ESIKUVAT PUHUVAT ELI MESSIAS VANHASSA LIITOSSA
ILMESTYSMAJA JA SEN ESINEET
PYHÄKÖN PIHA JA SEN KANGASAITA
Lue 2 Moos. 27:9-18 (kirjoituksen lopussa)
Jos olette
tarkkaavaisesti lukeneet jakson 2 Moos. kirjan 25.
luvusta kirjan loppuun asti, olette huomanneet, että antaessaan
Moosekselle ilmestysmajan rakentamista koskevia määräyksiä Jumala ei suinkaan
aloita pihamaasta, josta sitten menisi itse pyhäkköön. Ei, vaan Jumala alkaa sisimmästä asunnostaan: ensin
kaikkeinpyhimmässä oleva liiton arkki, sitten majan pyhän osan kalusto: pöytä,
kultainen lampunjalka ja suitsutusalttari, sitten polttouhrialttari, vaskiallas
pesemistä varten, ja majan piha kangasaitoineen. Se
on Jumalan tie Hänen lähestyessään meitä Jeshuassa Messiaassa.
Pyhimmästä taivaastaan Hän astuu alas jumalallisen majesteettiutensa hallitusistuimelta
"esiripun, se on Hänen lihansa kautta "
(Hebr. 10:20), täyttäen maallisen vaelluksen pyhäkössä ehdottomalla
kuuliaisuudellaan Isänsä tahdon, ja sitten Hän
antaa itsensä Jumalan Karitsana ristin vaskisella alttarilla uhriksi
lunastaakseen syntiset. Tämä on Jumalan tie; nämä ovat ne ihmeelliset
tosiasiat, jotka muodostavat "Jumalan
vahvan perustuksen", jolla
meidän uskomme lepää, ja johon me iloisesti ja turvallisesti luotamme. Minun
täytyy ensin tietää ja nähdä, kuinka Hän on tullut minun luokseni ja hyväkseni
alas taivaasta, ja uskossa vastaanottaa se,
ennen kuin alan ohjata askeleeni sinne päin, missä Hän on, ollakseni Hänen
luonaan.
Näissä
esityksissämme katsomme kuitenkin parhaaksi käydä ulkoapäin sisään, se on: me
seuraamme sitä tietä, jota israelilaiset saivat kulkea, kun he poikkesivat
leiristä ja menivät ilmestysmajaan, jossa he lähestyivät ja kohtasivat Jumalaa.
Luonnostammehan me kaikki olemme pyhäkön
ulkopuolella, ja silloin meidän täytyy ensin astua majan pihaan, ennen kuin
saavumme itse pyhäkköön. Me aiomme ottaa järjestyksessään puheeksi
ilmestysmajan eri osat kalustoineen ja selittää niiden merkitystä, mikäli Herra
meille valoa antaa. Nyt tahdomme ensin kääntää huomiomme
ilmestysmajan pihaan
ja sen kangasaitaan
Jos joku
vieras kansalainen, joka ei koskaan ollut käynyt israelilaisten leirissä, olisi
äkkiä tullut ilmestysmajan eteen, niin hän ei olisi tiennyt mitään sen sisällä
olevista esineistä eikä sen koko tarkoituksesta; kaikkein vähimmän hän olisi
tiennyt mitään siitä ihanuudesta ja loistosta, mikä kätkeytyi pyhäkön
sisimpään, kun hän ei ollut sitä nähnyt. Se kaikki
olisi ollut hänelle tuntematonta salaisuutta, josta hänellä ei olisi
ollut mitään käsitystä, ellei hän mahdollisesti olisi siitä jotakin kuullut.
Hänen katseensa olisi kiintynyt vain sata kyynärää pitkään ja viisikymmentä
kyynärää leveään pihamaahan, jota ympäröi kiiltävän
puhtaasta, valkoisesta kankaasta valmistettu ja kuudenkymmenen pylvään
kannattama kangasaita. Sen hän voi nähdä. Mutta tämän aitauksen sisällä
olivat kaikki Herran pyhäkön ihanat kalleudet.
Tätä
ajatellessamme tulee mieleemme, että luonnollinen ihminen, joka ei ole
uudestisyntynyt eikä tullut uskoon, ei tiedä, mitä hänen oikeastaan tulisi
ajatella Messiaasta, Hänen maanpäällisestä elämästään, Hänen kärsimyksestään ja
ristin kuolemastaan, kuolleista nousemisestaan ja taivaaseen astumisestaan. Usein hän on niistä kuullut, mutta vaikka hän niitä
ajatteleekin, hän ei ymmärrä, mitä hyötyä niistä olisi hänelle. Hän ei
näe sitä kirkkautta, majesteettiutta ja rakkautta, mikä Jeshuassa asuu; hän ei
tiedä, että "Hänessä asuu jumaluuden koko täyteys
ruumiillisesti", eikä näe Hänen kirkkauttaan, joka oli "ainokaisen Pojan kirkkaus Isältä, täynnä armoa ja
totuutta". Opetuslapset katselivat tätä ihaillen (Joh. 1:14). Mutta suruton maailman ihminen ei sitä
näe; hänen huomionsa kiintyy kenties korkeintaan vain Jeesuksen tahrattomaan puhtauteen ja Hänen olentonsa
viattomuuteen. Sen hän voi nähdä;
mutta se seikka ei kehota häntä rohkeasti lähestymään Herraa, vaan päinvastoin
se vieroittaa pois Herrasta, kun katsotaan ihmisten silmillä ilman mitään
ylhäältä annettua valoa. Ihminen tietää, että Messiaan puhtauden ja
viattomuuden esimerkki tuomitsee hänen syntisen elämänsä. Ilmestysmajan pihan kangasaita on selvästikin näiden Messiaan
ihanien ja kirkkaitten ominaisuuksien esikuva. Se käy meille yhä
selvemmäksi seuraavasta esityksestä.
Nyt tahdomme
katsella, mistä aineesta tämä kangasaita oli
tehty. Se oli tehty "kerratuista valkoisista
pellavalangoista"; niistä syntyy niin kutsuttua byssos-kangasta. Se oli kallisarvoista kangasta,
hienompaa ja kalliimpaa kuin tavallinen silkkikangas. Sen väri oli puhdas ja
loistavan valkoinen. Joka puolelta oli siis ilmestysmaja tämän loistavan
valkoisen kangasaidan ympäröimä, niin ettei silmäin eteen millään puolella
tullut mitään muuta kuin puhdas, loistava valkokangas.
Ilmestyskirjassa
meille kerrotaan Karitsan morsiamesta, että "hänen
annettiin pukeutua liinavaatteeseen, hohtavaan ja puhtaaseen: se liina on
pyhien vanhurskautus" (vanh. käänn.: "pyhien vanhurskaat
teot"). Tässä meille Pyhän Hengen kautta selvästi ilmoitetaan, mitä
se valkea liina merkitsee. Mutta tässä on myös otettava huomioon, että se
valkea, loistava puku annettiin pyhille; se ei ollut heidän oma pukunsa, oma
vanhurskautensa. Eikähän sitä voinut heille toimittaa kukaan muu kuin Karitsa,
Ylkä itse.
Jos
sovitamme tämän selityksen ilmestysmajan valkoiseen kangasaitaan, joka sekin
oli "tulevan hyvän varjo ja esikuva", niin
se näyttää meille Messiaan Hänen inhimillisessä vanhurskaudessaan ja
puhtaudessaan. Hän on totisesti synnitön ja viaton ihminen. Seuratkaamme Häntä
pitkin Hänen maanpäällistä elämäänsä, tarkastakaamme Hänen vaellustaan ja Hänen
toimiaan, Hänen kärsimystään ja kuolemaansa - aina Hän on puhdas ja viaton.
Onpa Hän
erämaassa paholaisen kiusaamana tai pyhäkössä opettamassa, matkalla tai kotona
huoneessa, ystäviensä tahi vihollistensa keskellä - Hänen huuliltaan ei
kuulunut mitään valhetta, eikä Hänen sydämestään löytynyt lainkaan vilppiä.
Kaikkien, jotka Hänet tunsivat, täytyi se myöntää. Kun Hän vihollisilleen
esittää kysymyksen: "Kuka teistä voi näyttää Minut
syypääksi syntiin?" (Joh. 8:46), niin kukaan ei vastannut siihen
mitään; heillä ei ollut mitään sanomista. Nähdessään "tämän
maailman ruhtinaan" tulevan Hän sanoo opetuslapsilleen: "Minussa hänellä ei ole mitään" (Joh. 14:30). Tällä
Jeshua antaa tietää, että Hänen vanhurskautensa valkeassa byssos-kankaassa ei
ole yhtään tahrapilkkua.
Hänen
langennut ja onneton opetuslapsensa, joka Hänet petti, olisi luultavasti tekonsa
puolustukseksi mielellään tahtonut löytää Jeshuasta jotakin vikaa tai syntiä,
mutta ennen kuin hän lähti pois maailmasta, hän tunnusti ylipappienkin edessä,
että hän oli "kavaltanut viattoman veren".
Ja Hänen tuomitsijansa, maaherra Pilatus, tunnusti ylipappien,
kirjanoppineitten ja suuren kansanjoukon edessä tästä väärin syytetystä
ihmisestä: "Minä en löydä Hänessä yhtäkään
syytä" (Joh. 18:38). - Jeshuan vanhurskaus on niin kuin puhdas,
kallis pellava.
Ilmestysmajan
pihaa ajatellessamme on myös muistettava, että jokaisella
israelilaisella oli oikeus tulla sinne ja niin muodoin astua valkoisen
kangasaidan ihanaan piiriin. Kaikki
israelilaiset eivät saaneet mennä itse pyhäkköön; siellä kävivät ainoastaan
papit. Ja kaikkeinpyhimpään meni ainoastaan
ylimmäinen pappi kerran vuodessa. Mutta pyhäkön pihalle, jossa oli
polttouhrialttari, pääsi jokainen israelilainen.
Ajatelkaamme
nyt, että joku israelilainen astuu porttikäytävästä pihalle; hän tulee ulkoa
kansan leiristä, jokapäiväisistä toimistaan. Kenties hän on köyhä mies ja
syntinen ihminen niin kuin kaikki muutkin, eikä hänellä ole mitään omaa ansiota
eikä vanhurskautta, joka voisi kelvata Jumalan edessä. Mutta heti, kun hän on
käynyt portista ja astuu ensimmäisiä askeleita pyhäkön pihalla, hän on joka puolelta loistavan valkoisen kangasaidan
ympäröimänä, se peittää ja suojelee häntä. Hän seisoo täällä Jumalan
edessä, ja hän voi olla tässä aivan pelkäämättä, sillä Herran puku, valkoinen,
loistava vaate, peittää hänetkin, hän on Herran puvussa ja sen tähden suojattu.
Sovittakaamme
tämä Messiaaseen ja meihin. Koska me olemme luonnostamme köyhiä, viheliäisiä
syntisiä, jotka olemme vianalaisia Jumalan edessä, ilman mitään omaa
vanhurskautta, niin emme voi sellaisina ilmestyä Jumalan eteen, vaan me
tulisimme ehdottomasti iankaikkisesti hyljätyiksi. Mutta katso, Jeshuan Messiaan, Lunastajamme, puhdas vanhurskauden puku
on meille tarjona, ja se on oikea Karitsan "hääpuku",
"pelastuksen vaatteet". Siinä puvussa me voimme ilmestyä
vanhurskaan ja pyhän Jumalan eteen.
Ystäväni,
tunnethan sinä tämän puvun; verhoudu siihen! Jos
otat Jeshuan vastaan Lunastajanasi ja Vapahtajanasi sekä lapsellisesti luotat
Häneen, voit heti ja pelkäämättä astua Jumalan eteen; sillä sinulla on
se vanhurskaus, Messiaan vanhurskaus, joka on otollinen Jumalalle. Se viaton
elämä, jota Messias eli maan päällä, Hänen täydellinen kuuliaisuutensa, Hänen
kärsimyksensä ja kuolemansa ristillä - kaikki tämä on sinulla silloin
käytettävänä hyväksesi, se muodostaa sen
vanhurskauden hohtavan puvun, jossa olet otollinen Jumalalle. Jumala
katsoo sinut otolliseksi Messiaassa; Messiaan ansion ja vanhurskauden
perustuksella olet nyt rakas Jumalalle.
"Niin
kuin tahrattu vaate oli kaikki meidän vanhurskautemme" (Jes. 64:6). Jos siinä tahdomme pysyä ja siitä
jotakin odottaa, niin joudumme kerran häpeään. Heittäkäämme
pois kaikki oma ansio ja itse tekemämme vanhurskaus, ja pukeutukaamme Herraan
Jeshuaan Messiaan - se puku suojelee meitä, ja Jumalan lapsina voimme
riemuiten kysyä: "Kuka voi syyttää Jumalan
valittuja? - Kuka voi tuomita kadotukseen? - Kuka voi meidät erottaa Messiaan
rakkaudesta?" (Room. 8:33 s.). Kuinka onnellisia saatammekaan olla
Messiaan vanhurskauden puvun suojassa!
Nyt meidän
tulee vielä katsella sitä asiaa, että pyhäkön
loistava kangasaita oli myös väliaita. Pihan
ulkopuolella saattoi synti ja saastaisuus, kirous ja kadotus liikkua ja pitää
valtaansa, mutta aidan sisäpuolella, Herran pyhäkön pihalla, ei ollut mitään
sellaista. Tosin tänne saattoi tulla syntikuorman alla raskautettu syntinen,
mutta hän toi mukanaan vika- ja syntiuhrin, joka
hänelle voi valmistaa anteeksiantamuksen Jumalan edessä. Pyhäkön
kangasaita oli siis samalla väliaita, joka erotti
pois pahat ja saastaiset, sulkien heidät ulos pyhäkön piiristä.
Niitä, jotka
Jumalan kasvoja ja anteeksiantamusta etsien tulivat
pyhäkön luo, Herran esikartanoihin, voidaan
syystä kutsua Herran siunatuiksi. Senpä tähden psalmien
kirjoittajatkin Pyhän Hengen kautta ylistävät Herran huonetta ja sen
esikartanoita; sinne sielu halajaa niin kuin pääskynen omaan pesäänsä. Koorahilaiset
veisaavat: "Kuinka ihanat ovat Sinun asuinsijasi,
Herra Sebaot! Minun sieluni ikävöitsee ja halajaa Herran esikartanoihin, minun
sydämeni ja ruumiini pyrkii riemuiten elävää Jumalaa kohti. Löysihän lintunen
majan ja pääskynen pesän, johon se poikasensa laskee: Sinun alttarisi, Herra
Sebaot, minun kuninkaani ja minun Jumalani. Autuaat ne, jotka Sinun huoneessasi
asuvat! He kiittävät Sinua alati. Sela."
Ja kun he
saavat jonkin päivän olla Herran esikartanoissa nauttimassa Herran suloisuutta,
niin se maksaa enemmän ja on kallisarvoisempaa kuin pitkän ajan viettäminen
missä hyvänsä muualla maailman paikoissa. "Sillä
yksi päivä Sinun esikartanoissasi on parempi kuin tuhat muualla; mieluummin
minä olen vartijana Jumalani huoneen kynnyksellä, kuin asun jumalattomien
majoissa" (Ps. 84:2-5,11).
Kuinka
paljon onnellisempi onkaan nykyisin, uuden liiton aikana, se ihminen, joka on Messiaassa, ja jolle Messias
on tullut "vanhurskaudeksi". Se
ihminen on todellakin kalliolle perustetussa linnassa, jossa hän on
täydellisesti suojassa, ja jossa mitkään viholliset eivät enää voi häntä
surmata. Sen tähden apostolikin riemuisasti huudahtaa: "Niin
ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Messiaassa Jeshuassa
ovat" (Room. 8:1).
Ja edelleen:
mitä kaikkea saattoikaan israelilainen saavuttaa
täällä kangasaidan sisäpuolella! Ensiksi hän tuli tuntemaan tärkeitä ja ihania
asioita. Herran huoneen majan
pihaan astuvalle alkoivat selvitä Jumalan salaisuudet, niin että hän voi ruveta
käsittämään Jumalan tarkoituksia ja sielun pelastuksen tarpeellisuutta. Sillä
esikartanossa hänen katseensa osui kaikkein ensiksi polttouhrialttariin,
jonka päällä uhrit poltettiin. Se puhui voimallisesti
viattoman elämän antamisesta ja veren vuodattamisesta viallisen edestä sekä
synnin kauhistuksesta ja Jumalan rankaisevasta vanhurskaudesta.
Aivan sen
lähellä oli vaskiallas peseytymistä varten,
reunojaan myöten vettä täynnä; se puhui lähteestä,
joka voi pestä syntisen puhtaaksi. Ja molemmat, sekä polttouhrialttari
että vaskiallas, olivat aivan keskellä tietä,
joka johti pyhäkköön ja kaikkeinpyhimpään, siis sinne, missä Jumala asui.
- Kuinka selvästi nämä asiat puhuvatkaan Messiaasta sekä sovinnosta Hänen
kauttaan, ja siitä, kuinka me voimme tulla mahdollisiksi lähestymään Jumalaa!
Oi, te ulkopuolella vaeltavaiset, te, jotka olette
ilman Messiasta ja Hänen vanhurskauttaan! Kuinka vähän te tiedättekään Jumalan
tarkoituksista ja pelastuksenne tiestä; kuinka vähän te tunnette synnin
kauhistavaa valtaa ja sen seurauksia, kuinka vähän siitä, miten päästäisiin
irti synnin vallasta ja tultaisiin yhteyteen Jumalan kanssa! Kaikki tämä on
teille hämärää ja tuntematonta. Mutta astukaa
sisään teillekin Messiaassa luvattuun lunastukseen, pukeutukaa Häneen, ja -
ihmeellinen valo on heti teille koittava. Ihmisten suusta olette kenties
monta kertaa kuulleet niistä asioista, vaikkette ymmärtäneet mitään. Mutta
päästyänne omakohtaiseen, elävään kokemukseen te saatte ihmetellen huudahtaa:
"Kuinka olikaan mahdollista, etten aikaisemmin ole sitä huomannut!"
Toiseksi sai israelilainen siellä oppia tuntemaan rauhan, oikean rauhan Jumalan kanssa. Israelilaiset tosin vaelsivat erämaassa ja
vieraalla maalla; mutta se heistä, joka oli astunut pyhäkön esikartanoon ja
kantanut uhrinsa Jumalalle, käsitti olevansa sovinnossa Jumalan kanssa. Synti
ei voinut erottaa häntä Jumalasta, ja Jumalan edessä kelpaava vanhurskaus
ympäröi häntä joka puolelta. Vihollisuus oli poissa, ja ihana rauha vallitsi.
Mitä Uusi
Testamentti sanoo meille tästä rauhasta Jumalan kanssa? Apostoli sanoo: "Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet,
niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeshuan Messiaan
kautta" (Room. 5:1). Vanhurskaaksi tuleminen ja rauha Jumalan
kanssa ovat tässä samassa yhteydessä; ja Messiaan vanhurskaus omistetaan uskon
kautta. Jeshua itse sanoo: "Minun rauhani - sen
Minä annan teille" (Joh. 14:27). Kun Messias on meidän, niin myös
Hänen vanhurskautensa on meidän, ja meillä on rauha Jumalan kanssa, todellinen
rauha sydämessämme!
Vihdoin
tahdomme vielä huomauttaa, että hohtava kangasaita
on alituinen muistutus Jumalan läheisyydestä ja oikeudesta päästä Jumalan
yhteyteen. Pyhäkön pihan yhteydestä pois suljettu israelilainen oli
samalla suljettu pois kaikesta yhteydestä Jumalan kanssa ja suljettu oman kansansa
ulkopuolelle. Tällainen ulos sulkeminen tapahtui
jonkin erityisen synnin, jonkin saastutuksen tahi pitalitaudin tähden. Nykyisin
emme ensinkään voi käsittää, mihin kurjaan tilaan israelilainen silloin joutui,
sillä meidän olomme ovat aivan toisenlaiset. Joka suljettiin pois pyhäkön
yhteydestä, oli samalla erotettu pois Israelin Jumalan armosta ja suosiosta
sekä ajettu pois kansan yhteydestä ja julistettu kadottaneeksi kaikki oman
kansansa oikeudet ja lupaukset. Se oli kauhein ajateltavissa oleva tila;
kuolemakin oli sitä parempi. Mutta osallisuus
pyhäkön pihaan takasi yhteyden Jumalan kanssa ja osallisuuden kaikkiin Israelin
kansan oikeuksiin ja lupauksiin.
Niin on
täydellisesti Messiaassa. Kun me Hänen kauttaan olemme sovitetut Jumalan
kanssa, niin olemme, kuten apostoli Pietari Pyhän Hengen kautta meille
vakuuttaa, "armahdetut", olemme "Jumalan kansa", "valittu suku",
"kuninkaallinen papisto", "pyhä kansa". Ja
silloinhan voimme yhtyä Paavalin sanoihin: "Henki
itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia. Mutta jos
olemme lapsia, niin olemme myöskin perillisiä, Jumalan perillisiä ja Messiaan
kanssaperillisiä" (Room. 8:16,17). Meille käy, niin kuin psalmin
kirjoittaja laulaa: "Sula hyvyys ja laupeus
seuraavat minua kaiken elinaikani; ja minä saan asua Herran huoneessa päivieni
loppuun asti" (vanh. käännös: "iankaikkisesti"; Ps. 23:6).
Ennen kuin
nyt jätämme tämän pyhäkön esikartanon ja sen hohtavan kangasaidan, tahdomme
vielä vahvistaa sen totuuden, että Messias on
tullut, ei ainoastaan Vapahtajaksi ja Lunastajaksi, jotta me tulisimme
vanhurskaiksi Jumalan edessä, vaan myös elämän esikuvaksi meille. Puhdas
ja tahraton oli pyhäkön ympärillä oleva kangasaita; puhtaana ja tahrattomana on
Messiaskin meidän edessämme. Mikä ihana kuva siinä onkaan! Älköön meidän
silmämme koskaan väsykö sitä kuvaa katselemasta! Oi, jospa Hän aina olisi
meidän silmiemme edessä, kunnes tulemme Hänen kuvansa kaltaisiksi! Me olemme
kutsutut seuraamaan Hänen askeleitaan, ja on luvattu, että tulemme Hänen kuvansa
kaltaisiksi. Apostoli Johannes lausuu nämä merkilliset sanat: "Sellainen kuin Hän on, sellaisia mekin olemme tässä
maailmassa" (1 Joh. 4:17).
Niin,
rakkaat ystävät, jokainen Jumalan lapsi on Jumalan
asuinsija, Hänen pyhä temppelinsä, niin kuin meille on kirjoitettu: "Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niin kuin
Jumala on sanonut: 'Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja
oleva heidän Jumalansa, ja he ovat Minun kansani'" (2 Kor. 6:16). Ja
toisessa kohdassa: "Vai ettekö tiedä, että teidän
ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli, joka Henki teissä on?" (1 Kor. 6:19)
Ei kukaan
ihminen tiedä, mitä toisen sydämessä on; me näemme ja kuulemme ainoastaan sen,
minkä tajuamme silmiemme edessä. Olkoon sen tähden vanhurskauden valkoinen
kangas ja vaelluksen puhtaus siellä teidän sydämessänne; ja astukoot ne sitten
esiin semmoisena, että ne näkyisivät myös ulospäin! Sydämessä
oleva puhdas ja vilpitön mieli, liittyneenä uskon vanhurskauteen - se on meille
tärkein asia, jotta meillä olisi osa Herran valtakunnassa.
Tätä
ensimmäistä ja tärkeintä asiaa seuraavat sitten muut siunaukset. Sen tähden
apostoli Paavali sanoo pyhässä vakavuudessa, että "ei
Jumalan valtakunta ole syömistä ja juomista, vaan vanhurskautta ja rauhaa ja
iloa Pyhässä Hengessä" (Room. 14:17). Ensin vanhurskaus, sitten
rauha ja ilo Pyhässä Hengessä. Olkoot nämä todellakin aina meidän pukunamme, ja
loistakoon tämä pukumme päällämme niin kuin valkoinen pellavakangas
ilmestysmajan esipihalla!
Ivan
Veniaminovitsh Kargel Haku Esikuvat puhuvat 23 osaa https://tutkitaankirjoituksia.blogspot.com/2020/01/esikuvat-puhuvat-kooste-23-osaa.html
Kuka oli Ivan Kargel
2 Moos. 27:9-18
27:9 Tee myös asumukselle esipiha. Etelän puolella olkoot esipihan ympärysverhot kerratuista valkoisista pellavalangoista, sadan kyynärän pituiset tätä yhtä sivua varten;
27:10 ja olkoon niiden pylväitä kaksikymmentä ja näiden vaskijalustoja kaksikymmentä, mutta pylväiden koukut ja niiden koristepienat olkoot hopeata.
27:11 Samoin myös pohjoisen puolella olkoot ympärysverhot sadan kyynärän pituiset; ja olkoon niiden pylväitä kaksikymmentä ja näiden vaskijalustoja kaksikymmentä, mutta pylväiden koukut ja niiden koristepienat olkoot hopeata.
27:12 Ja esipihan lännenpuoleisella sivulla olkoot ympärysverhot viidenkymmenen kyynärän pituiset, ja olkoon niiden pylväitä kymmenen ja näiden jalustoja kymmenen.
27:13 Ja esipihan leveys etupuolella, itään päin, olkoon viisikymmentä kyynärää.
27:14 Ja olkoot ympärysverhot portin toisella puolella viidentoista kyynärän pituiset, ja olkoon niiden pylväitä kolme ja näiden jalustoja kolme.
27:15 Samoin olkoot ympärysverhot toisella puolella viidentoista kyynärän pituiset, ja olkoon niiden pylväitä kolme ja näiden jalustoja kolme.
27:16 Ja esipihan portissa olkoon kahdenkymmenen kyynärän pituinen uudin, kirjaellen kudottu punasinisistä, purppuranpunaisista ja helakanpunaisista langoista ja kerratuista valkoisista pellavalangoista, ja olkoon sen pylväitä neljä ja näiden jalustoja neljä.
27:17 Kaikissa pylväissä esipihan ympärillä olkoot koristepienat hopeata ja koukut hopeata, mutta jalustat vaskea.
27:18 Esipihan pituus olkoon sata kyynärää ja leveys viisikymmentä kyynärää; ympärysverho olkoon viittä kyynärää korkea ja kudottu kerratuista valkoisista pellavalangoista, ja jalustat olkoot vaskea.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti