ESIKUVAT PUHUVAT ELI MESSIAS VANHASSA LIITOSSA
ILMESTYSMAJA JA SEN ESINEET
PYHÄT VÄRIT
Lue 2 Moos. 25:3,4; 2 Moos. 26:1,36 (kirjoituksen lopussa)
Ei ole
suinkaan sattuma, että ilmestysmajassa ja sen osissa sekä muuallakin puhutaan määrätyistä väreistä. Me tiedämme, että "Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet" -
ja myös kirjoittaneet - "sen, minkä saivat
Jumalalta" (2 Piet. 1:21), ja että siis jokaisessa sanassa,
jokaisessa toimessa ilmenee Jumalan ihmeellinen päätös. Yksistään sekin seikka,
että määrätyt värit kohtaavat meitä kaikkialla pyhäkössä, on jo omiaan
herättämään huomiotamme. Mihin vain silmäilemme, kaikkialla ne loistavat. Me
näimme ne esipihan portissa, pyhäkön ovessa ja kaikkeinpyhimmän esiripussa, ja
saamme vielä edelleen nähdä ne majan peitteissä, vieläpä ylimmäisen papin
pyhissä vaatteissa. Kaikkialla nämä neljä pääväriä, punasininen,
purppuranpunainen, helakanpunainen ja valkoinen, liittyvät ihanasti
yhteen katsojan silmäin eteen. Mooseksen kirjoissa
ne on tässä määrätyssä järjestyksessä mainittu kaksikymmentä neljä eri kertaa.
Jospa voisimme käsitellä näitä
pyhiä värejä
niin, että
Jumalan tarkoitukset meille selviäisivät!
Punasininen (vanha käännös "sininen") väri. Melkein joka paikassa, missä
puhutaan näistä neljästä väristä, on ensin mainittu sininen.
Se on siis järjestyksessä ensimmäinen; Jumala on sen paikan sille määrännyt.
Tosin se ei ole mikään loistava väri, ja se kangas, johon nämä värit olivat
kudotut, näytti epäilemättä enemmän punaiselta kuin siniseltä. Mutta se on
kuitenkin järjestyksessä ensimmäinen. Mutta se onkin taivaan
ja taivaallisten kappaleiden väri. Taivas
näyttääkin siniseltä; vaikka mistä maapallomme paikasta tahansa
katsotaan ylöspäin, näkyy kaikkialla lempeä, ihana sinitaivas.
Tämä sininen
väri, joka sekin kuuluu "taivaallisten jäljennöksiin" eli esikuviin,
viittaa hyvin elävästi Messiaan Jeshuan
taivaalliseen luonteeseen. Hän
oli taivaasta meille tullut Lunastaja. Maan päällä ei ollut löydettävissä
ketään pelastajaa; Hänen täytyi tulla tänne toisesta valtakunnasta, astua alas
taivaasta. Tämän suuren opetuksen on Jumala
tahtonut meille antaa asettaessaan esille sinisen värin. Kyllähän me
tiedämme, että Hän oli todellinen ihminen, niin kuin mekin, vaikka ilman
syntiä; mutta tämän ohessa Hän oli kuitenkin aivan toisenlainen ihminen kuin
me. Hän ei ollut tullut maasta eikä ollut maallinen, vaan, niin kuin apostoli
Paavali sanoo: "Herra taivaasta" (1
Kor.15:47). Hän on se "aamun koitto
korkeudesta", joka "katsoo
meidän puoleemme loistaen meille, jotka istumme pimeydessä ja kuoleman
varjossa ja ohjaten meidän jalkamme rauhan tielle" (Luuk. 1:78,79).
Hän oli siis
oikeastaan taivaallinen matkamies, joka täällä ollessaan aina tunsi asemansa ja
vaelsi sen mukaan. Hän ei hetkeksikään unohtanut, mistä Hän oli tullut, missä
Hän nyt oli, ja mihin Hän meni. Katsokaamme Häntä esim. Hänen puhellessaan
Nikodeemuksen kanssa, kun Hän sanoo: "Ei kukaan
ole noussut ylös taivaaseen, paitsi Hän, joka taivaasta tuli alas, Ihmisen
Poika, joka on taivaassa" (Joh. 3:13). Ja juutalaisille Hän sanoi
suoraan: "Te olette alhaalta, Minä olen ylhäältä;
te olette tästä maailmasta, Minä en ole tästä maailmasta" (Joh. 8:23). Ja
niin kuin Hän itse ei ollut tästä maailmasta, niin olivat myös kaikki Hänen
ajatuksensa, sanansa ja tekonsa taivaallisia, kuten Johannes Kastaja Hänestä
todistaa: "Hän, joka ylhäältä tulee, on yli
kaikkien. Joka on syntyisin maasta, se on maasta, ja maasta on, mitä hän puhuu;
Hän, joka taivaasta tulee, on yli kaikkien. Ja mitä Hän on nähnyt ja kuullut,
sitä Hän todistaa" (Joh. 3:31). Täällä ollessaan Jeshua toimi
perustaakseen taivaan maan päälle. Hän meni takaisin taivaaseen, ja sieltä Hän
on taas tuleva noutaakseen täältä omansa ja viedäkseen heidät sinne, missä Hän
on.
Tämä
Messiaan taivaallinen luonne kiinnittikin puoleensa jokaisen huomiota, joka
vilpittömässä mielessä ja silmät auki tuli Hänen luokseen. Natanael, kun ei
Häntä vielä tarkemmin tuntenut, saattoi kysyä: "Voiko
Nasaretista tulla mitään hyvää?" Mutta heti, kun sai oppia läheltä
näkemään ja tuntemaan Jeshuaa, hän huudahti: "Rabbi,
Sinä olet Jumalan Poika, Sinä olet Israelin Kuningas!" Ja sitten
Jeshua sanoo hänelle, mitä suuria kokemuksia saadaan tämän Jumalan Pojan
yhteydessä, seuraavin sanoin: "Te saatte nähdä
taivaan avoinna ja Jumalan enkelien nousevan ylös ja laskeutuvan alas Ihmisen
Pojan päälle" (Joh. 1:45-51).
Samanlaista
saadaan kokea vielä tänäkin päivänä. Se, joka on
vieras Jeshualle ja pysyttelee kaukana Hänestä, ei näe Hänessä mitään
taivaallista. Hän ajattelee niin kuin se kansanjoukko, joka sanoi
Jeshuasta, että Hän oli "Johannes Kastaja, Elia,
Jeremia tai joku muu profeetoista". Se merkitsisi nykyajan kielen
mukaisesti: Hän on jalo, hurskas mies, joka ansaitsee kaikkien kunnioitusta; muuta hän ei tiedä. Mutta se, joka on päässyt
Häntä tuntemaan, ja jonka silmät Pyhä Henki on avannut, niin että hän voi käydä
yhteyteen Jeshuan kanssa, ei näe muuta kuin kunniaa ja kirkkautta, niin, hän
näkee itse taivaan. Ja silloin hän saattaa ihmetellä entistä sokeuttaan, kun ei
ennen ollut nähnyt tätä kirkkautta.
Sininen väri
osoittaa siis Messiaan taivaallista luonnetta, ja jos ajatellaan Hänen
suhdettaan meihin, niin se osoittaa rakkautta, armoa ja laupeutta. Tästä
väristä on sanottu: "Se tyynnyttää silmää eikä
suinkaan häikäise, ja siitä voisi täydellä syyllä sanoa, että se on täynnä
rakkautta."
Mutta,
olkoot nyt ihmisten käsitykset tästä väristä mitkä hyvänsä, niin Jeshuan tulo
taivaasta alas tänne maan päälle osoittaa Hänen suurta rakkauttaan; Hän tahtoi
ilmoittaa meille Isän rakkauden meitä kohtaan. Hän itse sanoo sen meille selvästi:
"Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että
Hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka Häneen uskoo, hukkuisi,
vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä" (Joh. 3:16).
Niin, Jumala
on rakkaus; mutta me emme tuntisi Hänen rakkauttaan, ellei Poika omassa
persoonassaan olisi ilmoittanut meille Isää. Me emme olisi koskaan tulleet
tuntemaan Isän rakkautta meitä kohtaan, ellei Poika olisi tullut alas taivaasta
meidän keskuuteemme. Mutta Hänen tänne tulemisensa sekä Hänen sanansa ja
toimensa täällä todistavat sen täysin selvästi. Jeshua itse sanookin: "Ei kukaan ole Jumalaa milloinkaan nähnyt; ainokainen
Poika, joka on Isän helmassa, on Hänet ilmoittanut" (Joh. 1:18). Ja
Jeshua sanoo myös: "Joka on nähnyt Minut, on
nähnyt Isän" (Joh. 14:9). Ja mitä muuta olikaan koko Jeshuan
ihmeellisessä olemuksessa täällä maan päällä kuin rakkautta, sulaa rakkautta,
jumalallista rakkautta! Rakkaus oli Hänen varsinaisena luonteenominaisuutenaan.
Isässä on siis rakkaus, ja Poika oli täällä
todistuksena siitä.
Missä
hyvänsä siis ilmestysmajassa näkyi tämä sininen
väri, niin sen tuli olla muistuttamassa Jumalan rakkauden laajuudesta,
korkeudesta ja syvyydestä, joka käy yli kaiken inhimillisen ymmärryksen.
Nyt
siirrymme purppuraväriin. Niin kuin
sininen oli taivaan väri, niin on purppuranpunainen maan loistoväri. Melkein kaikki maailman kuninkaat ja hallitsijat
käyttävät tätä väriä arvonsa merkkinä. Niin oli ennen, ja niin on usein
vielä nytkin. Ja Jumalan Sanakin käyttää tätä väriä
maallisen vallan merkkinä. Niin esimerkiksi Ilmestyskirja puhuu portosta, joka oli puettu purppuraan ja istui punaisen pedon selässä; niin ikään siellä puhutaan
tulipunaisesta lohikäärmeestä. Nämä ovat kuvia siitä maailmassa vallitsevasta perkeleen
vallasta, joka hallitsee täällä aina Messiaan toiseen tulemiseen asti. Väri
ei tietenkään itsessään ole mikään paha valta; mutta pahuus
on ottanut vallan ja majesteettiuden merkin. Paholainen on
anastanut itselleen sen, mikä kuuluu yksin Messiaalle. Ja vielä Jumalan Sana
kertoo, että Jeshuasta alettiin tehdä pilkkakuningasta ja Hänen päälleen puettiin purppuraviitta, Hänen
käteensä asetettiin valtikan asemasta ruokosauva, ja Hänen eteensä kumarruttiin
maahan niin kuin kuninkaan eteen. Tämä kaikki osoittaa, että purppuravärillä kuvataan kuninkaallista majesteettiutta.
Vanhatestamentillisen
jumalanpalveluksen purppuraväri ilmoittaa
siis, että Messias on maailman kuningas. Ja
kuinka voisi muutoin ollakaan! Jumala on Jeshuassa Messiaassa valmistanut
maailmalle pelastuksen ja luonut uuden luomakunnan. Kuka muu kuin Messias
voisikaan silloin olla tämän uuden luomuksen hallitsijana?! Ihminen tehtiin
luomisessa muiden luotujen kruunuksi, kun Jumala antoi hänelle tällaisen laajan
valtakirjan: "Täyttäkää maa ja tehkää se
itsellenne alamaiseksi; ja vallitkaa meren kalat ja taivaan linnut
ja kaikki maan päällä liikkuvat eläimet" (1 Moos. 1:28). Hänet oli
luotu Jumalan kuvaksi, ja hänelle annettiin valtakirja olla Jumalan edustajana
maan päällä. Mutta tämä hallitsijanasemassa oleva olento lankesi korkeasta
asemastaan ja joutui saatanan kahleisiin ja orjuuteen. Hänelle olisi ollut
iankaikkisesti mahdotonta pelastaa itseään tästä paholaisen orjuudesta; hän
olisi ikuisiksi ajoiksi kadottanut luomisessa saamansa valta-aseman.
Silloin tuli
tänne - Jumala olkoon siitä ikuisesti ylistetty! - "toinen
Aadam", "Herra taivaasta", "kaiken perillinen" (Hebr.
1:2), "väkevä haarniskoitu", ja otti saaliin "väkevän", so. saatanan, käsistä. Hän,
Messias, tuli "polkeakseen rikki käärmeen
pään" ja "särkeäkseen saatanan
teot". Se oli todellakin kysymyksessä; saatanalta ja hänen
henkijoukoltaan oli riistettävä valta. Sen tähden riivatutkin, jotka puhuivat
saatanan kieltä, vavisten ja tuskissaan sanoivat Jeshualle: "Oletko tullut tänne vaivaamaan meitä ennen aikaa?"
(Matt. 8:29). Kyllä paholainen sen tiesi, että nyt häneltä aiottiin
valta riistää. Hän tiesi, että Jeshua oli Jumalan Poika ja "kaiken perillinen", jolle oli annettu "kaikki valta taivaassa ja maan päällä", ja
sen tähden hän hyökkäsi Jeshuaa vastaan erämaassa ja yritti viekkaan petoksen
voimalla saada Häntä valtoihinsa. Hän näytti Jeshualle kaikki maailman
valtakunnat ja niiden loiston ja sanoi: "Tämän
kaiken minä annan sinulle, jos lankeat maahan ja kumarrat minua" (Matt.
4:9). Mutta kunnia Jeshualle! "Toinen
Aadam" voitti ja on voittajana iankaikkisesti!
Ja niin kuin
Messias oli se edeltä määrätty maailman kuningas, niin Hän oli myös syntymänsä
kautta kuningas; Hän oli sekä "Daavidin poika" että "Daavidin Herra". Hän oli siis syntymänsäkin
puolesta "Israelin kuningas". Sitä
varten Hän oli maailmaan tullut, ja sen Hän tunnusti alennuksensa
surkeimmallakin asteella ollessaan, myös katkeran kärsimyksensä hetkinä, kun
Hän Pontius Pilatuksen edessä lausui hyvän tunnustuksen ja myönsi olevansa "kuningas". Ja
ylipappien ja kansan vanhimpien edessä Hän sanoi: "Te
saatte nähdä Ihmisen Pojan istuvan Voiman oikealla puolella ja tulevan taivaan
pilvissä" (Mark. 14:62).
Jumala on
tahtonut asettaa tämän asian selväksi koko maailman silmien eteen, ja sen
tähden, kun Jeshua oli ristillä suurimmassa kurjuudessaan, riippuen alastomana
kahden murhamiehen keskellä, Jumala antoi
kiinnittää ristiin kirjoituksen kolmella kielellä, hepreaksi, kreikaksi ja latinaksi,
so. uskonnon, tieteellisen sivistyksen ja hallituksen kielillä. Se
kirjoitus kuului näin: "Jeshua Nasaretilainen,
juutalaisten kuningas". Vihamieliset juutalaiset pahastuivat tästä,
sillä he eivät olisi tahtoneet Jeshuaa tunnustettavan kuninkaakseen. Mutta
vastalauseet eivät auttaneet, vaan maaherra julisti: "Minkä
minä kirjoitin, sen minä kirjoitin."
Maailma ei
tahdo tunnustaa eikä ottaa omakseen Jumalan sen hyväksi asettamaa kuningasta.
Niin on vielä nytkin: suuri enemmistö hylkää
Jeshuan eikä tahdo tunnustaa Häntä kuninkaakseen. Mutta Jumalan päätös
pysyy kuitenkin muuttumatta vakavana. Vaikka kansat pauhaavat ja päämiehet
keskenään neuvoa pitävät "Herraa ja Hänen
Voideltuaan vastaan", niin Herran päätös ei muutu, ja Hän on
julistanut: "Minä olen asettanut kuninkaani
Siioniin, pyhälle vuorelleni" (Ps. 2:1-6). Niin, tälle Kuninkaalle,
Messiaalle, on Jumala antanut kaiken vallan taivaassa ja maan päällä, ja Hänen
suunnitelmansa mukaan täytyy myös kaikkien maan kuninkaiden toimia, vaikka
olisivat Hänelle vihamielisiäkin.
Pieni on se kansa, joka tahtoo olla Hänelle alamainen ja mielellään kantaa
Hänelle uhrilahjansa "pyhässä
kaunistuksessa". Se koostuu
kaikista kansoista, sukukunnista ja kielistä ja kasvaa vähitellen päivä
päivältä, kunnes se vihdoin on tuleva suureksi joukoksi, jonka lukua ei kukaan
voi laskea. He odottavat Häntä; ja kohta on tuleva se aika, jolloin "kaikkien polvien pitää Jeshuan nimeen notkistuman"
ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeshua
Messias on Herra" (Fil. 2:10,11).
Näetkö Hänet
hengessä, kuinka Hän tulee taivaan pilvien päällä päässään monta kruunua, koska
kaikki maailman valtakunnat ovat tulleet Hänen omikseen. Ja Hänellä on
vaatteissaan ja lanteillaan kirjoitettuna nimi: "Kuningasten
Kuningas ja herrain Herra" (Ilm. 19:16). Hän on "musertanut avaran maakunnan päät" (Ps. 110:6;
vanh. käänn.). Hän "saattaa loppumattoman
rauhan Daavidin valtaistuimelle ja hänen valtakunnalleen" (Jes. 9:6). Oi
ihana aika! Sydämemme vaatii meitä huokaamaan: "Amen, tule, Herra
Jeshua!"
Mutta ennen
kuin jatkamme, haluan kysyä: oletko sinäkin, lukijani, Hänelle alamainen? Kuulutko todellakin Hänen kansaansa? Joko me
olemme Messiaan alamaisia tai kuulumme Hänen vihollistensa joukkoon, kuten Hän
itse sanoo: "Joka ei ole Minun kanssani, se on
Minua vastaan."
Kolmas väri, tulipunainen eli helakanpunainen on veren väri, ja se
viittaa selvästi Messiaaseen, joka on vuodattanut verensä meidän syntiemme
sovitukseksi. Ellei tämä "taivaan
Herra", "toinen Aadam", "maailman Kuningas", olisi
vapaaehtoisesti mennyt kuolemaan, niin ei maan päällä olisi olemassakaan
lunastettujen seurakuntaa, eikä kukaan täältä voisi päästä Jumalan kirkkauteen.
Ainoastaan Hänen kuolemansa kautta Hänen omansa pääsevät vapaiksi
iankaikkisesta kuolemasta, sillä Hän on tuonut valoon elämän ja katoamattomuuden; "niin kuin kaikki
kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Messiaassa" (1 Kor.
15:22). Ensimmäinen Aadam on tuottanut
meille perinnöksi kuoleman, joka on tullut kaikkien ihmisten osaksi. Se perintö, jonka Messias meille sulasta armosta antaa,
on iankaikkinen elämä.
Jeshua
Messias on itse ihanassa vertauksessa selittänyt meille, että Hän on kuin vehnänjyvä, taivaallista, iankaikkisen elämän
siementä, joka on kylvetty tänne rikkaruohojen sekaan. Jos ei jyvä olisi
pudonnut maahan ja kuollut, niin se olisi jäänyt yksin. Mutta kun se kuoli, se
on tuottanut paljon hedelmää. Niinhän on, rakkaat ystävät, että jos jyvä haluaa
antaa elinvoimansa muille jyville, sen täytyy maassa kuolla ja
"ylösnousemuksen" kautta siirtyä uusiin jyviin! Ellei jyvä kuole, ei siitä voi syntyä elinvoimaisia uusia
jyviä. Mutta jos jyvä kuolee, niin siitä saattaa syntyä paljon uusia jyviä.
Niin on
käynyt myös Messiaan, joka on tullut taivaasta maan multaan. Sen tähden
profeettakin sanoo: "Koska Hän pani henkensä
vikauhriksi, saa Hän nähdä siemenen ja kauan elää" (Jes. 53:10; vanh.
käänn.). Kuollut siemen on noussut ylös, ja Hänen elinvoimansa on
siirtynyt monille uusille siemenille. Yli yhdeksäntoista vuosisataa on vierinyt
Jumalan Pojan kuolemasta, ja yhä ilmestyy tämän Hänen kuolemansa voimasta uusia
vehnänjyviä; hedelmät eivät lopu, - niin, lyhteittäin sitä kannetaan kokoon.
Oi, kuinka ihmeellistä ja ihanaa! Jospa me kaikki
kuuluisimme jyvinä niihin lyhteisiin!
Jumalan
pelastussuunnitelman ihanassa kankaassa oleva tulipunainen
väri loistaa erikoisesti sinisen ja purppuravärin rinnalla. Ilman sitä
olisi kaikki muu meidän hyväksemme tehty ollut turhaa. Me olisimme kenties
ihmetellen ihailleet Hänen taivaallisen luonteensa ja rajattoman rakkautensa
lempeää siniväriä sekä pelolla ja kunnioituksella seisoneet Hänen ylevän
majesteettiutensa purppuravärin edessä, niin että meidänkin polvemme
notkistuisivat ja kielemme yhtyisi muitten tunnustukseen, että Jeshua Messias
on Herra, Isän Jumalan kunniaksi. Mutta siinä ei meille olisi ollut mitään pelastusta.
Sillä vasta kuolemansa kautta Hän on
kukistanut sen, jolla oli kuolema vallassaan, se on perkeleen, ja
vapauttanut kaikki ne, jotka kuoleman pelosta kautta koko elämänsä olivat
orjuuden alaisia (Hebr. 2:14,15).
Jeshua itse
sanoo, että Ihmisen Poika on tullut "antamaan
henkensä lunnaiksi monen edestä" (Matt. 20:28). Ja ainoastaan Hänen
kuolemansa kautta me voimme tulla vedetyiksi Hänen tykönsä, niin kuin Hän itse
sanoo: "Kun Minut ylennetään maasta, niin Minä
vedän kaikki tyköni", minkä Johannes Pyhän Hengen kautta selittää
näin: "Mutta sen Hän sanoi antaen tietää,
minkäkaltaisella kuolemalla Hän oli kuoleva " (Joh. 12:32,33). Niin,
me voimme ihailla ja kunnioittaa Häntä Hänen ylevyydessään ja ihmeellisessä
majesteettiudessaan, mutta meidän elämämme polttopiste on kuitenkin Hänen
kuolemansa. Se yhdistää meidät iankaikkisesti Häneen, sillä se onkin Hänen
rakkautensa huippukohta.
Lopuksi
tutkistelemme neljättä, valkoista väriä. Tämän värin olemme nähneet jo esipihan
kangasaidassakin, ja opimme näkemään siinä Herramme
puhtaan viattomuuden ja Hänen vanhurskautensa. Myös opimme
näkemään siinä meidän vanhurskautemme, jonka me saamme sulasta
armosta ilman omaa ansiotamme, kun
olemme "pukeneet päällemme Messiaan". Tämä
valkoinen väri luetellaan tavallisesti helakanpunaisen värin jälkeen, ja
se onkin sen oikea paikka. Sillä jos katsomme itseämme ja tämän värin
merkitystä meihin nähden, niin selväähän on, ettei meillä ole lainkaan omaa
vanhurskautta, vaan se meidän vanhurskautemme, joka kelpaa Jumalan edessä, on
Herran Jeshuan kuoleman hedelmä. Ensin on Jumala "sen,
joka ei synnistä tiennyt, meidän tähtemme tehnyt synniksi", ja
sitten me tulimme "Jumalan vanhurskaudeksi"
(2 Kor. 5:21). Mutta Messiaaseen nähden tämä valkoinen väri on ikään
kuin perustus ja loppusumma, niin,
meidän Herramme kaikkien ihanuuksien ja ylevyyksien A ja O. Onhan näet kaikessa
värillisessä kankaassa pohjana valkoinen, kaunis byssos-kangas; muut,
värilliset, aineet siihen sitten lisätään.
Niin on myös
Messiaan vanhurskauden, pyhyyden ja viattoman
puhtauden valkoinen pellava sen perustuksena ja pohjana, jossa muut kauneudet
ja ylevyydet vasta astuvat näkyviin. Eihän Hän olisi voinut olla
taivaasta tulleena, niin kuin sininen väri sitä sanoo, ellei Hän olisi ollut
vanhurskas, puhdas ja viaton. Hän ei olisi voinut ryhtyä hallitsemaan eikä
osoittamaan majesteettiuttaan, joksi purppuraväri Hänet esittää, jos Hänellä
olisi ollut vaikka kuinka pieni puute tai tahra. Eikä myöskään Hänen verensä
olisi kelvannut sovitusmaksuksi minun ja sinun syntien edestä, niin kuin
helakanpunainen väri meille kuitenkin vakuuttaa, jos Hänellä olisi ollut omia
syntejä, joiden edestä olisi täytynyt kärsiä. Niin muodoin me näemme, että
Messiaan ihana vanhurskaus ja täysin valkoinen puhtaus on perussävelenä Hänen
täydellisten ominaisuuksiensa ja koko olentonsa ihanassa sopusoinnussa.
Kaikki nämä värit, sellaisina
kuin ne esiintyvät ilmestysmajan verhoissa,
esiripussa ja peitteissä sekä ylimmäisen papin vaatteissa, yhteen
kudottuina ja sopusointuisina, esittävät meille niin muodoin Messiasta
sellaisena, jona profeettakin Häntä kuvaa sanoessaan: "Hänen
nimensä on: Ihmeellinen" (Jes. 9:5). Ja eikö Hänen ylevä
persoonansa, vaikkapa näkisimmekin Hänet ainoastaan näissä väreissä, herättäisi
ihmettelyämme: taivas ja maa, Jumala ja ihminen, korkein kunnia ja nöyrin alentuminen,
aika ja iankaikkisuus yhdistettyinä?! Oi, Hän, yksin vanhurskas, tekee syntisen
ja jumalattoman vanhurskaaksi ja pysyy kuitenkin vanhurskaana! Ja Hän on
Jumalan "kirkkauden säteily ja Hänen
olemuksensa perikuva" ja "kantaa kaikki voimansa sanalla", ja kuitenkin Hän on "itse
kauttansa toimittanut puhdistuksen synneistä" (Hebr. 1:3, v.k.)! Kuinka ihmeellistä! Langetkaamme
kunnioituksessa Hänen jalkojensa juureen ja yhtykäämme nyt jo vaelluksensa
päättäneitten, siellä ylhäällä olevien täydellisten vanhurskaitten
kiitoslauluun: "Karitsa, joka on teurastettu, on
arvollinen saamaan voiman ja rikkauden ja viisauden ja väkevyyden ja kunnian ja
kirkkauden ja ylistyksen... aina ja iankaikkisesti!" (Ilm. 5:12,13)
Ivan Veniaminovitsh Kargel
https://tutkitaankirjoituksia.blogspot.com/2020/01/uskon-sankari-ivan-veniaminovitsh-kargel.html
2 Moos. 25:3-4
25:3 Ja nämä ovat ne annit, joita teidän on otettava vastaan heiltä: kultaa, hopeata ja vaskea,
25:4 punasinisiä, purppuranpunaisia ja helakanpunaisia lankoja ja valkoisia pellavalankoja sekä vuohenkarvoja
2 Moos. 26:1,3625:4 punasinisiä, purppuranpunaisia ja helakanpunaisia lankoja ja valkoisia pellavalankoja sekä vuohenkarvoja
26:1 "Ja tee asumus kymmenestä telttakankaan kaistasta, jotka ovat valmistetut kerratuista valkoisista pellavalangoista ja punasinisistä, purppuranpunaisista ja helakanpunaisista langoista, ja tee niihin taidokkaasti kudottuja kerubeja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti