ESIKUVAT PUHUVAT ELI MESSIAS VANHASSA LIITOSSA
ILMESTYSMAJA JA SEN ESINEET
VASKIALLAS PESEYTYMISTÄ VARTEN
Lue 2 Moos. 30: 17-21 (Kirjoituksen lopussa)
Ilmestysmajan
esipihalla, vaskialttarista suoraan pyhäkön ovea kohti, oli vaskinen pesuastia. Se oli suuri, pyöreä, vaskinen
malja, joka oli tehty "niiden naisten
kuvastimista, jotka toimittivat palvelusta ilmestysmajan ovella" (2 Moos.
38:8). Jotkut ovat kuvanneet tätä pesuallasta niin, että alhaalla joka
puolella oli vääntimin varustettuja laskutorvia, ja luultavaa on, että niin
olikin, sillä eihän jalkoja ja käsiä saattanut pestä itse maljasta. Täten
pappien, joitten piti puhdistaa itsensä mennäkseen uhria toimittamaan tai
suitsuttamaan Herran edessä, ei tarvinnut muuta kuin ojentaa esille jalkansa ja
kätensä ja antaa veden virrata niiden yli.
Tällä pesemisellä, samoin kuin kaikilla Herran kansan
jumalanpalvelustoimituksilla oli syvä ja
salaperäinen, esikuvallinen merkitys. Kuinka suuri tämä pesuallas oli,
siitä meille ei ole mitään kerrottu. Mutta luultavaa on, että se oli suuri,
koska Salomon temppelissä oli sittemmin "vaskimeri"
tehty niin suureksi, että se veti kolmetuhatta
bat-mittaa, sankoa, vettä (2 Aikak. 4:5). Mutta suuruus ei tässä
kuitenkaan vaikuta paljon asiaan, kun tiedämme, että ilmestysmajan tarpeet,
vesimäärä ym. hankittiin aina tarkasti ja täsmällisesti; siinä ei ollut
lainkaan puutetta.
Vaskisen pesualtaan
hengellinen
ja esikuvallinen merkitys on nyt tutkistelumme kohteena. Ja ensin tahdomme
katsella, mistä aineesta se oli tehty.
Herran käsky
kuului: "Tee myös vaskiallas vaskijalustoineen
peseytymistä varten." Se oli siis kokonaan
vaskesta ja vaskijalustalla. Tässä ei ollut mitään akasiapuusta, niin
kuin oli polttouhrialttarissa; ja vaski ja akasiapuu eivät siis tässä pyhässä
esineessä olleet missään yhteydessä keskenään.
Edellä olemme
osoittaneet, että vaski kuvaa Jumalan
järkähtämätöntä vanhurskautta. Polttouhrialttarilla paloi uhri, ja
Jumalan vanhurskaus koski siinä Häntä, Jeshuaa Messiasta, joka on uhrattu
meidän edestämme. Mutta ketä koski Jumalan vanhurskauden tuomio tässä
pesualtaassa? Se koski epäilemättä ihmisen omaa
persoonaa; sillä ihmiset itse
sitä lähestyivät ja käyttivät sitä. Papit, jotka ensin olivat toimineet
alttarin edessä, tulivat sitten pesualtaan luo. He tulivat yksin, ilman
uhrikaritsaa, ilman edustajaa, omassa persoonassaan. He tulivat etsien
puhdistusta, jotta voisivat toimissaan olla Jumalalle otollisia. Asia oli niin
tärkeä, että Herra sanoi Moosekselle: "He peskööt
kätensä ja jalkansa, etteivät kuolisi." Jumalan
vanhurskauden tähden oli tuomio kohtaava kaikkea syntiä ja saastaisuutta; ilman
puhdistusta ja peseytymistä he eivät voineet olla otollisia Jumalan edessä.
Tällä tavalla tapahtuu kaikkina aikoina syntisen kääntyminen synnin tieltä,
oikea mielenmuutos; syntisen, turmeltuneen ja saastaisen mielen on muututtava
Jumalan mielen mukaiseksi. Syntinen
alkaa ajatella, mitä Jumalan vanhurskaus vaatii, ja huomata, että hän on
monella tavalla, ajatuksin, puhein ja teoin, rikkonut Jumalaa vastaan, että hän
on luonnostaan aivan synnin turmelema. Hänelle selviää Jumalan vanhurskauden
vaatimus ja synnin kauheus. Suruttomana ollessaan hän ei pitänyt syntiä niin
vaarallisena; hän rakasti sitä, vieläpä joskus kehui siitä. Mutta nyt, käytyään vaskialttarin edessä, so. Messiaan ristin luona,
ja nähtyään, kuinka Jumalan vanhurskaus on vakava, kun Hän ei armahtanut
ainokaista Poikaansakaan, vaan antoi Hänet kuolemaan meidän syntiemme tähden,
hän myös alkaa omasta puolestaan tunnustaa synnin kauhistuksen. Hän ei enää
rakasta syntiä, vaan vihaa sitä; ja hän haluaa päästä siitä vapaaksi elääkseen
Jumalan tahdon mukaan. Tämä jumalallinen tuomio synnistä, jota ei kukaan
ihminen voi nähdä, mutta jota armoa ikävöivä ihminen on omassa sydämessään
saanut taistellen kokea, selittää kenties jossakin
määrin sen, että äsken kääntynyt ihminen voi heti alkaa vaeltaa uudessa
elämässä.
Useimmissa
Raamatun kääntymistapauksissa syntinen kauhistuu syntiään ja murtuu Jumalan
vanhurskauden edessä. Muistakaamme syntistä naista tahi Sakkeusta, joka tunnustaa petoksiaan nurisevan kansan kuullen. Ensimmäisenä
helluntaipäivänäkin, kun saatiin kuulla evankeliumia, se kävi läpi kuulijain
sydämen, ja synnintunto valtasi suuren joukon, niin että he hädissään huudahtivat:
"Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?" Ihmeellistä
on, että jokaisessa tällaisessa synnin tuntemuksen kohdassa on aina "avoin lähde syntiä ja saastaisuutta vastaan", josta
tämä vaskinen pesuallas antaa meille kuvan.
Kauneimman
esimerkin tämän asian totuudesta antaa meille kertomus ristillä riippuvasta
katuvasta ryöväristä. Hän oli sokeasti toisen rosvon kanssa yhdessä pilkannut
Jeshuaa, vaikka he molemmat jo riippuivat ristillä. Sitten hän oli katsahtanut
Jeshuaan ja huomannut, ettei "tämä ollut mitään
pahaa tehnyt". Ja silloin hän äkkiä kokee Jumalan vanhurskauden
tuomion; hän murtuu omien ja rikostoverinsa syntien tuntemukseen huudahtaen: "Me kärsimme oikeuden mukaan, sillä me saamme, mitä
meidän tekomme ansaitsevat" (Luuk. 23:41). Rukoillen hän sitten
kääntyy Messiaan puoleen; hän antaa puhdistavan lähteen veden virrata ylitseen,
hän puhdistuu, tulee lunta valkeammaksi, niin että hän heti Messiaan kanssa
pääsee astumaan taivaallisen majan pyhäkköön, vieläpä sen kaikkeinpyhimpään.
Kalliit ystävät!
Te olette Messiaan kuolemassa ristillä nähneet Jumalan tuominneen synnin. Mitä
ajattelette nyt, tämän tajutessanne, omasta,
henkilökohtaisesta synnistänne? Onko
se tullut teille kauhistukseksi? Jos ette paheksu ettekä tuomitse syntiänne,
ellette sitä vihaa, niin se on tuomitseva teidät, ja kerran saatte syödä
kaikkien tekojenne hedelmää. Silloin ette myöskään
ole vielä koskaan olleet sovituksen vaskialttarin ettekä itsetuomitsemisen ja
puhdistuksen vaskisen pesualtaan ääressä. Teidän mielenne on muuttumaton,
olette vielä kääntymättömiä, huolimatta siitä, että olette omasta mielestänne
hurskaita ja ehkä tiedätte paljon kuolemasta ja Messiaan sovitustyöstä. Teillä voi olla oikea oppi, mutta ei henkilökohtaista
kokemusta. - Oi, jospa te tänään saavuttaisitte henkilökohtaisen
kokemuksen!
Kun
tarkastelemme pesualtaan sisällystä,
niin mikä ero olikaan tämän ja vaskialttarin välillä! Sehän pitäisi nähdä jo
ensi silmäyksellä. Alttarilla paloi tuli, se
vain poltti ja kulutti, kunnes oli kuluttanut kaiken, mitä oli pantu
alttarille; tässä taas oli jäähdyttävä ja
puhdistava aines. Se virtasi, pesi ja puhdisti, kunnes ei ollut jäljellä
likapilkkuakaan. Ja tätä lähdettä voitiin lähestyä pelkäämättä ja turvallisesti;
puhtaana sen luota lähdettiin. Ihmeellinen lähde! Ja sieltä ei vesi loppunut
koskaan!
Rakkaat
ystävät! Messias, Jumalan Karitsa, joka otti kantaakseen meidän syntimme, sai
sen tähden olla Jumalan vihan tulen kohteena, ja se tuli kulutti loppuun Hänen
inhimillisen olemuksensa. Me sitä vastoin voimme sen ansiosta turvallisesti
lähestyä lähdettä, joka pesee puhtaaksi veriruskeatkin synnit. Yhtä tässä vain vaaditaan. Johannes sanoo sen
meille: "Jos me tunnustamme syntimme, on Hän
uskollinen ja vanhurskas, niin että Hän antaa meille synnit anteeksi ja
puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä" (1 Joh. 1:9).
Oi, jospa me
kaikki lähtisimme tätä hyvää tietä myöten ihmeellisen lähteen luo! Silloin
saisimme sanoa profeetta Jesajan kanssa: "Minä
kiitän Sinua, Herra, sillä Sinä olit minuun vihastunut, mutta Sinun vihasi
asettui, ja Sinä lohdutit minua. Katso, Jumala on minun pelastukseni; minä olen
turvassa enkä pelkää, sillä Herra, Herra on minun väkevyyteni ja
ylistysvirteni, Hän tuli minulle pelastukseksi. Te saatte ilolla ammentaa vettä
pelastuksen lähteistä" (Jes. 12:1-3).
Kuinka
selvän kuvan antavatkaan meille polttouhrialttari ja pesuallas, jos niiden
valossa katselemme meidän lunastustamme ja kääntymystämme! Alttarin päällä Jumala tuomitsee ja rankaisee meidän
syntimme järkähtämättömän vanhurskautensa kautta; vaskialtaan edessä me yhdymme
Hänen tuomioonsa ja tuomitsemme itsekin syntimme. Alttarin päällä vuotaa
veri, jota välttämättömästi tarvittiin meidän velkamme
maksamiseksi; vaskisessa pesualtaassa taas virtaa se vesi, joka on
tarpeen meidän sielumme puhdistukseksi ja
pyhitykseksi voidaksemme seisoa Jumalan edessä. Edellinen sovittaa, mitä me olemme rikkoneet;
jälkimmäinen puhdistaa syntisen viattomaksi. Ja niin tulee
syntisestä todellakin "uusi luomus" (2 Kor. 5:17).
Sen tähden
nimitetäänkin Messiaan lunastuksen uskon kautta omistamista "uudestisyntymiseksi". Tästä asiasta Jeshua puhuu Nikodeemuksen kanssa
ja sanoo hänelle selvästi, että ihmisen "täytyy
syntyä uudesti, ylhäältä", sillä
"jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan
valtakuntaan" (Joh. 3:5). Kun Nikodeemus ei tätä ymmärrä, mutta
kuitenkin sydämessään luottaa Jeshuaan, niin Jeshua asettaa hänen eteensä
erämaassa ylennetyn käärmeen kuvan kautta ristinsä. "Ihmisen
Poika pitää ylennettämän", ja jokainen,
joka katsoo Häneen ja uskoo Häneen, saa iankaikkisen elämän. Ihmeellisen
selvästi Herramme sen sanoo, vaikkei Hän vielä silloin ollut kuollut ristillä!
Katselkaamme
nyt, mitä erilaisia pesemisiä toimitettiin vaskisen pesualtaan luona. Ensiksi tässä pestiin papit täydellisesti, kun heidät pyhitettiin toimeensa. Herran
käskystä Mooses otti Aaronin poikineen, vei heidät vaskialtaan ääreen ja pesi
heidät vedellä. Hän itse pesi heidät, eikä ainoastaan käsiä ja jalkoja,
vaan koko ruumiin. Ja sitten hän puki heidän ylleen papilliset
vaatteet. Tämä peseminen tapahtui ainoastaan
kerran, sitä ei uudistettu. Kerta kaikkiaan pestyinä he olivat nyt
puhtaat ja voivat astua papilliseen toimeen. Ja
tätä pesemistä he eivät toimittaneet itse, vaan sen toimitti Mooses, vanhan
liiton välimies. Niin oli Jumala käskenyt, ja jos olisi tehty toisin,
niin se olisi ollut tottelemattomuutta, ja silloin Jumala olisi pitänyt heitä
saastaisina, joten he eivät olisi voineet Häntä lähestyä.
Tämä pappien
kerta kaikkiaan tapahtuva ja täydellinen peseminen antaa meille kuvan siitä
täydellisestä puhdistuksesta, joka tulee meidän osaksemme, kun uskossa
Messiaaseen täydessä luottamuksessa vastaanotamme Hänen lunastustyönsä, joka on
evankeliumissa meille julistettu. Syntinen ei siinä
pese itseään, vaan hänet pesee uuden liiton välimies Messias. Ei kukaan
ihminen, ei edes pappikaan, voi tätä ihmeellistä pesua toimittaa, vaan Jumalan
korkeasti ylistetty Poika Sanan kautta, jonka syntinen yksinkertaisesti uskoo
ja jonka Pyhä Henki vahvistaa hänen sydämessään.
Kuulkaamme,
mitä Herran Sana sanoo meille Ilm. 1:5:ssä Messiaasta: "...joka
meitä rakastaa ja on päästänyt (vanh. käänn. "pessyt") synneistämme
verellään." Jeshua siis rakasti, Jeshua pesi. Ef. 5: 25, 26:ssa
apostoli sanoo: "...niin kuin Messiaskin rakasti
seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä, että Hän sen pyhittäisi,
puhdistaen sen, vedellä pesten, Sanan kautta." Messias on siis
rakastanut, ja Hän on myös puhdistanut "vedellä
pesten, Sanan kautta". Joh. 15:3:ssa Jeshua sanoo: "Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka
Minä olen teille puhunut." He olivat siis jo puhtaat, koska
uskoivat ja luottivat Jeshuan sanaan.
Samaa puhuu
meille 1 Kor. 6:9-11, jossa apostoli luettelee syntejä ja paheita, jotka
sulkevat ihmisen ulos Jumalan valtakunnasta, ja sitten sanoo: "Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te
olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut
meidän Herramme Jeshuan Messiaan nimessä ja meidän Jumalamme Hengen
kautta." Se oli kokonainen ja täydellinen peso. Apostoli sanoo
useampia kertoja: "te olette". Ja kuka sen oli toimittanut? Oliko sen toimittanut
Paavali tahi joku heidän saarnaajistaan? Tai oliko se aikaansaatu jonkin
ulkonaisen toimituksen kautta? Ei! He olivat pestyt, pyhitetyt ja vanhurskaiksi
tehdyt Jeshuan nimessä ja Jumalan Hengen kautta. Eikä missään ole sanottu, että
tämä toimi uudistettaisiin tai olisi uudistettava, sillä "Hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt
täydellisiksi ne, jotka pyhitetään" (Hebr. 10:14).
Mutta
vaskisen pesualtaan ääressä pestiin myös kädet
ja jalat. Samat papit, jotka koko
ruumiin pesemisellä pyhitettiin virkaansa, saivat sittemmin toimessa ollen joka
päivä ja usein pestä tässä vesilähteessä kätensä, joilla kenties olivat
koskeneet saastaisiin esineisiin, ja jalkansa, joihin oli maasta tarttunut
likaa. Heidän täytyi tulla tänne niin usein kuin he kaipasivat puhdistusta. Ja tätä puhdistusta ei heille enää toimittanut Mooses,
vaan heidän piti tehdä se itse. Elleivät he näin käyneet itseään
puhdistamassa, he olivat vikapäät kuolemaan.
Uskon
elämässä tulee kysymykseen kahdenlainen peso - kerta kaikkiaan tapahtuva, josta
siellä on jo puhuttu, ja uudistuva peso. Pietari sanoi innoissaan Jeshualle: "Herra, älä pese ainoastaan minun jalkojani, vaan myös
kädet ja pää." Mutta Jeshua sanoi hänelle: "Joka
on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on
kokonaan puhdas" (Joh. 13: 9, 10). Edellinen peso, joka koskee vanhurskauttamistamme, ei tarvitse
puhdistusta; mutta toinen peso, joka koskee meidän pyhitystämme, kaipaa
alituista uudistusta. Edellisessä, joka koskee meidän syntejämme, me
pukeudumme "uuteen ihmiseen" ja
synnymme uudesti; jälkimmäisessä, joka koskee luontoamme, tämä "uusi ihminen" puhdistuu ja uudistuu "Luojansa
kuvan mukaan", niin kuin apostoli Paavali sanoo (Kol. 3:10). Sen
tähden Raamattu sanoo meille siitä joukosta, joka on tullut suuresta
ahdistuksesta ja seisoo valkeihin vaatteisiin puettuna Jumalan valtaistuimen
edessä, että he ovat "pesseet vaatteensa ja
valkaisseet ne Karitsan veressä " (Ilm. 7:14). He olivat pestyt
kahdella tavalla, ja sen tähden he, samoin kuin kaksinkertaisesti pestyt papit
ilmestysmajassa, nyt voivat "palvella Jumalaa
päivät ja yöt Hänen temppelissään". He eivät olleet ainoastaan
vanhurskaiksi tehdyt, vaan myös pyhitetyt.
Kuinka on
meidän laitamme, jotka olemme Messiaan veren kautta tulleet vanhurskaiksi?
Olemmeko kasvaneet pyhityksessä? Ovatko meidän vaatteemme tulleet yhä
valkoisemmiksi ja puhtaammiksi? On kirjoitettu: "Ilman
pyhitystä ei kukaan ole näkevä Herraa" (Hebr. 12:14). Ja apostoli
kehottaa meitä: "Puhdistautukaamme kaikesta lihan
ja hengen saastutuksesta" (2 Kor. 7:1). Olkaamme sen tähden hyvin
tarkkoja tässä asiassa ja vaeltakaamme aina vilpittöminä Herran kasvojen
edessä. Jos huomaamme tahrapilkun käsissämme tai vaatteissamme, tahi jos
jalkoihimme on tarttunut likaa, niin rientäkäämme heti vaskisen pesualtaan luo,
jotta siellä saataisiin tahrat tuomituiksi ja pois pestyiksi.
Lopuksi
huomatkaamme myös, millä kohdalla tämä vaskinen
pesuallas oli esipihalla. Se oli
polttouhrialttarin ja pyhäkön välillä. Alttarin päällä uhrattiin syntisen
sovittamiseksi uhri, pesualtaasta hän sai puhdistusta, ja vasta sitten hän voi
astua pyhäkköön Herraa palvelemaan.
Sellainen on
Jumalan järjestys "tulevan hyvän
varjossakin", Messiaan esikuvissa. Kristityn ei pidä alkaa
palvelemisella, vaan ensimmäisenä hänellä tulee olla tämä tieto: minä olen
kadotettu ihminen ja vikapää kuolemaan. Ja sen jälkeen hänen tulee tunnustaa:
minä olen saastainen ihminen enkä voi esiintyä Jumalan edessä, ennen kuin Hän
pesee minut puhtaaksi. Vasta sitten, kun on saatu
sovitus ja puhdistus, voidaan astua pyhäkköön palvelemaan Herraa.
Moni tahtoo ruveta tekemään Herran työtä, vaikkei ole noudattanut tätä
Jumalan asettamaa järjestystä. He tahtovat esiintyä Jumalan edessä, vaikkeivät ole synnin tunnossa käyneet
Messiaan luona eivätkä ole sydämessään tunteneet Hänen puhdistavan verensä voimaa.
On syytä muistaa, miten kävi Ussalle, jonka Herra löi, koska hän ojensi kätensä
ja tarttui pitelemään Herran liiton arkkia (1 Aikak.
13:9-11). Niin, Jumala ei suostu keneenkään, jota ei ole "tehty otolliseksi Hänen Rakkaassaan".
Sen, joka
tahtoo palvella Herraa, täytyy olla Jeshuan Messiaan itsensä pesemä. Ja sitten
hänen tulee tuon tuostakin pestä kätensä ja jalkansa puhtaiksi "kaikesta lihan ja hengen saastutuksesta". Muutoin
hän ei voi mennä pyhäkköön eikä totuudessa palvella Herraa. Tätä meille opettaa vaskialtaan esikuva.
Profeetta
Jesajan aikana pidettiin runsaasti jumalanpalveluksia, uhreja teurastettiin, ja
papit toimittivat kaikki tarkasti lain määräyksen mukaan; mutta Herra ei
suostunut heihin. Miksi ei? Sen Herra sanoo profeetan kautta: "Mitä ovat Minulle teidän paljot teurasuhrinne? sanoo
Herra. Minä olen kyllästynyt oinas-polttouhreihin ja juottovasikkain rasvaan.
Mullikkain, karitsain ja kauristen vereen Minä en mielisty. Kun te tulette
Minun kasvojeni eteen, kuka sitä teiltä vaatii - Minun esikartanoitteni
tallaamista?" Näin Herra puhuu ja lähettää heidät kaikki pois
luotansa ilmoittaen vaatimuksensa: "Peseytykää,
puhdistautukaa...", ja sitten vasta: "Niin
tulkaa, käykäämme oikeutta keskenämme" ("kummalla oikeus on";
vanh. käänn. Jes. 1:11-18).
Samaa puhuu Daavidin psalmi 24. Siinä kysytään: "Kuka saa astua Herran vuorelle, kuka seisoa Hänen
pyhässä paikassansa?" Minkä jälkeen juhlallinen vastaus kuuluu: "Se, jolla on viattomat kädet ja puhdas sydän, joka ei
halaja turhuutta eikä vanno väärin" (Ps. 24:3,4).
Herran tahto
on, että kaikki Hänen palvelijansa palvelisivat Häntä totuudessa ja
puhtaudessa. - Messias on mennyt kuolemaan meidän edestämme; Hänen pyhä verensä
on vuotanut meidän syntiemme sovitukseksi. Asettukaamme totuudessa ja uskossa Hänen
verensä voiman alaisiksi, niin Hän pesee meidät puhtaiksi. Ja sitten, kun Herra
on meidät pessyt, niin varokaamme, ettemme tahraisi vaatteitamme, kuten Sardes-kristityille oli käynyt, niin että on
ainoastaan "muutamia harvoja nimiä, jotka eivät
ole tahranneet vaatteitaan", joille kuuluu Herran ihana lupaus: "He saavat käyskennellä Minun kanssani valkeissa
vaatteissa, sillä he ovat siihen arvolliset" (Ilm. 3:4).
Liikkukoot
meidän askeleemme aina Herran esipihoilla ja pyhäkössä; käyköön vaelluksemme ja
toimemme yhä otollisemmaksi Herralle! Ja peskäämme ahkerasti käsiämme
viattomuudessa, jotta Messias voittaisi muodon meissä Hänen kunniakseen ja me
tulisimme arvollisiksi näkemään Hänet sellaisena kuin Hän on!
Ivan
Veniaminovitsh Kargel Haku Esikuvat puhuvat 23 osaa https://tutkitaankirjoituksia.blogspot.com/2020/01/esikuvat-puhuvat-kooste-23-osaa.html
Kuka oli Ivan Kargel
https://tutkitaankirjoituksia.blogspot.com/2020/01/uskon-sankari-ivan-veniaminovitsh-kargel.html
2 Moos. 30: 17-21
30:17 Ja Herra puhui Moosekselle
sanoen:
30:18 "Tee myös vaskiallas vaskijalustoineen peseytymistä varten ja aseta se ilmestysmajan ja alttarin välille ja kaada siihen vettä;
30:19 ja Aaron ja hänen poikansa peskööt siinä kätensä ja jalkansa.
30:20 Kun he menevät ilmestysmajaan, peseytykööt vedessä, etteivät kuolisi; samoin myös, kun he lähestyvät alttaria ja käyvät toimittamaan virkaansa polttamalla uhrin Herralle.
30:21 He peskööt kätensä ja jalkansa, etteivät kuolisi. Ja tämä olkoon heille ikuinen säädös, hänelle itselleen ja hänen jälkeläisillensä, sukupolvesta sukupolveen."
30:18 "Tee myös vaskiallas vaskijalustoineen peseytymistä varten ja aseta se ilmestysmajan ja alttarin välille ja kaada siihen vettä;
30:19 ja Aaron ja hänen poikansa peskööt siinä kätensä ja jalkansa.
30:20 Kun he menevät ilmestysmajaan, peseytykööt vedessä, etteivät kuolisi; samoin myös, kun he lähestyvät alttaria ja käyvät toimittamaan virkaansa polttamalla uhrin Herralle.
30:21 He peskööt kätensä ja jalkansa, etteivät kuolisi. Ja tämä olkoon heille ikuinen säädös, hänelle itselleen ja hänen jälkeläisillensä, sukupolvesta sukupolveen."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti