ESIKUVAT PUHUVAT ELI MESSIAS VANHASSA LIITOSSA
ILMESTYSMAJA JA SEN ESINEET
KAIKKEINPYHIN JA LIITONARKKI
Lue 2 Moos. 25:10-22 (kirjoituksen lopussa)
Nyt
siirrämme hetkeksi syrjään kallisarvoisen esiripun, jonka edessä sijaitsee
kultainen alttari, ja astumme pyhäköstä kaikkeinpyhimpään.
Se on ilmestysmajan perimmäinen osa ja muodoltaan
täydellinen kuutio, kymmenen kyynärää kuhunkin kulmaan. Tänne saattoi
astua sisään ainoastaan Israelin ylimmäinen pappi
ja hänkin ainoastaan kerran vuodessa. Se oli täysin
pimeä paikka, eikä sitä ensinkään valaistu millään tavoin, koska täällä
asui tutkimaton ja ihmeellinen, salassa vaikuttava Jumala. Ja vaikka
jumalalliset ilmoitukset annettiin Israelille tästä paikasta, pysyi kuitenkin
sekä paikka että siinä asuja tutkimattomana salaisuutena.
Tämä ilmestysmajan kaikkeinpyhin antaa meille kuvan taivaasta, Jumalan kirkkauden
ja läsnäolon paikasta. Siitä saamme
täydellisen käsityksen vasta sitten, kun pääsemme sinne. Meidän Ylimmäinen
pappimme Jeshua Messias on kuitenkin "edelläjuoksijana"
mennyt meidän edellämme sinne sisälle, kuten apostoli sanoo (Hebr. 6:20). Ja oikeastaan onkin Jeshuan kautta esirippu poistettu ja rikki revitty, niin että sen
takana oleva paikka ei enää olekaan aivan pimeä, sillä sinne heittää nyt
valoaan seitsenhaarainen lampunjalkakin, ja siinä valossa voi meidän silmämme
ja sydämemme iloita niistä asioista, joita Jumala on siellä meille valmistanut.
Messiaan kautta meillä on uudessa liitossa enemmän valoa kuin mitä vanhan
liiton esikuvat tarjoavat.
Kaikkeinpyhimmässä ei ollut
useampia esineitä; oikeastaan siellä oli ainoastaan yksi ainoa esine, nimittäin
liitonarkki.
Se oli nelikulmainen laatikko eli arkku, kaksi ja puoli kyynärää pitkä,
puolitoista kyynärää korkea, kullalla silattu sekä sisältä että ulkoa. Sen
päällä oli ikään kuin kantena puhtaasta
kullasta tehty armoistuin, jonka
molemmissa päissä olivat hienosta kullasta tehdyt kerubit
toisiaan kohti käännettyinä ja silmät
luotuina alaspäin armoistuinta kohti. Siivillään
ne peittivät armoistuimen. Tämä oli se
paikka, josta Jumala puhui Israelin kansalle ja ilmoitti itsensä.
Pysähdymme nyt hetkeksi tarkastamaan tätä liitonarkkia. Herra antakoon meille
kunnioittavaa mieltä Hänen asettamaansa järjestystä kohtaan sekä valoa
nähdäksemme Hänen suuria ja ihmeellisiä tarkoituksiaan!
Ensiksi
tahdomme huomauttaa, että liitonarkki oli koko
ilmestysmajan tärkein esine. Koko
maja ja sen esineet olivat oikeastaan tehdyt liitonarkkia varten, ja
liitonarkin läsnäolo antoi arvon ja pyhityksen kaikille muille
vertauskuvallisille esineille. Jumala ilmoittikin
Moosekselle kaikkein ensimmäiseksi tämän kalliin esikuvan valmistamisesta
ja selitti sen hänelle; se oli siis ikään kuin kaikkien jumalallisten
ilmoitusten lähtökohta. Ja tästä kohdastahan Jumala myöhemminkin ilmoitti
tahtonsa. Liitonarkki oli tarkoin erotettu kaikista muista pyhistä esineistä ja
asetettu erikoiseen paikkaan, johon ei kansa eivätkä papitkaan saaneet tulla,
vaan ainoastaan ylimmäinen pappi, hänkin vain kerran vuodessa, mukanaan
syntiuhrin verta ja kultainen suitsutusastia. Tätä
paikkaa kutsutaankin, selvästi erotukseksi pyhäköstä ja esipihasta, kaikkeinpyhimmäksi.
Israelilaisten erämaavaelluksen aikana oli liitonarkki aina ensimmäisenä.
Papit kantoivat sitä kansan edellä, ja Herran johdattava pilvenpatsas
näyttäytyi sen yläpuolella. Ja kun kuljettiin Jordan-virran yli,
astuivat papit taas Joosuan käskystä Herran liitonarkkia kantaen ensimmäisinä
rohkeasti rannalle, ja katso, vesi pakeni! Jordan oli kuivillaan niin kauan
kuin Herran arkki oli siinä ja koko kansa kävi yli. Vasta sitten, kun arkki oli
kannettu pois Jordanin pohjalta, tuli vesi ja virtasi niin kuin ennenkin.
Herran liitto valmisti tietä israelilaisille, kun he uskoivat Herraan ja
pitivät Hänen Sanansa. Vieläpä Israelin sodissakin kulki liitonarkki joskus
ensimmäisenä, niin että pakanakansat pitivät sitä Israelin jumalana (kts. esim. Joos. 6:4; 1 Sam. 4:3-7). Emmekä myöskään
voi jättää mainitsematta, että liitonarkki oli
ainoa esine, joka sellaisenaan siirtyi ilmestysmajasta Salomon temppeliin.
Kaikki muut esineet uudistettiin ja niiden sijaan tehtiin suurempia, komeampia
ja useampia. Mutta liitonarkki pysyi samana niin kauan kuin se ylimalkaan oli
olemassa. Ei lainkaan ihme, että juutalaiset vielä tänäkin päivänä ovat
vakuuttuneita siitä, että ilmestysmajan liitonarkki
on jossakin kätkettynä ja tulee esille vielä kerran, kun Israelin kansa kootaan
omaan maahansa.
Mistä tämä
korkea arvo, ja mitä tämä merkitsee? Siinä meille
kuvataan Messiasta. täydellisemmin kuin muiden esikuvien kautta. Muut
pyhät esineet kuvaavat Häntä ainoastaan osaksi tai tuovat esiin aina jonkin
Hänen ominaisuuksistaan. Liitonarkki kuvaa Häntä monipuolisesti ja kokonaan.
Liitonarkin
arvo Herran kansan keskuudessa oli erittäin suuri. Laatikossa eli arkussa
säilytetään tavallisesti jotakin arvokasta. Kuinka arvokasta onkaan se, mitä
Jumala tahtoi säilyttää tässä arkussa, jonka Hän itse nimitti "todistuksen arkiksi" ja "liitonarkiksi"! Tämä oli oikein aarrearkku;
siinä oli Jumalan todistus meille, Jumalan
liitto meidän kanssamme. Jumala
oli Eedenin paratiisissa tehnyt ensimmäisen ihmisen kanssa liiton, jonka
perusteella Hän vapaasta armosta siunasi hänet ja teki hänet koko maailman
herraksi. Ihmisen piti ainoastaan olla lapsellisen kuuliainen Luojalleen - sen
Jumala vaati. Myös tiedämme kaikki, kuinka tämän liiton kävi; syntisinä ja turmeluksen tähden joutuivat ensimmäiset
ihmisten jälkeläiset liiton rikkojina Jumalan vihan kohteiksi ja hukkuivat
vedenpaisumuksessa. Ihminen sai koettaa omia voimiaan; syntiin
langenneena hän ei voinut pysyä liitossa Jumalan kanssa eikä olla Hänelle
kuuliainen. Sen jälkeen Jumala armossaan ja rakkaudessaan katsoi Aabrahamin puoleen ja
teki hänen kanssaan liiton, sellaisen liiton, että hänen siemenessään,
joka on Messias (Gal. 3:16), piti kaikkien
kansojen maan päällä tuleman siunatuiksi.
Aabraham ja
hänen jälkeläisensä olivat siis ainoastaan Herran lupausten vastaanottajia ja
säilyttäjiä. Uskon isän jälkeläiset joutuivat Egyptin orjuuteen, josta Jumala
armossaan sitten heidät pelasti ja johdatti vapauteen väkevällä käsivarrellaan.
Jumala tahtoi kasvattaa Israelia ja kaikkia
maailman kansoja vastaanottamaan sitä siunausta, joka oli luvattu Aabrahamin
siemenessä, so. Messiaassa, ja sen tähden Hän antoi heille lain säännöt
Siinain vuorella. "Lain kautta tulee synnin
tunto." Ja ilman synnin tuntemusta ei ole armon ja Messiaan
lunastuksen kaipuuta. Israelin kansa, joka oli Egyptissä tottunut orjan tavoin
noudattamaan käskyjä, lupasi pitää kaikki, mitä Herra heille käskisi. He olivat
valmiit käymään lakiliittoon Jumalan kanssa. Mutta he joutuivat häpeään. Ennen kuin Jumala oli antanut heille lain, he jo
rikkoivat liiton alkaen pakanain tavoin palvella epäjumalia!
Jos nyt
Jumalan liitto olisi riippunut Siinailla julistetusta laista, ja jos Jumalan
lupausten täyttäminen olisi ollut riippuvainen Israelin kansan uskollisuudesta
lain pitämisessä, niin olisi nyt ikipäiviksi tullut ero Jumalan ja Israelin
välillä, ja Jumalan liitto olisi rauennut tyhjiin. Mutta
Jumala pysyi esi-isille antamissaan lupauksissa ja siinä liitossa, jonka Hän
oli tehnyt Aabrahamin siemenen, Messiaan, kanssa. Hän ei kohdellut
Israelin kansaa vanhurskautensa mukaan, vaan armonsa mukaan, niin kuin on
kirjoitettu: Hän muisti liittoaan, jonka Hän oli tehnyt
Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin kanssa (esim. 3 Moos. 26:42; 2 Kun. 13:23). Jumala
katsoi Messiaaseen, ainokaiseen Poikaansa, jota oli kuvattu Israelia varten
tehdyssä liitonarkissa. Hän, Messias, oli oleva iankaikkisen
liiton kantaja ja säilyttäjä.
Ensimmäinen ihminen Aadam ei pitänyt Herran liittoa, eikä Israelin
kansakaan. Mutta "toinen Aadam", "Herra taivaasta", oli
sen tarkoin pitävä ja vahvistava. Oi, Jumalan olkoon kiitos ja ylistys, ettei
Hän jättänyt kallista liittoaan ihmisten käsiin, vaan antoi sen Pojalleen, joka
ajaa meidän asiaamme! Nyt ei liitto riipu meidän heikkoudestamme tai
voimastamme, vaan Hänestä, joka on täysin täyttänyt Jumalan lain pyhät
vaatimukset.
Uskon kautta
Jeshuaan Messiaaseen me, vaikka olemme heikkoja ja syntisiä, saamme periä
Hänen, Aabrahamin siemenen, iankaikkisen liiton kantajan, kanssa.
Sellaisella
ihanalla ja järkkymättömällä perustuksella lepää meidän pelastuksemme! Kiitos
ja ylistys Herralle! "Sillä vuoret väistykööt ja
kukkulat horjukoot, mutta Minun armoni ei sinusta väisty, eikä Minun
rauhanliittoni horju, sanoo Herra, sinun armahtajasi" (Jes. 54:10).
"Katso, Hänet Minä asetin kansoille todistajaksi, kansojen ruhtinaaksi ja
käskijäksi" (Jes. 55: 4). Ja myös Herra sanoo Messiaasta näin: "Minä, Herra, olen vanhurskaudessa kutsunut Sinut, olen
tarttunut Sinun käteesi, varjellut Sinut ja pannut Sinut kansoille liitoksi,
pakanoille valkeudeksi" (Jes. 42:6). Hän
oli todistuksen arkki, oikea Jumalan
liitonarkki.
Kaikkeinpyhimmän liitonarkissa säilytettiin sen liiton perustus ja
todistus, joka on kirjoitettu Jumalan kahteen laintauluun. Ei niin, että lakiliitto
vaatimuksineen olisi voimassa meitä varten, ei, meitä kohtaan vallitsee siellä armo, sula armo; mutta kuitenkin liitto
vaatii, että välimiehemme ja takaajamme meidän edestämme täydellisesti täyttää
Jumalan vanhurskauden vaatimukset. Messias otti täyttääkseen meidän
velvollisuutemme. Hän täytti Jumalan tahdon ja tyydytti kaikki Hänen
vaatimuksensa. Sen tähden me näemme kaikkialla ilmestysmajassa - esipihan kangasaidassa, käytävässä, esiripussa ja
peitteissä - kuvattuna Hänen puhtaan ja täydellisen vanhurskautensa;
niin tässäkin. Liitonarkin pohjalla oli jumalallisen lain kaksi taulua. Ja nämä eivät olleet ne kaksi ensimmäistä taulua, jotka
rikottiin, ja jotka ihmiset, itse rikkojat, sitten olisivat panneet
kokoon ja paikanneet - huomatkaamme se -, vaan ne olivat toiset, aivan uudet taulut, jotka nyt pantiin liitonarkkiin
ja siellä säilytettäviksi.
Jumala loi
Messiaassa jotakin aivan uutta. Hän ei auttanut eikä parantanut vanhaa, vaan Hän
aloitti aivan alusta. Sen tähden on Messiaassa tehty liitto uusi liitto (Jer. 31:31; Matt. 26:28), ja
ihmiset, jotka pääsevät sen osallisuuteen, ovat "uusia
luomuksia" (2 Kor. 5:17), uusia
ihmisiä, jotka ovat syntyneet Jumalasta (Joh. 3:3; Ef. 2:15). Ja
siihen päästään uudella ja elävällä tiellä (Hebr. 10:20), joka on Messias. Ja vihdoin on sitten
Hänen lunastustyönsä kautta tuleva "uusi taivas
ja uusi maa, joissa vanhurskaus asuu" (2 Piet. 3:13), ja Hän "tekee kaikki uudeksi" (Ilm. 21:5).
Isän tahdon
tekeminen, lain täyttäminen, oli ns. elinehtona
toiselle Aadamille, uuden liiton solmijalle. Sen Hän lupaakin jo maailmaan
tullessaan: "Silloin Minä sanoin: 'Katso, Minä
tulen; kirjakääröön on kirjoitettu, mitä Minun on tehtävä. Sinun tahtosi, Minun
Jumalani, Minä teen mielelläni, ja Sinun lakisi on Minun sydämessäni'"
(Ps. 40:8,9; Hebr. 10:5-7). Hän tahtoo ikään kuin sanoa: "He eivät
ole täyttäneet Sinun tahtoasi, ja he ovat rikkoneet kaikki Sinun lakisi; mutta
kuitenkin Sinun tahtosi on tapahtuva täydellisesti ja kokonaan, ja Sinun
lakiasi on täydellisesti noudatettava. Sen tähden Minä astun nyt alas maailmaan."
Ja niin kuin
nuo rikkomattomat ja uudet taulut olivat pyhässä liitonarkissa, niin oli Isän
tahto aina rikkomattomana Hänen sydämessään. Hän teki "mielellään"
Isän tahdon, ja se tuli ilmi kaikissa Hänen ajatuksissaan, sanoissaan ja
töissään. Sen tähden Hän voikin juhlallisesti vakuuttaa Isän edessä: "Minä aina teen sitä, mikä Hänelle on otollista"
(Joh. 8:29), ja: "Sillä Minä olen tullut
taivaasta, en tekemään omaa tahtoani, vaan Hänen tahtonsa, joka on Minut
lähettänyt" (Joh. 6:38). Kuinka "mielellään"
Hän tekee Isän tahdon, osoittaa tämä Hänen sanansa: "Minun ruokani on se, että Minä teen lähettäjäni
tahdon ja täytän Hänen tekonsa" (Joh. 4:34).
Mitä sanotte
tähän, ystävät? Tästähän tulee uskolle vahvistusta, rauhaa ja rohkeutta! Onhan
nyt Hänen kauttaan Isän tahto täydellisesti täytetty minunkin edestäni; Messias
on "lain loppu" minun edestäni. Minähän voin siis riemuiten yhtyä
apostolin sanaan: "Niin ei nyt siis ole mitään
kadotustuomiota niille, jotka Messiaassa Jeshuassa ovat" (Room. 8:1)!
Mutta liitonarkki antaa meille kuvan, ei ainoastaan Messiaan
synnittömyydestä ja täydellisesti vanhurskaasta elämästä, vaan myös Hänen
sovintokuolemastaan; ja tämäkin seikka vahvistaa syntisen uskoa ja
luottamusta. Astukaa lähemmäksi ja katsokaa! Ettekö näe, kuinka itse armoistuimen
päällä on paljon veripilkkuja, jotka himmentävät kullan loistoa? Näyttää siltä,
niin kuin itse kerubitkin sitä ihmettelisivät, sillä niiden kasvot ovat
kääntyneet alaspäin. Niin, tässä on verta, joka on vuotanut pahojen tekojen
tähden, syntiuhrin verta, se on kuoleman todistus, synnin palkka. Hänet on "meidän edestämme tehty synniksi", uhriksi
synnin edestä, - sitä minulle saarnaa tässä armoistuimelle vihmottu veri.
Messias on "oman verensä kautta" mennyt
sisälle, "nyt ilmestyäkseen Jumalan kasvojen eteen
meidän hyväksemme" (Hebr. 9:24). Se on samaa verta, josta on
sanottu, että se "puhdistaa meidät kaikesta
synnistä" (1 Joh. 1:7), niin että olemme puhtaat kuin lumi. Oi,
mikä ihana perustus, jonka johdosta sielumme voi riemuita!
Näin ollen Herra esiintyy myös tässä liitonarkissa kaiken armon Jumalana. Arkin päällä oli ikään kuin pöytä
tai istuin puhtaasta, kiiltävästä kullasta, ja sen laidassa yltympäri oli
kultainen reunus, niin kuin kruunu. Tätä kutsuttiin
armoistuimeksi, ja se oli kantena eli peitteenä liitonarkin
päällä.
Tässä meille
kuvataan Jumalaa hallitsevana Herrana, mutta ei vanhurskaudessaan eikä
rankaisevassa oikeudessaan, vaan armon Jumalana. Armoistuin on armon Jumalan hallitusistuin.
Armoistuimen molemmissa päissä sijaitsevat taivaalliset kerubit; mutta heillä
ei ole "välkkyvää miekkaa" pannakseen
toimeen Herran rangaistustuomioita, vaan he katselevat nöyrästi alaspäin
valmiina toimittamaan kaiken armon Jumalan tahtoa ihmisten keskuudessa. Tosin tässä on laki lähellä, mutta se ei ole armoistuimen
päällä, vaan on peitetty sen alle. Laki on sisällä arkissa, ja
armoistuin on peitteenä sen päällä. Laki on siis
armoistuimen perustuksena. Kuinka ihmeellisesti tämä kuvaakaan sitä,
mitä apostoli sanoo: "Armo hallitsee vanhurskauden
kautta iankaikkiseksi elämäksi Jeshuan Messiaan, meidän Herramme, kautta"
(Room. 5:21).
Laki ei voi tuomita syntistä, joka lepää Messiaan päällä. Vaikka hän lain rikkojana onkin
ansainnut kuoleman, niin armo valaa kuitenkin hänen päälleen siunauksen,
anteeksiantamuksen ja Messiaan vanhurskauden siunauksen. Armon hallinto
Messiaan kautta on ihana hallinto! Eihän meidän tarvitse peljätä, kun Jumala on
meille armon Jumalana!
Sen tähden
olikin armoistuin juuri se paikka, josta Jumala tahtoi puhua ja ilmoittaa itsensä ihmisille. Näin sanoo Herra: "Ja
siinä Minä ilmestyn sinulle ja puhun sinulle armoistuimelta, niiden kahden
kerubin välistä, jotka ovat lain arkin päällä" (jae 22). Jumala
puhuu tosin muualtakin kuin armoistuimelta, mutta silloin on Jumalan puhe vihan
tuomioita; se on sellaista puhetta, johon sopivat apostolin sanat: "Hirmuista on langeta elävän Jumalan käsiin" (Hebr.
10:31). Silloin on Jumala niin kuin kuluttava tuli, joka hävittää
uppiniskaiset; se puhe ei ole armon puhetta.
Sillä
tavalla Hän puhui Koorahin, Daatanin ja Abiramin joukkiolle, niin että "he suistuivat kaikkinensa elävältä tuonelaan, ja maa
peitti heidät; ja niin heidät hävitettiin seurakunnan keskeltä" (4 Moos.
16:33). Mutta kuinka puhuteltiinkaan Moosesta rakkaasti "kasvoista kasvoihin", "niin kuin ystävä
puhuttelee ystävää", hänen lähestyessään tätä siunattua paikkaa!
Mikä vaikutti tämän Jumalan puhuttelutavan erotuksen? Te tiedätte sen. Kun
Jumalaa lähestytään Messiaan kautta, jonka, niin kuin apostoli sanoo, "Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta"
(Room. 3:25), niin silloin armo tulee ihmisen osaksi. Mutta muussa
tapauksessa syntinen seisoo turvattomana pyhän ja vanhurskaan Jumalan edessä. Hän voi lähestyä Jumalaa ainoastaan armoistuimen ääressä,
Messiaan kautta.
Oi, jospa
ottaisitte vaarin tästä, kaikki te, jotka tahdotte lähestyä Jumalaa ilman
Messiasta, sekä te, jotka turvaatte omaan
hyvyyteenne ja vanhurskauteenne, ettekä sen enempää ajattele elämänne retkeä!
Ei kukaan voi tulla Isän tykö ilman Messiasta; ellette tule Isän tykö armoistuimeksi
asetetun Messiaan kautta, niin ette koskaan saa kuulla Jumalan armon ääntä
ettekä laupeuden sanaa. Hän voi siunata teitä ainoastaan Messiaan kautta. Sillä
iankaikkisena tosiasiana pysyy, että "ei ole
pelastusta yhdessäkään toisessa" (Apt. 4:12); ja Jeshua itse sanoo:
"Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan
tule Isän tykö muutoin kuin Minun kauttani" (Joh. 14:6). Hän voi
pelastaa, mutta ainoastaan ne, "jotka Hänen
kauttaan Jumalan tykö tulevat" (Hebr. 7:25).
Onnellinen
Israel, sinä, jolle armoistuin annettiin säilytettäväksi! Mutta meidänhän tulee olla vielä onnellisempia ja autuaita,
koska Messias ei ole enää esikuvassa, vaan todellisuudessa meille annettu! Tunnemmeko
kaikki tämän armoistuimen ja, ennen kaikkea, olemmeko tässä armoistuimessa
lähestyneet Jumalaa? Onko Jumala Messiaan kautta puhunut meille armon sanoja
niin kuin lapsilleen? Oi, Jumala rakastaa meitä suuresti Messiaan kautta!
Jos olemme
saaneet armon Messiaan kautta, niin pysykäämme siinä aina. Meidän tarvitsee
usein kuulla armon ääntä, ja Herra puhuttelee usein omiaan. Sanokaamme
Herralle, niin kuin pieni Samuel sanoi: "Puhu,
Herra, palvelijasi kuulee!" Ja silloin saamme kuulla asioita, joita
"silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mikä ei
ole ihmisen sydämeen noussut"; silloin suumme täyttyy naurulla ja
kielemme laulaa kiitosta.
Liitonarkissa säilytettiin myös Aaronin viheriöinyttä sauvaa ja astiaa,
jossa oli yksi goomer-mitta mannaa (4 Moos. 17:10; 2 Moos. 16:33). Hebr.
9:3,4:ssä meille
sanotaan nimenomaan, että näitä säilytettiin siellä: "Mutta
toisen esiripun takana oli se maja, jonka nimi on 'kaikkeinpyhin'; siinä oli
kultainen suitsutusalttari ja liiton arkki, yltympäri kullalla päällystetty,
jossa säilytettiin kultainen mannaa sisältävä astia ja Aaronin viheriöinyt
sauva ja liiton taulut."
Aaronin viheriöivä sauva annettiin Israelille, ja se oli
kumoamaton todistus siitä, että Jumala oli valinnut Aaronin olemaan ylimmäisenä
pappina Israelissa. Kun Koorah joukkioineen tahtoi korottaa itsensä Herran papin virkaan ja Jumala oli heidät
hukuttanut, Hän tahtoi antaa Israelille selvän todistuksen siitä, kenet Hän oli
valinnut ylimmäisen papin virkaan. Hän käski Mooseksen
ottaa Israelin vanhimmilta kaksitoista sauvaa, yhden kunkin sukukunnan
päämieheltä, ja asettaa ne Herran eteen pyhäkköön, ja kenen sauva
silloin viheriöisi, kukoistaisi ja kantaisi hedelmiä, se oli oleva Herran
valitsema. Niin tehtiin, ja mikä ihme tapahtuikaan! Aaronin sauva, vaikka se
olikin leikattu mantelipuusta ja oli ilman elonmerkkiä, näyttäytyi seuraavana
aamuna kukoistavana ja kypsiä manteleita kantavana. Se oli kaikiksi ajoiksi
pysyvä todistus Aaronille siitä, että Jumala oli hänet määrännyt ylimmäiseksi
papiksi.
Eikö tämäkin
asia viittaa selvästi Messiaaseen, oikeaan
iankaikkisesti pysyvään Ylimmäiseen pappiin? Hän oli noussut "niin kuin vesa, niin kuin juuri kuivasta maasta"
(Jes. 53:2), ollut halveksittuna ja mennyt häpeälliseen kuolemaan, niin
että kaikki toivo Hänen suhteensa näkyi inhimillisesti katsottuna olevan
menetetty. Mutta Hän nousi kuolleista, ja silloin Hänessä kukoisti täydellinen
elämä. Eikä Hän elä ainoastaan itse, vaan Hän on tuottanut hedelmää ja antanut
runsaasti elämää kaikille omilleen, niin että on käynyt, kuten profeetta sanoo:
"Jos Sinä panet Hänen sielunsa vikauhriksi, saa
Hän nähdä jälkeläisiä (vanh. käänn. "siemenen") ja elää kauan,
ja Herran tahto toteutuu Hänen kauttansa" (Jes. 53:10). "Sen tähden
Minä jaan Hänelle osan suurten joukossa, ja väkevien kanssa Hän saalista
jakaa." "He tulevat ja julistavat vastedes syntyvälle kansalle Hänen
vanhurskauttaan, että Hän on tämän tehnyt" (Jes. 53:12; Ps. 22:32). Herran
ristinkuolema ja ylösnousemus tulikin kaikille maailman kansoille Hänen ihanan
ja suuren lunastustyönsä todistukseksi.
Kultainen manna-astia, jossa säilytettiin yksi goomer-mitta mannaa, antaa meille kuvan Messiaasta elämän leipänä omalle kansalleen.
Tällainen kuva annettiin meille jo pyhäkössä näkyleipäpöydässä. Mutta tässä
manna-astian kuvassa tämä astuu eteemme paljon laajemmassa merkityksessä.
Laajempana se on siinä, että ensiksi manna oli
annettu ruuaksi jokaiselle israelilaiselle,
kun sitä vastoin pyhäkön näkyleivät olivat ainoastaan pappeja varten.
Mannaa söivät kaikki, vanhat ja nuoret, suuret ja pienet, leeviläiset ja papit,
vieläpä se muukalainen kansa, joka erämaassa kulki Israelin mukana. Kaikki,
kaikki erotuksetta saivat erämaavaelluksen aikana syödä mannaa. Tämä esittää
meille Messiasta sellaiselta puolelta, joka ei vielä ole ollut esillä. Se viittaa ihanaan tulevaisuuteen, jolloin Messias tulee
elämän leiväksi kaikille kansoille maan päällä, niin että jokainen
maailman erämaan matkustaja voi saada osansa Hänestä. Jumalan olkoon kiitos,
että me nyt elämme siinä ajassa! Jospa kaikki käyttäisivät hyväkseen tätä
elämän leipää!
Toiseksi:
näkyleivät olivat esillä ja niitä voitiin syödä ainoastaan pyhäkössä, kun taas Jumala antoi mannan tulla maan päälle kaikkialla leirissä.
Siitä voi siis jokainen päästä osalliseksi ilman mitään edellytyksiä ja
valmistuksia. Olipa hän hyvä tai paha, puhdas tai saastainen, hänellä oli
oikeus syödä mannaa. Eikö tämä selvästi esitä
meille Messiasta sellaisena, että pelastus Hänessä ilmoitetaan kaikille
erotuksetta? Jeshua itse on sanonut: "Menkää
kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille" (Mark.
16:15). Sitä on tarjottava kaikille, vieläpä "kaupungin
kaduilla ja kujilla" sekä "maanteillä
ja aitovierillä". Ei mikään ihmisten ansio tule sen saamisen
ehdoksi. Ja on käyvä niin, että "maa on oleva
täynnä Herran kunnian tuntemusta, niin kuin vedet peittävät meren" (Hab.
2:14).
Ja vihdoin
on huomattava, että mannaa säilytettiin astiassa goomer-mitta, juuri se määrä, jonka kukin aina kokosi syödäkseen.
"Mutta kun he mittasivat sen
goomer-mitalla, niin ei sille jäänyt liikaa, joka oli koonnut enemmän, eikä
siltä puuttunut, joka oli koonnut vähemmän; jokainen oli koonnut niin paljon,
kuin hän tarvitsi " (2 Moos. 16:18). Kukin on siis saava täyden
osan Messiaasta joka päivän ravinnoksi. Messias on meidän jokapäiväinen
leipämme - eikä ainoastaan sapattina - ja me saamme nauttia juuri niin paljon
kuin tarvitsemme. Tämä on meidän ihana osamme!
Kuinka suuria asioita Messiaasta tämä liitonarkki esittääkään meille! Me olemme jo edellä sanoneet, että
se esittää meille Messiaan, ei jotakin Hänestä, vaan Hänet kokonaan; ja niin
asia onkin. Akasiapuinen arkki kuvaa ihmistä,
Messiasta Jeshuaa. Kulta taas kuvaa Hänen jumalallista luontoaan. Jumala-ihmisenä Hän on Jumalan iankaikkisen liiton
kantaja, säilyttäjä ja täyttäjä; ja Jumalan laki, jonka Hän on täydellisesti
pitänyt, on liiton perustuksena. Sellaisena on Messias tässä meidän
edessämme, täydellisesti valmiina täyttämään lunastustyönsä. Itse lunastustyö
ja sen seuraukset näkyvät Aaronin sauvassa ja manna-astiassa. Siinä esiintyy
Hänen kuolemansa ja ylösnousemuksensa sekä sen kautta syntyneet lunastetut,
jotka saavat kaikiksi ajoiksi elämänsä ja ravintonsa Messiaasta.
Mutta Herra
itse valaiskoon itse kutakin, niin että näkisimme Hänet selvässä valossa!
Meidän täytyy tunnustaa, että olemme köyhiä, peräti köyhiä ja ymmärtämättömiä
selittämään näitä taivaallisia esikuvia. Minä puolestani tunnustan, että olen
oppinut siitä vasta ensimmäisiä kirjaimia. Mutta tämä vähäkin, minkä olemme
nähneet ja käsittäneet, tuntuu kauniilta ja ihanalta; ja miltä onkaan tuntuva
silloin, kun näemme "Jumalan syvyydet" sellaisina
kuin ne todella ovat! Ja se aika lähenee; me tulemme päivä päivältä lähemmäksi
sitä aikaa, jolloin näemme Hänet sellaisena kuin Hän on. Jo tällä aikaa Herra
todistaa meille lakkaamatta: "Totisesti Minä tulen
pian. Amen." Älkäämme mekään puoleltamme lakatko huutamasta
Hänelle: "Tule, Herra Jeshua!"
Ivan
Veniaminovitsh Kargel
Haku Esikuvat puhuvat 23 osaa https://tutkitaankirjoituksia.blogspot.com/2020/01/esikuvat-puhuvat-kooste-23-osaa.html
Kuka oli Ivan Kargel
https://tutkitaankirjoituksia.blogspot.com/2020/01/uskon-sankari-ivan-veniaminovitsh-kargel.html
Kuka oli Ivan Kargel
https://tutkitaankirjoituksia.blogspot.com/2020/01/uskon-sankari-ivan-veniaminovitsh-kargel.html
2 Moos. 25:10-22
25:10 Tehkööt he arkin akasiapuusta, puolenkolmatta
kyynärän pituisen, puolentoista kyynärän levyisen ja puolentoista kyynärän
korkuisen.
25:11 Ja päällystä se puhtaalla kullalla, päällystä se sisältä ja ulkoa; ja tee siihen kultareunus yltympäri.
25:12 Ja vala siihen neljä kultarengasta ja kiinnitä ne sen neljään jalkaan, niin että kaksi rengasta tulee sen toiselle puolelle ja kaksi rengasta sen toiselle puolelle.
25:13 Ja tee korennot akasiapuusta ja päällystä ne kullalla.
25:14 Ja pistä renkaisiin arkin sivuille korennot, joilla arkki on kannettava.
25:15 Korennot jääkööt arkin renkaisiin, älköönkä niitä vedettäkö pois.
25:16 Ja pane arkkiin laki, jonka minä sinulle annan.
25:17 Tee myös armoistuin puhtaasta kullasta, puolenkolmatta kyynärän pituinen ja puolentoista kyynärän levyinen.
25:18 Ja tee kaksi kultakerubia, tee ne kohotakoista tekoa, armoistuimen molempiin päihin.
25:19 Tee toinen kerubi toiseen päähän ja toinen kerubi toiseen päähän. Tehkää kerubit armoistuimesta kohoaviksi, sen kumpaankin päähän.
25:20 Ja kerubit levittäkööt siipensä ylöspäin, niin että ne peittävät siivillänsä armoistuimen, ja niiden kasvot olkoot vastakkain; armoistuinta kohti olkoot kerubien kasvot käännetyt.
25:21 Ja aseta armoistuin arkin päälle ja pane arkkiin laki, jonka minä sinulle annan.
25:22 Ja siinä minä ilmestyn sinulle ja puhun sinulle armoistuimelta, niiden kahden kerubin välistä, jotka ovat lain arkin päällä, kaiken sen, minkä minä sinun kauttasi israelilaisille säädän.
25:11 Ja päällystä se puhtaalla kullalla, päällystä se sisältä ja ulkoa; ja tee siihen kultareunus yltympäri.
25:12 Ja vala siihen neljä kultarengasta ja kiinnitä ne sen neljään jalkaan, niin että kaksi rengasta tulee sen toiselle puolelle ja kaksi rengasta sen toiselle puolelle.
25:13 Ja tee korennot akasiapuusta ja päällystä ne kullalla.
25:14 Ja pistä renkaisiin arkin sivuille korennot, joilla arkki on kannettava.
25:15 Korennot jääkööt arkin renkaisiin, älköönkä niitä vedettäkö pois.
25:16 Ja pane arkkiin laki, jonka minä sinulle annan.
25:17 Tee myös armoistuin puhtaasta kullasta, puolenkolmatta kyynärän pituinen ja puolentoista kyynärän levyinen.
25:18 Ja tee kaksi kultakerubia, tee ne kohotakoista tekoa, armoistuimen molempiin päihin.
25:19 Tee toinen kerubi toiseen päähän ja toinen kerubi toiseen päähän. Tehkää kerubit armoistuimesta kohoaviksi, sen kumpaankin päähän.
25:20 Ja kerubit levittäkööt siipensä ylöspäin, niin että ne peittävät siivillänsä armoistuimen, ja niiden kasvot olkoot vastakkain; armoistuinta kohti olkoot kerubien kasvot käännetyt.
25:21 Ja aseta armoistuin arkin päälle ja pane arkkiin laki, jonka minä sinulle annan.
25:22 Ja siinä minä ilmestyn sinulle ja puhun sinulle armoistuimelta, niiden kahden kerubin välistä, jotka ovat lain arkin päällä, kaiken sen, minkä minä sinun kauttasi israelilaisille säädän.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti