ESIKUVAT PUHUVAT ELI MESSIAS VANHASSA LIITOSSA
ILMESTYSMAJA JA SEN ESINEET
SOVITUSRAHA JA SEN KÄYTTÄMINEN
Lue 2 Moos. 30:11-16; 2 Moos.
27:17; 2 Moos. 26:19 (Kirjoituksen lopussa)
Jumala oli "voimallisella käsivarrella" pelastanut
Israelin kansan Egyptin orjuudesta ja johdatti sitä omana kansanaan. Kansalla
ei ollut tässä mitään omaa ansiota, vaan Herra oli tehnyt kaiken heidän
hyväkseen. Kansa oli tullut maksamaan Herralle paljon. Tämä tärkeä asia piti
tarkoin asetettaman kansan eteen, "muistoon Herran
edessä", ja esitettämän ilmestysmajassa,
jotta jokainen israelilainen jo esipihalle astuessaan voisi sen nähdä ja sitä
muistaa. Sen tähden Jumala antoi Mooseksen kautta erityisen käskyn, että jokaisen kaksikymmentä vuotta täyttäneen, joka
luetaan kuuluvaksi Herran kansaan, tuli maksaa "hengestään
sovitusmaksu Herralle", puoli sekeliä
hopeaa. Minkä tähden tämä sovintoraha on annettava, sanotaan myös: "...ettei mikään rangaistus heitä kohtaisi".
Tämä Herran
sana antaa meidän ymmärtää, että jokainen heistä oli syntinen, joka oikeuden ja
lain mukaan oli tuomion ja rangaistuksen oma, mutta että heidän syntinsä voi
tulla Jumalan edessä Hänen määräämänsä
sovintohinnan kautta poistetuksi.
Tämän sovintorahan kautta israelilainen pääsi vapaaksi syntivelastaan.
Katsomme nyt
tarkemmin tätä
israelilaisten sovintorahaa ja sen käyttämistä,
koska tämä
taas antaa meille selvän ja ihanan kuvan Messiaasta,
joka on Jumalan määräämä ja ainoa riittävä sovitushinta syntiemme edestä.
Ensiksi on
otettava huomioon, että sovintoraha suoritettiin
hopeassa. Hopea oli siihen aikaan se arvometalli, jota enimmäkseen
käytettiin kaupoissa ja maksusuorituksissa. Se oli, niin sanoakseni, kauppiaan
metalli, ja sitä kutsuttiin lyhyesti "rahaksi".
Aabraham osti Makpelan vainion ja suoritti siitä kauppahinnan hopeassa. Joosef myytiin ja Messias
niin ikään myytiin hinnasta, joka oli laskettu hopeassa. Sekeli, joka oli
tavallinen maksuväline, oli hopearaha. Sen tähden, kun Raamattu puhuu hopeasta,
niin ajatus menee heti kauppaan, arvoon ja maksuhintaan. Niin muodoin, kun
ilmestysmajassa nähdään hopeaa, tulee ajatukseen heti jokin kauppahinta tai sovintoraha.
Meillä on sitä suurempi syy ajatella tätä, koska apostoli Pietari, puhuessaan
Messiaan meidän sielumme edestä suorittamasta lunastushinnasta, heti
ensimmäiseksi viittaa hopeaan näin sanoen: "...tietäen,
ettette ole millään katoavaisella, ette hopealla ettekä kullalla, lunastetut
turhasta, isiltä peritystä vaelluksestanne, vaan Messiaan kalliilla verellä,
niin kuin virheettömän ja tahrattoman karitsan" (1 Piet. 1:18,19).
Niin kuin
siis hopea ilmestysmajassa puhuu suorituksesta,
kauppahinnasta, niin myös pyhä Raamattu kaikkialla puhuu sitä samaa Messiaan verestä, vaikka äärettömän paljon
korkeammassa merkityksessä, meidän suhteemme. Jeshua itse sanoo: "Ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan
palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi monen edestä (Matt. 20:28). Ja
apostoli Paavali, kehottaessaan korinttolaisia pyhitettyyn elämään ja antamaan
ruumiinsa uhriksi Herralle, sanoo: "...ette ole
itsenne omat. Sillä te olette kalliisti ostetut. Kirkastakaa siis Jumala
ruumiissanne ja hengessänne, jotka ovat Jumalan" (1 Kor. 6:19,20; vanh.
käänn.).
Eivätkä
Herran lunastamatkaan taivaan kirkkaudessa vaikene tästä lunastushinnasta, vaan
ylistävät sitä siinä uudessa laulussa, jonka yksin Herran omat oppivat, näin
sanoen: "Sinä olet arvollinen ottamaan kirjan ja
avaamaan sen sinetit, sillä Sinä olet tullut teurastetuksi ja olet verelläsi
ostanut Jumalalle ihmiset kaikista sukukunnista ja kielistä ja kansoista ja
kansanheimoista" (Ilm. 5:9).
Sovintorahan suorittaminen saarnasi israelilaiselle yhä sitä, ettei ihminen
voi tulla otolliseksi tai vanhurskaaksi Jumalan edessä lain töiden avulla. Me tiedämme, että Israelin kansa oli asetettu lain
alle, niin että sille oli annettu selviä käskyjä ja kieltoja. Heille oli
sanottu: "Se ihminen, joka ne pitää, on niistä elävä"
(3 Moos. 18:5). Ja he ponnistelivat voimiaan täyttääkseen lain
vaatimukset. Mutta heidän voimansa eivät siihen riittäneet. Sen vuoksi Jumala
asetti heidän eteensä monenlaisia esikuvia, jotka puhuivat lunastuksesta, heidän edestään suoritettavasta sovintohinnasta. Tätä ei olisi tarvittu, jos he itse puolestaan
olisivat kyenneet täyttämään Jumalan tahdon ja noudattamaan Hänen lakiaan.
Sillä ei suinkaan silloin tarvita sovintorahaa rikoksista, jos joku on viaton.
Mutta jokaisen israelilaisen, hurskaimmankin,
täytyi edestään suorittaa sovintoraha, ja sehän osoittaa selvästi, että hän
tarvitsi välttämättömästi lunastusmaksun, sovintorahan, suojaa.
Aivan niin
on vielä nytkin. Ihminen ei voi täyttää Jumalan lakia, vaikka hän kuinka
koettaisi ja vaivaisi itseään. Ja sen tähden, olipa hän olevinaan kuinka
hurskas hyvänsä, ei laki voi tuottaa hänelle elämää,
vaan se tuottaa kuolemaa.
Me olemme
itsessämme vararikon tehneitä, eikä meillä ole siveellistä voimaa täyttää
Jumalan lakia. Jokainen meistä, parhainkin, tarvitsee Hänen edestään
suoritettua lunastusmaksua, mikäli hän tahtoo kuulua Herran kansaan. Jumalalle
olkoon kiitos, että sovintoraha on Messiaassa
Jeshuassa maksettu meidän edestämme, kunhan vain uskossa käytämme sitä
hyväksemme!
Hopeainen
sovintoraha opettaa meille edelleen, ettei israelilainen
vielä luonnollisen syntymisen perusteella tullut otolliseksi kuulumaan Hänen
kansaansa. Vasta sovintorahan suoritettuaan hän kuului Herran
kansaan ja saattoi nauttia sen etuja.
Niin oli
asia Mooseksen aikana, niin oli Johannes Kastajan ja Jeshuan aikana, ja niin on
vielä nytkin. Itsevanhurskaille fariseuksille ja suruttomille saddukeuksille
Johannes sanoo: "Älkää luulko saattavanne sanoa
mielessänne: 'Onhan meillä isänä Aabraham'; sillä minä sanon teille, että
Jumala voi näistä kivistä herättää lapsia Aabrahamille" (Matt. 3:9). Ja
Jeshua itse sanoo Nikodeemukselle: "Totisesti,
totisesti Minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi
nähdä Jumalan valtakuntaa" (Joh. 3:3).
Tässä on
meille iankaikkisesti pysyvä sääntö. Luonnollisen
syntymän kautta tulleet edut eivät voi auttaa meitä Jumalan valtakuntaan,
eivät esi-isien hyveet, ei sukulaisuus, eivät kansalliset oikeudet. Tässä on
kysymys synnin vallasta vapautumisesta ja uuden
mielen syntymisestä, ja se tapahtuu ainoastaan lunastusmaksun
suorituksen kautta. Ja tämä lunastusmaksu, meidän sovintorahamme, on Jeshuan pyhä veri.
Mutta
huomatkaamme vielä se tarkka määräys, että jokaisen
israelilaisen tuli itse suorittaa edestään sovintoraha. Toinen ei
voinut suorittaa sitä toisen puolesta, vaan kunkin piti omasta puolestaan astua
esiin. - Tässä meille annetaan esikuvassa selvä opetus, että lunastus Messiaassa on omistettava henkilökohtaisesti.
Kunkin ihmisen tulee itse sopia Jumalan kanssa, ja hänen tulee olla varma
asemastaan Jumalan suhteen. Mutta voi, kuinka paljon epäselvyyttä ja erehdyksiä
vallitseekaan tässä asiassa ihmisten kesken! Paholainen on viekkaudessaan
eksyttänyt kristityn nimeä kantavia ihmisiä, niin että suuret joukot luulevat
olevansa otollisia Jumalalle vain sen kautta, että he ovat mielestään hurskaita
tai ovat harjoittaneet hyväntekeväisyyttä, ovat saaneet kristinuskon opetusta
tai kuuluvat yleisesti tunnustettuun kirkkokuntaan. Mutta jos tiedustelet
heiltä heidän henkilökohtaista suhdettaan Jumalaan ja heidän pelastuksensa
varmuutta, niin saat vastaukseksi: "kenties", "tahtoisin
kyllä", "mutta", "jos" jms. He ovat siis itse asiassa
epätietoisuudessa ja luottavat siihen, mitä muut uskovat ja mitä kirkko uskoo. He kuvittelevat menevänsä muiden ihmisten mukana Jumalan
valtakuntaan.
Kuinka
tärkeää ja välttämätöntä onkaan, että kukin itse pitää huolta pelastuksestaan
ja selvittää suhteensa Jumalaan varmaksi!
Usein kuulee
tällaista puhetta: "Oi, mehän olemme kaikki
syntisiä!" ja "Messiashan on meidän
kaikkien edestä kärsinyt kuoleman!" Ystäväni, ole varuillasi,
ettet näin sanoessasi yritä vierittää syyllisyyttäsi muitten päälle, tai
hajottaa Messiaan kalliin kuoleman merkitystä sinun henkilökohtaiseksi
pelastukseksesi sanoen sen tapahtuneen kaikkien yhteiseksi hyväksi! Sinun tulee ymmärtää olevasi syntinen, ei summassa
muitten kanssa, vaan itse puolestasi aivan totuudessa Jumalan edessä; ja
sinun tulee pitää huolta siitä, että pelastus Messiaassa tulee sinun omaksi
pelastukseksesi, oikein henkilökohtaiseksi omaisuudeksesi. Jeshua sanoi kerran:
"Joka syö Minun lihani ja juo Minun vereni, sillä
on iankaikkinen elämä" (Joh. 6:54). Syöminen ja juominen on aivan
henkilökohtainen toimi; ei kukaan muu voi syödä eikä juoda minun sijassani,
niin että se tulisi minun hyväkseni. Mutta kun itse syön ja itse juon, niin siitä minä vahvistun. Niin on myös
Messiaan kuoleman ja Hänen vuodattamansa veren laita, joka on ihmeellinen
sovintoraha syntisten edestä. Ja se on henkilökohtaisesti vastaanotettava ja
kannettava Jumalan eteen. Silloin kuuluu sydämen pohjasta: "Minun Vapahtajani, minun Herrani, minun
Jumalani!"
Sovintorahan paino oli tarkoin määrätty. Jumala piti itse aivan kuin vaakaa kädessään; Hän ei
sallinut, että kukin israelilainen saisi itse päättää, kuinka paljon hän voisi
ja tahtoisi maksaa. Ei! Puoli sekeliä puhdasta
hopeaa, ja pyhäkön painon mukaan - niin tuli olla, ja kaikilta perittiin sama. Jumalan pappi, joka
vastaanotti sovintorahan, ei milloinkaan suostunut ottamaan huonompaa hopeaa
eikä vähintäkään tinkinyt painosta; puhdasta hopeaa ja täysi paino täytyi olla
aina. Ja varmaan jokainen rehellinen israelilainen toikin aina puhtaan ja
täysipainoisen hopearahan Jumalansa eteen.
Niin on,
Jumala vaatii meiltä Hänen määräämänsä sovintorahan täysipainoisena; Hän vaatii jokaiselta sielulta saman sovintorahan,
Jeshuan Messiaan veren. Vaikka tarjoaisit Hänelle kaikki, mitä ihminen
voisi antaa, Hän ei tyytyisi siihen; se ei olisi pyhäkön painon mukaan
laskettua, se olisi väärää rahaa, se olisi mitätöntä. Messiaan kallis veri
yksinään on ainoa Jumalalle kelpaava hinta. Jos sinulla on se, niin voit
turvallisesti astua Jumalan eteen. Älkäämme koskaan unohtako, että me olemme Jumalan edessä sen arvoiset kuin sovintorahamme
on Hänen silmissään. Jos meillä on se, minkä Hän itse on määrännyt, niin
voimme olla aivan varmat siitä, että olemme Hänelle otolliset. Ja oi, kuinka
suuri ja yli meidän ymmärryksemme käyvä onkaan Jumalan rakkaus, kun Hän ei säästänyt ainokaista Poikaansa, vaan antoi Hänet
tuomion rangaistukseen ja kuolemaan, jotta meillä olisi varma lunastus! Kuinka
ylen kallis onkaan tämä sovintoraha!
Sovintoraha oli sama kaikille israelilaisille. Tämä merkitsee meidän oikean
ihmisarvomme tunnustamista, huolimatta ulkonaisista olosuhteista. Rikas, joka olisi helposti voinut antaa paljonkin
enemmän, ja köyhä, joka suurella vaivalla sai kokoon vaaditun määrän - kaikki
toivat saman sovintorahan, puoli sekeliä, pyhäkön painon mukaan. Jumalan edessä
ovat kaikki samassa arvossa.
Muistakaamme
tätä ajatellessamme sielumme pelastusta. Rikas tai köyhä, oppinut tai
oppimaton, nuori tai vanha, siveellinen tai siveetön, ihmisten arvion mukaan
suuri syntinen tai pieni syntinen - kaikki ovat ihmisiä, mutta kaikki ovat myös samassa asemassa Jumalaan nähden, ja
heidän yhteinen arvonimensä on: syntinen. "Kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla"
(Room. 3:23). Sen tähden Jumala ei tunnustakaan muuta sovintorahaa kuin
sen, joka tekee syntisen vapaaksi, ja
apostoli sanoo: "...ja saavat lahjaksi
vanhurskauden Hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Messiaassa
Jeshuassa" (Room. 3:24). Jumala ei katso ihmisen muotoon.
Kuinka siis
on sinun laitasi, syntitoverini? Panetko ehkä pahaksesi tämän? Sinä ehkä
ajattelet, ettet ole niin huono kuin jotkut tuttavasi? Sinä tarvitset Messiaan
veren sovintorahaa yhtä hyvin kuin joku varas ja murhaaja, jos he tahtovat
tulla autuaiksi! Sama lunastusmaksu sinulle ja
suurimmalle syntiselle! Ei mitään erotusta henkilön suhteen!
Miltä tämä
syntisyyden yhdenvertaisuus tuntuu teistä, rakkaat lukijat? Ehkäpä kuitenkin
ajattelette: kyllä tässä sittenkin täytyy olla jonkinlainen
erotus. Kyllä tässä jonkinlainen erotus onkin, mutta se lienee sellainen, jota
ette ole odottaneet. Kuulkaamme, millaisen erotuksen meidän Herramme Jeshua
tekee, kun Hän juutalaisten ylipapeille ja kansan vanhimmille sanoo: "Totisesti Minä sanon teille: publikaanit ja portot
menevät ennen teitä Jumalan valtakuntaan" (Matt. 21:31). Miksi käy
niin? Sen tähden, että he tuntevat herkemmin
kadotetun tilansa ja sen johdosta ottavat hyväkseen ainoan kelpaavan
lunastushinnan, Messiaan kalliin veren. Ristillä riippuvassa rosvossa ja
Jeshuan luo tulleessa rikkaassa nuorukaisessa voit myös huomata tämän eron, jos
niin tahdot. Edellinen - ihmiskunnan hylkiö ja kuolemaan tuomittu - tarttui
hädässään kiinni ainoaan pelastuksen kallioon ja tuli autuaaksi. Jälkimmäinen -
rikas ja arvossa pidetty, nuhteettomasti elänyt nuorukainen, johon Jeshuakin "katsahti ja rakasti häntä" - jäi kuitenkin
Jumalan valtakunnan ulkopuolelle ja meni pois murheellisena!
Herra oli
sanonut Moosekselle: "Puoli sekeliä olkoon anti
(vanh. käänn. "ylennysuhri" ) Herralle" (2 Moos. 30:13). Tässä
ylennettiin jotakin, annettiin jotakin ylös Jumalalle, ikään kuin Hänen
varastohuoneeseensa, sielun lunastushinnaksi. Kuinka turvallinen tämä ajatus
olikaan israelilaiselle: lunastusmaksu, sovintoraha on siellä Jumalan
aarteistossa!
Messiaassa on tämä esikuva toteutunut täydellisesti. Hän on oikea ylennysuhri; Hänet
oli ylennetty maasta, nostettu ristille, ja Hän vuodatti verensä
"lunastukseksi monen edestä". Ja sitten Hän meni "suurempaan ja täydellisempään majaan, joka ei ole
käsillä tehty" (Hebr. 9:11), itse taivaaseen! - Kuinka onnellisiksi
ja iloisiksi meidät tekeekään tämä siunattu tieto, että meidän sovintohintamme
on jo siellä ylhäällä Jumalan edessä; Hän on täydellisesti tyydytetty, ja me
olemme pelastetut!
Katselkaamme
nyt vihdoin vielä, kuinka tätä hopeaa käytettiin ilmestysmajassa. Se oli kauniina koristuksena esipihalla niissä pylväissä,
jotka kannattivat valkoista kangasaitaa.
Näin Herra puhui Moosekselle: "Ja ota
sovitusrahat israelilaisilta ja käytä ne palvelukseen ilmestysmajassa, että
israelilaiset johdatettaisiin muistoon Herran edessä teidän henkenne
sovitukseksi" (2 Moos. 30:16). Ja tarkemmissa määräyksissä oli
käsketty: "Kaikissa pylväissä esipihan ympärillä
olkoon koristepienat hopeata ja koukut hopeata" (2 Moos. 27:17). Kirkas
ja kaunis hopea oli siinä näkyvä puhtaan valkoisen pellavan rinnalla. Kun
israelilainen astui pihalle ja katseli ympärilleen, hän näki heti maksetun
sovintorahansa siinä pylväitten päällä loistavan; siitä hän ymmärsi, että se
oli kiinteässä yhteydessä hänen vanhurskautensa kanssa, jota pellavainen
ympärysverho kuvasi, ja että niistä toinen kannatti toista.
Jokainen Jumalan lapsi tietää ja ymmärtää, että se sovitus, joka hänellä on
Messiaassa, on hänen kallein aarteensa. Ja se on täysin yhteydessä hänen vanhurskautensa
kanssa, ja siihen perustuu hänen otollisuutensa Jumalan edessä. Hänellä ei ole
mitään vanhurskautta, ei mitään mahdollisuutta tulla otolliseksi Jumalalle,
ellei Messias olisi "antanut henkeään
lunastukseksi monen edestä". Kun hän oman mitättömyytensä tunnossa
nostaa silmänsä ja näkee Vapahtajansa antavan henkensä huudahtaen: "Se on täytetty!" niin hänelle alkaa selvitä,
kuinka Jumala, joka on vanhurskas, voi julistaa jumalattoman vanhurskaaksi, ja
- todellinen rauha Pyhän Hengen kautta laskeutuu hänen sydämeensä.
Oi ystävät,
tässä on tärkeä ja ihana viittaus meille jokaiselle! Israelilaisten
sovintoraha asetettiin näkyvään paikkaan; se oli heidän silmiensä edessä.
Olkoon se ihana tosiasia, että me olemme sovitetut, aina silmiemme edessä, niin
että meillä olisi oikea rauha! Jumala tahtoo niin.
Sovintorahaa käytettiin myös niin, että siitä valettiin pyhäkön jalustat. Näin meille on kirjoitettu: "Ja ne sata talenttia hopeata käytettiin pyhäkön
jalustain ja esiripun jalustain valamiseen: sata talenttia sataan jalustaan,
talentti jalustaa kohti" (2 Moos. 38:27). Kun israelilainen,
esipihalle tultuaan, astui eteenpäin, hän huomasi, että
koko ilmestysmaja seisoi hopean päällä; maksettu sovintoraha oli siinä
jalustoina.
Tässä meidän
eteemme astuu ihmeellisen ihana ajatus, kun tiedämme, että pyhäkkö ei kuvaa ainoastaan Messiasta, vaan myös Hänen
seurakuntaansa. Messiaan omat ovat yhteydessä Hänen kanssaan; he
muodostavat Hänen ruumiinsa. Tässä siis näemme, että Hänen
seurakuntansa lepää Messiaan suuren lunastustyön perustalla. Messias ja
koko Hänen työnsä on niin muodoin se valittu ja kallis kulmakivi; sen päällä
lepää koko rakennus. Samalla meille käy tässä selväksi, että ainoastaan lunastetut ja pelastetut ihmiset kuuluvat
Messiaan todelliseen seurakuntaan; ei siihen kuulu muita. Täällä
maailmassa saattaa kyllä Jumalan lasten joukkoihin kuulua sellaisiakin, jotka
eivät ole osallistuneet lunastukseen Messiaan veren kautta. Mutta he eivät
silloin olekaan Jumalan edessä osina yhdistettyjä siihen suureen, ihanaan ja
iankaikkiseen rakennukseen. Heiltä puuttuu hopeainen perustus, joka pitää olla
jokaisella aivan henkilökohtaisesti, niin kuin pyhäkön kukin lauta seisoi
hopeajalustalla, johon oli pantu talentti hopeaa.
Nämä pyhäkön
lautojen hopeaiset jalustat todistavat jokaiselle, joka lepää sillä kalliilla
perustalla: "Ja Hän on kuollut kaikkien edestä,
että ne, jotka elävät, eivät enää eläisi itselleen, vaan Hänelle, joka
heidän edestään on kuollut ja ylös noussut" (2 Kor. 5:15).
Katsahtakaamme
aina, astuessamme hengessä Jumalan eteen Hänen pyhäkköönsä, Hänen
lunastusmaksunsa kalliiseen hopeaan ja levätkäämme sen perustalla; ja tulkoon siitä
meille aina lohdutusta ja iloa sekä uutta halua ja voimaa antautumaan Hänelle.
Mutta
teille, jotka ette vielä oikein tiedä, mikä on teidän suhteenne Jumalaan,
tahdon sydämellisesti sanoa: ottakaa vastaan Messias, ristiinnaulittu ja
ylösnoussut Vapahtaja, joka on teidän sovintorahanne, ja kantakaa Hänet
Jumalalle Hänen varastohuoneeseensa teidän edestänne. Ja olkaa varmat siitä,
että Hän vastaa teille: "Niin, lapseni, se
riittää; mene rauhaan!" Herra sen tehköön nimensä tähden!
Ivan
Veniaminovitsh Kargel Haku Esikuvat puhuvat 23 osaa https://tutkitaankirjoituksia.blogspot.com/2020/01/esikuvat-puhuvat-kooste-23-osaa.html
Kuka oli Ivan Kargel
https://tutkitaankirjoituksia.blogspot.com/2020/01/uskon-sankari-ivan-veniaminovitsh-kargel.html
2 Moos. 30:11-16
30:11
Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
30:12 "Kun sinä lasket israelilaisten lukumäärän - niiden, joiden on oltava katselmuksessa - niin jokainen heistä suorittakoon, heistä katselmusta pidettäessä, hengestään sovitusmaksun Herralle, ettei mikään rangaistus heitä kohtaisi, heistä katselmusta pidettäessä.
30:13 Jokainen katselmuksessa oleva antakoon puoli sekeliä, pyhäkkösekelin painon mukaan, kaksikymmentä geeraa laskettuna sekeliin; puoli sekeliä olkoon anti Herralle.
30:14 Kaikki katselmuksessa olevat, kaksikymmenvuotiaat ja sitä vanhemmat, antakoot tämän annin Herralle.
30:15 Rikas älköön antako enemmän älköönkä köyhä vähemmän kuin puoli sekeliä, antina Herralle, maksaaksenne sovituksen hengestänne.
30:16 Ja ota sovitusrahat israelilaisilta ja käytä ne palvelukseen ilmestysmajassa, että israelilaiset johdatettaisiin muistoon Herran edessä teidän henkenne sovitukseksi."
30:12 "Kun sinä lasket israelilaisten lukumäärän - niiden, joiden on oltava katselmuksessa - niin jokainen heistä suorittakoon, heistä katselmusta pidettäessä, hengestään sovitusmaksun Herralle, ettei mikään rangaistus heitä kohtaisi, heistä katselmusta pidettäessä.
30:13 Jokainen katselmuksessa oleva antakoon puoli sekeliä, pyhäkkösekelin painon mukaan, kaksikymmentä geeraa laskettuna sekeliin; puoli sekeliä olkoon anti Herralle.
30:14 Kaikki katselmuksessa olevat, kaksikymmenvuotiaat ja sitä vanhemmat, antakoot tämän annin Herralle.
30:15 Rikas älköön antako enemmän älköönkä köyhä vähemmän kuin puoli sekeliä, antina Herralle, maksaaksenne sovituksen hengestänne.
30:16 Ja ota sovitusrahat israelilaisilta ja käytä ne palvelukseen ilmestysmajassa, että israelilaiset johdatettaisiin muistoon Herran edessä teidän henkenne sovitukseksi."
2 Moos. 27:17
27:17
Kaikissa pylväissä esipihan ympärillä olkoot koristepienat hopeata ja koukut
hopeata, mutta jalustat vaskea.
2 Moos. 26:19
26:19
Ja tee neljäkymmentä hopeajalustaa kahdenkymmenen laudan alle, aina kaksi
jalustaa kunkin laudan alle sen kahta tappia varten.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti