ESIKUVAT PUHUVAT ELI MESSIAS VANHASSA LIITOSSA
UHRIT
"Te tutkitte kirjoituksia, sillä teillä on mielestänne niissä iankaikkinen elämä, ja ne juuri todistavat Minusta" (Joh. 5:39). Kun nämä sanat sanottiin, niin silloin ei ollut vielä Uutta Testamenttia. Näissä sanoissaan Jeshua puhuu Vanhan Testamentin kirjoituksista. Huomaamme, että Hän tarkoittaa etupäässä Mooseksen kirjoja. Hän sanoo nimittäin: "Sillä jos te Moosesta uskoisitte, niin te uskoisitte Minua; sillä Minusta hän on kirjoittanut. Mutta jos te ette usko hänen kirjoituksiaan, kuinka te uskoisitte Minun sanojani?" (Joh. 5:46,47)
SYNTIUHRI JA VIKAUHRI
Edellä
olemme puhuneet ilmestysmajasta ja sen esineistä. Kaikkialla olemme nähneet,
kuinka Messias, jossa "Jumala on ilmestynyt
lihassa" ja jossa Jumalan suuri salaisuus ihmiskunnan pelastukseksi
on ilmestynyt, esitetään meille monenlaisten esikuvien kautta. Pelastus
Messiaassa ja itse Messias astuu siellä eteemme hyvin monipuolisesti. Mutta
Messiaan kuolema on kuitenkin kaikkein suurin asia Hänen lunastustyössään, se
on itse ydinkohta. Siinä on Hänen kuuliaisuutensa ja rakkautensa huippu, kun
Hän oli kuuliainen Isälle ja rakasti meitä. Ja
ihminen käsittää sitä kaikkein vähimmin luonnollisen ymmärryksensä mukaan.
Sen tähden ei ole lainkaan ihme, että Herra esikuvissa esittää erikoisesti tätä puolta. Ja Hänen
sovintokuolemassaan ja Hänen vuodatetun verensä voimassa vasta saa meidän
sielummekin täydellisen rauhan, sillä siinä on syntiemme sovitus ja täydellinen
hyvitys Jumalalle.
Puhuessamme
vaskialttarista, majan hylkeennahkaisesta ja punaisesta oinaannahkaisesta
peitteestä olemme tähän asti koskettaneet ainoastaan tätä asiaa, mutta nyt
siirrymme katsomaan uhreja ja uhripalvelusta,
joka esikuvissa antaa meille tärkeitä ilmoituksia ja opetuksia Messiaan
sovintokuolemasta meidän syntimme edestä, ja joka oli pääasiana Israelin
jumalanpalveluksessa. Jumala on pitänyt huolta siitä että Israel sai
jumalanpalveluksissaan "julistaa Herran
kuolemaa siihen asti kuin Hän tulee"; ja se on jätetty tiedoksi ja
todistuksesi kaikille kansoille. Mooses on Herran
käskystä kirjoittanut näistä uhreista kolmannen kirjansa kahdeksassa
ensimmäisessä luvussa. Uhrien esikuvista on sielumme Herran armon
kautta, varmasti saava uutta ravintoa ja vahvistusta.
Uhreja on
useamman laatuisia. Raamattu luettelee meille seuraavat kuusi päälajia: polttouhri, ruokauhri, kiitosuhri (yhteysuhri), rikosuhri eli syntiuhri, vikauhri ja
täytösuhri (vihkiäisuhri, uusi käänn.). Seitsemänneksi otamme sitten
vielä puheeksi suitsutusuhrin. Herra
itse on jakanut nämä uhrit kahteen ryhmään: sellaisiin joista sanotaan, että ne
ovat "suloiseksi tuoksuksi Herralle",
"otollisia Herralle", ja sellaisiin joista sitä ei sanota.
Jälkimmäiseen ryhmään kuuluvat syntiuhri ja vikauhri, kaikki muut edelliseen.
Herran antamassa luettelossa ovat ensin lueteltuina ne, jotka ovat "suloiseksi tuoksuksi" Hänelle, so. Jumalan
mielisuosioksi ja pyhyyden vaatimuksen mukaisia. Kuitenkin tahdomme tässä ensin
puhua niistä uhreista, jotka ovat meille syntiviheliäisyydessämme tärkeimmät
tullaksemme Jumalan tykö. Katselkaamme nyt siis
syntiuhria
Lue 3 Moos. 4:1-12 (kirjoituksen lopussa)
Tämän uhrin
nimellä on oma
merkityksensä, sillä Jumala antaa aina kappaleille ja asioille nimet sen mukaan
kuin ne todella ovat. Tätä uhria kutsuttiin rikosuhriksi eli syntiuhriksi, ja
uhratessaan esiintyi israelilainen tässä rikoksen alaisena ja syntisenä, siitä
huolimatta, missä yhteiskunnallisessa asemassa hän oli, olipa hän palvelija tai
vanhin, olipa hänen siveellinen tilansa huonompi tai parempi, hän oli syntinen.
Syntiuhri osoittaa siis ennemmin uhraajan tilaa
kuin hänen toimiaan, enemmän sitä, mitä hän on itsessään, kuin
mitä hän on tehnyt, vaikka tosin usein vasta teko paljastaa hänen
tilansa.
Tämä uhri oli aina ensimmäinen jonka ihminen syntisenä voi Jumalalle tuoda. Tässä hän astuu syntisenä Jumalan
eteen ja pyytää anteeksisaamista ja sovitusta. Jos hän tässä tilassaan tahtoisi
kantaa muunlaista uhria, niin hän joutuisi vääräksi kerskaajaksi jonka uhria
Jumala ei hyväksyisi. Muut uhrit tulevat mahdollisiksi vasta sitten kun hän on
sovitettu syntiuhrin kautta ja hänen syntinsä on anteeksi annettu. Niin oli
esim. suuren sovintopäivän uhreissa jolloin
ylimmäinen pappi ensimmäiseksi uhrasi syntiuhrin oman itsensä kansan ja pyhäkön
sovittamiseksi vaikkei tässä ollut sovitettavina erikoisia ja nimettyjä syntejä
(3 Moos. 16:3,5,15-16). Ja niin uhrattiin
myös syntiuhri ensiksi ylimmäisen papin ja pappien
vihkimisessä, vaikkei ollut erikoista rikosta (2
Moos. 29:10-14). Tämä osoittaa meille selvästi, että tässä otettiin
lukuun ei jokin teko eikä erityisiä toimia, vaan ihminen sellaisena kuin hän todella on Jumalan edessä.
Ja hänen tilansa syntiin langenneena on sellainen, että se pyhän Jumalan edessä
tuottaa kuoleman ja perikadon. Uhri, jonka Jumala
oli käskenyt toimittamaan oli ihmisen sijassa, ja se kantoi hänen tilansa
seurauksetkin.
Hän jota
tässä on kuvattu, on astunut meidän sijaamme, meidän asemaamme; Hän "jossa ei mitään syntiä ollut", on "tullut synniksi meidän edestämme". Hän
astui langenneen ihmisen, synnin
kautta kuoleman ansainneen ihmisen sijaan ja sai myös kokea kuoleman hirmut
niin kuin uhrin esikuvassa kyllä näkyy. Minkä turvan ja syvän rauhan se voikaan
antaa meidän sieluumme kun tiedämme, että Messiaan kuoleman kautta on meidän
kadotuksemme syy perustuksiaan myöten hävitetty! Ja ellei niin olisi, niin
eihän meillä mitään varmaa rauhaa voisi ollakaan. Nyt "Hän
on meidän rauhamme!"
Uhrattavan
eläimen, olipa se sitten härkä, oinas tai muu, oli, aivan kuten muissakin
uhreissa oltava aivan terve ja virheetön.
Se sai kärsiä synnin kohtalon, synnin, joka on kauhistus Jumalan silmissä;
mutta sen piti olla ilman virhettä.
Pieninkin virhe teki sen kelpaamattomaksi eikä sellaisen sallittu olla
rikosuhrina. Sen täytyi kärsiä kuolema, ei oman pahuutensa tähden, vaan toisen
tähden; mutta sen itsensä piti olla ilman virhettä.
Tässähän
meidän eteemme astuu selvästi se ihana totuus, että Messias sijaiskuolemassaan
kärsi "vanhurskas vääräin puolesta". Hän,
joka ei syntiä tehnyt ja jonka suussa ei petosta ollut, joka 'ei synnistä mitään tiennyt", tuli todellakin
synniksi ja kiroukseksi meidän edestämme (1 Piet. 2:22;
2 Kor. 5:21). Niin, mutta älkäämme koskaan unohtako sitä se tapahtui meidän edestämme. Muistakaamme
sitä yhtä kunnes se sielussamme tulee voimaksi, joka iankaikkisesti kiittää
Hänen nimeään!
Uhraaminen
tapahtui neljässä eri vaiheessa. Joka kohdalla on syvä, pyhä merkityksensä.
Ensiksi uhraajan on tuotava eläimensä Herran eteen. "Ja
vieköön mullikan ilmestysmajan ovelle Herran eteen" (jae 4). Elävänä,
virheettömänä ja elinvoimaisena tuotiin eläin esipihalle; ja tässä, Herran
silmäin edessä tapahtui se suuri muutos, synnin siirtäminen ja tuomion
täytäntöönpano. Muualla kuin Herran kasvojen edessä
tämä äärettömän tärkeä asia ei voinut tapahtua.
Ajattele,
lukijani, että Messiaassa, sinun syntiuhrissasi, ovat kaikki nämä asiat tapahtuneet
Jumalan edessä. Messias astui synnittömänä ja
itsessään täysin elinvoimaisena sinun hyväksesi Jumalan eteen. Jumala
tutki Hänet tarkoin eikä löytynyt mitään muuta kuin pyhyyttä ja viattomuutta.
Ja siinä, Hänen kasvojensa edessä, siirrettiin koko maailman synnit Hänen
päälleen; niin, Jumala teki sen itse, niin kuin Pyhä Henki sanoo profeetta
Jesajan kautta: "Mutta Herra heitti Hänen
päällensä kaikkien meidän syntivelkamme" (Jes. 53:6). Ja sinäkin
olit siinä osallisena, so. Jumalan silmien edessä, kun tämä tapahtui aivan niin
kuin israelilainen uhrinsa kanssa siinä esiintyi. Tämä
asia tulee suureksi lohdutukseksi ja ihanaksi rauhan lähteeksi jokaiselle armoa
kaipaavalle sielulle. Ja te syntiset, jotka ette vielä ole päässeet
varmuuteen siitä, että syntinne ovat sovitetut Jumalan edessä, tulkaa, tulkaa
kaikki ja katsokaa, Messiaassa on jo tapahtunut se, mitä esikuvassa oli
esitetty: kuoleman ja kadotuksen taakka on siirretty Messiaan päälle, jotta te
voisitte pelastua! Tulkaa!
Toiseksi syntinen laski kätensä uhrin pään päälle. Tämän toimen kautta siirsi Herran
eteen saapuva israelilainen syntinsä tai syntitilansa uhrin päälle. Suurena
sovintopäivänä yksi teki sen kaikkien edestä; ylimmäinen pappi laski silloin
kätensä rikosuhrin kauriin pään päälle ja tunnusti siinä julkisesti kaikki
kansan synnit. Näin siitä on kirjoitettu: "Ja
Aaron laskekoon molemmat kätensä elävän kauriin pään päälle ja tunnustakoon
siinä kaikki israelilaisten pahat teot ja kaikki heidän rikkomuksensa, olipa
heillä mitä syntejä tahansa, ja pankoon ne kauriin pään päälle (3 Moos. 16:21).
Edellä
olemme puhuneet siitä, että Jumala siirsi meidän syntimme Messiaan päälle,
Hänen kannettavikseen; tässä meille on esitetty toinen esikuvassa esiintyvä
piirre. Tässä syntinen itse katumuksessa ja uskossa jättää syntinsä Messiaan
kannettavaksi. Niin kuin syntinen israelilainen
silloin jätti syntinsä uhrieläimen päälle, niin nytkin jokaisen, joka tahtoo
pelastua synnin ja kadotuksen vallasta, tulee totuudessa ja lapsellisessa
luottamuksessa uskoa itsensä synteineen Jeshualle. Se on tehtävä
välttämättä; muutoin ei ole mitään sovituksen mahdollisuutta. Israelilainen
laski kätensä uhrin pään päälle ja katsoi eteenpäin
Messiaan; nykyään syntinen katsoo taaksepäin,
sillä Messiaan uhri on kerta kaikkiaan jo tapahtunut.
Kätten päällepanemisen jälkeen sai uhri surmaniskun. Heti kun synnit olivat tunnustetut
ja siirretyt syntiuhrin päälle, seurasi kuolinisku. Mutta nyt se ei kohtaa
syntistä, vaan viaton uhri saa kärsiä kuoleman
syntien edestä. Syntinen on Jumalan edessä kuoleman oma, ja kun tässä ei
ole tapahtunut mikään näennäinen tahi ainoastaan vertauskuvallinen, vaan aivan
todellinen synnin siirto uhrin päälle, niin seuraa myös todellinen
kuolemanisku. Merkillistä on se, että itse uhraaja,
sitten kun hän on kätten päällepanemisella jättänyt syntinsä uhrin päälle,
seisoo rauhallisesti toimettomana; toinen toimittaa kaiken muun.
Jumala itse toimittaa vanhurskaudessaan synnin tuomitsemisen. Messias, Hänen ainokaisensa, on
kärsinyt kuoleman meidän edestämme. Meidän ei tarvitse lisätä siihen mitään. Ja
Hän, iankaikkinen uhri meidän syntimme edestä, oli "niin
kuin karitsa, joka teuraaksi viedään, niin kuin lammas, joka on ääneti
keritsijäinsä edessä, niin ei Hän suutansa avannut" (Jes. 53:7). Hän
sai olla Jumalan kirouksen alaisena meidän
edestämme, niin kuin on kirjoitettu: "Kirottu
on jokainen, joka on puuhun ripustettu" (Gal. 3:13). Ja koko
maailma tietää, että Hän sai riippua ristillä. Me olimme synnin tähden
ansainneet Jumalan kasvojen edessä tuomion ja hylkäämisen, mutta Hän kärsi sen,
niin kuin me näemme Hänen sanoistaan: Jumalani,
Jumalani, miksi Minut hylkäsit?" (Matt. 27:46). Me olimme vikapäät
kuolemaan; Hän kärsi sen meidän edestämme! Oi ystävät, oletteko kaikki
osallistuneet tästä ihmeellisestä sovituksesta? Me emme voi tehdä mitään muuta
kuin laskea uskon kätemme Jumalan Karitsan päälle, Hän on kuollut meidän
syntiemme tähden!
Vihdoin kuului syntiuhrin toimittamiseen uhrin vieminen pois Herran
kasvojen edestä ulos leiristä. Tämä toimi näyttää meistä ehkä omituiselta, koska
muissa uhreissa ruumis poltettiin alttarilla, mutta tässä se piti vietämän ulos
leiristä. Muut toimitukset, niin kuin olemme nähneet, tapahtuivat Herran
kasvojen edessä, mutta heti kun surmanisku oli kohdannut uhria, vietiin ruumis
pois Herran kasvojen edestä, se ei saanut olla edes leirissäkään. Alttarilla poltettiin ainoastaan Jumalalle otolliset
uhrit; mutta kun synti oli saanut sijan tässä uhrissa, niin se oli heti vietävä
pois, se kun ei voinut olla Jumalalle otollinen. Meidän tulee muistaa,
että synti oli ruumiillistunut uhrissa.
Oi ihminen,
tule ja opi tästä, kuinka kauhea synti on Jumalan silmissä! Herramme Jeshua oli
otollinen Jumalalle, sillä taivaallinen Isä julisti monta kertaa: "Tämä on Minun rakas Poikani" johon olen
mielistynyt. Mutta kun sinun ja minun synnit
tulivat Uhrikaritsan päälle, Hänen täytyi lähteä ulos, ei ainoastaan pyhäköstä,
vaan koko kaupungista; niin, Hänet vietiin ulos pääkallon paikalle. Ja
Jumala peitti Häneltä kasvonsa, niin että Hän sielunsa ahdistuksessa huutaa ristillä:
"Jumalani" Jumalani, miksi Minut
hylkäsit?" Kauhea on synti, ja kauhistavat ovat sen seuraukset.
Mutta niin
kuin israelilainen, joka tässä oli varsinainen syntinen, nyt saattoi Jumalan
kasvojen edessä pelottomana ja iloiten astua uhrin sijaan viattomana ja
puhtaana, niin voimme mekin "seisoa Hänen pyhässä
paikassansa" (Ps. 24:3). Niin on kuin apostoli Pyhän Hengen kautta
sanoo: "Sen tähden myös Jeshua, pyhittääkseen
omalla verellänsä kansan, kärsi portin ulkopuolella" (Hebr. 13:12). Hän
on kantanut meidän syntimme ja häpeämme pois Jumalan kasvojen edestä, niin että
me nyt voimme Messiaan pyhyyden suojassa seisoa Jumalan edessä. Koska niin on,
niin: "Menkäämme siis Hänen tykönsä 'ulkopuolelle
leirin', Hänen pilkkaansa kantaen" (Hebr. 13:13).
Vielä lopuksi joitakin piirteitä syntiuhrin esikuvasta. Uhrin
veri kannettiin heti pyhäkköön ja pirskotettiin seitsemän kertaa Herran eteen
aivan lähellä esirippua; osa siitä
pyyhkäistiin suitsutusalttarin sarviin, ja loput vuodatettiin
polttouhrialttarin juurelle. Veri todistaa elämästä, ja tämä todistus
elämästä tuotti kuoleman ansainneelle syntiselle kaikissa näissä paikoissa
kaikkeinpyhimpään asti sovituksen, niin että hän Jumalan edessä oli puhdas ja
saattoi rukoilla Häntä ja vaeltaa Hänen edessään. Kuinka ihmeellistä tämä
onkaan! Tule, syntinen, tule Herrasi viattoman uhriveren perustuksella;
sinullekin on avattu tie Jumalan luo!
Ruumis poltettiin tuhkaksi leirin ulkopuolella. Synti ei siis voinut enää pysyä
Jumalan edessä, sillä ei ole mitään valtaa meihin, se on poissa, iankaikkisesti
poissa. Puhuessaan Vanhan Testamentin uhreista apostoli sanoo: "Niissä on jokavuotinen muistutus synneistä" (Hebr.
10:3) mutta selittää myös, kuinka on sitten, kun Messias on kantanut
syntien kuorman, sanoen Pyhän Hengen kautta: ”Sillä
Minä annan anteeksi heidän vääryytensä enkä enää muista heidän syntejänsä"
(Hebr. 8:12).
Molemmat munuaiset, rasva ja maksanlisäke oli kuitenkin poltettava
alttarilla. Miksi Jumala
oli määrännyt näin? Kun Jumala oli käskenyt polttaa alttarilla Hänen edessään
uhrin jaloimmat osat, niin siten Hän osoittaa mielisuosiota niitä kohtaan.
Sillä polttouhrit ja yhteysuhrit (kiitosuhrit) poltettiin
alttarilla "suloisesti tuoksuvana uhrina
Herralle" (esim. 3 Moos. 3:5). Jumala on siis suosiollinen uhrille,
vaikka Hän vanhurskaudessaan tuomitsee synnin. Tämä on sangen ihana kohta!
Jumala osoittaa, että uhri itsessään, sisäiseen
puhtauteensa nähden, on Hänelle kallis ja mieleinen. Vihaansa syntiä vastaan Jumala osoittaa siten,
että ruumista ei poltettu alttarilla, vaan se vietiin leirin ulkopuolelle.
Mutta mielisuosiotaan uhrin viattomuutta kohtaan Hän
osoittaa sillä, että sen jaloimmat osat poltettiin alttarilla Hänen edessään.
Molemmat asiat ovat toteutuneet Messiaassa.
Mitä hyvää näistä kaikista oli siis uhrin tuojalle? kysymme viimein. Tästä syntiuhrista
Raamattu puhuu seuraavasti: "Sitten Mooses
teurasti sen ja otti sen verta ja siveli sitä sormellansa alttarin sarviin
yltympäri ja puhdisti alttarin; ja muun veren hän vuodatti alttarin
juurelle ja pyhitti sen toimittamalla sen sovituksen" (3 Moos.
8:15). Puhdistus, pyhitys ja sovitus se oli
syntiuhrin hedelmä. Mitkä kalliit aarteet ne ovatkaan syntiselle!
Kaikki tämä
on tapahtunut Messiaan kautta ja Messiaassa. Jokainen, joka totuudessa uskoo
Häneen, saa sen kokea. Puhdistus puhtaaksi
tuleminen ja vapaaksi pääseminen synnistä; pyhitys
Jumalalle antautuminen, irti pääseminen maailman orjuudesta; sovitus vihollisuuden poistaminen, lapseksi
tuleminen nämä ovat Messiaan suuria, tutkimattomia aarteita! Ja näistä te, ystävät,
voitte kaikki tulla osallisiksi. Jospa oikein
käsittäisitte ja tietäisitte, kuinka suuria aarteita teillä on saatavissa
Messiaassa! Ja ne kaikki ovat jo esitettyinä näissä esikuvissa! Taivaallisen
Isän Poika alentui meidän paikallemme syntiseksi, ja me nousemme Hänen
paikalleen Jumalan lapsiksi! Kuinka tutkimattomia Messiaan aarteita nämä asiat
ovatkaan! Oi, jospa me kaikki pääsisimme todella niitä omistamaan!
Samaan
uhrien ryhmään kuin syntiuhri kuului myös
vikauhri
ja lähdemme
nyt katselemaan sitä. Lue 3 Moos. 5:14-19; 6:1-7 (kirjoituksen lopussa)
Ihmiset
eivät ylimalkaan, eivätkä aina jumaluusoppineetkaan, tee eroa synnin ja vian
välillä, vaan pitävät niitä samoina tai samanarvoisina. Siitä, on myös
seurauksena, ettei huomata rikosuhrin ja vikauhrin välistä eroa. Pyhä Henki on
ne kuitenkin tarkasti erottanut, niin kuin nimityksistä näkyy. Vikauhri on aivan uusi uhrilaji, joka eroaa
syntiuhrista. Sen näkee siitäkin, että Jumala, antaessaan Moosekselle
vikauhria koskevat säännökset, alkaa aivan uudella käskyllä. Näin on nimittäin
kirjoitettu: "~Ja Herra puhui Moosekselle
sanoen." Siitä näemme, että on puhe aivan uudesta asiasta, uudesta
uhrilajista. Ei tämä ole syntiuhrin säännön jatkoa eikä selitystä, vaan Jumala
on tässä antanut uuden uhrilajin, uuden
armonvälikappaleen. Jumala on tässä armossaan ja rakkaudessaan pitänyt
huolta meistä ja meidän tarpeistamme eri tiloissa ja eri asioissa.
Puhukaamme ensin tämän uhrin nimestä. Vikauhri merkitsee uhria jonkun vianalaisuuden tai
syyllisyyden sovittamiseksi, joka on syntynyt sen kautta, että on henkilökohtaisesti tehty pahaa tai laiminlyöty jotakin
hyvää. Ihminen on kahdella tavalla syntinen eli rikoksen alainen. Hän on "syntinen" jo sen perusteella että hän
on Aadamin sukua. Mutta hän on syntinen ja viallinen myös omakohtaisten tekojensa
ja laiminlyöntiensä tähden. Minä olin luonnostani syntinen jo ennen kuin
olin erikoista pahaa tekoa tehnyt, ja sitä varten oli säädetty syntiuhri eli
rikosuhri. Mutta syntinen minä olen syntisten tekojenkin kautta, ja sitä varten
oli säädetty vikauhri. Vikauhri ei siis koske niin paljon meidän tilaamme
kuin meidän tekojamme, se oli sovitus etupäässä siitä, mitä me
olemme tehneet tai tekemättä jättäneet.
Kuinka
kiitollisia meidän tuleekaan olla Jumalalle, taivaalliselle Isällemme, joka on
niin selvästi ilmoittanut meille, että Messiaassa meillä on kaikinpuolinen
sovitus tässä syntisurkeudessamme. Olipa Aadamin ja
ihmiskunnan lankeemus kuinka syvä tahansa, olivatpa omat pahat tekomme vaikka
kuinka suuret ja räikeät Jeshua Messias on täysin riittävä syntiuhri ja
vikauhri molempien edestä. Apostoli Paavali puhuu tästä hyvin selvästi
kirjeessään roomalaisille 5:12-21, jossa 16. jakeessa
sanotaan: "Eikä lahjan laita ole, niin kuin on sen, mikä tuli yhden
synnintekijän kautta, sillä tuomio tuli yhdestä ihmisestä kadotukseksi,
mutta armolahja tulee monesta rikkomuksesta vanhurskauttamiseksi". Oi,
kuinka ihana ja täydellinen onkaan lunastus Jeshuassa, Jumalan Karitsassa!
Tällä
seikalla, että vikauhri on eri asia kuin syntiuhri,
on kristityn elämässä hyvin tuntuva merkityksensä. Jokainen, jonka
silmät Pyhä Henki on avannut oikein tuntemaan syntiään, tietää, että henkilökohtaiset syntiset rikkomukset, viallisuus
syntisten tekojen tähden, tuottavat paljon enemmän tuskaa ja ahdinkoa kuin
syntinen tila yleensä. Ja se onkin helposti ymmärrettävää, sillä syntisten tekojemme kanssa me olemme selvien lakipykälien
edessä: "Sinun pitää" ja "sinun
ei pidä", jotka julistavat meille tuomion. Rikotun pykälän lain
kautta tulee syntinen tekomme ylen määrin syntiseksi; ja ellei siitä tilasta
tule pelastusta, niin herännyt syntinen joutuu lopulta epätoivoon. Kuinka
autuaallista onkaan sellaisen syntisen saada tieto ja vakuutus siitä, että
Messias on "pannut henkensä vikauhriksi"
(Jes. 53:10). Hän on tuottanut meille
sovituksen myös jokaisesta pahasta teosta, joka ilmenee ajatuksina, puheina ja
töinä Jumalaa ja ihmisiä kohtaan!
Vikauhreja on kahta eri lajia. Toisessa sovitetaan rikkomukset
Jumalaa, Hänen vaatimuksiaan ja kunnioitustaan kohtaan, niin kuin
onkin säädetty: "Jos joku lankeaa uskottomuuteen
ja erehdyksestä rikkoo anastamalla sitä, mikä on Herralle pyhitetty, tuokoon
hyvityksenä Herralle vikauhriksi virheettömän oinaan" jne. (jae 15).
Ja toisessa on kysymyksessä rikkomukset ihmisiä kohtaan, mistä on säädetty näin: "Jos joku tekee rikkomuksen ja on uskoton Herraa kohtaan
kieltämällä saaneensa lähimmäiseltään, mitä tämä on hänen haltuunsa
antanut" jne (6:2). Näissä molemmissa suhteissa Jumalaa kohtaan ja
ihmisiä kohtaan ovat ihmiset toimissaan rikkoneet ja rikkovat edelleen, ja
Jumala on asettanut tämän asian tarkasti heidän eteensä.
Syntiin langennut ihminen on rikkonut välinsä Jumalan kanssa, niin että
Raamattu nimittää häntä jumalattomaksi, olipa hän millä siveellisyyden asteella
tahansa. Ja tämä
välien rikkoutuminen tulee kyllä näkyviin teoissa ja toimissa. Moni ihminen ei
tätä ajattele, vaan he luulevat olevansa viattomia
kun eivät harjoita törkeitä syntejä, varkautta, haureutta, juoppoutta yms.
He ajattelevat, että Jumalan pitäisi tyytyä siihen kun he elävät jossakin määrin
siveellisesti. Mutta tällä ei ihmisen syyllisyys tule sovitetuksi. Jokainen
rikkomus pyhää Jumalaa vastaan on sovitettava kuolemalla: "Synnin palkka on kuolema". Sitä ei voi
sovittaa muu kuin rikkojan tai hänen sijaisensa, so. uhrin, kuolema. Oi, jospa suruton
ja välinpitämätön maailma ajattelisi tätä ja oikein tuntisi synnin kadottavan
voiman! Älkäämme katsoko ainoastaan ihmisiin,
siten halventaen Jumalan kunniaa ja pyhyyden vaatimuksia, vaan pitäkäämme aina
pahaa tekoa etupäässä rikkomuksena Jumalaa vastaan. Selittäköön Pyhä Henki
tämän asian meille oikein selväksi!
Vikauhrista näemme vielä, kuinka Herra pitää huolta myös meidän
oikeudellisista suhteistamme toisia ihmisiä kohtaan. Pyhä Henki vaatii oikeutta ja
pyhyyttä ajatuksissa, puheissa ja töissä minulta, sinulta ja jokaiselta,
katsomatta kenenkään asemaan ja sivistystasoon. Se
on rikos Herraa vastaan, jos ihminen tekee vääryyttä lähimmäiselleen tai
laiminlyö velvollisuutensa häntä kohtaan. Kuinka syynalaiseksi
joutuukaan syntinen Herran edessä! Rikokset Jumalaa vastaan tuottavat ihmiselle
tuomion, vaikka ne tapahtuisivat tietämättömyydestäkin ja
ajattelemattomuudesta. Hänen edessään on vääryys aina vääryys, synti on aina
synti, musta pilkku, jota ei voi valkeaksi sanoa, ja joka tuomitsee meidät, vaikkei
omatuntomme tätä aavistaisikaan. Synnit lähimmäistä
kohtaan ovat melkein aina tietoisia; ne eivät tapahdu tietämättömyydestä. Sillä
jokaisella ihmisellä on omassatunnossaan se
mittapuu, jonka mukaan hänen tulee mitata lähimmäiselle, niin kuin
Vapahtajamme sanoo: "Sen tähden, kaikki, mitä te
tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te heille; sillä tämä on laki ja
profeetat" (Matt. 7:12).
Tämän
tietäessämme, kuinka syylliseksi tuleekaan syntinen ihminen Jumalan edessä! Jos
Pyhän Hengen valo avaa hänen silmänsä näkemään synnin suuruutta, eikä silloin
löytyisi mitään sovitusuhria syntien edestä, niin hän joutuisi varmasti
synkkään epätoivoon. Kuinka meidän sielumme tulisikaan kiittää Herraa, että
meillä on Messiaan kuolemassa täysi sovitus tällaisistakin synneistä!
Katselkaamme nyt lähemmin, kuinka tämä vikauhri oli toimitettava. Jos israelilainen rikkoi siinä
mikä oli pyhitetty Herralle, piti hänen tuoda Herran kasvojen eteen virheetön oinas laumasta, Mooseksen, arvion mukaan
hopeasekeleissä. Sitten
hänen piti tuoda täysi hyvitys siitä, mitä oli rikkonut, sekä vielä viides osa
lisäksi. Tämä Jumalan määräys on sangen merkillinen, mutta siinä on
jumalallista viisautta. Oinas oli tässäkin uhrissa uhrattava Jumalan
iankaikkisen säännön mukaan: "Ilman verenvuodatusta
ei tapahdu anteeksiantamista" (Hebr. 9:22). Itse teko, näyttipä se
ihmisistä miten vähäpätöiseltä tahansa, voitiin sovittaa ainoastaan kuoleman
kautta, ja siten vasta tuli Jumalan vanhurskaus tyydytetyksi. Israelilaisen
piti ensin toimittaa tämä uhri, jonka kautta poistettiin se, mikä esti häntä
lähestymästä Jumalaa.
Pitäkäämme
vaari tästä, jos me tietämättämme sattuisimme ottamaan Jumalalta jotakin mikä
Hänelle kuuluu, ja käyttämään sitä, mikä on Hänelle pyhitetty, omiin
tarkoituksiimme tai toisten ihmisten palvelukseen. Kun huomaamme tekomme, niin
paetkaamme heti vikauhrimme turviin; ilman sitä emme suinkaan voi ilmestyä
vanhurskaan Jumalan kasvojen eteen. Kiitos olkoon
Jumalalle, että meillä Messiaassa on vikauhri, joka riittää syntiemme sovitukseksi!
Mutta
vikauhrissa oli uhraajalla vielä muutakin tehtävää kuin oinaan uhraaminen. Hänen piti antaa täysi hyvitys siitä, mitä oli
rikkonut, ja vielä viides osa sen lisäksi. Kuinka? Eikö Jumala
tyytynyt siihen, kun kuolemanrangaistus kohtasi uhria? Minkä tähden Hän vaati
vielä jotain muutakin? Jumalalta oli jotakin otettu, ryöstetty, ja se piti
maksettaman takaisin runsain määrin. Ellei olisi muuta hyvitystä kuin
rangaistus, niin Jumala jäisi saatavaansa vaille. Niin muodoin oli sovitus
todellakin tuleva Herralle eduksi.
Oi sitä
Jumalan suurta armoa ja viisautta, joka tulee meidän osaksemme Jeshuan Messiaan
lunastuksessa! Jumalan Karitsa ei ainoastaan kanna
meidän syntejämme, vaan Hän tuo meidät, Jumalalle vieraat ja kadotetut ihmiset,
takaisin Jumalalle, niin että Hän saa omansa jälleen. Ja silloin tämä
itsekäs ja uppiniskainen olento asettautuu vapaaehtoisesti Jumalan alttarille
pyhittäen itsensä ja työnsä Hänelle. Messiaan kautta lunastettu ihminen
tunnustaa nyt Hänet Herrakseen, jolla yksin on valta ja oikeus häneen. Ja niin Jumala saa Messiaassa tapahtuneen lunastuksen
kautta omaisuutensa takaisin, jopa oi, on ihanaa ajatella sitä! Hän saa
enemmän kuin minkä kadotti. Hän saa uuden ihmisen, oman lapsen, pyhyytensä ja kirkkautensa perillisen.
Katselkaamme
vielä lopuksi mitä hyvitystä vaaditaan lähimmäisiä vastaan rikottaessa. Tässä on samat asiat kuin rikkomuksissa Herraa vastaan: oinas,
vahingon korvaus ja viides osa sen lisäksi. Vahingon korvaus ja viides
osa sen lisäksi oli suoritettava sille, jota vastaan oli rikottu. Mutta
vikauhrin oinas oli asetettava Herran alttarille. Lähimmäiselle jota vastaan
oli rikottu, oli annettava aivan yhtä täydellinen hyvitys kuin se hyvitys, jota
vaadittiin rikkomuksista Herraa vastaan. Se muistuttaa meille siitä, että suhteemme lähimmäiseen on jokaisen erehdyksemme ja
rikkomuksemme jälkeen tuleva paremmaksi ja sydämellisemmäksi kuin ennen.
Eräs seikka
on tässä kuitenkin erittäin huomioon otettava. Hyvitys
lähimmäiselle ei ala oinaan uhraamisella, vaan ensin tapahtuu vahingon korvaus
ja sen lisän suorittaminen. Alku ei siis tapahdu vaskialttarin ääressä
ja pyhäkössä, vaan vahingon kärsineen ja loukatun lähimmäisen luona. Siis ei
ole ensinkään oikein ajatella niin että rikkomukset lähimmäistä vastaan
tulisivat hyvitetyiksi ja anteeksi annetuiksi jo sillä, että pyydämme ne
anteeksi Jumalalta. Sellaiset ovat ylpeän ja tyhmän sydämen ajatuksia; sinun tulee ensin antaa täysi hyvitys veljellesi tai
lähimmäisellesi jota vastaan olet rikkonut, vaikka itse kärsisitkin vahinkoa. Vieläpä
sinun tulee antaa viides osa sen lisäksi, niin että suhteesi häneen tulee
entistä paremmaksi, ja sitten voit turvautua Herrasi täydellisesti suoritettuun
vikauhriin. Näin, ja ainoastaan näin olet saava rikoksesi anteeksi ja
täydellisen rauhan.
Älkäämme sen
tähden koskaan unohtako, että myös rikottaessa lähimmäistämme vastaan, ja
erittäinkin uskonystäviämme vastaan, tulee olla
nämä kaksi asiaa: hyvitys ja vikauhri. Edellinen,
hyvitys, ei riittäisi, ellei Jeshua olisi verellään peittänyt sinun viallisuuttasi.
Ja jälkimmäinen, vikauhri, ei sovita sinua, ellet ole suorittanut hyvitystä
veljellesi, sillä Jumala ei katso armollisesti
sinun puoleesi eikä Hänen alttarillaan olevan uhrisi puoleen, niin kauan kuin
asiasi veljesi kanssa on sovittamatta; se on tehtävä ensimmäiseksi. Katso,
Jeshua itse lähettää alttarin luota uhraajan pois loukatun veljen luo näin
sanoen: "Sen tähden, jos tuot lahjaasi alttarille
ja siellä muistat, että veljelläsi on jotakin sinua vastaan, niin jätä lahjasi
siihen alttarin eteen ja käy ensin sopimassa veljesi kanssa, ja tule sitten
uhraamaan lahjasi" (Matt. 5:23-24).
Kuinka ihanasti ovatkaan tässä Messiaan uhrin esikuvassa rinnakkain
vanhurskaaksi tuleminen ja pyhitys! Ne kuuluvatkin yhteen. Lunastus
ja edelleen synnissä eläminen ovat Messiaassa peräti erillään olevia asioita;
ne eivät kuulu yhteen. Missä todellakin on tapahtunut lunastus ja
anteeksiantamus, siellä seuraa vaellus valkeudessa. Missä
ei seuraa uutta elämän vaellusta, vaikka on tunnustauduttukin Messiaan
osallisuuteen, siellä ei olla totuudessa, sillä Messias ei ole synnin palvelija.
Pyrkikäämme siihen, että tämän Jumalan, meidän Vapahtajamme, opetuksen kaikessa
kaunistaisimme vaelluksessamme Jumalan kasvojen edessä (Tiit.
2:10).
Ivan
Veniaminovitsh Kargel Haku Esikuvat puhuvat 23 osaa https://tutkitaankirjoituksia.blogspot.com/2020/01/esikuvat-puhuvat-kooste-23-osaa.html
Kuka oli Ivan Kargel
https://tutkitaankirjoituksia.blogspot.com/2020/01/uskon-sankari-ivan-veniaminovitsh-kargel.html
3 Moos. 4:1-12
4:1 Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
4:2 "Puhu israelilaisille ja sano: Jos joku erehdyksestä rikkoo jotakuta Herran käskyä vastaan ja tekee jotakin, mitä ei saa tehdä,
4:3 niin, jos voideltu pappi tekee rikkomuksen ja saattaa kansan vikapääksi, tuokoon rikkomuksensa tähden, jonka hän on tehnyt, virheettömän mullikan Herralle syntiuhriksi.
4:4 Ja vieköön mullikan ilmestysmajan ovelle Herran eteen ja laskekoon kätensä mullikan pään päälle ja teurastakoon mullikan Herran edessä.
4:5 Ja ottakoon se voideltu pappi mullikan verta ja vieköön sen ilmestysmajaan,
4:6 ja pappi kastakoon sormensa vereen ja pirskoittakoon verta seitsemän kertaa Herran edessä, pyhäkön esiripun edessä.
4:7 Ja pappi sivelköön sitä verta alttarin sarviin, jolla poltetaan hyvänhajuista suitsutusta Herran edessä ja joka on ilmestysmajassa; mullikan kaiken muun veren hän vuodattakoon ilmestysmajan oven edessä olevan polttouhrialttarin juurelle.
4:8 Ja kaiken syntiuhrimullikan rasvan hän erottakoon siitä pois, sekä sisälmyksiä peittävän rasvan että kaiken sisälmysten rasvan,
4:9 ja molemmat munuaiset ynnä niiden päällä lantiolihaksissa olevan rasvan ja maksanlisäkkeen, joka on irroitettava munuaisten luota,
4:10 samalla tavalla kuin se erotetaan pois yhteysuhrihärästä; ja pappi polttakoon ne polttouhrialttarilla.
4:11 Mutta mullikan nahan ja kaiken lihan ynnä pään ja jalat, sisälmykset ja ravan,
4:12 koko mullikan, hän vieköön leirin ulkopuolelle puhtaaseen paikkaan, johon tuhka heitetään, ja polttakoon sen halkojen päällä tulessa; siinä paikassa, johon tuhka heitetään, se poltettakoon.
3 Moos. 5:14-19
5:14 Ja Herra puhui Moosekselle
sanoen:
5:15 "Jos joku lankeaa uskottomuuteen ja erehdyksestä rikkoo anastamalla sitä, mikä on Herralle pyhitetty, tuokoon hyvityksenä Herralle vikauhriksi virheettömän oinaan pikkukarjasta, niin monen hopeasekelin arvoisen, pyhäkkösekelin painon mukaan, kuin sinä arvioit.
5:16 Ja mitä hän on pyhitetystä anastanut itselleen, sen hän korvatkoon ja pankoon siihen lisäksi vielä viidennen osan sen arvosta ja antakoon sen papille. Kun pappi näin on toimittanut hänelle sovituksen uhraamalla vikauhrioinaan, annetaan hänelle anteeksi.
5:17 Jos joku rikkoo jotakuta Herran käskyä vastaan ja tekee tietämättään sellaista, mitä ei saa tehdä, ja tulee vikapääksi ja joutuu syynalaiseksi,
5:18 niin tuokoon papille vikauhriksi pikkukarjasta sinun arviosi mukaisen, virheettömän oinaan. Kun pappi on toimittanut hänelle sovituksen siitä erehdyksestä, jonka hän on tietämättään tehnyt, annetaan hänelle anteeksi.
5:19 Se on vikauhri; sillä hän on tullut vikapääksi Herran edessä."
5:15 "Jos joku lankeaa uskottomuuteen ja erehdyksestä rikkoo anastamalla sitä, mikä on Herralle pyhitetty, tuokoon hyvityksenä Herralle vikauhriksi virheettömän oinaan pikkukarjasta, niin monen hopeasekelin arvoisen, pyhäkkösekelin painon mukaan, kuin sinä arvioit.
5:16 Ja mitä hän on pyhitetystä anastanut itselleen, sen hän korvatkoon ja pankoon siihen lisäksi vielä viidennen osan sen arvosta ja antakoon sen papille. Kun pappi näin on toimittanut hänelle sovituksen uhraamalla vikauhrioinaan, annetaan hänelle anteeksi.
5:17 Jos joku rikkoo jotakuta Herran käskyä vastaan ja tekee tietämättään sellaista, mitä ei saa tehdä, ja tulee vikapääksi ja joutuu syynalaiseksi,
5:18 niin tuokoon papille vikauhriksi pikkukarjasta sinun arviosi mukaisen, virheettömän oinaan. Kun pappi on toimittanut hänelle sovituksen siitä erehdyksestä, jonka hän on tietämättään tehnyt, annetaan hänelle anteeksi.
5:19 Se on vikauhri; sillä hän on tullut vikapääksi Herran edessä."
3 Moos. 6:1-7
6:1 Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
6:2 "Jos joku tekee rikkomuksen ja on uskoton Herraa kohtaan kieltämällä saaneensa lähimmäiseltään, mitä tämä on hänen haltuunsa antanut tai hänen hoitoonsa uskonut, tahi mitä hän itse on väkisin ottanut tai vääryydellä anastanut lähimmäiseltään,
6:3 tahi jos hän on löytänyt kadotetun esineen ja kieltää sen, tahi vannoo väärin missä asiassa tahansa, jossa ihminen helposti rikkoo,
6:4 niin hän, jos hän näin on rikkonut ja tullut vikapääksi, antakoon takaisin, mitä hän väkisin on ottanut tai vääryydellä anastanut, tahi mitä hänen haltuunsa oli uskottu, tahi kadotetun esineen, jonka hän oli löytänyt,
6:5 kaiken, jonka tähden hän oli väärin vannonut; ja korvatkoon sen täyteen määräänsä ja pankoon siihen vielä lisäksi viidennen osan sen arvosta. Sille, jonka oma se on, hän antakoon sen sinä päivänä, jona hän vikauhrinsa toimittaa.
6:6 Mutta hyvityksenä Herralle hän tuokoon papille vikauhriksi sinun arviosi mukaisen, virheettömän oinaan pikkukarjasta.
6:7 Kun pappi näin on toimittanut hänelle sovituksen Herran edessä, annetaan hänelle anteeksi kaikki, mitä hän on tehnyt sellaista, josta hän on tullut vikapääksi."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti