaamme esim. Hänen pyhää ja järkähtämätöntä
vanhurskauttaan ja samalla Hänen rajatonta armahtavaisuuttaan syntisiä ja
kadotettuja kohtaan. Ne näyttävät käytännöllisessä elämässä olevan
ristiriidassa, mutta itse asiassa ne täydensivät toinen toistaan.
Niin ikään
oli Jeshuan persoonassa sekä rakkautta että vihaa, aivan kuten profeetta sanoo:
"Sinä rakastat vanhurskautta ja vihaat vääryyttä;
sen tähden on Jumala, Sinun Jumalasi, voidellut Sinua iloöljyllä enemmän kuin
Sinun osaveljiäsi" (Ps. 45:8). Kun rakkaus vanhurskauteen ja viha
jumalattomuutta kohtaan olivat näin rinnakkain, niin ne vahvistivat toinen
toistaan, ja siitä tuli sellainen täydellisyys, että Jumalan mielisuosion
iloöljy vuodatettiin Messiaan päälle Hänen ihmisenä ollessaan. Ja sen tähden,
juuri sen tähden paholainen ja kaikki riivaajahenget pelkäsivät Jeshuaa ja
vapisivat Hänen edessään. Juuri tämä Hänessä oleva galbanum
vaikutti sen, että vanha käärme paeten huudahti: "Mitä
sinulla on meidän kanssamme tekemistä, sinä Jumalan Poika? Oletko tullut tänne
vaivaamaan meitä ennen aikaa?" (Matt. 8:29) Viholliset olivat
tulleet huomaamaan, että tässä Jumalan Karitsassa oli kätkettynä jalopeura,
joka oli tekevä heistä lopun.
Vihdoin
tähän kuului hajupihka (hepr. lebonah = suitsuke), jota
kellertävää ja katkeranmakuista pihkaa eli hartsia saatiin eräästä Arabiassa ja
Intiassa kasvavasta puulajista. Monet kansat ovat käyttäneet sitä
hyvänhajuisella suitsukkeena jumaliensa temppeleissä. Se on olemassa aivan kuin
jumalanpalvelusta varten. Messias on todellakin sanan täydessä merkityksessä
hyvänhajuisena suitsutuksena Jumalalle. Puheessaan
ja toimissaan, rakkaudessaan ja kärsimyksessään, koko elämässään ja
kuolemassaan Hän oli todellakin ikään kuin alituisesti Jumalan luo nouseva
hyvänhajuinen uhrisavu. Hän saattoikin inhimillisen vaelluksensa lopulla
juhlallisesti Isää rukoillen sanoa: "Minä olen
kirkastanut Sinut maan päällä: Minä olen täyttänyt sen työn, jonka Sinä annoit
Minun tehtäväkseni" (Joh. 17:4).
Herra oli käskenyt Mooseksen panna tähän suitsutusuhriin yhtä paljon
kutakin ainesta. Kuinka suuri
määrä oli pantava, ei ollut sanottu, mutta kaikkia oli pantava yhtä paljon.
Kaikki oli survottava hienoksi ja valmistettava taidokkaasti, jotta alttarille
asetettava jauho olisi puhdasta ja hienoa.
Kuinka
tarkalleen tämä sopiikaan kuvaamaan meidän Vapahtajamme täydellisiä
ominaisuuksia! Me olemme kykenemättömät niitä
mittaamaan ja arvostelemaan; sen voi tehdä yksin Isä, joka tuntee Pojan.
Sen vain tiedämme, että kaikki Hänen ominaisuutensa olivat yhtä täydellisiä;
yksi ei ollut toista heikompi eikä väkevämpi. Hän oli joka kohdassa "rakas", niin kuin Isä sanoo. Ja kaikki
ainekset olivat survotut hienoksi. Niin, kuinka monessa vaikeudessa ja
ahdistuksessa Herramme Jeshua saikaan vaeltaa, ja kuinka monta iskua sekä
sisäisesti että ulkonaisesti Hänen täytyi kestää aina kuolemaansa asti, ennen kuin
Hän valmistui otolliseksi uhrisavuksi Jumalalle! Ja kaikki ainekset oli "taidokkaasti"' valmistettava, niin ettei
siihen tullut mitään epäpuhdasta, ei hitustakaan roskaa eikä vierasta ainesta. Suitsukkeen tuli olla pyhä, kaikesta jokapäiväisyydestä ja
vaillinaisuudesta erotettu.
Sellainen
olikin Jeshua Messias, sillä taivaallinen suitsukkeen valmistaja, itse Pyhä
Henki, oli tehnyt puhtaiksi ja pyhiksi kaikki Hänessä olevat ominaisuudet. Hän,
Pyhä Henki, valvoi, ettei mitään saastuttavaa pölyä tai vierasta ainesta
päässyt rakkaan Pojan olemukseen häiritsemään Isän mielisuosiota. Herramme Jeshua on täydellinen ja pyhä suitsutusuhri,
joka on tyydyttänyt kaikki Jumalan vaatimukset.
Ilmestysmajan esipihalta nousi polttouhrialttarilta uhrisavu joka aika taivasta
kohti, ja kansa
voi sen nähdäkin. Mutta suitsutusuhrista, joka
toimitettiin pyhäkössä kultaisen alttarin päällä, nousi savu pyhäkköön
levittäen voimansa yksinomaan Jumalan eteen; kansa ei sitä nähnyt.
Kultaisen alttarin päältä nouseva savu nousi vähitellen ja täytti pyhäkön
peittäen kaikki sen esineet. Se laajeni ja tiheni, tunkeutui esiripunkin läpi
kaikkeinpyhimpään ja asettui sulotuoksuisen pilven muodossa armoistuimenkin
päälle. Tästä pilvestä Herra puhui Moosekselle, kun Hän armossa ja laupeudessa
seurusteli tämän palvelijansa kanssa, niin kuin ystävä puhuttelee ystäväänsä (2 Moos. 33:11). Ja kun
ylimmäinen pappi suurena sovintopäivänä meni kaikkeinpyhimpään, niin hänellä
täytyi olla syntiuhrin verta ja suitsutusastia mukanaan. Muulla tavoin
hän ei voinut tulla Jumalan eteen. Veri vihmottiin armoistuimelle, ja
suitsutusastian tulisilla hiilillä paloi suitsuke, ja siitä nouseva ihana
tuoksu peitti pilvenä armoistuimen. Molemmat tulivat käyttöön samassa paikassa
kaikkeinpyhimmässä.
Tämä on Messiaan veren ja kaikkien Hänen ihanien täydellisyyksiensä voiman
esikuva. Hän kuoli
niin sanoaksemme esipihalla meidän silmiemme nähden, ja Hänen verensä puhdisti
meidät kaikesta synnistä. Mutta sen jälkeen Hän on mennyt esiripun toiselle
puolelle, johon meidän katseemme ei ulotu. Mutta kuitenkin me tiedämme, että
Hän, pyhä uhriverensä mukanaan, on esiintynyt taivaallisen Isän edessä, ja että
siellä Hänen ihanat täydellisyytensä ja maan päällä tehty työnsä nousevat
alituisesti suloisena uhrisavuna Jumalan tykö. Hänen kallis verensä puhuu
siellä syntisten hyväksi ja paljon paremmin kuin Aabelin veri. Ja Hänen ihanat täydellisyytensä sulkevat armonpilveen
kaikki Hänen pyhitetyt omansa. Oi kuinka ihanaa ja autuaallista! Tämä
maa oli Hänelle liian ahdas; Hän on täyttänyt taivaat suloisen suitsutusuhrin
savulla.
Nythän me ymmärrämme, minkä tähden mekin voimme olla otollisia Jumalan
edessä ja voimme rohkeasti ilmestyä Hänen armoistuimensa eteen. Tämä ihmeellinen suitsutusuhri
peittää meidät pilveensä, ja sen tuoksu on Jumalalle otollinen. Omassa asussani
ja kaikkine viheliäisyyksineni en voi olla Jumalalle otollinen. Kaikki oma
vanhurskauteni on kuin saastainen vaate Jumalan edessä. Nyt on ikuisiksi
ajoiksi ratkaistu tämä kysymys: "Kuinka minä
voin ilmestyä otollisena Jumalan eteen?" Painakoon Pyhä Henki tämän asian
oikein syvälle meidän sydämeemme!
Sinä, Jumalan lapsi, joka olet syntiuhrin kautta uskossa saavuttanut
anteeksiantamuksen ja rauhan Jumalassa, ota vaari, ettet jää esipihalle,
tyytyen siihen olotilaan. Nyt sinun tulee papillisessa puvussa astua sisään ja asua pyhäkössä. Siellä
sinun tulee toimia ja vaeltaa niin, että voisit "joka
paikassa kohottaa pyhät kädet ilman vihaa ja epäilystä" (1 Tim. 2:8). Niin,
sytyttäköön iankaikkinen suitsutusuhri suitsukkeen sinunkin sydämessäsi
palamaan kaikkeinpyhimmässä Herran edessä, niin että saisit sieltä kuulla
siunaavan vastauksen: "Sinä hyvä ja uskollinen
palvelija, mene Herrasi iloon!"
Ivan
Veniaminovitsh Kargel Haku Esikuvat puhuvat 23 osaa https://tutkitaankirjoituksia.blogspot.com/2020/01/esikuvat-puhuvat-kooste-23-osaa.html
Kuka oli Ivan Kargel
https://tutkitaankirjoituksia.blogspot.com/2020/01/uskon-sankari-ivan-veniaminovitsh-kargel.html
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti