ESIKUVAT PUHUVAT ELI MESSIAS VANHASSA LIITOSSA
ILMESTYSMAJA JA SEN ESINEET
PYHÄKKÖ JA SEN LAUDAT
Lue 2 Moos. 26:15-30 (kirjoituksen lopussa)
Edellisessä
olemme käsitelleet ilmestysmajan esipihaa ja siinä
olevia esineitä, ja näistä "tulevan
hyvän", Messiaan Jeshuan lunastustyön, esikuvista olemme saaneet
monta kallista opetusta. Älkäämme kuitenkaan jättäkö asiaa tähän, vaan
tutkikaamme edelleen ilmestysmajan eri osia, sillä avatussa kaivoksessa voi
vielä olla kätkettyinä paljon kalliita aarteita, jotka tulevat ilmi niille,
jotka, Danielin tavoin, "sydämestä haluavat
ymmärrystä". Me käännämme nyt tällä kertaa huomiomme itse Herran pyhäkköön eli ilmestysmajaan.
Ulkomuotonsa
puolesta tämä pyhäkkö ei ollut lainkaan erikoisen näköinen. Ei se ollut
taiderakennus eikä arkkitehtien tekemä ihmerakennus, jollaisia oli esim.
Egyptissä; ei, ei siinä ollut mitään ulkonäöltään ihmeellistä. Mutta koko sen muoto ja kaikki esineet tähtäsivät yksinomaan
Herraan Jeshuaan ja Hänen ihmeelliseen lunastustarkoitukseensa. Jokainen
siinä oleva yksittäinen kappale ja koko pyhäkkö saavat arvonsa ja merkityksensä
ainoastaan siihen nähden. Täällä ei ollut mitään,
mikä olisi tarkoittanut muuta kuin Jumalan Messiaassa tapahtuneen lunastustyön
esittämistä. Jumala tahtoi valmistaa maailman kansoja vastaanottamaan
evankeliumin pelastuksekseen, ja sen tähden Hän antoi Israelille, omalle
valitulle kansalleen, ilmestysmajan kaikkine kalustoineen.
Tämä pyhäkkö
oli ulkoapäin katsottuna suuren nelikulmaisen laatikon eli majan näköinen, kolmekymmentä kyynärää pitkä, kymmenen kyynärää leveä ja kymmenen kyynärää korkea.
Kyynärä on meidän mitoissamme noin puoli metriä. Tämä laatikon tapainen
oli ulkoapäin peitetty joillakin erilaisilla peitteillä, ja suuren esiripun
avulla se oli jaettu kahteen osaan. Etumainen osa, jota kutsuttiin "pyhäksi" eli "pyhäköksi",
käsitti kaksi kolmasosaa koko majasta ja oli siis kaksikymmentä kyynärää
pitkä; sisempi osa, joka oli "kaikkeinpyhin",
oli suuruudeltaan täydellinen neliö. Tahdomme nyt kiinnittää huomiotamme
pyhäkön lautoihin.
Ensiksi
meidän tulee katsella, mistä aineesta ne olivat
tehdyt. Kuten kaikki
ilmestysmajan puuaineet, ne olivat akasiapuusta.
Olemme jo edellisessä puhuneet tämän puulajin ominaisuuksista, joten emme nyt
tahdo viipyä siinä. Sanomme vain, että se kuvaa
erinomaisella tavalla Messiaan inhimillistä luontoa. Käsitellessämme
polttouhrialttaria näimme, että tämä puulaji oli kaikkialla peitetty vaskella. Mutta pyhäkön
laudat olivat yhteydessä toiseen metalliin, nimittäin kultaan; kukin lauta oli päällystetty kullalla sekä sisä- että
ulkopuolelta. Niin, kukin meistä ymmärtää, että näin ollen täytyy
kullalla tässä olla aivan toinen merkitys kuin vaskella. Kulta on puhtain, kaunein, täydellisin ja kallein
metalleista. Se voittaa kaikki metallit loistossa. Tämän johdosta se on
valon ja puhtauden sekä ennen kaikkea majesteettiuden
ja kirkkauden vertauskuvana. Kulta on niin sanoakseni jumalallinen,
taivaallinen metalli; ja sen tähden se tässä, samoin kuin kaikkialla
ilmestysmajassa, epäilemättä antaa meille kuvan Messiaan
jumalallisesta luonnosta.
Näissä
pyhäkön laudoissa, jotka olivat tehdyt akasiapuusta sekä päällystetyt kullalla,
esitetään siis Messiasta Jeshuaa, Jumalihmistä.
Hän ei ole nyt enää kärsivä Messias, jollaisena Häntä kuvattiin esipihalla;
siellä tuli jumalallinen luonto hyvin vähän näkyviin. Siellä näimme Hänet
etupäässä sellaisena, joka "tyhjensi itsensä ja
otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja Hänet havaittiin olennaltaan
sellaiseksi kuin ihminen; Hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan
asti, hamaan ristin kuolemaan asti" (Fil. 2:7,8).
Täällä taas
tapaamme Hänet sellaisena, jonka "Jumala on
korkealle korottanut ja antanut Hänelle nimen, kaikkia muita nimiä
korkeamman" (Fil. 2:9). Hän on tässä meidän edessämme Isän
kirkastamana sillä kirkkaudella, joka Hänellä oli Isän luona ennen maailman
perustamista, jumalallisessa majesteettiudessaan, ylösnousseena Vapahtajana,
sellaisena, jolta on "kuolleistanousemisen kautta
asetettu Jumalan Pojaksi voimassa" (Room. 1:4).
Tämä on
ilmestysmajan, tämän Jumalan asunnon, merkitys, jos katselemme sitä
kokonaisuutena. Mutta jos pidämme silmällä sen erityisiä osia, niin huomaamme,
että kaikki, mitä täällä voidaan sovittaa Messiaaseen, on myös sovitettava
niihin, jotka ovat Messiaan omia, jotka ovat saaneet osan Hänestä ja ovat yhtä
Hänen kanssaan Hänen kuolemassaan, ylösnousemisessaan ja kirkkaudessaan. Se, mitä näissä laudoissa on kuvattu, on niin muodoin
sovellettava myös koko Messiaan seurakuntaan. Niin kuin yksittäiset
laudat olivat ennen olleet luonnon helmassa kaukana pyhäköstä, samoin ovat,
kuten apostoli sanoo, Messiaan seurakunnan yksittäiset jäsenet ennen olleet "kaukana", se on, siellä maailmassa,
suruttomuudessa ja synnissä, mutta "ovat päässeet
lähelle Messiaan veressä" (Ef. 2:13), niin "etteivät
enää ole vieraita eivätkä muukalaisia, vaan pyhien kansalaisia ja Jumalan
perhettä, apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä
itse Messias Jeshua" (Ef. 2:19,20). Messias itse on seurakunnan korkea pää,
ja pyhässä Sanassaan Jumala nimittää usein seurakuntaa Hänen ruumiikseen, Hänen täyteydekseen, "joka kaikki kaikissa täyttää" (Ef. 1:23). Jokainen
sen seurakunnan yksittäinen jäsen on Hänen ruumiinsa jäsen, "Hänen lihaansa ja luutansa" (Ef. 5:30; vanh. käänn.). Niin, he ovat niin lähellä
Häntä ja niin yhdistetyt Häneen, että kuten Jeshua itse sanoo, he ovat Hänessä ja Hän heissä (Joh. 14:20). Ja
apostoli sanoo, että he ovat "yksi henki Hänen
kanssaan" (1 Kor. 6:17). - Kuinka ihmeellistä ja ihanaa!
Vaikka
yksittäisiä lautoja oli paljon, ne muodostivat kuitenkin yhden kokonaisen, ihanan rakennuksen.
Pohjoispuolella oli kaksikymmentä lautaa, eteläpuolella kaksikymmentä lautaa ja
länsipuolella kahdeksan lautaa, siis yhteensä
neljäkymmentä kahdeksan lautaa. Kaikki laudat olivat yhtä pitkiä ja yhtä
leveitä sekä aivan samanarvoiset; yhteisesti ne
muodostivat Herran asunnon, jossa oli sekä pyhäkkö että kaikkeinpyhin.
Tämä kuvaa
meille suuria ja kalliita asioita Jeshuan Messiaan seurakunnasta. Siihenkin
kuuluu paljon yksittäisiä jäseniä. Jumalan Sana sanoo siitä: "Ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut
lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä "
(Ilm. 7:9). Siihen kuuluu miljoonia Messiaassa jo nukkuneita, suuri
joukko nyt Messiaassa maan päällä eläviä, sekä suuri joukko niitä, jotka vielä
tulevat täällä Messiaassa elämään. Vaikkakin heidät täällä
erottaa toisistaan aika ja paikka, ja vaikka he täällä saattavat kuulua eri kirkkokuntiin ja uskonsuuntiin, he kuitenkin
kaikki muodostavat yhden ainoan, suuren
kokonaisuuden, Jumalan, meidän Herramme, temppelin. Oi, jospa
ymmärtäisimme antaa oikean arvon tälle asialle, jonka Herra on näin
valmistanut!
Ja mitä
heidän asemaansa ja arvoonsa tulee, niin he kaikki ovat samanarvoiset Jumalan edessä; sillä Messias on suorittanut
saman lunastushinnan kaikkien edestä. Ja Messias on
kaikkien päänä, kaikkien opettajana, kaikkien paimenena, joka kaikkia johtaa.
Ja Hänen itse määräämänsä arvojärjestyksen mukaan he ovat veljiä ja sisaria
keskenään. Siinä ei kansallisuus, sivistys eikä asema elämässä voi tehdä
erotusta Jumalan edessä, aivan niin kuin meille on kirjoitettu: "Ja tässä ei ole kreikkalaista eikä juutalaista, ei
ympärileikkausta eikä ympärileikkaamattomuutta, ei barbaaria, ei skyyttalaista,
ei orjaa, ei vapaata, vaan kaikki ja kaikissa on Messias" (Kol. 3:11).
Uskon silmä
näkee jo nyt sen ihanan yhteyden, mikä vallitsee niiden välillä, jotka
Messiaassa elävät täällä maan päällä, ja niiden välillä, jotka jo ovat täältä
sinne ylös siirtyneet! Herran ilmestysmajaanhan kuuluivat molemmat, sekä "pyhä" että "kaikkeinpyhin", ja ne
erotti toisistaan esirippu, joka Messiaan ristillä kuollessa halkesi kahtia.
Ei ole muuta kuin ohut verho erottamassa meitä siellä ylhäällä olevasta
"kaikkeinpyhimmästä" ja jo perille päässeistä voittajista. Uskon
silmä tahtoo jo tunkea sen läpikin ja nauttia iloa niiden kanssa, jotka ovat
sen takana, sillä tosiasia on, mitä meille on Pyhän Hengen kautta sanottu: "Te olette käyneet Siionin vuoren tykö ja elävän Jumalan
kaupungin, taivaallisen Jerusalemin tykö, ja kymmenien tuhansien enkelien tykö,
taivaissa kirjoitettujen esikoisten juhlajoukon ja seurakunnan tykö, ja
tuomarin tykö, joka on kaikkien Jumala, ja täydellisiksi tulleitten
vanhurskasten henkien tykö" (Hebr. 12:22,23). Tätä ei
lihallinen silmä näe, eikä ymmärrys sitä tajua, mutta kuitenkin on niin; täällä
alhaalla olevat rakennuskivet ja ne siellä ylhäällä olevat täydellisesti
valmistetut muodostavat suuren ja ihanan Herran temppelin.
Nämä laudat kuvaavat Messiaan seurakuntaa siinäkin mielessä, että ne olivat hopeaisella jalustalla. Ne olivat luonnollisesta
puusta hakatut, siis väkivalloin erotetut luonnollisesta perustastaan ja
asetetut uudelle pohjalle. Nyt ne seisoivat vakavasti ja lujasti sovintorahan
hopeaisen jalustan päällä.
Näin on
käynyt jokaisen Messiaan seurakunnan oikean jäsenen.
Ennen ja luonnostaan he ovat olleet syntisiä kuoleman ja kadotuksen vaarallisella
perustalla. Jokainen heistä oli metsäöljypuun oksana, jonka juurelle jo oli kirves pantu, joka oli
tuomittu pois hakattavaksi ja heitettäväksi iankaikkiseen tuleen. Mutta Jumala,
armossaan ja rakkaudessaan, asetti heidän eteensä Hänet, joka on kärsinyt
kuoleman, jotta he pääsisivät vapaiksi ja saisivat elää. Ja he liittyivät sydämestään ja elävässä uskossa
Vapahtajaansa, ja Jumala luki heidän uskonsa heille vanhurskaudeksi. Ja
niin he pääsivät vapaiksi synnin ja kuoleman vallasta. Siellä he nyt ovat
Messiaan iankaikkisen lunastushinnan hopeaperustalla niitten joukossa, jotka ylistävät kiitoslauluin Häntä, joka on heidät verellään
ostanut Jumalalle (Ilm. 5:9).
Jospa me
kaikki olisimme tällä vakavalla kallioperustalla, joka pysyy iankaikkisesti! Tässä ei kysytä ainoastaan tietoa, sillä tieto ei ole
vielä omistamista; meidän tulee omistaa se,
luottaa siihen ja asettaa se elämämme perustaksi, jos tahdomme tulla
pelastetuiksi.
Valitettavasti
moni pitää tietoa jo riittävänä ja
luulottelee olevansa pelastettu. Älköön kukaan menkö omissa väärissä
luuloissaan kohti kadotusta, josta ei kukaan palaja!
Paljon on
opittava myös näitten lautojen keskinäisestä
suhteesta. Siinä ne seisoivat, kokonaan kullalla päällystettyinä,
levittäen ympärilleen loistoa ja kirkkautta, ikään kuin kilvan toinen toistensa
rinnalla. Tämä oli kyllä kaunista; mutta niiden suhde toisiinsa on otettava
huomioon paljon jalommassakin ja ihanammassa merkityksessä. Ne ylläpitivät ja tukivat toinen toistaan. Seisoessaan hopeajalustoillaan ne pitkin reunojaan
nojaavat ja liittyvät tarkasti toinen toisiinsa. Ulkopuolella oli
kussakin laudassa viisi kultarengasta, joitten läpi kulki pitkin pyhäkköä
päästä toiseen kullalla päällystettyjä salpoja. Nämä viidessä rivissä kulkevat
salvat liittivät laudat kiinteästi toisiinsa ja pitivät koko lautaseinää
pystyssä. Elleivät laudat olisi tällä tavoin olleet
yhteen liitettyinä, niin tämä Jumalan huone ei olisi voinut pysyä pystyssä.
Herra
tahtoo, että Hänen seurakuntansa jäsenten tulisi
tukea toinen toistaan jumalallisessa mielessä, aivan kuten apostoli sanoo: "...tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen
työhön, Messiaan ruumiin rakentamiseen, kunnes me kaikki pääsemme yhteyteen
uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, täyteen miehuuteen, Messiaan täyteyden
täyden iän määrään" (Ef. 4:12,13). Tällainen pysyminen toistensa
yhteydessä ja toinen toistensa tukeminen on yhtä tarpeellista ja välttämätöntä
kuin pysyminen Hänessä, "joka on pää ja josta koko
ruumis, nivelten ja jänteiden avulla koossa pysyen, kasvaa Jumalan
antamaa kasvua" (Kol. 2:19).
Mitä
ajattelette tästä te, jotka asutte Herran huoneessa? Oletteko siinä sitä
varten, että kantaisitte, tukisitte, auttaisitte, varoittaisitte ja
kehottaisitte toinen toistanne, niin kauan kuin sanotaan "tänä päivänä"? Ja jos niin ajattelette,
oletteko käytännöllisessä elämässä sitä keskenänne toteuttaneet? Onko tehty
niin kuin apostoli sanoo: "Opettakaa ja neuvokaa
toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ja
hengellisillä lauluilla" (Kol. 3:16), vai
olemmeko pitäneet muita puheita tärkeämpinä?
Ja mitkä
ovat ne siteet, joiden tulisi yhdistää Herran seurakunnan jäsenet sellaiseen
ihanaan palvelukseen? Ulkonaiset siteet, kirkko,
seurakunta, yhdistys, uskonsuunta, kirkonkirja tms. ovat kaikki liian heikkoja
ja huonoja siteitä. Ainoa side, joka on kyllin vahva ja tehokas, on Messias kaikki ja kaikissa. Apostoli luettelee
nämä siteet seuraavasti. "yksi ruumis ja yksi
henki, niin kuin te olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon, jonka te
kutsumuksessanne saitte; yksi Herra, yksi usko, yksi kaste; yksi Jumala ja
kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa" (Ef.
4:4-6). Sen lujempia siteitä ei voi olla kuin ne, jotka Jumala itse on
määrännyt ja joina Hän itse tahtoo olla!
Oi, jospa me
rakastaisimme toinen toistamme ja katsoisimme toinen toisemme parasta eikä ainoastaan omaa parastamme! Näin tehden
keskinäinen yhteytemme tulee yhä lujemmaksi.
Jos katsomme
edelleen pyhäkön lautojen merkitystä, niin ne tässä kiinteässä yhteydessä säilyttivät jumalalliset salaisuudet. Näiden kullattujen lautojen sisäpuolella oli
ihania ja kalliita tavaroita, joita ei joka silmä saanut nähdä, ja joitten
merkitystä harva oikein ymmärsi. Siellä oli kultainen
alttari, jonka päällä poltettiin hyvänhajuisia yrttejä, ja niistä nousi
savu Jumalan luo. Siellä oli kultainen lampunjalka,
jossa aina paloi seitsemän lamppua valaisten kirkkaalla valollaan koko
pyhäkköä, niin että seinät ja esineet joka puolelta heijastivat valon
moninkertaisesti. Siellä oli näkyleipäpöytä,
jolle aina joka sapattina asetettiin kaksitoista
leipää, jotka papit sitten söivät tässä pyhässä paikassa. Olipa siellä "kaikkeinpyhimmässä" myös pyhä liitonarkki, Jumalan pyhyyden, vanhurskauden
ja suuren armon merkki. Sellaisia arvoesineitä siellä oli, ja apostoli sanoo,
että ne olivat "taivaallisten kuvia" (vanh.
käänn. "jäljennöksiä"; Hebr. 9:23). Ne olivat kullattujen
lautaseinien sisäpuolella, ja siellä niitä säilytettiin.
Tämä kaikki
viittaa elävästi Herran seurakuntaan. Evankeliumi Messiaan tutkimattomasta
rikkaudesta, joka entisinä aikoina oli kätkettynä ihmisten lapsilta, on
ilmoitettu Hänen pyhilleen, ja niin Herran
seurakunta on tullut Jumalan salaisuuksien välittäjäksi. Jumalan
moninainen viisaus on siis seurakunnan hallussa. Vieläpä se on "seurakunnan kautta" tullut "taivaallisten
hallitusten ja valtojen tietoon" (kts. Ef. 3:4-10; Kol. 1:24-27).
Mutta myös
tätä maailmaa varten on seurakunta asetettu ikään kuin kätkemään ja
säilyttämään taivaallisia salaisuuksia; ainoastaan heidän keskuudessaan ne ovat
aarteina, joita maailma ei näe eikä ymmärrä, mistä tulee se elämä, voima, valo
ja kirkkauden toivo, joka silloin tällöin seurakunnassa näyttäytyy. Niin, eihän
maailma tiedä, että sen keskellä on alttari, ja sen päällä palaa tuli, joka ei
koskaan sammu, ja jota hoitaa suuri, uskollinen Ylimmäinen Pappi. Eikä se myöskään tiedä mitään siitä taivaallisesta
ravinnosta, jota Jumalan lapset alituisesti saavat nauttia, eikä siitä
kirkkaasta valosta, joka lankeaa näitten sydämeen ja tielle, jota he vaeltavat.
- Oi, jospa Herran kansa voisi oikein säilyttää näitä aarteita, niin että
niistä voisi lähteä voima maailman pelastukseksi!
Kullattujen akasialautojen tarkoituksena oli myös muodostaa Jumalan
asuinsija täällä maan päällä. Tätä majaa kutsuttiin "seurakunnan
majaksi" tahi oikeammin "seurustelemisen
majaksi", koska Jumala tahtoi seurustella ihmisten kanssa. Jumala
oli nimenomaan sanonut, että Hän tahtoi tässä olla läsnä ja tästä puhua heidän
kanssaan, vieläpä asua täällä kaikkeinpyhimmässä.
Niin kuin Hän oli sanonut, niin tapahtuikin. Toisen Mooseksen kirjan lopulla on
kirjoitettu: "Silloin pilvi peitti ilmestysmajan
(vanh. käänn.: "seurakunnan majan"), ja Herran kirkkaus täytti
asumuksen" (2 Moos. 40:34). Ja tästä lähtien Hän asui siinä, niin
että Hän siitä paikasta antoi ilmoituksensa Moosekselle ja hänen seuraajalleen,
niin kuin Kolmannen Mooseksen kirjan alussa sanotaan: "Ja
Herra kutsui Mooseksen ja puhui hänelle sisältä ilmestysmajasta."
Tällainen
Jumalan asuminen majassa oli kuitenkin ainoastaan "tulevan hyvän varjokuva"; sillä "Jumala, joka on tehnyt maailman ja kaikki, mitä siinä
on, Hän, joka on taivaan ja maan Herra, ei asu käsillä tehdyissä
temppeleissä" (Apt. 17:24). Se antaa meille vain selvän viittauksen
ja käsityksen Jumalan todellisesta asumisesta kansansa keskellä. Mutta missä
Hän sitten todellisuudessa asuu? Siihen Herra itse antaa meille vastauksen.
Näin on kirjoitettu: "Sillä näin sanoo Korkea ja
Ylhäinen, jonka asumus on iankaikkinen ja jonka nimi on pyhä: Minä asun
korkeudessa ja pyhyydessä ja niitten tykönä, joilla on särjetty ja nöyrä henki,
että Minä virvoittaisin nöyrien hengen ja saattaisin särjettyjen sydämet
eläviksi" (Jes. 57:15). Hänen asuntonsa on siis toiselta puolen korkeudessa, pyhyydessä ja
kunniassa, missä Hän asuu valkeudessa, johon ei yksikään ihminen voi tulla;
mutta toiselta puolen Hän asuu sen ihmisen sielussa,
joka on valmistanut Hänelle sijaa, jossa on isoavainen ja janoavainen mieli, "särjetty ja nöyrä henki".
Herran
ihmeellisen temppelin täällä maan päällä muodostavat siis yksittäiset sielut,
niin kuin meille sanotaan Herran Sanassa: "Sillä
me olemme elävän Jumalan temppeli, niin kuin Jumala on sanonut: 'Minä olen
heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he
ovat Minun kansani' " (2 Kor. 6:16). Ja Jeshua sanoo: "Sillä missä kaksi tahi kolme on kokoontunut Minun
nimeeni, siinä Minä olen heidän keskellänsä" (Matt. 18:20). Ja
Efesolaiskirjeessä sanotaan, että Herran omat täällä maan päällä ovat "rakennus", joka "liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Hengessä" (Ef. 2:
21,22).
Lopuksi akasialautojen tehtävänä oli kannattaa niiden päälle levitettäviä
komeita peitteitä. Laudat
olivat kauniit jo itsessään; kullan peittäminä ne olivat paikoillaan kirkkaina
ja kiiltävinä. Mutta ne eivät näytelleet itseään, vaan ne kannattivat
peitteitä, jotka oli levitetty niiden päälle. Lautoja ei ensinkään näkynyt
ulkoapäin, mutta peitteet kohosivat korkealle ja näkyivät yli esipihan
kangasaidan kauas leiriin. Nämä peitteet esittävät
meille Messiaan ihmeellisiä kaunistuksia, Hänen kunniaansa ja kirkkauttaan,
ylevyyttään ja majesteettiuttaan, ilmenipä se sitten Hänen alennuksessaan tai
kunniassaan.
Näin muodoin
tulee Herran seurakunnan olla Messiaan ihanien ominaisuuksien kantajana ja
esittäjänä; siinä pitää näkymän, millainen Messias on. Messias tahtoo "saada muodon" heissä (Gal. 4:19). "Muodosta" puhuttaessa tarkoitetaan jotakin
tuntuvaa ja näkyväistä; Messiaan tulee siis tuntua ja näkyä jäsenissään täällä
maan päällä. Apostoli Pietari ilmoittaa, että kristityt ovat tulleet
Herran kansaksi, jotta he julistaisivat "sen
jaloja tekoja (vanh. käänn.: "täydellisyyksiä"), joka on pimeydestä
kutsunut heidät ihmeelliseen valkeuteensa" (1 Piet. 2:9). Ja niin
kuin kukin ilmestysmajan lauta auttoi kannattamaan peitteitä, niin tulee jokaisen Jumalan lapsen ilmoittaa Messiasta ja
kantaa Häntä korkealla. Näin ei tule tehdä ainoastaan lähimmässä
piirissämme, vaan myös ulkona leirissä, ihmisten
keskuudessa maailmassa. Kuka sitä muutoin tekisi, ellemme me sitä tee?
Ne, jotka eivät tunne Häntä, eivät voi sitä tehdä; he esittäisivät Häntä
väärin, ja heidän kanssaan kaatuisi moni kuoppaan. Mutta teistä ja meistä on
sanottu tämä: "Kansa, jonka Minä olen itselleni
valmistanut, on julistava Minun kiitostani" (Jes. 43:21).
Ivan
Veniaminovitsh Kargel
Haku Esikuvat puhuvat 23 osaa https://tutkitaankirjoituksia.blogspot.com/2020/01/esikuvat-puhuvat-kooste-23-osaa.html
Kuka oli Ivan Kargel
https://tutkitaankirjoituksia.blogspot.com/2020/01/uskon-sankari-ivan-veniaminovitsh-kargel.html
2 Moos. 26:15-30
26:15 Asumuksen laudat
tee akasiapuusta, pystyyn
asetettaviksi.
26:16 Jokainen lauta olkoon kymmentä kyynärää pitkä ja puoltatoista kyynärää leveä.
26:17 Jokaisessa laudassa olkoon kaksi tappia, jotka ovat poikkilistalla yhdistetyt keskenään; tee näin kaikki asumuksen laudat.
26:18 Ja asumuksen lautoja tee kaksikymmentä lautaa eteläpuolta varten.
26:19 Ja tee neljäkymmentä hopeajalustaa kahdenkymmenen laudan alle, aina kaksi jalustaa kunkin laudan alle sen kahta tappia varten.
26:20 Samoin asumuksen toista sivua, pohjoispuolta, varten kaksikymmentä lautaa,
26:21 ja neljäkymmentä hopeajalustaa, aina kaksi jalustaa kunkin laudan alle.
26:22 Mutta asumuksen takasivua, länsipuolta, varten tee kuusi lautaa.
26:23 Ja tee kaksi lautaa asumuksen peränurkkia varten.
26:24 Ja ne olkoot yhteenliitettyjä kaksoislautoja ja alhaalta alkaen kiinni toisissaan ylös saakka, ensimmäiseen renkaaseen asti; näin tehtäköön ne molemmat ja asetettakoon kumpaankin nurkkaan.
26:25 Näin tulee olemaan yhteensä kahdeksan lautaa ja niihin kuusitoista hopeajalustaa, aina kaksi jalustaa kunkin laudan alla.
26:26 Tee myös viisi poikkitankoa akasiapuusta asumuksen toisen sivun lautoja varten,
26:27 ja viisi poikkitankoa asumuksen toisen sivun lautoja varten, ja viisi poikkitankoa asumuksen takasivun, länsipuolen, lautoja varten.
26:28 Ja keskimmäinen poikkitanko asetettakoon keskelle lautoja, ja kulkekoon se reunasta reunaan.
26:29 Ja päällystä laudat kullalla ja tee kullasta niiden renkaat poikkitankojen pitimiksi ja päällystä poikkitangot kullalla.
26:30 Ja aseta asumus pystyyn sen muotoiseksi, kuin sinulle vuorella näytettiin.
26:16 Jokainen lauta olkoon kymmentä kyynärää pitkä ja puoltatoista kyynärää leveä.
26:17 Jokaisessa laudassa olkoon kaksi tappia, jotka ovat poikkilistalla yhdistetyt keskenään; tee näin kaikki asumuksen laudat.
26:18 Ja asumuksen lautoja tee kaksikymmentä lautaa eteläpuolta varten.
26:19 Ja tee neljäkymmentä hopeajalustaa kahdenkymmenen laudan alle, aina kaksi jalustaa kunkin laudan alle sen kahta tappia varten.
26:20 Samoin asumuksen toista sivua, pohjoispuolta, varten kaksikymmentä lautaa,
26:21 ja neljäkymmentä hopeajalustaa, aina kaksi jalustaa kunkin laudan alle.
26:22 Mutta asumuksen takasivua, länsipuolta, varten tee kuusi lautaa.
26:23 Ja tee kaksi lautaa asumuksen peränurkkia varten.
26:24 Ja ne olkoot yhteenliitettyjä kaksoislautoja ja alhaalta alkaen kiinni toisissaan ylös saakka, ensimmäiseen renkaaseen asti; näin tehtäköön ne molemmat ja asetettakoon kumpaankin nurkkaan.
26:25 Näin tulee olemaan yhteensä kahdeksan lautaa ja niihin kuusitoista hopeajalustaa, aina kaksi jalustaa kunkin laudan alla.
26:26 Tee myös viisi poikkitankoa akasiapuusta asumuksen toisen sivun lautoja varten,
26:27 ja viisi poikkitankoa asumuksen toisen sivun lautoja varten, ja viisi poikkitankoa asumuksen takasivun, länsipuolen, lautoja varten.
26:28 Ja keskimmäinen poikkitanko asetettakoon keskelle lautoja, ja kulkekoon se reunasta reunaan.
26:29 Ja päällystä laudat kullalla ja tee kullasta niiden renkaat poikkitankojen pitimiksi ja päällystä poikkitangot kullalla.
26:30 Ja aseta asumus pystyyn sen muotoiseksi, kuin sinulle vuorella näytettiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti