ESIKUVAT PUHUVAT ELI MESSIAS VANHASSA LIITOSSA
ILMESTYSMAJA JA SEN ESINEET"Te tutkitte kirjoituksia, sillä teillä on mielestänne niissä iankaikkinen elämä, ja ne juuri todistavat Minusta" (Joh. 5:39). Kun nämä sanat puhuttiin, niin silloin ei ollut vielä Uutta Testamenttia. Näissä sanoissaan Jeshua puhuu Vanhan Testamentin kirjoituksista. Huomaamme, että Hän tarkoittaa etupäässä Mooseksen kirjoja. Hän sanoo nimittäin: "Sillä jos te Moosesta uskoisitte, niin te uskoisitte Minua; sillä Minusta hän on kirjoittanut. Mutta jos te ette usko hänen kirjoituksiaan, kuinka te uskoisitte Minun sanojani?" (Joh. 5:46,47)
PORTTI, PYHÄKÖN OVI JA ESIRIPPU
Lue 2 Moos. 27:16; 26:36; 26:31; 26:33 (kirjoituksen lopussa)
Edellisessä
esityksessä puhuimme jo hiukan ilmestysmajan esipihasta, mutta emme portista.
Ja kuitenkin kiintyi jokaisen sisään tulijan huomio heti siihen, että
sisäänkäytävän verho oli väriltään aivan toisenlainen kuin ympäröivä
kangasaita. Kangasaita oli kaikkialla ja joka puolella kiiltävän valkoinen,
mutta portin uutimessa oli neljä väriä; nimittäin:
punasininen (vanhemm.
käänn. sininen), purppuranpunainen, helakanpunainen ja valkoinen. Epäilemättä tämä merkitsee jotakin.
Tällä kertaa emme kuitenkaan ala selittää pyhien värien merkitystä, vaan mainitsemme
vain lyhyesti, että sininen on taivaan ja taivaallisten asiain väri; purppura
puhuu inhimillisestä arvosta ja kuninkuudesta; helakanpunainen merkitsee verta,
ja siinä on elämän ajatus, sillä "kaiken lihan
sielu on sen veri" (3 Moos. 17:14). Ja valkoinen on viattomuuden ja
vanhurskauden väri.
Te
ymmärrätte nyt, että näiden värien johdosta portti
saa suuren merkityksen. Se esittää meille yhtaikaa ja muutamin piirtein koko
Messiaan. Sininen väri esittää Messiasta taivaasta tulleena, ja
purppuraväri esittää Häntä ihmiskunnan kuninkaana (molemmat nämä asiat ovat
yhdistetyt lauseessa: "Jumala ilmestynyt
lihassa"). Tulipunainen väri puhuu Messiaasta, joka on antautunut
kuolemaan, ja valkoinen väri muistuttaa siitä, että Hänet, joka on puhdas ja
viaton, on annettu kuolemaan syyllisten edestä. Pitäkäämme nämä asiat tarkoin
mielessämme.
Paitsi tätä
esipihalle johtavaa porttia, oli sen lisäksi ovi,
joka johti esipihalta itse majaan, sen pyhään osaan, sekä esirippu, joka erotti
kaikkeinpyhimmän pyhästä osasta. Kaikki nämä olivat laajuudeltaan yhtä
suuret, ja aivan samat värit olivat kaikissa. Tästä meille selviää, että kaikki kolme ovea eli käytävää esittävät meille
samoja totuuksia. Ne ilmoittavat meille, että Messias
on se ovi, joka johtaa meidät Jumalan luo. Tässä ei ole kysymys kolmesta
eri Messiaasta, vaan ne puhuvat samasta Messiaasta, jonka kautta ihminen pääsee
eriarvoisiin asemiin Jumalan edessä. Tulkoon tämä totuus selväksi ja varmaksi
meille, kun nyt tarkastelumme aiheena tulee olemaan
portti, pyhäkön ovi ja esirippu.
Aloitamme
ensin esipihan portista. Se opettaa meille,
että Messias on ovi, jonka kautta me voimme päästä sovintoon Jumalan kanssa. -
Syntisinä me todellakin ennen kaikkea kaipaamme sovitusta Jumalan kanssa.
Ajatelkaamme israelilaista. Hän oli samanlainen syntinen kuin muutkin ihmiset,
ja hänen eteensä oli esikuvissa,
ilmestysmajassa ja sen esineissä, asetettu samat asiat, sama sovituksen
mahdollisuus, kuin meille, joiden keskellä julistetaan evankeliumia itse totuuden olemuksessa. Laki ja siveyssäännöt eivät
tiedä mitään anteeksiantamuksesta eikä sovituksesta. Vaikka israelilainen olisi
kuitenkin valittanut ja itkenyt erehdystään ja luvannut parantaa itseään ja
muuttaa elämäänsä, niin ei hän sillä voinut tehdä tehtyä tekemättömäksi eikä
saada aikaan sovitusta Jumalan edessä. Sovituksen
Jumalan kanssa hän voi saada ainoastaan yhdellä tiellä, ainoastaan yhdessä
paikassa; sinne hänen tuli mennä portin kautta.
Syntinsä ja
erehdystensä taakan alla tai epäpuhtaana ja spitaalisena pannaan julistettuna,
koko leiristä ulos ajettuna, sai israelilainen nyt ilmestysmajan kautta tiedon,
että oli jokin mahdollisuus päästä uudelleen Herran kansan oikeuksiin. Hän näki portin ja sen nelivärisen uutimen. (uudin=verhot) Hän
tiesi, että kun hän siitä käy sisälle, niin siellä on uhrialttari,
jonka luona hän kohtaa Jumalan, ja jolla saadaan aikaan sovinto Jumalan kanssa.
Kuinka palavin mielin hän mahtoikaan odottaa sitä aikaa, jolloin hänelle
annettaisiin tilaisuus astua pyhäkön esipihalle! Ja hän tiesi, että milloin hän
sinne astuisi, silloin hän voi tulla uudelleen siunatuksi, silloin hänelle
annetaan takaisin kadotetut inhimilliset ja jumalalliset oikeudet.
Kun Jeshua
kerran paransi ne kymmenen spitaalista, niin
vain yksi heistä palasi kiittämään Jeshuaa ja antamaan Jumalalle kunnian.
Luultavasti ne yhdeksän olivat niin kiireesti lähteneet saamaan takaisin
kansallisia ja yhteiskunnallisia oikeuksiaan, etteivät he muistaneet antaa
Jumalalle kiitosta ja kunniaa parantumisestaan.
Rakkaat
lukijani! Me kaikki olemme luonnostamme, niin kuin israelilaisetkin,
syntileirissä kulkevia saastaisia ja spitaalisia. Synnin
tähden on tie pyhän ja vanhurskaan Jumalan luo suljettu. Me emme omin
voimin pääse takaisin sinne, mistä olemme langenneet pois ja poikenneet omille
teillemme. Kyllähän maailma aina selittää, että ihmiset yhä sivistyvät ja
tulevat viisaammiksi; mutta tosiasiat osoittavat, että ihmiset kaikesta
sivistyksestä huolimatta, omia teitään synnin ja itsevanhurskauden retkillä
kulkiessaan, yhä vieraantuvat Jumalasta. He
eivät siis omalla voimallaan ja viisaudellaan lähene pelastuksen porttia,
eivätkä he osaa raivata itselleen tietä Jumalan yhteyteen.
Sellaisia me
olemme. Me olemme itse ainiaaksi sulkeneet oven; meidän on mahdotonta sitä
avata. Mutta Jumalalle olkoon iankaikkinen kiitos! Hän
on avannut meille pelastuksen oven Poikansa Jeshuan Messiaan kautta. Taivaasta
alas tullut Herra, toinen Aadam, ihmiskunnan Kuningas, jumalattomien edestä
kuollut ja kuolleista jälleen noussut - Hän on meille ovi, jonka kautta meillä
on pääsy Jumalan iankaikkiseen valtakuntaan!
Ja
katselkaamme nyt, kuinka Hän on meille siksi tullut. Koska synti ja sitä
seuraava kirous sulki meiltä tien Jumalan yhteyteen, niin Hän, synnittömänä ja
taivaasta alas tulleena, otti "syntisen lihan
muodon" ja "tuomitsi synnin lihassa".
Synti on saanut oikeuden mukaisen rangaistuksensa ja kuolemantuomionsa
siten, että Hän omassa ruumiissaan, ristillä riippuen, kantoi sen kirouksen.
Raamattu
sanoo meille tämän hyvin selvästi. Apostoli kirjoittaa Pyhän Hengen kautta: "Messias on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun Hän
tuli kiroukseksi meidän edestämme - sillä kirjoitettu on: 'Kirottu on jokainen,
joka on puuhun ripustettu'" (Gal. 3:13). Ja: "Hän pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli
meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen Hän otti meidän tieltämme pois
ja naulitsi ristiin" (Kol. 2:14).
Ja
Hebrealaiskirje puhuu kysymyksessä olevista Vanhan Testamentin esikuvistakin
hyvin selvästi: "Koska meillä siis, veljet, on
luja luottamus siihen, että meillä Jeshuan veren kautta on pääsy
kaikkeinpyhimpään, jonka pääsyn Hän on vihkinyt meille uudeksi ja eläväksi
tieksi, joka käy esiripun, se on Hänen lihansa, kautta, - - - niin käykäämme
esiin totisella sydämellä, täydessä uskon varmuudessa, sydän vihmottuna
puhtaaksi pahasta omastatunnosta" (Hebr. 10:19,20,22).
Ja merkiksi
siitä, ettei Jumalan ja syntisen välillä enää ollut väliaitaa, ja että ovi nyt
oli avattu, repesi Herran Jeshuan kuoleman hetkellä ainoa esirippu, joka
silloin vielä oli olemassa Jerusalemin temppelissä, keskeltä kahtia ja "ylhäältä alas asti" (Matt. 27:51). Tämä
merkitsee, että tie kaikkeinpyhimpään on nyt avoinna, kaikki esteet ovat
poistetut; syntisellä ihmisellä on nyt vapaa pääsy Messiaan kautta; hänen ei
tarvitse jäädä ulkopuolelle, ellei hän tahdo. Mutta se tietää myös, että Jumala
itse on avannut oven; esirippu ei revennyt alhaalta ylöspäin, mikä olisi voinut
olla ihmisen työtä, vaan ylhäältä alaspäin. Jumala oli sen tehnyt; Hän oli
avannut oven ja valmistanut tien. Näyttää siltä, kuin pyhä Raamattu lauseiden
paljoudella tahtoisi oikein tarkoin painaa meidän mieleemme, että Isä itse on
meille tien valmistanut antamalla Poikansa.
Monien
joukosta mainitsemme ainoastaan: "Sillä niin on
Jumala maailmaa rakastanut, että Hän antoi ainokaisen Poikansa" (Joh. 3:16):
"Herra heitti Hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme";
"Herra näki hyväksi runnella Häntä, lyödä Hänet sairaudella" (Jes.
53:6,10); "Sen, joka ei synnistä tiennyt, Hän meidän tähtemme teki
synniksi, että me Hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi" (2 Kor.
5:21). Ja sen tähden voi syntinen varmasti ja täydellisesti pelastua
sekä tulla autuaaksi Jumalan Pojan kautta. - Nyt
voimme itse vastata siihen, olemmeko pelastetut Messiaassa. Ilman Häntä
ei ole mitään pelastusta; ilman Häntä ei ole mitään tietä taivaaseen.
Tätä tärkeää
asiaa osoittaa sekin seikka, että oli yksi ainoa
portti, yksi ovi, josta syntinen pääsi lähestymään Jumalaa. Hänen täytyi
ensin ajatella sitä ja sitten astua sinne; muuten hän olisi jäänyt erotetuksi
pois Jumalan yhteydestä.
Syntisen ei
koskaan pitäisi lähteä etsimään mitään muuta ovea kuin Messiasta tullakseen
Jumalan luo. Valitettavasti on paljon ihmisiä, jotka luulevat voivansa päästä
Jumalan yhteyteen ilman Messiaan välitystä. He eivät tunne syntiä eivätkä sen
kadottavaa voimaa, ja he luulevat omilla
pyrkimyksillään ja kristillisillä harrastuksillaan tulevansa otollisiksi
Jumalalle. Mutta he eivät voi onnistua; he eivät koskaan saa nähdä
Jumalan kasvoja.
Ja
tiedättekö, kuka oli näiden tällaisten ihmisten edeltäjä? Hän oli Kain. Hän oli ensimmäinen, joka valitsi toisen tien eikä
tahtonut kulkea sovituksen tietä. Aabel toi sovintouhrin Herralle, mutta
Kain toi kiitosuhrin, vaikkei ollut käynyt siitä ovesta, joka vie
anteeksiantamukseen ja sovintoon Jumalan kanssa. Mutta tämä Kainin yritys ei
onnistunut, vaan päinvastoin hänen täytyi paeta
pois Jumalan kasvojen edestä Noodin, se on, kirouksen, maahan.
Tämä synkkä
tie, jota yksityinen paha ihminen lähti vaeltamaan, on sen jälkeen tullut "laveaksi tieksi", jota apostoli Juudas
kirjeessään nimittää Kainin tieksi (Juud. 11). Tuhannet
ihmiset seuraavat Kainin jälkiä, tahtovat uhrata ja rukoilla pyhäkössä, mutta
eivät ole käyneet Messiaan sovituksen oven kautta. Sillä tiellä he eivät
koskaan tule onnistumaan, sillä vahvana pysyy meidän Herramme Jeshuan sana: "Minä olen ovi; jos joku Minun kauttani menee sisälle,
niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä
laitumen" (Joh. 10:9).
Nyt
tarkastelemme pyhäkön ovea, mitä se
meille opettaa.
Ensiksi se
opettaa, että Jeshua on myös tie totiseen
pyhitykseen. Messiaan kautta meidän osaksemme tulee, ei ainoastaan
vanhurskaus ja sovitus, vaan myös täydellinen pyhitys. Hän on tullut meille
Jumalalta "viisaudeksi ja vanhurskaudeksi",
mutta samalla tavoin myös "pyhitykseksi ja lunastukseksi"
(1 Kor. 1:30). Pyhäkön ovi osoittaa sen meille erinomaisen selvästi.
Kun joku
israelilainen pyrki sovintoon Jumalan kanssa ja oli astunut pyhäkön esipihalle
ja tuonut uhrinsa Herralle, jolloin pappi edusti
häntä, niin hänellä oli vapaa pääsy Jumalan pyhäkköön. Hän oli sovitettu
Jumalan kanssa, ja Jumalan armo ja hyvyys saattoi tulla hänen osakseen. Kun
papit uhrialttarin luota kääntyivät menemään pyhäkön ovea kohti, niin heitä
kohtasi ensin vaskinen pesuallas, joka oli
siinä täynnä kirkasta vettä. Tässä he peseytyivät ja puhdistautuivat, tässä
heidän ylleen puettiin papilliset vaatteet, ja heidät voideltiin öljyllä. Näin
valmistautuneina he saattoivat mennä oven kautta pyhäkköön, jotta he Jumalan
asunnossa palvelisivat yksin Häntä ja seisoisivat Hänen edessään. Erotettuina
muista ihmisistä, vieläpä veljistäkin, he täällä toimivat kokonaan Herran
kunniaksi ja Hänen kasvojensa edessä.
Mutta eri asia on seisoa esipihalla armoitettuna ja
vanhurskautettuna syntisenä, ja eri asia on
tulla Messiaan kautta pyhitetyksi ja valmistetuksi iloisessa ja lapsellisessa
uskossa palvelemaan Häntä. Edellisessä tapauksessa viheliäinen syntinen antaa
Messiaan uhriksi Jumalalle ja saa Hänen kauttaan sovituksen ja rauhan; jälkimmäisessä tapauksessa armoitettu syntinen antaa
itsensä Messiaan kautta Jumalan palvelijaksi. Hän ikään kuin sanoo:
Tässä minä olen; minä tahdon palvella Sinua, mihin vain tahdot minua käyttää.
Tästä asiasta apostoli Paavali kirjoittaa kirjeessään Rooman kristityille, niin
kuin hän sanoo, "Jumalan rakastetuille,
kutsutuille pyhille", seuraavasti: "Niin
minä Jumalan armahtavan laupeuden kautta kehotan teitä, veljet, antamaan
ruumiinne eläväksi, pyhäksi, Jumalalle otolliseksi uhriksi; tämä on teidän
järjellinen jumalanpalveluksenne" (Room. 12:1).
Ilmestysmajassa
saattoivat ainoastaan papit mennä pyhäkköön. Mutta onko samoin uudessakin liitossa, jolloin on tullut todellisuus Messiaassa? Pääsevätkö nytkin
ainoastaan muutamat henkilöt muiden edustajina osallisiksi Jumalan lahjoista,
ja tulevatko vain he mahdollisiksi palvelemaan Häntä, vai voiko jokainen
Jumalan lapsi päästä siihen oikeuteen? Totisesti, nyt
ovat varjot hävinneet, ja valkeus Messiaassa koittaa kaikille.
Nyt ei ole
mitään erotusta, kuten Pyhä Henki puhuu apostolin kautta: "Ja tässä ei ole kreikkalaista eikä juutalaista, ei
ympärileikkausta eikä ympärileikkaamattomuutta, ei barbaaria, ei skyyttalaista,
ei orjaa, ei vapaata, vaan kaikki ja kaikissa on Messias" (Kol. 3:11). Ja
Raamattu todistaa myös, että Messias on omansa tehnyt "kuningaskunnaksi,
papeiksi Jumalalleen ja Isälleen" (Ilm. 1:6). Ja Pietari niin ikään
sanoo kaikista Jumalan lapsista: "Mutta te olette
'valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa,
julistaaksenne sen jaloja tekoja', joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen
valkeuteensa" (1 Piet. 2:9).
Jumalan
kiitos! Messiaassa ei ole mitään erotusta,
ei mitään etuoikeuksia eikä säätyluokkia. Ei ainoastaan joku pappi tai
saarnaaja, evankelista tai opettaja, - ei, vaan
jokainen Jumalan lapsi, vaikka olisi tänään uudestisyntynyt, on oikeutettu
seisomaan Hänen edessään ja palvelemaan Häntä totuudessa. Miten
murheellista onkaan ajatella, että hyvin moni armon saanut syntinen pysähtyy
esipihalle eikä koskaan pyri pyhäkköön, jossa tietoisesti ja omintakeisesti
palvelisi Herraa!
Minä
pelkään, että eräs väärinymmärrys estää monia
pääsemästä papilliseen asemaan ja saavuttamasta oikeaa pyhitystä. Moni luulee nimittäin, että se olisi heidän itsensä
tehtävä. He ajattelevat näin: koska Messias on meidät verensä kautta
lunastanut, niin meidän tulee nyt osoittaa rakkauttamme ja kiitollisuuttamme
Häntä kohtaan siten, että kaikin voimin varjelemme itseämme, ettemme lankeaisi
syntiin, vaan eläisimme kristillisesti ja tekisimme hyvää. Näin minäkin
ajattelin ennen. Mutta voi, jospa me oikein tulisimme huomaamaan, kuinka
surkeaa ja viheliäistä on meidän oma rakkautemme ja kiitollisuutemme, ja kuinka
vähän se voi viedä meitä eteenpäin pyhityksessä!
Ystävät!
Messias on ovi, jonka kautta voimme päästä pyhään vaellukseen Jumalan edessä. Hän
ei ainoastaan pyhitä sinua, vaan Hän itse, omassa persoonassaan, on sinun pyhityksesi! Hän on sinun voimasi; Hänen elämänsä
on sinun elämäsi. Sinä voit sen tietää, ja ehkä olet sen suullasi
tunnustanutkin. Mutta nyt tulee kysymys, kuinka paljon tästä tiedosta ja
tunnustamisesta on ainoastaan oppia, ja kuinka paljon on totuutta ja tosi
tekoa. Apostolit puhuvat siitä, että Messias on meissä
"Jumalan voimana" ja "voimallisesti
vaikuttaa meissä". Ja apostoli Paavali tunnustaa voivansa "kaikki Hänen kauttaan" ja rukoilee
kirjeessään filippiläisille, että "olisitte täynnä
vanhurskauden hedelmää, jonka Jeshua Messias saa aikaan" (Fil. 1:11).
Katso, niin
on asia oleva; oma tekeminen, jota itse aikaansaamme, ei tässä kelpaa
mihinkään. - Kuinka on sinun laitasi, lukijani? Oi, kuinka usein olenkaan
joutunut häpeämään itseäni, kun olen ajatellut, että minun täytyisi ahkerasti
ja huolellisesti pyhittää itseäni voidakseni ottaa vastaan sen vanhurskauden,
jonka Messias on minulle ansainnut. Minä annoin Hänelle alun ja päätöksen,
mutta tekemisen otin omaan käteeni, tietämättömyydestä hyljäten Hänen elämänsä,
Hänen johdatuksensa ja Hänen voimansa. Ja kuinka paljon opetuksia siihen
tarvittiinkaan Hänen puoleltaan, ennen kuin huomasin, että "ilman Häntä" en voi tehdä mitään. Mutta nyt
minä tiedän, että "Hän vaikuttaa minussa sekä
tahtomisen että tekemisen, että Hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi" (Fil.
2:13). Niin, Hän on myös ovi todelliseen pyhitykseen!
Pyhäkön ovi johdatti
sisään tulijan ihmeelliseen valoon. Heti, kun pappi oli astunut oven kautta
pyhäkköön, häntä ympäröi aivan toisenlainen valo kuin mikä valaisi esipihalla.
Esipihalla valaisi luonnollisen päivän valo, mutta pyhässä paikassa oli ihana
kirkkaus, lempeä loisto ja pyhä valo, joka tuli seitsenhaaraisesta
lampunjalasta, jonka valoa kullatut seinät
ja kullatut esineet heijastivat joka puolelta. Mikä ihana ja kaunis
loisto! Joka ei ollut sitä nähnyt, sillä ei voinut olla aavistustakaan siitä
kirkkaudesta ja ihanuudesta, mikä vallitsi pyhässä paikassa.
Niin, valoa tarvitaan, jotta askeleemme ja vaelluksemme
voisivat tulla otollisiksi Jumalalle; ja missä muualla sitä voisikaan
olla kuin Messiaassa? Ja kuitenkin, kuinka paljon omatekoista
valoa, kuinka paljon oman järjen lampunvaloa
käyttävätkään monet Jumalan lapset pyhissä ja jumalallisissa asioissa!
Ja kuinka paljon hämäryyttä Jumalan Sanan, Hänen tahtonsa ja teittensä suhteen,
vieläpä Jumalan ja Messiaan Jeshuan tuntemisen suhteen vallitseekaan heidän
keskuudessaan! Monet heistä, joiden jo pitäisi olla opettajan arvossa, tavailevat
yhä vielä Jumalan Sanan ensimmäisiä aakkosia, ja heille täytyy syöttää maitoa,
kun he eivät siedä vahvempaa ruokaa; monien vuosien kuluttua he ovat yhä vielä "ymmärrykseltään lapsia" (kts. Hebr. 5:11 s.).
Mikä on
syynä siihen, että monen laita on näin? Hän on tiedossaan ja uskossaan, ja
sitten myös elämässään ja vaelluksessaan, pysähtynyt
esipihalle. Ihmekö sitten, että häneltä puuttuu pyhäkön valo! Oi, surkea
on tila ajan pitkään, kun Jumalan lapselta puuttuu valo. Psalmintekijä Aasaf
puhuu tästä meille opetukseksi. Lue 73. psalmi aina 17.
jakeeseen asti, niin näet, kuinka hämärinä ja epätietoisina kaikki
maailman olot näyttäytyvät, niin ettei niitä voi ymmärtää, ennen kuin Jumalan
valo pääsee valaisemaan. Psalmintekijän jalat olivat "vähällä
kompastua", ja hänen askeleensa "olivat
aivan liukahtaa". Eikä se ihme ollutkaan, sillä luonnollinen valo ei voi saada selvää maailman
arvoituksista.
Mutta
sitten, kun hän astui Jumalan pyhäkköön, niin kuinka aivan toisenlaisina ja
selvässä valossa näyttäytyivätkään silloin asiat! Pyhä,
jumalallinen valo lankesi silloin hänen sydämeensä, ja hänelle selvisi kaikki.
Silloin näyttäytyi hänen oma kompastumisensakin ja askelien liukastuminen
Jumalan "hyvältä neuvolta". Ja hän
katseli kyllikseen, hän katseli itsensä onnelliseksi. Hän oli niin ylen
onnellinen Jumalassa ja Jumalan kanssa, ettei "mikään
häntä taivaassa eikä maan päällä miellyttänyt" (vanh. käänn.).
Oi, ystävät,
Messias on pyhitykseen johtava ovi; Messias on se
pyhäkkö, jossa meidän tulee edelleen olla ja vaeltaa. Niin, Hän on se
ihmeellinen valkeus, jonka kautta ja jossa meidän tulee katsella kaikkia
asioita meissä, ympärillämme ja yläpuolellamme, jos tahdomme ne oikein
ymmärtää! Näin sanoo Hänen, pyhän totuuden, Sanansa: "Joka
Minua seuraa, se ei pimeydessä vaella, vaan hänellä on oleva elämän
valkeus" (Joh. 8:12). Hänessä oleminen on valkeudessa vaeltamista.
Pyhäkön ovi johtaa
sisään tulijan myös hyvän ravinnon ääreen. Sisään astuessaan pappi näki edessään katetun pöydän.
Siellä olivat kultaisella pöydällä näkyleivät, jotka oli asetettu Jumalan eteen
tunnustukseksi. Joka sapatti nauttivat papit pyhäkössä ne leivät, ja uudet
leivät asetettiin entisten tilalle. Tällaista ruokaa saatiin nauttia ainoastaan
pyhäkössä.
Mekin
kaipaamme ravintoa, oikeaa ravintoa, jotta me heikot vahvistuisimme ja saisimme
elää. Mutta kuinka usein etsimmekään tarpeellista
ravintoa muualta kuin Messiaasta, joka yksin voi meitä ravita! Välistä
turvaudumme kauniiseen lauluun, jolla on ennen opittu, kaunis sävel, välistä
kuuntelemme innostuneina kaunopuheisesti esitettyä saarnaa, välistä etsimme
yhden tai toisen Jumalan lapsen seuraa, välistä istumme hengellisessä
kokouksessa. Kaikesta tästä me toivomme itsellemme hengellistä ravintoa, voimaa
ja elämää.
Mutta, mutta
- emmekö usein ole saaneet huomata, että näissä ollessamme olemme kuitenkin
laihtuneet ja voimamme puolesta tulleet heikommiksi? Mainitut asiat saattavat
olla hyviä ja yleviä paikallaan, varsinkin, jos ne voivat johtaa meidät
Messiaan luo; mutta meidän ei kuitenkaan pidä asettaa niitä Herramme Messiaan
edelle, jos tahdomme saada voimaa ja elämää. Hän yksin voi antaa meille voimaa
ja elämää, sillä Hän on "elämän leipä". Meidän
täytyy tulla osallisiksi Hänestä itsestään, tulla ravituiksi Hänestä, jotta
voisimme saada uutta voimaa ja vaeltaa niin, ettemme väsy (Jes. 40:31). Mutta jos tahdomme saada ravintoa
Hänestä, niin meidän täytyy itse astua pyhäkköön ja
olla siellä Jumalan kasvojen edessä. Sillä ainoastaan siellä syödään
pyhiä leipiä, ei koskaan esipihalla.
Edelleen pyhäkön
ovi johti vielä autuaalliseen yhteyteen. Sana "ilmestysmaja"
eli "seurakunnan maja" (vanh. käänn.
"todistuksen maja"), jolla tarkoitetaan Jumalan pyhäkköä, sekä
pyhää sijaa että kaikkeinpyhintä, merkitsee alun perin: "seurustelemisen eli yhtymisen maja". Siellä yhtyivät
Jumala ja ihminen. Kun tultiin esipihalle, oli jo olemassa jonkinlaista
yhteyttä Jumalan kanssa; siellähän kannettiin esiin uhrit. Mutta me ymmärrämme
kyllä, että pyhäkössä seisominen ja toimiminen,
asuminen ja vaeltaminen puhuvat meille jostakin läheisemmästä yhteydestä.
Kaikki, mitä siellä nähtiin, puhui Jumalan välittömästä läsnäolosta. Ainoastaan
ohut peite, silkkinen esirippu, erotti papin kolminkertaisesti Pyhästä ja
Kaikkialla läsnäolevasta; ja siihen kudotut kerubit, Jumalan majesteettiuden ja
kaikkivaltiuden merkit, osoittivat, että Hän itse asui siinä.
"Autuaita
ovat puhdassydämiset, sillä he saavat nähdä Jumalan", ja jossakin merkityksessä se voi
tapahtua jo tässä elämässä. Vaellus pyhäkössä, vaellus valkeudessa ja Jumalan
kasvojen edessä hävittää väliverhot ja peittävät pilvet, niin että silmä alkaa
nähdä kirkkaasti. Mutta se vie myös autuaalliseen, ystävän yhteyteen Hänen
kanssaan, jota tosin emme nyt näe, mutta jota kuitenkin sanomattomasti
rakastamme.
On olemassa
sellainen elämän yhteys Jumalan kanssa, jolloin silmä aina kääntyy Häneen, ja
sydämen kaikki ajatukset, puheen aiheet ja kaikkien toimien perusteet ovat
yksin Hänessä ja liikkuvat Hänen ympärillään. Sielu
on silloin onnellinen. Astukaamme rohkeasti pyhäkköön papillisiin oikeuksiimme, jotka ovat meille
kaikille Messiaassa Jeshuassa luvatut katoamattomaksi omaisuudeksemme, niin
pääsemme varmaan "yhteyteen Isän ja Hänen Poikansa
Jeshuan Messiaan kanssa" (1 Joh. 1:3).
Vielä
kiinnitämme huomiomme kaikkeinpyhimmän esirippuun.
Se opettaa meille, että Messias on myös ovi, joka johtaa iankaikkiseen
kunniaan. Majan kaikkeinpyhin oli taivaan esikuva, kuten
Hebrealaiskirje monessa kohdassa osoittaa. Sinne saattoi vain ylimmäinen pappi yksin mennä sisälle ja ainoastaan
kerran vuodessa. Hänen täytyi heti tulla sieltä takaisin, sen jälkeen
kun hän oli vihmonut veren armoistuimelle. "Näin
Pyhä Henki osoittaa, että tie kaikkeinpyhimpään vielä on ilmoittamatta, niin
kauan kuin etumainen maja vielä seisoo" (Hebr. 9:7,8). Kukaan muu
kuin ylimmäinen pappi ei vanhatestamentillisen
talouden aikana voinut hetkeksikään päästä katsahtamaan esiripun taakse
kaikkeinpyhimpään. Ja hän, joka ei itsekään saanut siellä viipyä, ei voinut
viedä sinne mukanaan muita ihmisiä.
Jumalalle
olkoon kiitos! Nyt on toisin. Ensimmäinen, esikuvallinen
maja ei enää ole olemassa, vaan meidän suuri Ylimmäinen Pappimme on mennyt
pyhäkköön, joka ei ole ihmiskäsin tehty, ja
Hän on avannut meille tien sinne. Esirippu, joka erotti kaikkeinpyhimmän
pyhästä, on poistettu, ja tie on nyt avoinna meille.
Ja antaakseen meille syntisille havainnollisen osoituksen tämän asian
totuudesta, Hän ei mennyt yksinään kunniaan,
vaan otti mukaansa katuvan ryövärin. Hän sanoo tälle: "Tänä
päivänä pitää sinun oleman Minun kanssani paratiisissa" (Luuk. 23:43). Hän,
pelastuksen ruumiin Pää, ottaa jäsenensä mukaansa kirkkauteen, joten apostoli
saattaa Pyhän Hengen kautta sanoa: "Jumala on
meidät yhdessä Hänen kauttaan herättänyt ja yhdessä Hänen kanssaan asettanut
meidät taivaallisiin Messiaassa Jeshuassa" (Ef. 2:6).
Vielä jokin
lyhyt taistelu kestettävänä, vähän aikaa pyhäkössä Hänen valonsa johdossa,
lyhytaikainen vaellus uskossa - ja kalliilla verellä ostettu lammas menee Hänen
perässään ja saa nähdä Hänet sellaisena kuin Hän on. Lampaille tämä on niin
varma asia kuin heidän oma olemassaolonsa. Sen tähden heillä voi olla "halu päästä Messiaan luo", ja he ikävöivät,
että saisivat pukeutua taivaalliseen majaansa (2 Kor.
5:2). Ja kiitos olkoon Hänelle, meidän suurelle Ylimmäiselle Papillemme!
Hän voi varjella meitä loppuun asti ja asettaa meidät kunniaansa! Oi, jospa me
kaikki kokoontuisimme sinne!
Nyt tiedämme
tien sinne. Se on aivan yksinkertainen, se on avoinna, se on meille ilmoitettu,
se on Hän itse, joka on sanonut: "Minä olen ovi;
jos joku Minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä
sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen" (Joh. 10:9). Messias
meidän sovituksemme, Messias meidän pyhityksemme, Messias meidän
kirkastumisemme - tämä on uskomme perustus, ja se on myös koko vaelluksemme ja
elämämme perustus, Hänelle kunniaksi!
Ivan
Veniaminovitsh Kargel
Haku Esikuvat puhuvat 23 osaa https://tutkitaankirjoituksia.blogspot.com/2020/01/esikuvat-puhuvat-kooste-23-osaa.htmlKuka oli Ivan Kargel
https://tutkitaankirjoituksia.blogspot.com/2020/01/uskon-sankari-ivan-veniaminovitsh-kargel.html
2 Moos. 27:16
27:16 Ja esipihan portissa olkoon kahdenkymmenen
kyynärän pituinen uudin, kirjaellen kudottu punasinisistä, purppuranpunaisista
ja helakanpunaisista langoista ja kerratuista valkoisista pellavalangoista, ja
olkoon sen pylväitä neljä ja näiden jalustoja neljä.
2 Moos. 26:31-36
26:31 Tee vielä esirippu punasinisistä,
purppuranpunaisista ja helakanpunaisista langoista ja kerratuista valkoisista
pellavalangoista; ja tehtäköön siihen taidokkaasti kudottuja kerubeja.
26:32 Ja ripusta se neljään akasiapuiseen, kullalla päällystettyyn pylvääseen, joissa on kultakoukut ja jotka seisovat neljällä hopeajalustalla.
26:33 Ja ripusta esirippu hakasten alle ja vie sinne esiripun sisäpuolelle lain arkki. Ja niin olkoon esirippu teille väliseinänä pyhän ja kaikkeinpyhimmän välillä.
26:34 Ja aseta armoistuin lain arkin päälle, joka on kaikkeinpyhimmässä.
26:35 Mutta pöytä sijoita esiripun ulkopuolelle ja seitsenhaarainen lamppu vastapäätä pöytää, asumuksen eteläsivulle; aseta siis pöytä pohjoissivulle.
26:36 Tee myös teltan oveen uudin, kirjaellen kudottu punasinisistä, purppuranpunaisista ja helakanpunaisista langoista ja kerratuista valkoisista pellavalangoista. (Uudin=verhot)
26:37 Ja tee uudinta varten viisi pylvästä akasiapuusta ja päällystä ne kullalla, mutta niiden koukut olkoot kultaa; ja vala niille viisi vaskijalustaa."
26:32 Ja ripusta se neljään akasiapuiseen, kullalla päällystettyyn pylvääseen, joissa on kultakoukut ja jotka seisovat neljällä hopeajalustalla.
26:33 Ja ripusta esirippu hakasten alle ja vie sinne esiripun sisäpuolelle lain arkki. Ja niin olkoon esirippu teille väliseinänä pyhän ja kaikkeinpyhimmän välillä.
26:34 Ja aseta armoistuin lain arkin päälle, joka on kaikkeinpyhimmässä.
26:35 Mutta pöytä sijoita esiripun ulkopuolelle ja seitsenhaarainen lamppu vastapäätä pöytää, asumuksen eteläsivulle; aseta siis pöytä pohjoissivulle.
26:36 Tee myös teltan oveen uudin, kirjaellen kudottu punasinisistä, purppuranpunaisista ja helakanpunaisista langoista ja kerratuista valkoisista pellavalangoista. (Uudin=verhot)
26:37 Ja tee uudinta varten viisi pylvästä akasiapuusta ja päällystä ne kullalla, mutta niiden koukut olkoot kultaa; ja vala niille viisi vaskijalustaa."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti