IVAN
VENIAMINOVITSH KARGEL
Ivan
Veniaminovitsh Kargelin syntyperä on
jäänyt tutkijoille arvoitukseksi. Hänen äitinsä oli ehkä armenialainen ja isä Skotlannista
kotoisin. Isännimi Veniamin (vrt. Benjamin) viittaa kuitenkin enemmän
juutalaiseen, kuin skotlantilaiseen kulttuuriin. Ivan Veniaminovitshin
syntyessä perhe asui Georgiassa. Jonkun aikaa
perhe asui Saksassa, mutta sitten muutettiin Bulgariaan, jossa Ivan Veniaminovitsh vietti
lapsuutensa parhaat vuodet.
Nuorukaisena
Ivan Kargel lähti Saksaan. Sanotaan, että hän
olisi käynyt baptistien saarnaajakoulussa Hampurissa.
Saksasta Ivan Veniaminovitsh saapui Venäjän
pääkaupunkiin, Pietariin, jossa englantilaisen lordi Radstockin
saarnaajatoimen vaikutuksesta oli syntynyt uskovien seurakunta.
Muutamat
Venäjän aristokraatit olivat tulleet uskoon Radstockin saarnojen vaikutuksesta Sveitsissä, Pariisissa ja Lontoossa ja heistä eräs,
Jelizaveta Tsertkova, oli kutsunut Radstockin Pietariin. Radstockin Pietariin
vuosina 1874-1878 tekemien kahden matkan aikana uskovien joukko kasvoi
huomattavan suureksi. Kun vainot alkoivat, ei Granville Waldegrave Radstock
(1833-1913) enää voinut tulla Pietariin.
Ivan
Veniaminovitsh Kargel (1849-1937) löysi Pietariin tullessaan seurakunnan, joka
teki häneen unohtumattoman vaikutuksen. Kokous pidettiin kellarikerroksessa,
puusepän verstaassa. Sepät ja puusepät, kreivit ja ruhtinaat olivat kaikki
polvillaan Herran edessä, rukoilivat ja lauloivat yhteisiä lauluja. Laulun
jälkeen nuori sisar - Kargelin tuleva vaimo - luki Matteuksen evankeliumia ja
selitti lukemansa omin sanoin. Laulun jälkeen raamattua, joka vasta äsken oli
käännetty venäjäksi, luki ruhtinas Vasilij Aleksandrovitsh Pashkov, jota Kargel
myöhemmin nimitti "vanhemmaksi veljekseen" ja
"opastajakseen" uskon asioissa.
Tiflisin kaupungissa Georgiassa Kargel tapasi Hampurin
baptistien saarnaajakoulun käyneen Vasilij Gurjevitsh Pavlovin, entisen
molokaanin, joka nyt toimi kaupungin baptistiseurakunnan presbyteerinä.
Ilmeisesti Pavlovin vaikutuksesta Kargel pääsi selvyyteen kasteasiassa, ja otti
kasteen.
Paitsi
Kaukasuksella, Ivan Kargel kävi toistuvasti myös
Suomessa, jossa oleskelevien venäläisten
keskuudessa syntyi seurakuntia Viipuriin ja Helsinkiin. Ivan Kargelin matkoja rahoitti eräs
uskovista ruhtinattarista. Vaimo, Anna Aleksandrovna Kargel, sai usein jäädä
kotiin, kun mies lähti saarnamatkalle, mutta kun Ivan Veniaminovitsh 1880
Vasilij Pashkovin ehdotuksesta muutti Bulgariaan, matkalle lähdettiin yhdessä.
Bulgaria oli Kargelille tuttua lapsuuden
maisemaa. Bulgaria oli vielä silloin Turkin
vallan alla, ja Ivan Kargelilla oli Turkin passi,
mahdollisesti jo lapsuudessa hankittu tai mahdollisesti hän otti Turkin
kansalaisuuden neljän Bulgariassa viettämänsä
vuoden aikana. Bulgarian Ruchukissa Kargeleille
syntyi tytär Jelena vuonna 1883.
Pashkov ja
Korf kutsui Venäjän uskovat yhteiseen
neuvonpitoon Pietariin, jonne myös Kargelit
saapuivat. Tässä 1884 pidetyssä kokouksessa edustettuina olivat uskovat, joita
kansa kutsui nimellä "pashkovilaiset" ja "redstokilaiset",
sekä baptisteja, mennoniitoja ja venäjän pietistejä eli stundisteja. Mukana oli
myös tohtori Baedecker, englantilaisesta
Plymouth-veljien liikkeestä.
Kokouksen
kuudentena päivänä kaikki seurakuntien edustajat vangittiin ja vietiin
kaupungin ulkopuolelle. Vielä samana vuonna Pashkov ja Korf karkoitettiin Venäjän keisarikunnasta loppuiäkseen.
Baptistit
pitivät Baptistien liiton (SB) perustavan kokouksen Ukrainassa
30.04-01.05.1884. Myös Kargel oli mukana. Kokouksen pöytäkirjat kertovat, että
Kargelia kuunneltiin silloin, kun kiperään kysymykseen oli etsittävä vastausta
Raamatusta.
Kokouksen
jälkeen Kargel, joka oli Turkin kansalainen,
siirtyi Suomeen. Suomi oli vuodesta 1809 alkaen
oli kuulunut Tsaarin Imperiumiin Suomen suuriruhtinaskunnan nimellä. Suomessa Venäjän lait eivät olleet voimassa ja kansalaisvapaudet
olivat aivan eri luokkaa, kuin Venäjällä, mikä
takia Suomesta tuli venäläisten
hengellisten liikkeiden turvakoti pahimpien vainojen aikana. Pietarin seurakunta oli kuitenkin ilman piispaa, ja
Kargel kutsuttiin pian takaisin Pietariin.
Pietarissa Kargelin kodiksi tuli kreivitär
Lievenin talo, jossa jo Radstock oli pitänyt kokouksiaan. Englantilainen lähetyssaarnaaja, tohtori Baedecker oli
saanut tsaarilta luvan saarnata evankeliumia Venäjän
vankiloissa ja karkoituspaikoilla ja jakaa Raamattuja. Eikä hän jättänyt
tilaisuutta käyttämättä: hän viipyi Venäjän keisarikunnassa
18 vuotta - vasta 1894 hän jatkoi matkaansa Japanin,
Kiinan ja Singaporen kautta kotiin.
Baedeckerin mukana Kargel kulki tulkkina. Matkojen aikana veljet kulkivat koko Venäjän keisarikunnan ristiin rastiin moneen kertaan,
kylvivät hyvää siementä sekä hyvään että pahaan maahan ja toivat taloudellista
ja muuta avustusta karkotettujen ja vangittujen uskovien perheille.
Uskon takia
vangittujen, karkotettujen ja heidän perheittensä avustamiset oli tehtävä niin
salassa, ettei edes vasen käsi tiennyt, mitä oikea teki.
Yhteiset
matkat Baedeckerin kanssa olivat parasta raamattukoulua Kargelille. Tohtori
F.W. Baedecker kuului samaan Plymouthin veljien
liikkeeseen, kuin lordi Radstock. Plymouthin
veljet noudattivat yleisen pappeuden periaatteita - heillä
ei ollut pappeja. Liikkeen piirissä kasvaneista uskovista tuli
merkittäviä vaikuttajia kristikuntaan - ja paljon. Liikkeen perustajana pidetty
John Nelson Darby (1800-1882) vaikutti erikoisesti eskatologiaan - hänen
ajatuksensa ja ennustuksensa Kristuksen toisesta takaisintulosta ovat
merkittävän hyvin pitäneet paikkansa. Darby muun muassa ennusti Israelin valtion perustamisen aikana, jolloin juuri
kukaan ei uskonut juutalaisten paluuseen Jerusalemiin.
Vuosien
aikana Kargeleille oli syntynyt lisää tyttäriä: Marija, Jelizaveta ja Anna,
äidin kaima. Eräältä matkalta palatessaan Ivan Kargel sai todeta, että hänen
vaimonsa Anna Aleksandrovna oli kuollut. Vaimo, joka oli siunaten saattanut
rakkaan miehensä matkoille mitään valittamatta, oli itse saavuttanut Luvatun Maan.
Kargel oli
matkoillaan tutustunut koko Tsaarin Venäjään, nähnyt sen tilan, kurjuuden,
karkoitetut ja vainotut uskovat. Vaellusvuodet olivat tältä erää ohi. Mutta
Kargel tunsi Herran, joka ohjelmansa mukaan tekee kaiken uudeksi. Pietarin uskovien pyynnöstä Kargel otti vastaan Pietarin seurakunnan presbyteerin tehtävät.
Johtamassaan
seurakunnassa Kargel pyrki toteuttamaan yleisten baptistien
ja Plymouthin veljien alkuperäistä linjaa, jonka
mukaan seurakunta ei ole hierarkkinen järjestelmä, vaan kaikkien sen jäsenten
on itse tehtävä kaikki omantunnonvalintansa ja vastattava niistä itse Jumalan
edessä.
Kargel
osallistui Euroopan baptistikongressiin 1903 Berliinissä Venäläisen baptistiliiton mandaatilla
yhdessä saarnaaja Balihinin kanssa ja (?) 1905 Lontoossa
Baptistien maailmankongressiin suuren venäläisen valtuuskunnan mukana. Kargel
ei ylivoimaisista kyvyistään huolimatta ollut mikään järjestösoturi, eikä häntä
valittu minkään suuren organisaation johtoon. Plymouthin
veljien keskuudessa järjestäytymistä kaihdettiin, ja viimeistään Lontoon baptistikongressi näytti hengellisen näkökyvyn
omaaville uskoville, että siellä 1905 perustettu
Baptist Word Alliance, BWA, on tarkoitusperiltään kristinuskolle vieras.
Sen ensimmäiseksi johtajaksi valittiin sosialisti John Clifford, vuonna 1848
perustetun Kristillisen sosialistisen liikkeen esitaistelija.
Herra
kehoittaa seuraajiaan etsimään "ensin Jumalan Valtakuntaa" ja lupaa,
että kaikki muu seuraa perässä kuin Manulle illallinen. Tarkemmin asian
ilmaisee Raamattu, näin:
Älkää siis murehtiko sanoen: 'Mitä me syömme?' tahi:
'Mitä me juomme?' tahi: 'Millä me itsemme vaatetamme?' Sillä
tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen Isänne kyllä tietää
teidän kaikkea tätä tarvitsevan. Vaan etsikää ensin
Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille
annetaan. (Kts. Matt 6:31-33).
Vanhan
testamentin kirjoitusten mukaan (2.Aik 7:14) Jumala lupaa hoitaa myös maan
asiat kuntoon, kunhan vain uskovat pitävät pään kylmänä, ja keskittyvät omaan
asiaansa, ja voittavat omat taistelunsa. Pyhyys on aina suurempi voima kuin
valta. Ei siis pidä odottaa parannusta ei-uskovilta vaan uskovilta, jos mieli
saada maallisen valtakunnan asiat kuntoon. Maailma tarvitsee esikuvia, ei
niinkään neuvonantajia. Neuvonantajissa kyllä riittää, hyvistä esikuvista on
puutetta …
Kargel sai
edustamalleen linjalle haastajan Ivan Prohanovista, nuoresta, kyvykkäästä
uskovasta, joka vuonna 1888 oli tullut opiskelemaan Pietarin
teknologiseen instituuttiin ja aikaa myöten
nousi yhteiskunnallisesti suuntautuneiden nuorten uskovien johtoon.
Ivan
Stepanovitsh Prohanov (1869-1935) oli syntynyt Vladikavkazissa, ja siellä hän
myös kävi kasteella 18-vuotiaana. Prohanovin aatemaailmaan vaikutti paitsi
evankelinen liike, myös opiskelijapiirien innostus yhteiskunnalliseen
toimintaan. Vuonna 1888 Ivan Prohanov aloitti opiskelunsa Pietarin teknillisessä opistossa ja tuli samalla
mukaan Pietarin evankelisen liikkeen toimintaan.
Vuonna 1894 Prohanovin aloitteesta perustettiin kristillis-sosiaalinen kommuuni
Krimille Vertogradiin, Simferopolin
kaupungin lähistölle. Kommuunista tuli lyhytikäinen. Prohanov itse pakeni
vainoja 1895 Helsingin kautta ulkomaille ja
opiskeli englannin uskovien opistoissa Bristolissa
ja Lontoossa sekä teologiaa Berliinissä ja Pariisissa.
Samalla hän tutustui englanninkielisen maailman johtaviin baptisteihin, mikä
auttoi häntä myöhemmin nousemaan Baptistien maailmanliiton
varapuheenjohtajaksi.
Venäjän
yhteiskunta
oli jatkuvassa käymistilassa siksi, että mielipideilmastoa yksinvaltaisesti
hallitseva ortodoksinen kirkko vastusti suurin
piirtein kaikkea muuta, paitsi omaa napaansa. Kirkon rakentamien patojen
murtuminen oli vain ajan kysymys. Mutta mitä tapahtuisi sen jälkeen?
Evankeliset nuoret, jotka olivat 1903 eronneet emäseurakunnastaan, laativat
suuria suunnitelmia tulevaisuuden varalle. Kun Venäjän
Japanin sotaretki päättyi vuonna 1905 suureen katastrofiin Tsuziman salmessa, maassa puhkesi levottomuuksia ja
tsaari Nikolai II joutui tekemään myönnytyksiä eri tahoille. Uskovat saivat
rajoitetut oikeudet lailliseen toimintaan, ja niiden turvin Prohanov
kannattajineen lähti ajatuksiaan toteuttamaan. Kargelin poissaollessa vuonna
1906 Prohanov perusti Venäläisen Evankelisen
Liiton (RES).
Prohanovin Vertograd-seikkailu oli osoittanut, kuinka kevyesti
nuoren seurakunnan jäsenet ottivat kristinuskon. Kargel oli löytänyt Vapahtajan
ja uskollisena linjalleen hän halusi ohjata myös seurakuntaa yhä syvemmälle
Herran ja Hänen sanansa tuntemisessa. Mahdollisesti hän näki patojen murtumisen
päättyvän sellaiseen katastrofiin, jonka yli selviäisivät vain Pyhän Hengen
täyttämät kristityt. Ivan Kargel ei nähnyt järjestötyön
edistävän seurakunnan asiaa, ja omisti yhä enemmän aikaa kirjoitustyölle.
Into osallistua maailmanparannukseen väheni edelleen, kun hänen nuorin
tyttärensä, 19-vuotias Anna kuoli sairauden murtamana.
Kargelin
kirjojen nimet antavat hyvän kuvan hänen vakaumuksestaan:
- Kristus - meidän pyhityksemme
- Mikä on suhteesi Pyhään
Henkeen?
- Tulevaisen hyvän toivo
- Synti - maailman pahuuden
maksimi
- Elämän Hengen laki
- Ilmestyskirjan selitysteos.
Ivan
Veniaminovitshin tyttäret Jelena, Marija ja Jelizaveta asuivat kotona ja
ottivat osaa myös kirjalliseen toimintaan. Ilmestyskirjan selitysteoksen
(Tolkovanie Otkrovenija) syntyaikoihin sosialistit olivat jo vallassa. Kirja
syntyi luennoista, jotka Kargel piti laillisesti järjestetyillä
raamattukursseilla.
Elämän
Hengen laki (Zakon Duha Zhizni) on roomalaiskirjeen lukujen 5, 6, 7 ja 8
selitysteos. Kirjaa luultiin kadonneeksi, mutta se pystyttiin rekonstruoimaan Ukrainassa säilyneistä käsinkirjoitetuista kopioista.
Kirjan julkaisi pietarilainen "Biblija dja
vseh" vuonna 1991.
Pietarissa
nähtiin
vallankumousta seuraavina vuosina nälkää. Kaupungin väkiluku väheni kolmesta
miljoonasta yhteen miljoonaan. Myös Kargelit joutuivat muuttamaan maaseudulle.
Ivan Prohanov, joka nyt oli evankelisen liikkeen johdossa, kirjoitti Sumskin alueen Nikolajevkan kristityille, että he
pitäisivät huolta Kargelista ja hänen perheestään. Paikalliset veljet
rakensivatkin Kargelille ja hänen tyttärilleen pienen talon, joka lähes
kymmenen vuoden ajan oli koti ja monien, Kargeleiden järjestämien
kuusiviikkoisten raamattukurssien näyttämönä, kunnes seurakunnassa, joka talon
oli rakentanut, muutamat henkilöt ottivat ja myivät talon, ja muutamat muut
järjestivät Ivan Veniaminovitshille, Marijalle ja Jelizavetalle toisen asunnon Berezhkin, nykyisen Tokarien
kylästä. Vanhin tytär Jelena oli jo aikaisemmin muuttanut takaisin Pietariin.
Vuosina
1932-1933 sosialistit järjestivät Ukrainaan keinotekoisen nälänhädän pakottaakseen ukrainalaiset
liittymään kolhooseihin. Kuusi miljoonaa ukrainalaista
kuoli, ja myös Kargelit näkivät nälkää. Hätään ehättivät Pietarin seurakunnan uudet johtajat: he lähettivät
rahaa ja saatekirjelmän, jossa "avustuksen" ehdot selvitettiin
entiselle seurakunnan vanhimmalle. Kargelin piti vain täyttää kyselykaavake, ja
vastata siinä esitettyihin kysymyksiin, jonka jälkeen rahat olivat vapaasti
käytettävissä. Mielipidetiedustelussa kysyttiin, mitä mieltä olet
neuvostohallituksesta, mitä mieltä olet uskovien asevelvollisuuskysymyksessä,
mitä ajattelet Evankelisten kristittyjen liiton yhdeksännen ja kymmenennen
edustajakokouksen päätöslauselmista jne. Kargel osoitti vastauksensa Jakov
Zhidkoville ja Leningradin seurakuntien
neuvostolle:
Tyttäreni sai teiltä rahaa elatusmaksua varten.
Kuultuani nyt, että se tulee minulle sitten, kun suostun sellaisiin ehtoihin,
jotka pyrkivät kierouttamaan sieluani ja omaatuntoani Jumalan ja ihmisten
edessä, toimiakseni Jumalan sanassa ilmoitettua Jumalan tahtoa vastaan. Asia ei
ole ollenkaan vaikea, pitää vain kirjoittaa nimikirjoitus kaavakkeeseen …
Kuinka kovasti olenkaan pettynyt, kun näin kaikessa
Jumalan ja veljien rakkauden, jota siinä ei ollenkaan ole - ainoastaan
kylmäverinen teko, yritys johtaa veli epärehellisyyden teille, joita he itse
kulkevat ja jolle he ovat toisia johdattaneet …
Niissä joukoissa tilaa on vain lihalliselle ja
sokealle ihmiselle, vaan ei kristitylle. Aivan samoin, kuin ei minun ylistetyn
Herrani päivistä alkaen yksikään Seurakunnan jäsen ole niihin kuulunut ja yli
62 vuotta itsekin Jumalan perustuksille rakennetun seurakunnan jäsenenä
olleena, tietäen, että jokainen seurakunta, joka
työntää syrjään Hänen perustuksensa ja asettaa perustukseksi omat asetuksensa,
menettää oikeutensa tulla kutsutuksi Evankeliseksi, on minun
sanouduttava irti teidän kaavakkeestanne ja kieltäydyttävä minulle luvatusta
elatuksesta. Herrani, joka on pystynyt huolehtimaan minusta 82 vuotta, osaa
tehdä sen myös jäljellä olevina elinpäivinäni. Samalla, kun lähetän teille
tämän kirjeen, palautan teille minulle lähetetyn etumaksun …
Vielä 82
vuoden iässä Ivan Kargel järjesti raamattukursseja. Kuulijoita riitti, vaikka
kaikki opiskelijat tiesivät opiskelevansa hengenmenon uhalla. Rukoushuone
suljettiin 1932, jonka jälkeen rukouskokoukset jatkuivat Kargelin kotona.
Elokuussa 1936 vangittiin tyttäret, Jelizaveta ja Marija Kargel. Veljet
järjestivät Ivan Veniaminovitshille asunnon Lebedinin
kaupungista. Metsien kautta, pimeän turvin, Kargelin arvokas kirjasto siirrettiin
myös kaupunkiin. Kargelia auttanut veli Ivan Hobot sai kymmenen vuotta
vankeutta, mutta selvisi elävänä takaisin perheensä pariin ainoana Lebedin seurakunnan vangituista veljistä.
Ivan
Veniminovitsh Kargel vangittiin 88 vuoden iässä. Sairas vanki vietiin ensin Lebedinin vankilaan ja sieltä kuorma-auton lavalla Sumin vankilaan. Nuoremmat vangitut veljet sijasivat
vaatteensa betonilattialle, kun vanhus nukkui. Seitsemäntoista vuorokauden
kuluttua hänet päästettiin kotiin kuolemaan. Sillä välin Sosialististen
Neuvostotasavaltojen liitto oli jo ominut Kargelin kirjaston…
Kargelista
piti huolta - oman henkensä menetyksen uhalla - Jekaterina Ivanovna Vasilets, Novosibirskin keskitysleirillä ampumalla tapetun veli
Mihail Vasiletsin leski. Kun hän aamulla 22.11.1937 taas
tuli, ei vanhin enää ollut maan päällä.
Ivan
Kargelin tyttäret eivät päässeet isänsä hautajaisiin - he olivat kaikki
vangittuina. Leningradista saapunut Jelena
Ivanovna tunnistettiin ja vangittiin ennen kuin hän ehti tavata sairaan isänsä.
Eikä vapaana ollut monta muutakaan, joka olisi halunnut olla tekemisissä
Jumalan miehen tai hänen hautajaistensa kanssa. Isäänsä
tapaamaan tullut tytär, Jelena Ivanovna Kargel ammuttiin keskiyöllä 16.01.1938
Sumin kaupungissa 09.09.1937 langetetun tuomion perusteella.
Jelizaveta
Ivanovna Kargel, vietettyään kymmenen vuotta Siperian keskitysleireillä
kävi isänsä haudalla Lebedinin kaupungissa 1947,
salaa. Marija Ivanovna Kargel vietti vankeusajan jatkoineen eri vankileireillä,
kuin sisarensa, mutta lopulta molemmat sisarukset asettuivat Kemerovon alueen Jashkinoon. He
olivat kirjeenvaihdossa monien uskovien kanssa, ja heidän kirjeitään säilytetty
jälkipolville, eikä syyttä. Eli-Zaveta (Jelizaveta - hebr/ven.: Liiton
Jumalani) kirjoittaa:
… pakkasten tähden kevättyöt ovat myöhässä. Ehtiikö
kaikki kypsyä lyhyen kesän aikana? Se kertoo minulle, että elämämme kesä on jo
kovin lyhyt ja meidän on kiiruhdettava kypsyäksemme
ennen lähellä olevaa Elonkorjuuta.
Kirjoitus on täältä http://opsti.japo.fi/whozwho/kargel.htm
Ivan Kargelin Esikuvat puhuvat - kirjoitussarjaan pääset täältä
Ivan Kargelin Esikuvat puhuvat - kirjoitussarjaan pääset täältä
HE PÄÄSIVÄT VOITTAJINA PERILLE, PELKÄSIVÄT ENEMMÄM JUMALAA KUIN IHMISIÄ. RISTIN TIE KUTSUU EDELLEENKIN, ONNELLINEN SE JOKA TOTTELEE ! SIUNAUSTA JA VOIMIA TAIVAAN TIEN TALLAAJA ! T. MAIJA
VastaaPoista