ESIKUVAT PUHUVAT ELI MESSIAS VANHASSA LIITOSSA
"Te tutkitte kirjoituksia, sillä teillä on mielestänne niissä
iankaikkinen elämä, ja ne juuri todistavat Minusta" (Joh. 5:39). Kun nämä sanat sanottiin,
niin silloin ei vielä ollut Uutta Testamenttia. Näissä sanoissaan Jeshua puhuu
Vanhan Testamentin kirjoituksista. Huomaamme, että Hän tarkoittaa etupäässä Mooseksen kirjoja. Hän sanoo
nimittäin: "Sillä
jos te Moosesta uskoisitte, niin te
uskoisitte Minua; sillä Minusta hän on kirjoittanut. Mutta jos te ette usko
hänen kirjoituksiaan, kuinka te uskoisitte Minun sanojani?" (Joh. 5: 46,47)
YLIMMÄISEN PAPIN PUKU
Todellisen
Ylimmäisen papin, joka edustaa lunastettua kansaansa Jumalan edessä, tulee olla
pyhä, viaton ja synnitön, sillä kuinka Hän muutoin voisikaan olla otollinen
pyhälle ja vanhurskaalle Jumalalle! Sen tähden apostoli selittää, millainen Hän
on oleva, seuraavin sanoin: "Senkaltainen
ylimmäinen pappi meille sopikin: pyhä, viaton, tahraton, syntisistä erotettu ja
taivaita korkeammaksi tullut" (Hebr. 7:26). Hänellä täytyi olla
sekä jumalallisia että inhimillisiä ominaisuuksia, jotta Hän voisi olla
otollinen sekä Jumalalle että ihmisille. Aaronilla ei ollut sellaisia
ominaisuuksia - yhtä vähän kuin kenelläkään muullakaan ihmisellä. Mutta koska
hänen tuli olla suuren, tulevan Ylimmäisen papin esikuvana, jolla täydellisesti
on nämä ominaisuudet, sen tähden Jumala itse asetti
Aaroniin esikuvallisesti suuren Ylimmäisen papin ominaisuudet. Aaronin virkapuku oli sellainen, että jokainen
vaatekappale ja jokainen niiden osa antoi kuvan todellisen Ylimmäisen papin,
Herramme Jeshuan Messiaan, ominaisuuksista. Nyt käsittelemme tämän
virkapuvun esikuvallista merkitystä. Ensiksi on siis
ihokas ja sininen kasukan viitta
Lue: 2 Moos. 28:31-35,39 (kirjoituksen lopussa)
Herran
määräys kuului : "Kudo myös ruutuinen ihokas
valkoisista pellavalangoista" (j. 39). Tämä oli ensimmäinen
vaatekappale, joka puettiin Aaronin ylle, sen jälkeen kun Mooses oli pessyt
hänet puhtaaksi. Valkoinen, kalliista
kankaasta tehty vaatekappale oli kuva siitä viattomuudesta ja vanhurskaudesta, jota hänen virassaan
tuli osoittaa sekä Jumalan että ihmisten edessä. Ilman tätä viattomuutta ja
vanhurskautta ei Aaron olisi millään tavoin voinut edustaa kansaa Jumalan
edessä.
Kuinka
selvän kuvan tämä puhdas ihokas antaakaan Herramme Jeshuan Messiaan
ominaisuuksista! Jumala itse kutsuu Häntä "iankaikkiseksi
papiksi Melkisedekin järjestyksen mukaan" (Ps. 110), ja apostoli
selittää tämän sanoen, että Hän "ensiksi, niin
kuin Hänen nimensäkin merkitsee, on 'vanhurskauden kuningas' ja sen
lisäksi vielä 'Saalemin kuningas', se on 'rauhan kuningas'" (Hebr.
7:2).
Vanhurskaus
on Hänen ensimmäinen ominaisuutensa, ja siinä Hän
on kuningas, ja Hän voi täydellisesti turvata ne, jotka kuuluvat Hänen
edustamaansa kansaan. Hän voi turvata heidät ja peittää heidän heikkoutensa,
niin että heillä on rauha. Hän antaa omilleen rauhan, vaikka he ovatkin
heikkoja ja syntisiä. Apostoli Johannes sanoo: "Jos
joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeshua Messias, joka
on vanhurskas" (1 Joh. 2:1). Vanhurskaudessaan Hän voi olla
meidän ja koko maailman syntien sovitus. Ja profeetta Jeremia sanoo, että
Israelin pelastajan nimi on oleva: "Herra on
meidän vanhurskautemme" (Jer. 23:6).
Jumalan
lapsi voi turvallisesti luottaa tällaiseen vanhurskauden
kuninkaaseen. Kiinnittäessään
silmänsä Häneen hän voi tietää, ettei "tämän
maailman ruhtinas", eivät ihmiset eivätkä enkelitkään ole
havainneet Hänessä mitään virhettä. Hän voi edustaa kaikkia omiaan, puettaa
heidät vanhurskauden pukuun sekä taata heille rauhan.
Sen tähden hän voi riemuiten yhtyä profeetan sanoihin: "Minä
iloitsen suuresti Herrassa, minun sieluni riemuitsee minun Jumalassani, sillä
Hän pukee minun ylleni autuuden vaatteet ja verhoaa minut vanhurskauden
viittaan, yljän kaltaiseksi, joka kantaa juhlapäähinettä niin kuin pappi,
ja morsiamen kaltaiseksi, joka on koruillansa kaunistettu. Sillä niin kuin maa
tuottaa kasvunsa ja niin kuin kasvitarha saa siemenkylvönsä versomaan, niin
saattaa Herra, Herra versomaan vanhurskauden ja kiitoksen kaikkien
kansojen nähden" (Jes. 61:10,11).
Ihokkaan
päälle puettiin sitten olkavaate eli sinisestä (uusi käänn. "sinipunaisesta") kankaasta
tehty kasukan viitta. Tämä oli pitkä ja laaja, olkapäistä jalkoihin
ulottuva vaippa. Koko mies oli siis ikään kuin kätketty siniseen vaippaan. Sininen on taivaan väri, ja ylimmäinen pappi esiintyi
tässä taivaallisena, taivaan Jumalan edustajana. Hänen tärkein
tehtävänsä olikin suoritettava kaikkeinpyhimmässä, johon ei voinut päästä
kukaan muu kuolevainen. Merkillistä on, ettei
papeilla ylimalkaan ollut sinistä pukua. Se viittaa siihen, että heidän
palveluksensa oli täällä maan päällä. Mutta
siniseen pukuun puetun ylimmäisen papin toimi oli taivaallista.
Jeshuan
Messiaan ylimmäispapillinen toiminta tapahtuukin pääasiallisesti taivaassa.
Vuodatettuaan verensä ja annettuaan henkensä meidän syntiemme sovitukseksi Hän heti riensi taivaaseen ja asettui Isän oikealle
puolelle. Siellä Hän Ylimmäisenä pappina edustaa omiaan. Siellä oli
ennen "veljien syyttäjä", "joka yöt ja
päivät syytti heitä meidän Jumalamme edessä" (Ilm. 12:10). Mutta
kun meidän "edesvastaajamme" tuli sinne,
niin "syyttäjä" heitettiin ulos, eikä
häntä sen koommin ole siellä ollut. Onhan sen tähden kaikkien Herran
lunastettujen syytä riemuita. "Sen tähden
riemuitkaa, taivaat, ja te, jotka niissä asutte!" (Ilm. 12:12). Taivas
on siis meidän suuren Ylimmäisen pappimme varsinainen olinpaikka. Apostoli
sanookin: "Mutta pääkohta siinä, mistä me puhumme,
on tämä: meillä on sellainen Ylimmäinen pappi, joka istuu Majesteetin
valtaistuimen oikealla puolella taivaissa, tehdäkseen pappispalvelusta
kaikkeinpyhimmässä, siinä oikeassa majassa, jonka on rakentanut Herra eikä
ihminen." Ja sen jälkeen apostoli sanoo vielä: "Jos Hän siis olisi maan päällä, ei Hän olisikaan
pappi" (Hebr. 8:1-5).
Kiinnittäkäämme
siis aina silmämme ja huomiomme siihen Ylimmäiseen pappiin ja edesvastaajaan,
joka on taivaassa, Isän oikealla puolella. Ei meidän tarvitse olla riippuvaisia
ihmisistä. Hän on siellä oikealla paikallaan, taivaallisessa pyhäkössä; Hän on "Herra taivaasta". Hänen
kauttaan tulee meille sieltä kaikki siunaus.
Tästä
sinisestä kasukan viitasta eli olkavaatteesta on vielä huomattava, että siinä
oli sangen huolellisesti tehty pääntie eli läpi päätä varten. Siitä on sanottu: "Sen keskellä olkoon pääntie, ja tämä pääntie
ympäröitäköön kudotulla päärmeellä niin kuin haarniskan aukko, ettei se
repeäisi" (j. 32). Tämä kasukan viitta oli siis tehtävä erittäin
huolellisesti; varsinkin oli pääntie, kaulan ympärys, tehtävä lujaksi ja
kestäväksi. Tämän vaatekappaleen tuli säilyä kauan,
ja itse asiassa se sittemmin olikin Aaronin pojan Eleasarin pukuna (4 Moos. 20:26-28). Joistakin raamatunkohdista luemme,
että joku suuren murheen tai hämmästyksen
valtaamana repäisi vaatteensa, niin tekivät esim. Jaakob ja Joosua, kun heidät
valtasi murhe ja hämmästys. Mutta ylimmäinen
pappi ei koskaan reväissyt vaatteitaan; ei mikään murhe eikä mikään
hämmästys saanut häntä valtaansa. Ainoastaan yhdessä kohdassa Raamattu kertoo,
että ylimmäinen pappi repäisi vaatteensa (Matt. 26:65). Mutta silloin olikin jo tullut aika, jolloin esikuvat
lakkasivat ja todellinen Ylimmäinen pappi astui näkyviin: Messias meni
Karitsana uhrialttarille ja heti sen jälkeen esiripun sisäpuolelle.
Aaronin
sininen vaippa oli tehty niin, ettei sen käyttäjä saanut repiä sitä rikki.
Kuitenkin sekin kului kerran loppuun, sillä se oli laadultaan maallista ja
ajallista. Mutta tässä lujassa rakenteessaan se viittaa meidän Vapahtajamme
iankaikkiseen pappeuteen. Ajattele tätä, sinä Jumalan lapsi: sinun Ylimmäinen
pappisi Jumalan luona ja edesvastaajasi ei häviä eikä kuole. Ei mikään hämmästys, murhe tai pelko voi tehdä tyhjäksi
Hänen tointansa sinun hyväksesi. Sinä voit olla murheessasi,
ahdistuneena tai pelon alaisena. Mutta Häntä ei ahdista pelko; Hän voittaa
varmasti aina ja vie työnsä perille asti. Hänelle, joka Jumalan vallan kautta
on tullut Ylimmäiseksi papiksi (Hebr. 7:21), ei
mikään ole mahdotonta. Mikä turva tässä onkaan!
Mutta katselkaamme vielä vihdoin sinisen viitan helmaa, oli ihania
koristuksia. "Ja
tee sen helmaan granaattiomenia punasinisistä, purppuranpunaisista ja
helakanpunaisista langoista, ja kiinnitä ne helmaan ympärinsä ja niiden väliin
kultatiukuja yltympäri. - Ja Aaron pitäköön sen yllään toimittaessaan
virkaansa, niin että kuuluu (vanh. käänn. "niin että siitä kilinä
kuuluu"), kun hän menee pyhäkköön" (j. 33,35). Nämä tuntuvat
meistä omituisilta koristuksilta juhlallisessa jumalanpalveluksessa, mutta
jumalallisessa valossa katsottuina ne ovat siunausta
tuottavia asioita.
Pieniä,
kultaisia kulkusia yltympäri pitkin helmaa - mikä
hiljainen, ihana musiikki niistä mahtoikaan kuulua, kun ylimmäinen pappi
liikkui pyhässä palveluksessa! Joka askeleelta kuului soitto.
Seisoessaan esipihalla odottava kansanjoukko hiljaisessa jännityksessään
varmaankin ajatteli tätä sointua kuullessaan: "Nyt hän on toimessa meidän
edestämme ja hyväksemme." "Kultatiukujen kilinä kuuluu; ihanaa mahtaa
olla Herran läheisyydessä ja autuaallista katsella Hänen kirkkauttaan!"
Rakkaat
ystävät! Kyllä soitto kuuluu sieltä taivaallisesta pyhäköstä tänne alhaisiin
maan paikkoihin, joskus hiljaisena sointuna, joskus valtavin äänin; sieltä
kuuluu ihanaa lohdutusta, rauhaa, rakkaita ja voimaa tuottavia lupauksia. Minä,
sinä ja te kaikki olemme sitä usein kuulleet. "Herra,
anna sen olla vielä tämä vuosi; sillä aikaa Minä kuokin ja lannoitan maan sen
ympäriltä. Ehkä se ensi vuonna tekee hedelmää" (Luuk. 13:8). Niin
kuuluu Ylimmäisen papin ääni Jumalan edessä yhden hyväksi. "Teidän vanhuuteenne asti Minä olen sama, hamaan
harmaantumiseenne saakka Minä kannan" (Jes. 46:4) - kuuluu sieltä
toisen hyväksi. "Minä olen rukoillut sinun
puolestasi, ettei sinun uskosi raukeaisi tyhjään" (Luuk. 22:32) -
Hän kuiskaa kolmannelle. Ja kun Ylimmäinen pappi esiintyy Jumalan edessä,
saattaa joku neljäs täällä alhaalla kuulla tällaisenkin ilosanoman: "Vaikka teidän syntinne ovat veriruskeat, tulevat ne
lumivalkeiksi; vaikka ne ovat purppuranpunaiset, tulevat ne
villanvalkoisiksi" (Jes. 1:18). Ja eräälle viidennelle annetaan
vakuutus: "Hän on yhdellä ainoalla uhrilla
ainiaaksi tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään" (Hebr. 10:14). Erään
kuudennen hyväksi kuuluu kehotus: "Heittäkää
kaikki murheenne Hänen päällensä, sillä Hän pitää teistä huolen" (1 Piet.
5:7).
Eivätkö nämä
ole ihania sointuja sieltä taivaallisesta pyhäköstä! Nehän kuuluvat sieltä
tänne asti, eivätkä ne suinkaan ole syntyneet täällä maan päällä! Oi, jospa
korvamme vain paremmin avautuisivat oikein kuulemaan näitä ihania ääniä, ettei
niistä mitään meiltä hukkaan kaikuisi!
Ja
kultaisten kulkusten välissä koreilivat sitten granaattiomenain
tapaiset. Näin oli Herra säätänyt: "...vuorotellen
kultatiuku ja granaattiomena, viitan helmaan ympärinsä" (j. 34). Ylimmäisen
papin toiminta oli siis oleva hedelmällistä toimintaa, täysin sopusoinnussa sen
puheen kanssa, mitä kultatiu'ut edustivat. Ylimmäinen pappi oli oleva kansansa hedelmällisenä edustajana Jumalan edessä. Ja jos katselemme tarkemmin näitä
granaattiomenia, niin huomaamme, että niissä on aivan samat värit kuin hänen
puvussaan yleensä. Ylimmäisen papin toiminta ja sen hedelmät ovat siis täysin
sopusoinnussa hänen ominaisuuksiensa kanssa. Ylimmäinen pappi ei niin muodoin
esiinnykään sellaisena, jonka puhe on niin kuin "helisevä vaski tai
kilisevä kulkunen", vaan sellaisena, jonka puhe on "kultaomenia hopeamaljoissa".
Kaikki
Israelin ylimmäisessä papissa oli ainoastaan varjoa; mutta varjon esikuvat
viittaavat tarkasti ja täydellisesti siihen todellisuuteen, tosi olentoon, joka
on ilmestynyt Jeshuassa Messiaassa, todellisessa Ylimmäisessä papissamme. Jumalan lapset ovat saaneet ja saavat aina ja joka päivä
kokea, että Hänen puheensa ovat suloisia. Mutta ne ovat myös elämää ja
voimaa meidän edestämme ja hyväksemme, ja niiden hedelmät putoilevat täällä
helmaamme aivan lahjana ja ilman omaa ansiotamme. Ennen kuin Hän erkani täältä
maan päältä, Hän sanoi omilleen: "Minä olen
rukoileva Isää, ja Hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne
iankaikkisesti" (Joh. 14:16). Ja ilmestyttyään Jumalan eteen
iankaikkisena Ylimmäisenä pappina Hän heti lähetti tänne alas kansalleen tämän
esirukoilijan toimensa kaikkein kalleimman hedelmän. Pietari oli ensimmäisiä,
jotka tulivat siitä osallisiksi, ja hän todistaa tästä seuraavasti: "Koska Hän siis on Jumalan oikean käden voimalla
korotettu ja on Isältä saanut Pyhän Hengen lupauksen, on Hän vuodattanut sen,
minkä te nyt näette ja kuulette" (Apt. 2:33).
Ja
lukemattomat ovat ne lahjat, joita Hänen omansa ovat saaneet ja vieläkin saavat
joka päivä, kaikki ihmeellisiä hedelmiä Hänen toiminnastaan Isän luona. Ja ne
kaikki ovat sopusoinnussa Hänen olemuksensa ja ominaisuuksiensa kanssa. Ja muistakaamme,
kuinka sanomattoman lahjan ja kalliin oikeuden Hän on meille valmistanut, kun
me Hänen kauttaan saamme tulla ja rukoilla, mitä tahdomme. "Mitä hyvänsä te anotte Minun nimessäni, sen Minä teen,
että Isä kirkastettaisiin Pojassa. Jos te anotte Minulta jotakin Minun
nimessäni, niin Minä sen teen" (Joh. 14:13,14). Kaksi lujaa
vakuutusta! Oi, autuas sinä kansa, jolla on sellainen Ylimmäinen pappi Jumalan
kasvojen edessä!
Jokainen
Herran kansaan kuuluva nostakoon siis turvallisesti ja iloisessa luottamuksessa
katseensa sinne ylös; halvinkin ja heikoin voi sen tehdä. Siellä on Ylimmäinen
pappi, "joka aina elää rukoillakseen heidän
edestään!" Ja Hän on sen selvästi todistanut: "Isä, Minä tiedän, että Sinä aina kuulet Minua."
Me voimme siis turvallisesti päätellä; "Koska Hän elää ja rukoilee
minun edestäni ja Hänen rukouksensa tulee aina kuulluksi, niin silloinhan minun
pelastukseni on täydellinen! Eihän minulta koskaan puutu mitään!" Niin on,
rakkaat ystävät, meidän pelastuksemme on
täydellinen. Olkoon silmämme
iankaikkisesti kiintynyt Häneen lapsellisessa luottamuksessa!
Toiseksi on
ylimmäisen papin puvussa otettava huomioon
olkavaate
2 Moos. 28:2-7 (kirjoituksen lopussa)
ja tahdomme
tarkata sen esikuvallista merkitystä. Edellisessä olemme puhuneet sinisestä
olkavaipasta eli kasukan viitasta, jonka kautta ylimmäinen pappi tai oikeammin
hänen virkansa ja arvonsa erotettiin tavallisista
papeista, jotka toimittivat palvelustaan yksinkertaisissa pellavavaatteissaan.
Ylimmäisen papin palvelus oli korkeampaa ja arvokkaampaa. Sininen vaippa korotti hänet täältä maan päältä
taivaaseen ja osoitti, että hänen palveluksensa oli oleva
kaikkeinpyhimmässä suoranaisesti Jumalan edessä. Tämän sinisen olkavaipan
päälle oli nyt pantava se koristuksin kaunistettu
olkavaate (vanh. käänn. "esivaate"), josta nyt aiomme puhua.
Herra oli
käskenyt, että Aaronin pyhät vaatteet oli tehtävä "kunniaksi
ja kaunistukseksi". Tämän olkavaatteen "kunnia
ja kaunistus" oli siihen kudotuissa
väreissä. Tässä ovat edustettuina sininen
(uusi käänn. "punasininen"), purppuranpunainen, helakanpunainen ja
valkea väri. Olemme jo aikaisemmin huomauttaneet, että sininen on taivaan väri. Purppuraväri
taas kuvaa inhimillistä kuninkuutta ja kunniaa. Helakanpunainen
väri puhuu meille vuodatetusta verestä, kuolemaan annetusta elämästä, ja valkea väri kuvaa viattomuutta ja vanhurskautta. Nämä samat värit esiintyivät myös ilmestysmajassa, sen
esiripussa ja muualla. Mutta tässä on kuitenkin olemassa varsinainen
erotus; ilmestysmajan esineissä ei ollut kultaa,
kun sitä vastoin ylimmäisen papin olkavaatteessa oli täysin kullan hohto, sillä
kankaaseen oli kudottu kultalankaa. Siitä Raamattu sanoo: "Kultalevyt taottiin ohuiksi ja leikattiin säikeiksi,
taidokkaasti kudottaviksi punasinisten, purppuranpunaisten ja helakanpunaisten
lankojen ja valkoisten pellavalankojen sekaan" (3 Moos. 39:3). Jokainen
värilanka punottiin siis yhteen kultalangan kanssa, ja niin kankaasta kulta
loisti kaikista väreistä. Aaronin puku oli siis
todella loistava.
Kulta merkitsee kaikissa Vanhan Testamentin esikuvissa jumalallista luontoa. Ja Aaron edusti siis ylimmäisen
papin puvussa sekä inhimillistä että jumalallista luontoa. - Me kaikki
tiedämme, että Herramme Jeshua oli alentanut itsensä ja ottanut halvan ja
köyhän ihmisen muodon. Hän oli siis todellinen ihminen; sen Raamattu todistaa
meille kauttaaltaan (esim. Fil. 2:6,7). Ja
ilmestysmajan kankaiden värit antavat meille kuvan tästä Hänen inhimillisestä
luonnostaan. Mutta kun Hän oli täällä suorittanut tehtävänsä, Hän astui jälleen
jumalalliseen kunniaansa. Ja tietoisesti Hän halusikin sinne takaisin.
Kuulkaamme, kuinka innokkaasti Hän tässä asiassa puhuttelee Isäänsä: "Isä, hetki on tullut, kirkasta Poikasi, että Poikasi
kirkastaisi Sinut"; ja edelleen: "Ja
nyt, Isä, kirkasta Sinä Minut tykönäsi sillä kirkkaudella, joka Minulla oli
Sinun tykönäsi, ennen kuin maailma olikaan" (Joh. 17:1,5).
Hän palasi
siis siihen jumalalliseen kunniaan, josta Hän oli luopunut astuessaan alas
tänne maailmaan. Ja kun Hän oli astunut suurena Ylimmäisenä pappina oman
verensä kautta, "joka puhuu parempaa kuin Aabelin
veri", sisään taivaalliseen pyhäkköön, tuli Hänen jumaluutensa
kulta heti selvästi näkyviin. Stefanus näki Hänet
Jumalan kirkkaudessa. Saulus näki Hänet valossa, joka oli auringon valoa
kirkkaampi, ja tuli sen nähtyään sokeaksi. Ja Johannes, joka oli täällä
onnellisena nojannut Jeshuan rintaa vasten, kaatui nyt Hänet nähdessään kuin
kuolleena Hänen jalkojensa juureen. Jumalan edessä Jeshua Messias ei
esiinny ainoastaan "Ihmisen Poikana", vaan
"asetettuna Jumalan Pojaksi voimassa" (Room.
1:4), ollakseen siellä meidän edestämme iankaikkisena Ylimmäisenä
pappina.
Oi kuinka
paljon ihania opetuksia ja autuaallista lohdutusta onkaan Jumalan lapsille
annettu näissä asioissa! Tässä on Messias, koko Messias, ihmisenä ja Jumalan
Poikana, sellaisena kuin Hän alensi itsensä rakkaudesta meihin, meni
kärsimyksiin ja kuolemaan, ollen täydellisesti yhteydessä meidän kanssamme
täällä maan päällä. Mutta tässä on myös kunniassaan
ja kirkkaudessaan se Messias, jonka kautta kaikki on luotu, joka kantaa kaikki
voimansa sanalla, ja joka siellä taivaassa Ylimmäisenä pappina edustaa omiaan! Halleluja!
Tässä olkavaatteessa on vielä otettava huomioon kauniit olkakappaleet. "Siinä olkoon kaksi
yhdistettävää olkakappaletta, ja se kiinnitettäköön niihin molemmista
päistään" (j. 7). Siitä, mitä Mooses kertoo, käy selville, että
olkavaate oli vaatekappale, joka peitti ylimmäisen papin ruumiin rinnasta
alkaen polviin saakka; rinta ja olkapäät olivat vapaina. Mutta molemmilla olkapäillä oli kuitenkin olkakappaleet,
jotka olivat tehdyt samanlaisesta värikkäästä ja kullanhohtoisesta kankaasta
kuin itse olkavaate, ja ulottuivat rinnan yli aina vyötäisille asti.
Olkapäät ovat Raamatussa voiman kannattajina sekä vallan merkkinä. Siitä puhutaan monessa kohdassa.
Aaronin puvussa olivat olkapäät samalla tavoin koristetut ylimmäispapillisilla
koristuksilla kuin lanteetkin, ja niin muodoin samoin vihityt erikoiseen
palvelukseen Jumalan edessä kansan hyväksi. Tällä on suuri ja syvä merkitys. Se
merkitsee, että kaikki hänen voimansa ja lahjansa,
olivatpa ne ruumiillisia tai hengellisiä, kaikki hänen arvonsa ja
henkilökohtaiset etuoikeutensa kuuluivat Jumalalle ja olivat käytettävät kansan
hyväksi. Ja kyllähän Mooses ja Aaron saivat usein tuntea, että tämä
kansan kuorma kävi heille sangen raskaaksi. Mooses huusi Herralle kerran, kun
kuorma tuntui hänestä sietämättömän raskaalta, sanoen: "Miksi
olet tehnyt niin pahoin palvelijallesi, ja miksi en ole saanut armoa Sinun
silmiesi edessä, koska olet pannut kaiken tämän kansan minun taakakseni? Olenko
minä kaiken tämän kansan äiti tai isä, koska käsket minua kantamaan sitä
sylissäni, niin kuin hoitaja kantaa imeväistä lasta, siihen maahan, jonka olet
valalla vannoen luvannut heidän isillensä?" (4 Moos. 11:11,12) Kyllä
siinä vankkoja olkapäitä, vahvoja hartioita tarvittiin, jotta voisi Jumalan
edessä tätä virkaa toimittaa!
Meillä on
sellainen Ylimmäinen pappi, joka edustaa kansaansa Jumalan edessä, sitä kansaa,
jonka Isä on Hänelle antanut; "Hänen hartioillaan
on herraus" (Jes. 9:5), ja Hän on täysin altis ja mahdollinen sekä
kantamaan että edustamaan kansaansa. Hän sanoikin tänne jääville omilleen, kun
Hän lähti täältä. edustamaan heitä Jumalan eteen: "Minulle
on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä" (Matt. 28:18).
Kuinka
turvallista meidän onkaan sen tähden olla, vaikka olisimmekin heikkoja ja
monessa ahdingossa eläviä! Sanokaamme siis kukin itsellemme: vaikka tuntisitkin
itsesi heikoksi ja vianalaiseksi sekä kelvottomaksi palvelijaksi, saat kuitenkin olla varma siitä, että ne hartiat, jotka
kantavat maailman ja joitten päällä on "herraus", voivat kantaa
sinutkin heikkouksinesi. Usko Häneen, ole kärsivällinen ja aina
iloisessa luottamuksessa.
Koristetut olkakappaleet ulottuivat, paitsi olkapäille, myös rinnan yli. Rinnassa on sydän,
ja siinä asustavat ihmisen tunteet, halut ja
taipumukset, koko hänen rakkautensa. Aaronin tuli siis antaa, ei
ainoastaan voimansa, vaan myös kaikki sydämensä taipumukset, koko rakkautensa,
Jumalan palvelukseen kansansa edestä. Hän ei saanut suorittaa palvelustaan niin
kuin jotakin koneellista työtä tehdään, vaan hänen tuli palvella pyhässä
innossa ja palavassa rakkaudessa. Hänen tuli koko sieluineen alla siinä työssä,
jota hän toimitti. Me kaikki ymmärrämme, ettei Aaron eikä kukaan ihminen voi
tällaista palvelusta täydellisesti suorittaa. Sen tähden Jumala toi esiin tämän
asian esikuvallisesti näissä vaatekappaleissa,
jotka viittasivat siihen tulevaan, suureen
Ylimmäiseen pappiin, joka todellisuudessa omistaa kaikki nämä asiat.
Hänestä on meille ilmoitettu: "Hän, joka oli rakastanut omiansa, jotka maailmassa
olivat, osoitti heille rakkautta loppuun asti" (Joh. 13:1). Hänen
pyhitetyssä rinnassaan ei ollut mitään epäröintiä eikä vaihtelua; eivät
paholaisen hyökkäykset eikä kuoleman voima voineet vähentää eivätkä hävittää
sieltä pois rakkauden voimaa. Hän oli rakastanut omiaan ja rakasti heitä
loppuun asti. Ja Hän onkin vakuuttanut meille: "Niin
kuin Isä on Minua rakastanut, niin Minäkin olen rakastanut teitä; pysykää Minun
rakkaudessani" (Joh. 15:9). Mutta Hänhän onkin itse rakkaus, ja
Hän on pitänyt huolta siitä, että Hänen kuvansa on annettu meille, jotta
voisimme saada siitä ravintoa, lohdutusta ja lämpöä. Apostoli on sen kuvan
esittänyt: "Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on
lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile, ei käyttäydy
sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa,
ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa; kaikki se
peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii Rakkaus ei koskaan
häviä" (1 Kor. 13:4-8). Kuinka ihanaa ja autuaallista onkaan
katsella Häntä sellaisena, ja sellainen Hän on vieläkin edustaessaan meitä
siellä ylhäällä kirkkaudessa!
Olkavaate oli puettava sinisen olkavaipan päälle. Kyllähän Jumala olisi voinut nähdä
sen yhtä hyvin, vaikka se olisi ollut ihokkaan ja sinisen kasukan viitan alla,
mutta ei kukaan Israelin lapsista olisi silloin sitä nähnyt. Mutta nyt se oli
kaikkien nähtävissä. Kaikki israelilaiset voivat sitä katsella, ihailla sen
värirunsautta ja kullanhohtoa sekä ottaa siitä sitä lohdutusta, jota kalliit
esikuvat voivat antaa.
Jumalan
tarkoitus on, että me, Hänen lapsensa, oppisimme oikein tuntemaan niitä
ominaisuuksia ja täydellisyyksiä, joiden Hän on antanut tulla ilmi Pojassaan. Hän tahtoo, että näkisimme ja omistaisimme sen, minkä
Messias on meille tuonut. Meidän tulisi olla paljon tarkkaavaisempia Messiaan
töiden ja ominaisuuksien suhteen, paljon innokkaampia niitä vastaanottamaan ja
niihin syventymään! Hänessä yksin on elämä, ja Hänen tuntemisensa on
vieläkin oleva "iankaikkinen elämä", niin
on ollut jo yli tuhat yhdeksänsataa vuotta. Maailma tosin ei tunne tätä, vaikka
se saattaa tietää Hänestä yhtä ja toista. Mutta meidän tulee tuntea Messias "Jumalan voimana ja Jumalan viisautena" (1 Kor. 1:24); ja tässä meillä on "iankaikkinen
elämä". Meidän
tulee alati ottaa itsellemme ravintoa Hänestä ja Hänen ihmeellisistä
elämänvoimistaan, kunnes kerran saamme nähdä Hänet sellaisena kuin Hän on. Pyhän
Hengen valaisema apostoli Paavali, vielä niinä aikoina, jolloin hänellä oli "halu täältä eritä" (Fil. 1:23), lukee
kaikki tappioksi Messiaan tuntemisen rinnalla ja yhä halajaa, niin kuin sanat
kuuluvat: "tunteakseni Hänet ja Hänen
ylösnousemisensa voiman ja Hänen kärsimyksiensä osallisuuden" (Fil. 3:10).
Ja apostoli Pietari sanoo, että "Hänen
tuntemisensa kautta" meille on lahjoitettu kaikki, "mikä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan" (2 Piet.
1:2,3).
Oi, kuinka
paljon lohdutusta ja autuaallista ihanuutta meiltä menisikään hukkaan, ellemme
näkisi Herran taivaallisia ihanuuksia, jotka ovat asetetut aivan meidän
nähtäviksemme! Mutta kuinka rikkaiksi tulisimmekaan, jos yhä tahtoisimme ottaa
itsellemme ravintoa "Messiaan tutkimattomasta
rikkaudesta" (Ef. 3:8)!
Kolmanneksi on otettava
huomioon ylimmäisen papin
vyö
2 Moos. 28:8 (kirjoituksen lopussa)
joka
kiinnitettiin ruumiin ympäri olkavaatteen päälle. Tämä vyö oli sopusoinnussa
muun puvun kanssa; se oli tehty sinisistä,
purppuranpunaisista, helakanpunaisista ja valkoisista langoista, joiden sekaan
oli kudottu kultalankoja. Se oli siis ihana vyö, "kunniaksi ja kaunistukseksi", kuten kaikki ylimmäisen
papin vaatteet. Muilla papeilla, jotka myös
palvelivat pyhäkössä, oli vyö samaa valkoista
kangasta kuin se yksinkertainen valkoinen viitta, joka oli heidän virkapukunaan.
Vyö kuului varsinaisesti israelilaisten pukuun, ja vielä nytkin se kuuluu
itämaalaisten pukuun. Vasta vyöllä
vyötettynä israelilainen oli valmis työhön ja toimeen. Silloin eivät löysät
vaatteet olleet esteenä työssä, kun ruumis jännitettiin voimaa vaativiin
tekoihin. Sen tähden Raamattu puhuu paljon vyöstä ja vyöllä vyöttäytymisestä. Kun ihminen on vyöllä vyötetty, hän on valmis työhön. Kun
Herra tahtoo antaa meidän tietää, kuinka on taisteltava hengellisiä vihollisia
vastaan, jotta heidät voitaisiin voittaa, Hän sanoo apostoli Paavalin kautta: "Seisokaa siis kupeet totuuteen vyötettyinä",
ja se on myös ensimmäinen asia niille, jotka "rauhan
evankeliumia" ilmoittavat (Ef. 6:14,15). Ja
profeetta Jeremialle Herra antaa tällaisen käskyn: "Mutta
sinä, vyötä kupeesi, nouse ja puhu heille kaikki, mitä Minä käsken sinun
puhua. Älä heitä kauhistu" (Jer. 1:17). Ja jotta Jumalan lapset
olisivat valmiit julistamaan "Messiaan kärsimyksiä
ja niiden jälkeen tulevaa kunniaa", sanoo apostoli Pietari: "Vyöttäkää sen tähden mielenne kupeet ja olkaa
raittiit; ja pankaa täysi toivonne siihen armoon, joka teille tarjotaan Jeshuan
Messiaan ilmestymisessä" (1 Piet. 1:13).
Herramme
Jeshua itse käskee meitä olemaan valmiit ja odottamaan Hänen tuloaan, näin
sanoen: "Olkoot teidän kupeenne vyötetyt ja
lamppunne palamassa" (Luuk. 12:35). Ja vieläpä kuulemme, kuinka
Herralle itselleen profeetallisen Hengen kautta huudahdetaan, ikään kuin kehotukseksi valmistautumaan työhön: "Vyötä miekka vyöllesi, sinä sankari, vyöttäydy
kunniaasi ja korkeuteesi, ole onnekas korkeudessasi. Nouse sotavaunuihisi
totuuden, nöyryyden ja vanhurskauden puolesta" (Ps. 45:4,5). Niistä
ja muista samanlaisista lauseista ilmenee selvästi, mitä Jumalan Sana
tarkoittaa vyöllä vyöttäytymisellä.
Ylimmäisen papin vyö on etupäässä merkki siitä, että hän on valmis työhön. Pyhäkön ulkopuolella leirissä tai
kotioloissa liikkuessaan ei Aaronin tarvinnut esiintyä vyöllä vyötettynä. Mutta
mennessään Herran pyhäkköön toimittamaan palvelusta hänen
täytyi aina vyöttää vyö pyhien vaatteittensa ympärille. Ja siellä
hänellä olikin paljon työtä; ja Jumala oli antanut selvät ja tarkat käskyt,
mitä oli tehtävä. Siitä ei saanut mitään tinkiä pois, ei mitään oman mielensä
mukaan jättää tekemättä. Sen ymmärrämme, kun luemme esim. 4 Moos. 28. lukua. Ylimmäisen papin tuli siis pitää
huolta siitä, ettei polttouhrialttarilta puuttunut
mitään, ja että pesuastiassa oli aina
puhdistavaa vettä. Kultainen lampunjalka lamppuineen
oli puhdistettava joka päivä, ja se tarvitsi uutta
öljyä. Kultainen alttari tarvitsi suitsuketta joka aamu ja joka ilta, näkyleipäpöydälle oli asetettava tuoreita leipiä. Kaikkein pyhimmässä oli aikanaan vihmottava verta ym. Aaronin piti vyöttää itsensä
vyöllä ja olla valmis kaikkiin näihin tehtäviin.
Tämä antaa
meille ihanan kuvan Messiaasta ja Hänen toiminnastaan taivaassa. Ei Hän ole
mennyt sinne ollakseen rauhassa, ei suinkaan; vaan Hän on vyöttänyt itsensä ja
on aina valmis työhön. Hän ei ole levossa, vaan Hän
toimii siellä meidän hyväksemme. Hänen maan päällä ollessaan Hänen
tunnussananaan oli: "Minun Isäni tekee yhäti
työtä; ja Minä myös teen työtä" (Joh. 5:17), ja se koskee Häntä vielä nytkin siellä ylhäällä. Ja
Hebrealaiskirjeestä saamme lukea: "...tehdäkseen pappispalvelusta
kaikkeinpyhimmässä, siinä oikeassa majassa, jonka on rakentanut Herra eikä
ihminen"; ja edelleen siellä on sanottu: "Mutta
tämä taas on saanut niin paljoa jalomman viran, kuin Hän on myös paremman
liiton välimies, liiton, joka on paremmille lupauksille perustettu" (Hebr.
8:2,6).
Niin muodoin
Hän on vielä täydessä työssä; ei Hän ole hellittänyt vyötään eikä väsynyt
toimessaan. Kun apostoli Johanneksen sallittiin viimeisen kerran heittää
silmäys esiripun toiselle puolelle, hän näki Jeshuan suurena Ylimmäisenä
pappina ja vyöllä vyötettynä. Kuulkaa, kuinka hän kirjoittaa: "Ja minä käännyin katsomaan, mikä ääni minulle puhui; ja
kääntyessäni minä näin seitsemän kultaista lampunjalkaa, ja lampunjalkain
keskellä Ihmisen Pojan muotoisen, pitkäliepeiseen viittaan puetun ja rinnan
kohdalta kultaisella vyöllä vyötetyn" (Ilm. 1:12,13). Hän oli
siis varustettuna työhön ja toimeen, kun Hän seisoi kultaisten lampunjalkain
keskellä valmiina puhdistamaan lamppuja, lisäämään
öljyä ja valmistamaan valoa.
Oi, kuinka
ihanaa onkaan ajatella tätä! Jokainen valonsäde, jokainen armonosoitus, jokainen
voima, joka armon valtakunnasta tulee meidän pimeydessä vaeltavien ja heikkojen
osaksi - se on kotoisin Hänestä! Rukouksemme tulee kuulluksi, meille annetaan,
mitä rukoilemme, meidän tarpeemme täytetään, me pelastumme hädästä, sillä Hän toimii siunatussa työssään Jumalan edessä
kirkkaudessa! On niin kuin profeetta sanoo, että koska Hän pani henkensä
vikauhriksi, niin Hän elää kauan ja "Herran tahto
toteutuu Hänen kauttansa" (Jes. 53:10). Siitä meille virtaa
autuutta ja elämää, kun Jeshua toimii taivaassa suurena Ylimmäisenä pappina.
Mutta ylimmäisen papin vyö ei ole ainoastaan merkkinä
siitä, että hän on valmis työhön, vaan myös
siitä, että hän palvelee. Työ ei
ole aina samaa palvelua. Mutta ylimmäisen papin työ oli palvelusta. Jumala oli
käskenyt hänet palvelemaan ja määrännyt palvelustavan ja välikappaleet. Me
kaikki tiedämme, ettei Aaron liikkunut pyhäkössä oman itsensä tähden, vaan hän
oli Jumalan palvelija ja kansan edustaja Jumalan edessä. Jumala itse oli niin
säätänyt Moosekselle; ja sen tähden apostoli sanoo: "Eikä
kukaan sitä arvoa itselleen ota, vaan Jumala kutsuu hänet niin kuin
Aaroninkin" (Hebr. 5:4). Sellainen oli ylimmäisen papin toimi
pyhäkössä; hän ei palvellut omaa tahtoaan ja etuaan noudattaen, vaan hän oli
Jumalan palvelija kansan hyväksi.
Juuri
sellainen oli Jeshuan Messiaan tehtävä ihmiskunnan ihmeellisessä pelastuksessa.
Hän palveli. Jo Vanhassa
Testamentissa Häntä nimitetään usein Herran palvelijaksi. Eräässä kohdassa
Hänestä sanotaan: "Katso, Minun palvelijani, jota
Minä tuen, Minun valittuni, johon Minun sieluni mielistyi. Minä olen pannut
Henkeni Häneen, Hän levittää kansakuntiin oikeuden" (Jes. 42:1).
Ja edelleen:
"Katso, Minun palvelijani menestyy, Hän on
nouseva, kohoava ja sangen korkea oleva" (Jes. 52:13). Ja kohta sen
jälkeen vielä: "Tuntemuksensa kautta Hän,
Minun vanhurskas palvelijani, vanhurskauttaa monet, sälyttäen päällensä heidän
pahat tekonsa" (Jes. 53:11).
Näin oli
sanottu jo ennen Hänen maailmaan tuloaan. Ja kun Hän sitten oli ilmestynyt
tänne, Hän puhui usein siitä, että Isä oli Hänet lähettänyt. Yli kolmekymmentä kertaa Hän kutsuu itseään Jumalan
lähettämäksi. Ja mitä palvelustointa varten Jumala oli Hänet lähettänyt,
sen Hän sanoo meille selvästi: "...niin kuin ei
Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä
lunnaiksi monen edestä" (Matt. 20:28).
Jos tämä
Messiaan palvelus olisi päättynyt täällä maan päällä suoritettavaan
palvelukseen, olisi meidän asiamme ollut sangen huonolla kannalla. Mutta Hän istuu nyt vyötettynä valtaistuimellaan, ja Hänellä on
kaikki valta taivaassa ja maan päällä, kun Hän toimittaa Isän iankaikkista
armopäätöstä! Kerran Hän palveli täällä heikkoudessa; nyt Hän palvelee
siellä voimassa ja kunniassa. Ja se palvelus kestää niin kauan, kunnes
täydellisesti pelastetaan ne, jotka Isä on Hänelle antanut, ja kunnes maailma
ja kaikki, mitä siinä on, on alistettu Hänen jalkojensa alle.
Vanhan liiton ylimmäinen pappi kuuli ja otti vastaan kansansa anomukset ja
kantoi ne suitsukkeen savussa kultaisella alttarilla Jumalan eteen. Niin
Messiaskin ottaa nyt vastaan meidän anomuksemme ja kantaa ne Jumalan eteen.
Hänen kauttaan ne ovat otolliset Isälle; Hän, meidän suuri Ylimmäinen pappimme
ja alttarimme, pyhittää lahjamme. Ja ennen kuin Hän kärsi täällä, Hän pesi myös
opetuslastensa jalat ja sanoi, ettei kenelläkään ole osaa Hänen kanssaan, ellei
Hän saa pestä tämän jalkoja. Tämä on ihmeellinen ja ihana esikuva siitä, mitä
Hän nyt kunniassaan tekee omiensa hyväksi. Hän
pesee joka päivä heidän jalkojaan niin, että he voivat vaeltaa otollisina
taivaalliselle Isälle. Ja Hän antaa heille samalla esikuvan oikeasta nöyryydestä, kuinka heidän tulee
menetellä veljiään kohtaan, kun ovat saaneet osakseen Isän suosion.
Mitä sinä heikko, arkaileva ja alakuloinen Jumalan lapsi sanot tähän? Hän kantaa sinunkin anomuksesi Isän
eteen, ja Hän pesee sinun jalkasi, niin että kaikki sinun syntisi ja
heikkoutesi pyyhitään pois ja sinä esiinnyt puhtaana pyhän Jumalan edessä. Rohkaise mielesi! Kuinka Hän voisikaan muuta
tehdä, kun Hän tunnustaa olevansa omiensa kanssa niin yhtä, että he ovat Hänen
ruumiinsa jäseniä. Kyllä Hän myös pitää heistä hellää huolta. Sen tähden
apostoli sanoo: "Sillä eihän kukaan koskaan ole
vihannut omaa lihaansa, vaan hän ravitsee ja vaalii sitä, niin kuin Messiaskin
seurakuntaa, sillä me olemme Hänen ruumiinsa jäseniä" (Ef. 5:29,30).
Mutta vielä
meidän tulee tarkata erästä tämän ylimmäisen papin vyön puolta. Se on myös kokoavana ja säilyttävänä siteenä, ja
tässä on myös tärkeä esikuva. Vyötä käytettiin ja
käytetään vieläkin itämailla, ei ainoastaan vaatteita kiinnittävänä siteenä,
vaan myös rahojen säilyttäjänä, jonkinlaisena rahakukkarona.
Muistattehan, kuinka meidän Vapahtajamme puhui opetuslapsilleen
matkavarustuksista sanoen: "Älkää varustako
itsellenne kultaa, älkää hopeata älkääkä vaskea vyöhönne" (Matt. 10:9). Aaronilla ei ollut lainkaan rahoja vyöhön pantaviksi;
mutta hänen rikkautensa oli hänen kauniissa, ihanissa ja esikuvallisissa
vaatteissaan, ja vyö piti koossa ja vahvisti niitä kaikkia. Sellaisella
vyöllä vahvistettuna ylimmäinen pappi siis astui rikkauksineen Jumalan eteen
kansan hyväksi.
Jeshuassa
Messiaassa, oikeassa Ylimmäisessä papissa, ovat todellakin kaikki ne ihanat
rikkaudet ja täydelliset lahjat, joita Aaronin puvussa kuvattiin. Messiaassa
ovat kaikki nämä esikuvien esittämät rikkaudet niin täydellisinä, että ne ovat
hyvänä tuoksuna ja iankaikkisena mielisuosiona Isän sydämelle. Hänen pohjaton,
iankaikkinen rakkautensa - se on se vyö, se
täydellisyyden yhdistävä side, johon Hän kokoaa kaikki rikkautensa asettaakseen
ne Isän eteen meidän hyväksemme. Hän on meidän ihmeellinen edustajamme.
Mitä meidän olisi pitänyt tehdä, mutta mitä syntisinä emme voi, sen Hän tekee,
kun koko sydämestään, koko sielustaan, koko
voimastaan ja koko mielestään antautuu
iankaikkisessa rakkaudessa Jumalalle meidän hyväksemme. Meillä ei ole mitään
rikkauksia, jotka kelpaisivat Jumalalle, mutta iankaikkisen Ylimmäisen pappimme
turvissa me voimme ilmestyä Isän eteen pyhäkössä näin tyhjinä kuin olemme, näin
ilman omaa ansiotamme, ja - me olemme otollisia, niin että Isän mielisuosio on
kääntynyt meihin. Oi kuinka ihanaa! Iankaikkinen mielisuosio! Riemuitse, sinä uskovainen sielu, sinä heikko Jumalan
lapsi!
Puhuessamme
tästä ylimmäisen papin vyöstä emme voi olla
lopuksi huomaamatta erästä seikkaa. Hän on sanonut profeetta Jeremian kautta: "Sillä niin kuin vyö liittyy miehen kupeisiin, niin Minä
liitin koko Israelin heimon ja koko Juudan heimon itseeni, sanoo Herra, että se
olisi Minun kansani, Minulle kunniaksi, ylistykseksi ja kirkkaudeksi"
(Jer. 13:11). Tässä puhutaan esikuvallisesti Herran seurakunnasta, jonka
Hän on ostanut kalliilla verellään. Herra yhdistää oman kansansa kiinteästi
itseensä. Siellä seisoo siis suuri Ylimmäinen pappi kunniassaan ja
kirkkaudessaan, ja Hänen ympärillään ja kiinteästi Häneen yhdistyneenä on Hänen
kansansa. Täällä heikkona ja ahdistettuna - siellä yhdistyneenä Herran kanssa
ja kaikkien Hänen uskovaistensa kanssa! Tottahan suumme silloin täyttyy
kiitoksella, niin että ylistyslaulut kaikuvat. Sydämemme on täynnä
kunnioitusta, kiitosta, iloa, riemua ja rauhaa! Pyhä Henki onkin apostolin
kautta todistanut, että Hän on tehnyt meidät eläviksi
Messiaan kanssa - ja yhdessä Hänen
kanssaan herättänyt ja yhdessä Hänen kanssaan asettanut meidät
taivaallisiin Messiaassa Jeshuassa" (Ef. 2:5,6). Yhdessä Hänen kanssaan! Oi sinä siunattu ylimmäisen papin vyö! Suurelle Ylimmäiselle
papille olkoon kiitos ja ylistys!
Ivan Veniaminovitsh Kargel
Haku Esikuvat puhuvat 23 osaa https://tutkitaankirjoituksia.blogspot.com/2020/01/esikuvat-puhuvat-kooste-23-osaa.html
Kuka oli Ivan Kargel
https://tutkitaankirjoituksia.blogspot.com/2020/01/uskon-sankari-ivan-veniaminovitsh-kargel.html
https://tutkitaankirjoituksia.blogspot.com/2020/01/uskon-sankari-ivan-veniaminovitsh-kargel.html
2 Moos. 28:31-39
28:31 Kasukan viitta tee
kokonaan punasinisistä langoista;
28:32 ja sen keskellä olkoon pääntie, ja tämä pääntie ympäröitäköön kudotulla päärmeellä niinkuin haarniskan aukko, ettei se repeäisi.
28:33 Ja tee sen helmaan granaattiomenia punasinisistä, purppuranpunaisista ja helakanpunaisista langoista, ja kiinnitä ne helmaan ympärinsä ja niiden väliin kultatiukuja yltympäri,
28:34 vuorotellen kultatiuku ja granaattiomena, viitan helmaan ympärinsä.
28:35 Ja Aaron pitäköön sen yllään toimittaessaan virkaansa, niin että kuuluu, kun hän menee pyhäkköön Herran eteen ja tulee sieltä ulos, ettei hän kuolisi.
28:36 Tee myös otsakoriste puhtaasta kullasta ja kaiverra siihen, niinkuin sinettisormusta kaiverretaan, sanat: 'Herralle pyhitetty.'
28:37 Ja sido se punasinisellä nauhalla, niin että se on kiinni käärelakissa; etupuolella käärelakkia se olkoon.
28:38 Ja se olkoon Aaronin otsalla, niin että Aaron kantaa kaiken sen, mitä israelilaiset rikkovat uhratessaan pyhiä uhrejansa ja antaessaan pyhiä lahjojansa; ja se olkoon alati hänen otsallaan, että Herran mielisuosio tulisi heidän osaksensa.
28:39 Kudo myös ruutuinen ihokas valkoisista pellavalangoista, ja tee käärelakki valkoisista pellavalangoista, ja tee vyö kirjokudoksesta.
28:32 ja sen keskellä olkoon pääntie, ja tämä pääntie ympäröitäköön kudotulla päärmeellä niinkuin haarniskan aukko, ettei se repeäisi.
28:33 Ja tee sen helmaan granaattiomenia punasinisistä, purppuranpunaisista ja helakanpunaisista langoista, ja kiinnitä ne helmaan ympärinsä ja niiden väliin kultatiukuja yltympäri,
28:34 vuorotellen kultatiuku ja granaattiomena, viitan helmaan ympärinsä.
28:35 Ja Aaron pitäköön sen yllään toimittaessaan virkaansa, niin että kuuluu, kun hän menee pyhäkköön Herran eteen ja tulee sieltä ulos, ettei hän kuolisi.
28:36 Tee myös otsakoriste puhtaasta kullasta ja kaiverra siihen, niinkuin sinettisormusta kaiverretaan, sanat: 'Herralle pyhitetty.'
28:37 Ja sido se punasinisellä nauhalla, niin että se on kiinni käärelakissa; etupuolella käärelakkia se olkoon.
28:38 Ja se olkoon Aaronin otsalla, niin että Aaron kantaa kaiken sen, mitä israelilaiset rikkovat uhratessaan pyhiä uhrejansa ja antaessaan pyhiä lahjojansa; ja se olkoon alati hänen otsallaan, että Herran mielisuosio tulisi heidän osaksensa.
28:39 Kudo myös ruutuinen ihokas valkoisista pellavalangoista, ja tee käärelakki valkoisista pellavalangoista, ja tee vyö kirjokudoksesta.
2 Moos. 28:2-8
28:2 Ja teetä veljellesi Aaronille
pyhät vaatteet, kunniaksi ja kaunistukseksi.
28:3 Ja puhuttele kaikkia taidollisia miehiä, jotka minä olen täyttänyt taidollisuuden hengellä, että he tekevät vaatteet Aaronille, jotta hänet pyhitettäisiin pappina palvelemaan minua.
28:4 Ja nämä ovat ne vaatteet, jotka heidän on tehtävä: rintakilpi, kasukka, viitta, ruutuinen ihokas, käärelakki ja vyö. Ja he tehkööt sinun veljellesi Aaronille ja hänen pojilleen pyhät vaatteet, että he pappeina palvelisivat minua.
28:5 Ja he ottakoot tätä varten kultaa sekä punasinisiä, purppuranpunaisia ja helakanpunaisia lankoja ja valkoisia pellavalankoja.
28:6 Kasukan he tehkööt kullasta sekä punasinisistä, purppuranpunaisista ja helakanpunaisista langoista ja kerratuista valkoisista pellavalangoista, taidokkaasti kutomalla.
28:7 Siinä olkoon kaksi yhdistettävää olkakappaletta, ja se kiinnitettäköön niihin molemmista päistään.
28:8 Ja vyö, jolla kasukka kiinnitetään, olkoon tehty samalla tavalla ja samasta kappaleesta kuin se: kullasta sekä punasinisistä, purppuranpunaisista ja helakanpunaisista langoista ja kerratuista valkoisista pellavalangoista.
28:3 Ja puhuttele kaikkia taidollisia miehiä, jotka minä olen täyttänyt taidollisuuden hengellä, että he tekevät vaatteet Aaronille, jotta hänet pyhitettäisiin pappina palvelemaan minua.
28:4 Ja nämä ovat ne vaatteet, jotka heidän on tehtävä: rintakilpi, kasukka, viitta, ruutuinen ihokas, käärelakki ja vyö. Ja he tehkööt sinun veljellesi Aaronille ja hänen pojilleen pyhät vaatteet, että he pappeina palvelisivat minua.
28:5 Ja he ottakoot tätä varten kultaa sekä punasinisiä, purppuranpunaisia ja helakanpunaisia lankoja ja valkoisia pellavalankoja.
28:6 Kasukan he tehkööt kullasta sekä punasinisistä, purppuranpunaisista ja helakanpunaisista langoista ja kerratuista valkoisista pellavalangoista, taidokkaasti kutomalla.
28:7 Siinä olkoon kaksi yhdistettävää olkakappaletta, ja se kiinnitettäköön niihin molemmista päistään.
28:8 Ja vyö, jolla kasukka kiinnitetään, olkoon tehty samalla tavalla ja samasta kappaleesta kuin se: kullasta sekä punasinisistä, purppuranpunaisista ja helakanpunaisista langoista ja kerratuista valkoisista pellavalangoista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti