ESIKUVAT PUHUVAT ELI MESSIAS VANHASSA LIITOSSA
UHRIT
YHTEYSUHRI JA RUOKAUHRI
Lue 3 Moos. 3:1-5;
7:11-16, 29-33; 3 Moos. 2:1-13 (kirjoituksen lopussa)
Kun ihminen
tietää, että hänen syntinsä ja rikkomuksensa ovat anteeksi annetut, ja on varma
siitä, että synti- ja vikauhrissa on kerta kaikkiaan tehty sovitus, ja että
hänen polttouhrinsakin on sillä perusteella Jumalalle otollinen, niin hänen
sieluunsa tulee todellinen tarve ja vaatimus kiittää Herraa Hänen rikkaasta,
sanomattoman suuresta armostaan. Ja hän on valmis uhraamaan jotakin, laskemaan
jotakin Herran alttarille Psalmista esittää tämän syvän tarpeen kysyen: "Kuinka minä maksan Herralle kaikki Hänen hyvät tekonsa
minua kohtaan?" (Ps. 116:12). Herra on ottanut lukuun tämänkin
lunastetun ihmisen syvän tarpeen, ja sen tähden Hän Mooseksen kautta sääti kiitosuhrin
(uusi käännös "yhteysuhri").
Tahdomme ensin puhua tämän uhrin nimestä. Jotkut Raamatun kielen tuntijat tahtovat tässä
kohdin käyttää sanaa rauhanuhri, mutta
useimmissa raamatunkäännöksissä, ja (vanhemmissa) suomalaisissakin, on
kuitenkin käytetty sanaa kiitosuhri tai ylistysuhri.
Tässä käytetty hepreankielinen sana tarkoittaa
jonkin puutteen täyttämistä, jälleen paikoilleen asettamista, niin että asia
saatetaan entiseen tilaansa. Kiitosuhrin kautta asetettiin paikoilleen
entinen Jumalan ja ihmisen välinen hyvä suhde. Ihminen, israelilainen, sai
tässä tuoda esiin kiitollisuutensa ja tyytyväisyytensä sen autuaallisen rauhan
johdosta, jonka yhteys ja sopusointu hänen Jumalansa ja Luojansa kanssa hänelle
tuotti.
Eivät meidän
omat tunteemme eivätkä edes meidän kokemuksemme voi taata täydellisen rauhan
suhdetta Jumalaan, vaan sen voi meille taata yksin Messias, joka on
ristiinnaulittu meidän syntiemme tähden; sillä "Hän
on meidän rauhamme". Tämän asian pitäisi olla mielessämme, ja niin,
että se herättäisi sydämessämme kiitosta sekä halua tehdä lupauksia ja antaa
itsemme lahjaksi Herralle. Missä ei ole kiitosta
eikä iloista antamista ja antautumista, siellä ei suhde Jumalaan ole vielä
aivan oikea. Silloin on ihminen vielä esipihalla synti- ja
vikauhrialttarin ääressä, eikä hän ole voinut iloisella luottamuksella laskea
kättään polttouhrinsa päälle, jonka kautta hän on Jumalalle otollinen. Oi,
jospa pian joutuisi aika, jolloin Herran kansa alituisesti laulaisi kiitosta ja
ylistystä Herralle, niin kuin Israelin alttarilla alituisesti paloi polttouhrin
tuli!
Tavallisesti
kiitosuhrissa oli teurastettava jokin Herran
määräämistä eläimistä (jae 1). Mutta jos
tahdottiin tehdä ylistysuhri tai osoittaa erityistä kiitollisuutta, oli sen
lisäksi uhrattava öljyllä voideltuja happamattomia
kakkuja (3 Moos. 7:12,13). Nämä ovat siunausta tuottavia esikuvia. Molemmat
esittävät meille Messiasta, edellinen ristiinnaulittua Messiasta ja
jälkimmäinen sen yhteydessä vielä Messiasta ihmisenä koko Hänen elämässään
täällä maan päällä.
Kiitosuhri
oli siis myös verinen uhri. Sitä se ei ollut sen tähden, että israelilainen
olisi sen kautta saanut syntiensä sovituksen, sillä synnit olivat jo sovitetut,
ennen kuin voitiin uhrata kiitosuhria. Mutta veristä uhria käytettiin tässä selvästi osoittamaan sitä perustusta, jolla
israelilaisella oli vapaa pääsy Jumalan luo, ja missä vallitsi oikea rauha ja
autuaallinen yhteys Jumalan kanssa. Tällä
perustuksella hän voi tuntea itsensä lapseksi ja Jumalan perheväkeen kuuluvaksi.
Sillä siksi hän oli tullut, ei sen perusteella, mitä hän oli itsessään, ja mitä
hän saattoi tehdä oman ansionsa perustuksella, tuntea tunteissaan ja tuoda
esille, - vaan ainoastaan sen kautta, että uhri oli
kuollut hänen edestään. Tähän uhriin hän siis voi turvallisesti katsoa
ja odottaa Jumalan siunausta.
Muistakaamme
aina, että yksin Messias ja Hänen sovintokuolemansa
on meidän pelastuksemme ja onnellisuutemme perustuksena. Meissä
itsessämme ei ole siinä mitään ansiota. Hänen täydellisen alttiiksi
antautumisensa kautta me olemme Jumalan lapsia ja Messiaan kanssaperillisiä.
Meidän omat tunteemme ja tekomme eivät millään tavoin voi tätä siunausta
tuottaa.
Israelilainen
saattoi myös, kun hän erityisesti tahtoi kiittää Jumalaa tai tehdä jonkin
lupauksen Jumalalle, uhrata happamattomia, öljyllä
voideltuja kakkuja. Hän voi siis valmistaa kiitosuhrinsa aivan
jokapäiväisistä elintarpeistaan. Jauhoja vakassa ja öljyä astiassa oli joka
kodissa Kanaanin maassa. Tälläkin asialla on syvä vertauskuvallinen
merkityksensä. Pyhäkön näkyleipäpöydälle asetetuissa leivissä me jo näimme
kuvattavan Messiasta Hänen inhimillisessä elämässään täällä maan päällä. Kiitosuhrissa
on edessämme sama kuva. Leivät ovat happamattomia sillä
Messiassa ihmisenä ei ole virhettä eikä syntiä. Öljy, jolla happamattomat
leivät oli voideltu, kuvaa Pyhää Henkeä. Messiaskin oli voideltu ”Pyhällä Hengellä ja voimalla ylhäältä".
Merkillistä tässä kiitosuhrissa on vielä se, että nämä öljyllä voidellut happamattomat
leivät asetettiin yhden happamen leivän päälle ja sillä tavoin kannettiin Jumalan eteen.
Messiasta kuvataan happamattomissa leivissä;
mutta mitä sitten tämä hapan leipä tässä kuvaa?
Se kuvaa meitä syntisinä ihmisinä; sillä hapatus on
Raamatussa aina synnin ja inhimillisen turmeluksen kuva. Tosin Messias
on synti- ja vikauhrina kärsinyt meidän syntiemme edestä, niin että meillä on
anteeksiantamus Jumalan luona. Mutta me olemme kuitenkin syntisiä, ja synti
asuu meissä, niin kuin Jumalan Sana ja oma kokemuksemme osoittaa. Synti on meidän luonnossamme, ja se voisi uudelleen
päästä voimaan ja valloittaa sydämemme, ellei Messias meissä hallitsisi ja
sitoisi synnin voimaa.
Taistelu syntiä
vastaan on alituisesti käynnissä, ja me voitamme ainoastaan Messiaan kautta -
emme oman voimamme kautta. Tässä kiitosuhrin happamessa leivässä me itse
esiinnymme syntisinä, mutta me kannamme päällämme ja suojanamme happamattomia,
öljyllä voideltuja leipiä. Messias synnittömyydessään ja puhtaassa
vaelluksessaan on meidän suojanamme ja asuu meissä. Ainoastaan sen tähden on
meidän Herramme alttarille kantamamme kiitosuhri otollinen Jumalalle ja
suloisena tuoksuna Hänen edessään. Sitä apostoli Paavali tarkoittaa sanoessaan:
"Minä elän, en enää minä, vaan Messias elää
minussa" (Gal. 2:20). Syntinen "minä"
on kyllä vielä olemassa, mutta se on, niin kuin apostoli sanoo, "ristiinnaulittu Messiaan kanssa".
Polttouhrissa
laskettiin kaikki Herran alttarille. Uhraajalle ei siitä jäänyt mitään osaa,
eikä papillekaan, paitsi uhrieläimen vuotaa. Mutta tässä
annettiin omat osansa sekä uhraajalle että papille. Herra antoi
alttariltaan heille osat, niin että tässä syntyi
suuri yhteisateria, johon otti osaa myös uhraaja. Polttouhrissa oli
uhraaja ainoastaan esiin kantaja ja katsoja, mutta tässä hän sai Herran
perheväkeen kuuluvana nauttia Hänen autuaallista yhteyttään.
Herralle
olkoon ikuinen kiitos ja ylistys, sillä tämäkin esikuva on täydellisesti
toteutunut Messiaassa! Hän, meidän kiitosuhrimme,
on Isän mielisuosio ja Hänen sydämensä ilo sekä Hänen rakkautensa ravitsija. Ja
Hän on myös minun osani. Isä nauttii Pojastaan Messiaasta, ja myös minä
nautin Hänestä. Messias ravitsee Isän sydäntä, ja Hän ravitsee myös minun sydäntäni.
Tässä on todellakin valmistettu sellainen rauhanateria ja autuaallinen yhteys,
ettei mikään luotu olento maan päällä voi sitä käsittää, ja enkelitkin
halajavat katsella sitä ihmeellistä salaisuutta, kun ihminen
on yhteydessä Isän kanssa Hänen Pojassaan Jeshuassa Messiaassa Pyhän Hengen
kautta. Ihmeellinen ja autuas on tällainen yhteys!
Mutta tässä on kysymyksessä yhteys ei ainoastaan Jumalan ja ihmisen
välillä, vaan myös ihmisten välillä keskenään. Aaron, ylimmäisenä pappina, papit ja uhraaja saivat kaikki
osallistua kiitosuhrin autuaallisesta ateriasta, ja se yhdisti heidät myös
toinen toiseensa keskinäisen rakkauden yhteyteen. Syntinen ihminen on
luonnostaan itsekäs ja oman edun tavoittelija. Ja mitä enemmän synnin valta ja
Jumalasta vieraantuminen kasvaa, sitä enemmän kasvaa myös sydämissä
vihamielisyys ihmisten kesken, niin että veljellinen rakkaus häviää pois. Mutta jos ihminen uskoo Messiaan ja Hänen uhrinsa kautta
saa sovituksen ja tulee vapautetuksi synnin vallasta., niin silloin syntyy
rakkauden yhdysside ihmistenkin kesken.
Niin on,
rakkaat ystävät; Messiaan sovintokuolema on yhdyssiteenä koko Hänen kansalleen.
Se antaa syntien sovituksen, otollisuuden Jumalan edessä, ja se antaa
veljellisen rakkauden. Se yhdistää Jumalan kanssa ja yhdistää veljet toinen
toisiinsa. Ei ole yhtään oikeaa Jumalan lasta, joka
ei olisi tällä perustuksella. Kaikki he ovat lähtöisin samasta lähteestä, juoneet samaa
elämän vettä, he kaikki ovat samasta kalliosta lohkaistut, he ovat yhtä.
Mitä onkaan ihmisten tekemä yhteys, olipa se sitten tieteen,
ihmisnerouden tai seuraelämän tapojen aikaansaamaa, olipa se miten kaunis ja
herttainen tahansa, mitä se onkaan sen yhteyden rinnalla, joka kasvaa Herran
kansan keskellä Messiaan sovintokuoleman perustuksella! Oi, oppikaamme oikein
antamaan arvoa Messiaan uhrin aikaansaamalle autuaalliselle yhteydelle, jota
Herra itse on meille kuvannut tässä kiitosuhrissa!
Uhrieläimen
osat jaettiin kiitosuhrissa erityisellä tavalla; Herra itse oli tarkoin
määrännyt ja on. Kaikki sisälmysten rasva, veri ja munuaiset oli pantava Herran
alttarille ja poltettava "uhriruokana" (vanh.
käänn.: "tuliruuaksi") ja "suloisesti tuoksuvana uhrina" (3
Moos. 3:13-17). Nämä olivat luodun olennon tärkeimpiä osia, jotka
edustivat syvimpiä sielun voimia. Rasva on
hyvyyden, täydellisyyden ja hedelmällisyyden kuva; veri taas kuvaa elämää ja munuaiset
sielun sisimpiä taipumuksia ja liikutuksia. Yhdessä ne kuvaavat
Messiasta Hänen salatussa ja tutkimattomassa, yksin Jumalalle tunnetussa
alennustilassaan.
Mikä ihana
ja autuaallinen ajatus onkaan tässä meidän edessämme! Messias tutkimattomassa
olemuksessaan, elämässään, kärsimisessään ja kuolemassaan, on Isän
käsiteltävänä ja nautittavana. Hän yksin voi täysin arvioida Messiaan elämän ja
työn kauneudet ja ihanuudet, korkeudet ja syvyydet. Hän yksin voi antaa niille
oikean arvon ja nauttii niitä juhla-aterianaan. Sen tähden onkin kuulunut ääni:
"Tämä on Minun rakas Poikani, johon Minä olen
mielistynyt" (Matt. 3 :17) . Kuinka ihana asia tämä onkaan meille,
jos vakuuttuneina ja lapsellisessa luottamuksessa voimme sanoa: se kaikki on
minun hyväkseni. Jos me totuudessa tahdomme
osallistua Messiaasta, niin on Isän luona jo kaikki järjestyksessä; me voimme
ilolla ja luottamuksella lohduttaa itseämme Hänen antimistaan. Ne ovat
tässä uhrissa esitetyt siinä, mitä Herra oli määrännyt annettavaksi papeille ja
itse uhraajalle. Sen jälkeen kun rasva, veri ja munuaiset oli asetettu Herran
alttarille, erotettiin rinta ja lapa, heilutettiin Herran edessä (so. heilutettiin edestakaisin Herran kasvojen edessä,
joten ne pyhitettiin Hänelle ja kutsuttiin kaikkein pyhimmiksi), ja ne
annettiin papeille; muut osat jäivät uhraajalle. Papit ja uhraava israelilainen
saivat siis osansa siitä, mikä oli pyhitetty Herralle, ja nauttivat iloisin
mielin ruokaa Herran pöydältä.
Kuinka
kauniita Jumalan ajatuksia kätkeytyykään tähän esikuvaan! Kaikki ne, jotka Pojan kautta tulevat Jumalan tykö,
pääsevät osallisiksi Messiaasta. Tosin kaikki eivät saa yhtä paljon;
toiset saavat enemmän, toiset vähemmän. Hän on meitä kohtaan aina sama ja
samanlainen; mutta me osallistumme Hänestä ja nautimme Häntä siinä määrin kuin
me tunnemme Hänet, ja sen uskon mukaan, jossa me astumme Hänen yhteyteensä. Oi,
jospa me uskollisina pappeina ottaisimme nauttiaksemme parhaimpia antimia. Ja me kaikki, jotka uskomme Herraan ja osallistumme
Hänestä, olemme Hänen kauttaan pappeja, eikä ole mitään erotusta. Kun
olimme ilman Messiasta, olimme kaikki syntisiä. Nyt olemme Messiaassa, eikä
taaskaan ole mitään erotusta, niin kuin apostoli sanoo: "Ja tässä ei ole kreikkalaista eikä juutalaista, ei ympärileikkausta
eikä ympärileikkaamattomuutta, ei barbaaria, ei skyyttalaista, ei orjaa, ei
vapaata, vaan kaikki ja kaikissa on Messias" (Room. 3:23; Kol. 3:11).
Mutta voi, kuinka pieni onkaan se lauma, jolle Messias
todellakin on se, joksi Jumala on Hänet tehnyt, nim., "Jumalan voima ja Jumalan viisaus" (1 Kor. 1:24). Moni
tavoittelee rauhaa, mutta ei saavuta sitä, sillä hän ei kulje Jumalan määräämää
tietä. Moni tahtoo uhrata kiitosuhria ja olettaa
saaneensa rauhan Herrassa, vaikkei vielä olekaan laskenut käsiään syntiuhrinsa
Messiaan päälle. Mutta siinä he vain noudattavat omia tunteitaan ja
olettamuksiaan. Rauha Herrassa ei tule muulla tiellä kun sillä, jonka
Herra itse on asettanut. Syntisen tulee ensin herätessään nostaa kätensä
syntiuhrinsa ja vikauhrinsa Messiaan päälle, jonka taivaallinen Isä on
asettanut hänen syntiensä sovitukseksi, ja luottaa Häneen, ja silloin tapahtuu
apostolin sanojen mukaan: "Sen, joka ei synnistä
tiennyt, Hän meidän tähtemme teki synniksi" että me Hänessä tulisimme
Jumalan vanhurskaudeksi'" (2 Kor. 5:21). Kun kätkeydymme
Messiaaseen, luotamme Häneen, vasta silloin Hänen rauhansa ja rakkautensa tulee
meidän nautinnoksemme. Se on tie, kulkekaamme sitä.
Ruokauhri oli nimensä mukaisesti tarkoitettu taivaalliseksi
ruuaksi sekä Jumalalle että Hänen kansalleen. Sitä saattoi uhrata kansa, mutta
myös papit ja ylimmäinen pappikin. Pappien
velvollisuus olikin joka päivä kantaa Herralle ruokauhria, josta toinen
osa aamulla ja toinen illalla poltettiin polttouhrialttarilla. Tästä ei jäänyt
mitään heidän itsensä nautittavaksi; kaikki oli annettava Herralle ja
poltettiin alttarilla. Toisin oli tavallisen
israelilaisen uhrissa. Hän saattoi tuoda uhriksi jauhoja ja leivottuja
kakkuja minkä verran itse tahtoi; näistä otettiin se määrätty kourallinen
jauhoja tai yksi kakku, joka sitten sekä sen kanssa öljyä, suitsutusta ja
suolaa annettiin Herralle ja poltettiin alttarilla, mutta jäännös jäi ruuaksi
papeille.
Tätä
ajatellessamme muistuu elävästi mieleemme tuhlaajapojan
vertaus, jossa synnin retkiltä palannut astui Isän rikkaaseen pöytään.
Mikä ilo olikaan pitkällisen nälän ja puutteen jälkeen istua aterialle isän
kodissa! "Ja he rupesivat iloa pitämään"
(Luuk. 15:24). Mutta kun syntinen pääsee iloa nauttimaan Jumalan
armopöytään, niin se ei ole laadultaan hetkellistä, vaan se pysyy
iankaikkisesti. Jeshua sanoo: "Minä olen elämän
leipä; joka tulee Minun tyköni, se ei koskaan isoa, ja joka uskoo Minuun, se ei
koskaan janoa" (Joh. 6:35). Jeshua tarkoittaa, että puute tulee
poistetuksi aikaa ja iankaikkisuutta varten.
Tämä ruokauhri saarnaa meille Messiasta taivaallisen Isän ruokana sekä
Messiasta Jumalan lasten jokapäiväisenä ravintona. Tarvitseeko Jumalakin ruokaa?! Niin,
me puhumme Jumalan suhteista Hänen luotuihin olentoihinsa; ja siitä puhuu pyhä
Raamattukin. Jumalan sydämessä on palava halu
ihmisten puoleen, ja se on ollut jo siitä päivästä asti, kun Hän kutsui heidät
olemaan. Heistä piti tulla jotakin Hänen kunniansa ylistykseksi. Heidän
piti olla Hänen ilonaan ja mielihyvänään, minkä tähden Hän loikin heidät
kuvansa mukaan, samanlaisiksi kuin Hän on. Ihminen lähti kuitenkin vaeltamaan
turmeluksen tietä ja jätti Hänet, joka tahtoi olla ihmisille ilon ja autuuden
antajana. Mutta vaikka ihminen on langennut syntiin
ja kääntynyt pois Jumalasta, niin Jumala ei ole muuttunut, vaan Hänen
tarkoituksensa ihmisen suhteen on sama nyt ja pysyy vielä edelleenkin. Hän
ei tahdo ihmisen kuolemaa, vaan Hänen mielihalunsa on auttaa ja pelastaa. Ihmisen pelastus on niin sanoaksemme Hänen sydämensä
ruoka ja juoma.
Raamattu
puhuu tästä asiasta monella tavalla. Herra valittaa profeetan kautta sanoen: "Minä kasvatin lapsia, sain heidät suuriksi, mutta he
luopuivat Minusta" (Jes. 1:2). Tämähän on murtuneen Isän-sydämen valitusta;
Hän kuuluttaa sen taivaan ja maan ääriin saakka, jotta luopuneet lapset
palaisivat! Toisen kerran Hän huudahtaa: "Voi
Minua, sillä Minun käy niin kuin hedelmänkorjuussa, niin kuin viinisadon
jälkikorjuussa: ei ole rypälettä syödäkseni, ei varhaisviikunaa, jota Minun
sieluni himoitsee" (Miika 7:1). Hänen on nälkä; Hän tahtoisi syödä
hedelmiä viinimäestään. Hän etsii hedelmiä, mutta ei niitä löydä. Hän etsii
hedelmiä - täydellistä rakkautta, kokonaista antautumista Isän tahdolle,
kuuliaisuutta kaikissa asioissa - sitä Hän etsii. Sydäntä liikuttavaa on, mitä
kaikkea Hän lupaa niille, jotka näitä hedelmiä Hänelle tuovat. Ja sydäntä
järkyttävää on kuulla niitä uhkauksia, joita Hän lausuu niistä, joista Hän
turhaan käy hedelmiä etsimässä. Mutta Isän sydän ei saa tyydytystä ihmisten
puolelta, kunnes tuli Hän, ihminen
taivaasta, Isän ainokainen, joka tässä ruokauhrissa on esikuvana edessämme.
Messias on
kaikissa suhteissa tyydyttänyt Isän tahdon ja täyttänyt Hänen sydämensä
mielisuosiolla. Isä on taivaasta useampia kertoja julistanut ihmisten kuullen: "Tämä on Minun rakas Poikani, johon Minä olen
mielistynyt!" Kuinka täydellisesti Hän täytti Isän tahdon,
tyydyttäen Hänen sydämensä mielen, näemme Jeshuan Messiaan omista sanoistakin.
Hän sanoo, ettei Hän itsestään, ilman Isää, voi tehdä
mitään, että Hän kuulee ja katselee aina Isää, että Hän on taivaasta tullut
alas Isän tahtoa täyttämään, ja että Hän tekee ainoastaan sitä, mitä Isä tekee
(katso Joh. 5:19, 20,30; 6:38; 8:28; 4:34). Tämä oli Isälle hyvää, suloista
tuoksua, sydämen ravintoa, todellinen ruokauhri!
Niin kuin Messias oli ja on sydämen ravintona Isälle, niin Hän on myös
kaikkien omiensa ravintoaineena ja elämän ylläpitäjänä. Niin kuin me tarvitsemme
jokapäiväistä leipää, jotta maallinen ruumiimme pysyisi elossa, niin meidän
tulee myös aina ja joka päivä saada ravintoa Hänestä, "Minä
olen elämän leipä", sanoo Jeshua meille monta kertaa (Joh. 6:1), ja sen kautta Hän tahtoo oikein painaa
mieleemme, kuinka tarpeellista meille on yhä pitää Häntä ruokanamme. Hän sanoo
selvästi ja vakuuttavasti: "Joka syö Minun lihani
ja juo Minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä." Älkäämme tässä ajatelko ehtoollista, jota moni luulee
Jeshuan tarkoittavan, vaan muistakaamme, että me joka päivä tarvitsemme
hengellistä ravintoa elääksemme. Jumalan lapsi tarvitsee ja voi saada
nauttia Messiasta itseään, Hänen vanhurskauttaan, Hänen voimaansa, Hänen
armoaan ja rauhaansa joka aika, eikä ainoastaan määrähetkinä. Jeshua ei sano:
"joka on syönyt", "on juonut'", vaan: "joka syö" ja "'joka
juo".
Oi, kuinka
suuri ja ihmeellinen siunaus tässä onkaan annettu Jumalan lapselle! Aina ja
joka päivä, surussa ja ilossa, vaivassa, kärsimyksissä, kuoleman tuskissa - aina Messias ravintona! Mikä ihana lohdutus, mikä
autuaallinen turva! - "Niin kuin Isä, joka elää,
on Minut lähettänyt, ja Minä elän Isän kautta, niin myös se, joka Minua syö,
elää Minun kauttani" ( Joh. 6:57). Aivan niin. Kiitos oi Herra ja
Vapahtaja! Niin kuin Sinä elät Isän kautta, niin Sinun elämäsi alituisesti
virtaa meihin meille ravinnoksi! Siten voi todellakin käydä niin, ettei meidän
"koskaan tule nälkä" eikä "koskaan jano".
Ruokauhriin kuului neljä ainetta: jauhoja, öljyä, suolaa ja suitsuketta. Edellisissä uhreissa täytyi
uhrieläimen vuodattaa verensä ja kärsiä kuolema; mutta ruokauhrissa ei ollut
lainkaan kuolemaan antautumista, ei vuodatettu tippaakaan verta. Tämä uhri onkin esikuva Messiaasta sellaisena kuin Hän on
elämässään täällä maan päällä.
Jauhot, "lestyt jauhot", olivat pääaineksena. Jeshua
itse vertaa itseään vehnänjyvään, ja nämä lestyt jauhot siis kuvaavat Herramme inhimillistä luontoa. Vehnänjyvä
on tässä jauhettuna, niin että koko sen sisusta pienimmissä osissaan on
nähtävänä, ja sen puhtaus ja hienous on katsojan silmien edessä. Tämä on
todellinen kuva Messiaasta, joka on puhdas ja täydellinen ihminen, ilman syntiä
ja pienintäkään vikaa. Vehnäjauho pysyi kaikissa paikoissa samanlaisena, ei
muuttanut muotoaan eikä väriään, olipa se myllynkiven alla tai papin
pehmoisessa kädessä, köyhän israelilaisen taloudessa tai Herran alttarilla.
Niin on Messiaskin elämässään; Hän on aina sama, olipa Hän missä paikassa ja
missä tilassa hyvänsä, olipa Hän millaisten ihmisten keskellä hyvänsä, ja
olivatpa vaikuttimet ulkoapäin Häneen mitkä hyvänsä. Hän on sama "Ihmisen Poika", joka täyttää Isän tahdon
sekä auttaa ja ravitsee ihmisiä.
Öljyä käytettiin jokaisessa ruokauhrissa, uhrattiinpa siinä sitten jauhoja tai leivottuja ja
paistettuja kakkuja. Öljyä sekoitettiin taikinaan, ja valmiit kakut voideltiin
vielä öljyllä, niin että ne olivat kokonaan öljyn läpitunkemat. Öljy on Pyhän Hengen kuva. Ja tässä ruokauhrissa on meille selvästi esitettynä kaksi kallista
totuutta Messiaasta ja Pyhästä Hengestä, ja Hän on Pyhän Hengen voitelema.
Meidän Herramme Jeshua Messias oli ihminen, todellinen ihminen, mutta vaikka
Hän oli maan päällä syntynyt, ei Hän kuitenkaan ollut "maasta"
eikä "maallinen"'. Hän erosi
tässä suhteessa kokonaan kaikista muista ihmisistä. Hän oli tosin täällä
ilmestynyt "syntisen lihan kaltaisuudessa"
(Room. 8:3), mutta todellisuudessa Hän on "ensimmäisen
Aadamin" vastakohta, hänen, joka on "maasta maallinen";
Jeshua taas on "Herra taivaasta" (1 Kor.
15:47). Hänen alkuperänsä on taivaasta, ja Isä oli valmistanut Hänelle
ruumiin Pyhän Hengen voiman kautta (Hebr. 10:5). Sen
tähden enkeli sanookin Marialle: "Pyhä Henki tulee
sinun päällesi, ja Korkeimman voima varjoaa sinut; sen tähden myös se pyhä,
mikä syntyy, pitää kutsuttaman Jumalan Pojaksi" (Luuk. 1:35). Ja
toisessa kohdassa Herran enkeli ilmoitti Mariasta Joosefille: "Se, mikä hänessä on siinnyt, on Pyhästä Hengestä"
(Matt. 1:20).
Mutta Pyhä
Henki on vielä erikseen vuodatettu Messiaan päälle. Niin kuin öljyn kanssa
leivottu kakku sitten vielä voideltiin öljyllä, ennen kuin se asetettiin Herran
alttarille, samoin Messias voideltiin iloöljyllä
enemmän kuin Hänen osaveljensä (Ps. 45:8). Ja Johannes Kastaja todistaa
tästä: "'Minä näin Hengen laskeutuvan taivaasta
alas niin kuin kyyhkysen, ja se jäi Hänen päällensä. Ja minä en tuntenut Häntä;
mutta Hän, joka lähetti minut vedellä kastamaan, sanoi minulle: "Se, jonka
päälle sinä näet Hengen laskeutuvan ja jäävän, Hän on se, joka kastaa Pyhällä
Hengellä" (Joh. 1:32,33).
Ja Jeshua
itse todistaa tästä asiasta erinomaisella tavalla. Hän oli Nasaretin
synagoogassa ja luki siellä kansalle seuraavan ihmeellisen kohdan profeetta
Jesajan kirjasta: "Herran, Herran Henki on Minun
päälläni, sillä Hän on voidellut Minut julistamaan ilosanomaa nöyrille,
lähettänyt Minut sitomaan särjettyjä sydämiä, julistamaan vangituille
vapautusta ja kahlituille kirvoitusta, julistamaan Herran otollista vuotta ja
meidän Jumalamme kostonpäivää, lohduttamaan kaikkia murheellisia" (Jes.
61:1,2; Luuk. 4:18,19). Tarkatkaamme, mitä Herramme tämän johdosta
sanoo! Hän sanoi kansalle: "Tänä päivänä tämä
kirjoitus on käynyt toteen teidän korvainne kuullen" (Luuk. 4:21). Niin,
se oli todellakin käynyt toteen. Sillä Pyhän Hengen kautta Jeshua saarnasi,
paransi sairaita, teki monta ihmettä ja ajoi ulos riivaajia (Matt. 12:28); Pyhä Henki johdatti Häntä ja täytti
Hänet (Luuk. 4:1,14), ja Pyhän Hengen kautta Hän
voitti kaikki kiusaukset ja uhrasi itsensä Jumalalle (Hebr.
9:14). Näin oli Jumalan Hengestä siinnyt ja Hengen täyttämä Ihmisen
Poika koko elämässään otollisena ruokauhrina Jumalalle, ja Hän on ollut ja on
vieläkin tässä ihanassa muodossa meidän sielumme ruokana ja juomana.
Suolaa käytettiin kaikissa uhreissa. Näin oli säädetty: "Jokaiseen
uhrilahjaasi sinun on tuotava suolaa" (3 Moos. 2:13). Mutta ruokauhrista sanotaan erikseen: "Äläkä anna Jumalasi liitonsuolan puuttua
ruokauhristasi." Suola pitää ruuan maukkaana ja varjelee
ravintoaineet mätänemiseltä. Ilman suolaa ne kaikki ovat mätänemisen vaarassa.
Kun nyt Jumala kutsuu liittoaan "suolaliitoksi",
niin siten Hän osoittaa meille, että se on
sellainen liitto, joka ei koskaan joudu kelpaamattomaksi, vaan on
iankaikkisesti tuore ja elävä Hänen edessään. Messias on Jumalan liiton
kantaja ja katsele Häntä koko Hänen elämässään tai kuolemassaan - kaikkialla on näkymätön voima, joka poistaa turmeluksen
ja perikadon. Hän on meidän ruokauhrimme,
Hänessä on se suola, jota meidän tulee alituisesti nauttia, ja joka voi estää
turmeluksen ajassa ja iankaikkisuudessa.
Tähän ruokauhriin kuuluu myös suitsuketta. Se asetettiin uhrin päälle ja oli
siis tärkeänä osana koko tässä "suloisessa
tuoksussa" Jumalalle. Suitsuketta käytettiin ilmestysmajan
tärkeimmissä paikoissa; siitä nousi suloinen tuoksu Jumalan luo kultaiselta
alttarilta, ja Aaron heilutti savuavaa suitsutusastiaa lähestyessään Jumalaa
esiripun edessä sekä mennessään veren kanssa kaikkeinpyhimpään suurena
sovintopäivänä. Nyt näemme, että se asetettiin
ruokauhrin kanssa vaskialttarille. Se oli niin muodoin lähimmässä
yhteydessä Jumalan kanssa; Hän yksin nautti sen suloisuutta. Ihmisille ei
annettu mitään osaa siitä.
Suitsutus on syvimmän kunnioituksen ja totisimman alttiuden kuva. Ainoastaan Messiaassa on olemassa
tällainen sydämen tila jumalallisessa puhtaudessaan. Messias
oli koko elämässään alituisena suitsutusuhrina taivaalliselle Isälle, ja
ainoastaan Hänelle. Hän teki kaikki Isän kunniaksi ja Isän tahdon
mukaan. Hänen pysyvänä tunnussananaan aina ristin kuolemaan asti oli: "Minä en etsi omaa kunniaani" (Joh. 8:50); Hän
pyysi Lähettäjänsä kunniaa. Sen tähden Hän elämänsä lopulla juhlallisesti
tunnustaakin Isänsä edessä: "Minä olen kirkastanut
Sinut maan päällä: Minä olen täyttänyt sen työn, jonka Sinä annoit Minun
tehtäväkseni" (Joh. 17:4). Tässä on täydellinen ruokauhri
Jumalalle! Ja mekin voimme kantaa sen taivaalliselle Isälle!
Tässä ruokauhrissa ei saanut esiintyä hapatusta eikä myöskään hunajaa. Hapatus
on salassa vaikuttavan paheen kuva. Hunaja taas kuvaa luonnollista
ystävällisyyttä ja hyvyyttä. Tällaiset luonnollisen ihmisen ominaisuudet
näyttävät meistä kyllä hyviltä ja otollisilta, mutta Jumalan silmien edessä ne
eivät kestä koetusta. Hunaja ei kestä. Messias oli,
mitä Hän oli, Pyhän Hengen kautta. Ja mitä Hän teki, sitä Hän ei tehnyt omasta
luonnollisesta voimastaan, vaan Pyhän Hengen kautta. Muistakaamme,
ystävät, että meidän oma luonnollinen hyvyytemme ei ensinkään kelpaa Jumalan
edessä; vaan Hänen edessään kelpaa ainoastaan se, mikä on lähtenyt Hänestä ja
minkä Hän on vaikuttanut; ainoastaan se voi tulla Hänelle "suloiseksi tuoksuksi".
Niin siis Messias on meidän oikea ruokauhrimme, joka on otollinen
Jumalalle. Hän voi tuottaa meille voimaa ja elämää. Hän voi tehdä meidät
Hänen kaltaisikseen, niin että saatamme oleskella pyhäkössä, jossa saamme Häntä
nauttia, niin kuin Hänen oikeat pappinsa, niin, tämä iankaikkinen ruokauhri voi
tehdä meidätkin "Messiaan suloiseksi tuoksuksi
Jumalan edessä". Tehköön Hän armossaan meidät siihen mahdollisiksi!
Ivan
Veniaminovitsh Kargel Haku Esikuvat puhuvat 23 osaa https://tutkitaankirjoituksia.blogspot.com/2020/01/esikuvat-puhuvat-kooste-23-osaa.html
Kuka oli Ivan Kargel
https://tutkitaankirjoituksia.blogspot.com/2020/01/uskon-sankari-ivan-veniaminovitsh-kargel.html
3 Moos. 3:1-5
3:1 "Jos hänen uhrilahjansa on
yhteysuhri, tuokoon hän, jos hän tuo raavaskarjasta härän tai lehmän,
virheettömän eläimen Herran eteen.
3:2 Ja hän laskekoon kätensä uhriteuraansa pään päälle ja teurastakoon sen ilmestysmajan ovella; ja papit, Aaronin pojat, vihmokoot veren alttarille ympärinsä.
3:3 Ja hän tuokoon yhteysuhrista uhrina Herralle sisälmyksiä peittävän rasvan ja kaiken sisälmysten rasvan
3:4 ja molemmat munuaiset ynnä niiden päällä lantiolihaksissa olevan rasvan ja maksanlisäkkeen, joka on irroitettava munuaisten luota.
3:5 Ja Aaronin pojat polttakoot sen alttarilla polttouhrin päällä, joka on halkojen päällä tulessa, suloisesti tuoksuvana uhrina Herralle.
3 Moos. 7:11-16
3:2 Ja hän laskekoon kätensä uhriteuraansa pään päälle ja teurastakoon sen ilmestysmajan ovella; ja papit, Aaronin pojat, vihmokoot veren alttarille ympärinsä.
3:3 Ja hän tuokoon yhteysuhrista uhrina Herralle sisälmyksiä peittävän rasvan ja kaiken sisälmysten rasvan
3:4 ja molemmat munuaiset ynnä niiden päällä lantiolihaksissa olevan rasvan ja maksanlisäkkeen, joka on irroitettava munuaisten luota.
3:5 Ja Aaronin pojat polttakoot sen alttarilla polttouhrin päällä, joka on halkojen päällä tulessa, suloisesti tuoksuvana uhrina Herralle.
7:11 Ja tämä on laki yhteysuhrista,
joka Herralle tuodaan:
7:12 Jos joku tuo sen kiitokseksi, niin tuokoon kiitosuhriteuraan lisäksi öljyyn leivottuja happamattomia kakkuja, öljyllä voideltuja happamattomia ohukaisia ja sekoitettuja lestyjä jauhoja öljyyn leivottuina kakkuina.
7:13 Hapatetusta taikinasta leivottujen kakkujen ohella hän tuokoon tämän uhrilahjansa kiitosuhrina uhratun yhteysuhriteuraan lisäksi.
7:14 Ja hän tuokoon siitä yhden kutakin uhrilahja-lajia anniksi Herralle; se olkoon sen papin oma, joka vihmoo yhteysuhrin veren.
7:15 Ja kiitosuhrina uhratun yhteysuhriteuraan liha syötäköön sinä päivänä, jona se on uhrattu, älköönkä mitään siitä jätettäkö seuraavaan aamuun.
7:16 Mutta jos uhrilahjana tuotu teuras on lupausuhri tai vapaaehtoinen uhri, syötäköön se sinä päivänä, jona se on tuotu; jos kuitenkin jotakin siitä jää tähteeksi, saatakoon se syödä seuraavana päivänä
7:12 Jos joku tuo sen kiitokseksi, niin tuokoon kiitosuhriteuraan lisäksi öljyyn leivottuja happamattomia kakkuja, öljyllä voideltuja happamattomia ohukaisia ja sekoitettuja lestyjä jauhoja öljyyn leivottuina kakkuina.
7:13 Hapatetusta taikinasta leivottujen kakkujen ohella hän tuokoon tämän uhrilahjansa kiitosuhrina uhratun yhteysuhriteuraan lisäksi.
7:14 Ja hän tuokoon siitä yhden kutakin uhrilahja-lajia anniksi Herralle; se olkoon sen papin oma, joka vihmoo yhteysuhrin veren.
7:15 Ja kiitosuhrina uhratun yhteysuhriteuraan liha syötäköön sinä päivänä, jona se on uhrattu, älköönkä mitään siitä jätettäkö seuraavaan aamuun.
7:16 Mutta jos uhrilahjana tuotu teuras on lupausuhri tai vapaaehtoinen uhri, syötäköön se sinä päivänä, jona se on tuotu; jos kuitenkin jotakin siitä jää tähteeksi, saatakoon se syödä seuraavana päivänä
3 Moos. 7:29-33
7:29 "Puhu israelilaisille ja sano: Joka tuo Herralle yhteysuhrinsa, tuokoon Herralle uhrilahjan tästä yhteysuhristaan.
7:30 Omin käsin hän tuokoon Herran uhrit; tuokoon rasvan ynnä rintalihan, ja toimitettakoon niiden heilutus Herran edessä.
7:31 Ja pappi polttakoon rasvan alttarilla, mutta rintaliha olkoon Aaronin ja hänen poikiensa oma.
7:32 Ja oikea reisi antakaa papille anniksi yhteysuhriteuraistanne.
7:33 Se Aaronin pojista, joka uhraa yhteysuhrin veren ja rasvan, saakoon oikean reiden osaksensa.
2:2 ja vieköön sen papeille, Aaronin pojille, ja pappi ottakoon kourallisen niitä jauhoja ja sitä öljyä ynnä kaiken suitsukkeen ja polttakoon tämän alttariuhriosan alttarilla suloisesti tuoksuvana uhrina Herralle.
7:29 "Puhu israelilaisille ja sano: Joka tuo Herralle yhteysuhrinsa, tuokoon Herralle uhrilahjan tästä yhteysuhristaan.
7:30 Omin käsin hän tuokoon Herran uhrit; tuokoon rasvan ynnä rintalihan, ja toimitettakoon niiden heilutus Herran edessä.
7:31 Ja pappi polttakoon rasvan alttarilla, mutta rintaliha olkoon Aaronin ja hänen poikiensa oma.
7:32 Ja oikea reisi antakaa papille anniksi yhteysuhriteuraistanne.
7:33 Se Aaronin pojista, joka uhraa yhteysuhrin veren ja rasvan, saakoon oikean reiden osaksensa.
3 Moos. 2:1-13
2:1 "Jos joku tahtoo tuoda Herralle lahjaksi ruokauhrin, olkoon
hänen uhrilahjanaan lestyjä jauhoja; ja hän vuodattakoon siihen öljyä ja
pankoon sen päälle suitsuketta 2:2 ja vieköön sen papeille, Aaronin pojille, ja pappi ottakoon kourallisen niitä jauhoja ja sitä öljyä ynnä kaiken suitsukkeen ja polttakoon tämän alttariuhriosan alttarilla suloisesti tuoksuvana uhrina Herralle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti