ESIKUVAT PUHUVAT ELI MESSIAS VANHASSA LIITOSSA
ILMESTYSMAJA JA SEN ESINEET
PYHÄKÖN ESINEET
Suitsutusalttari. Kultainen lampunjalka.
Näkyleipäpöytä.
Nyt käymme sisään itse pyhäkköön. Ensimmäinen esine, johon silmämme sattuu, kun ovesta tulemme, on kultainen suitsutusalttari; se oli aivan keskellä, kaikkeinpyhimmän esiripun edessä. Sen vasemmalla puolella, se on, pyhäkön etelänpuoleisella sivulla, sijaitsi kultainen seitsenhaarainen lampunjalka. Ja oikealla puolella oli kultainen näkyleipäpöytä.
Tutustumme
nyt ensin
kultaiseen suitsutusalttariin
ja sen
erittäin kalliiseen hengelliseen merkitykseen. Lue 2 Moos. 30:1-10 (kirjoituksen lopussa)
Rakenteensa
puolesta suitsutusalttari oli siis samanlainen kuin esipihalla oleva
vaskialttari, mutta viisi kertaa pienempi, mikä selvästi osoittaa, että se oli
aivan toista tarkoitusta varten. Sen sarviin ei sidottu uhrieläintä, eikä sitä
sen päällä poltettu, niin kuin vaskialttarilla. Eikä siinä edes kannettu mitään
veretöntä ruoka- tai kiitosuhria Herralle. Ainoastaan
kerran vuodessa, suurena sovintopäivänä, kun ylimmäinen pappi oli käynyt
kaikkeinpyhimmässä ja siellä vihmonut seitsemän kertaa syntiuhrin verta
armoistuimelle, hän palasi pyhäkköön ja vihmoi
verta myös suitsutusalttarille. Aina seuraavaan sovintopäivään asti ei
tuotu lainkaan verta tälle alttarille; vain mitä
hienoimpia aineita poltettiin suitsutuksena joka päivä hyväksi tuoksuksi
Herralle.
Ensiksi
huomautan, että tässä esineessä meidän eteemme asetetaan Messias korotettuna ja kirkastettuna Herrana. Kaikki tässä kultaisessa alttarissa viittaa
siihen. Se oli tehty kahdesta aineesta, akasiapuusta
ja kullasta; siinä näemme esitettynä Jumala-ihmisen, Jeshuan Messiaan.
Mutta ei Jumala-ihminen ole esipihalla, se on, alennetussa ja kärsivässä
muodossaan, vaan pyhäkössä, se on, Hänen kunniakkaassa, kirkastetussa
muodossaan. Tosin Hän myös tässä kultaisessa loistossaan kantaa jotakin merkkiä
entisestä kärsimyksestään, kun verta vihmottiin tällekin alttarille, mutta se
veri oli tuotu ulkoapäin. Kaikki uhraaminen tällä
alttarilla oli kokonaan kielletty.
Niin on siis
Messias kirkkaudessaan; ei Hän voi enää kuolla, eikä sovitusuhria enää
tarvitakaan, sillä "Hän on yhdellä ainoalla
uhrilla ainiaaksi tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään" (Hebr.
10:14). Meidän Herramme ei siis enää tarvitse kärsiä, mutta
kärsimyksensä merkit Hänellä on mukana kirkkaudessaan, niin kuin Raamattu
sanoo, että "Hän meni oman verensä kautta kerta
kaikkiaan kaikkeinpyhimpään", "nyt ilmestyäkseen Jumalan kasvojen
eteen meidän hyväksemme" (Hebr. 9:12,24). Ja Johannes, jonka Herra
salli katsahtaa taivaan kirkkauteen, näki, kuinka "valtaistuimen
ja niiden neljän olennon ja vanhinten keskellä seisoi Karitsa, ikään kuin
teurastettu" (Ilm. 5:6). Ja toisen kerran Johannes näki Herran
lähtevän voittoretkelle antimessiaan joukkoja vastaan, ja silloin "Hänellä oli yllään vereen kastettu vaippa " (Ilm.
19:13). Näemme siis, että Herralla on kirkkaudessaankin kärsimisensä
merkkejä.
Messiaan
kirkkautta kuvaa myös se kultareunus eli seppele, joka oli tehty tämän
suitsutusalttarin ympäri. Korotettu ja kirkkauteensa
mennyt Herra esiintyy siis tässä kruunattuna. Tällaisia kunnian merkkejä
ei ollut esipihan esineissä; Messias esiintyi siellä alennustilassaan ja
kärsivänä, mutta pyhäkössä Hän on meidän edestämme kirkkaudessaan. Kuinka
valaisevaa ja ihanaa onkaan Jumalan lapselle nähdä Messias kuvattuna niin monen
esikuvan kautta! Hän, Herra ja Vapahtaja, tulee enemmän, kaikin puolin
tunnetuksi, ja usko kasvaa, toivo kirkastuu ja rakkaus saa uutta virikettä!
Suitsutusalttari esittää Messiasta meidän edestämme rukoilevana ja
meidän välittäjänämme. Jumalan Sana osoittaa meille monessa kohdassa, että suitsukkeen polttaminen Herran edessä on sydämen nöyrtymisen ja
rukouksen kuva. Daavid, "Jumalan mielen
mukainen mies", joka tarkoin käsitti ylimmäisen papin toiminnan
merkityksen suitsutusalttarin edessä, rukoilee sanoen: "Herra,
minä huudan Sinua, - -. Minun rukoukseni olkoon suitsutusuhri Sinun kasvojesi
edessä, minun kätteni kohottaminen olkoon ehtoouhri" (Ps. 141:2). Ja
Ilmestyskirja puhuu myös maljoista, jotka ovat "täynnä
suitsutuksia, jotka ovat pyhien rukoukset" (Ilm. 5:8); ja 8:3,4:ssä sanotaan: "Ja
tuli eräs muu enkeli ja asettui alttarin ääreen pitäen kultaista
suitsutusastiaa, ja hänelle annettiin paljon suitsuketta pantavaksi kaikkien
pyhien rukouksiin kultaiselle alttarille, joka oli valtaistuimen edessä. Ja
suitsukkeen savu nousi pyhien rukousten kanssa enkelin kädestä Jumalan
eteen."
Messiaasta
Raamattu sanoo hyvin selvästi, että Hän on meidän "puolustajamme
Isän tykönä" (1 Joh. 2:1), että "Hän
on Jumalan oikealla puolella, ja Hän myös rukoilee meidän edestämme"
(Room. 8:34); niin, "Hän elää aina
rukoillakseen meidän puolestamme" (Hebr. 7:25). Hän siis edustaa
meitä oikeana Ylimmäisenä pappina Jumalan valtaistuimen edessä.
Oi, minkä
ihanan lohdutuksen tämä tosiasia tuokaan jokaiselle Jumalan lapselle! Jumalan
kasvojen edessä on Herra, joka ei jätä lunastustyötään kesken, vaan
kaikkivaltiaana rukoilijana rukoilee omiensa edestä. Ja niin kuin hyvänhajuinen
suitsutus ei lakannut alttarilta, vaan joka päivä aamuin ja illoin sytytettiin
uutta, niin Jeshuan Messiaan esirukous omiensa
edestä ei koskaan lakkaa. Hän on uskollinen Ylimmäinen pappi
iankaikkisesti.
Olemmeko
milloinkaan oikein ajatelleet, mitä erikoisia
seurauksia on näistä Herramme esirukouksista? Ellemme, niin
käykäämme ajatuksissamme ilmestysmajalle. Katso, siellä seisoo kansa
esipihalla, ja ylipappi on juuri mennyt pyhäkköön täytetty hiilipannu
käsissään. Siellä hän seisoo kultaisen alttarin
edessä ja ripottaa sen päälle hienoa suitsuketta. Pian nousee
hyvänhajuinen savupilvi korkeuteen. Pappi nostaa kätensä ylöspäin, sydämestä ja
suusta nousevat rukoukset savun kanssa ylös Herran eteen. Kansa odottaa, ja
äkkiä vedetään oviverho syrjään; loistavin kasvoin ja kohotetuin käsin ilmestyy
ylimmäinen pappi kansan eteen, ja hänen mukanaan virtaa pyhäköstä hyvänhajuista
savua. Seisoessaan näin kansan edessä hän julistaa kaikkialle kuuluvalla
äänellä siunauksen, jonka Herra itse oli käskenyt julistaa: "Herra siunatkoon sinua ja varjelkoon sinua; Herra
valistakoon kasvonsa sinulle ja olkoon sinulle armollinen; Herra kääntäköön
kasvonsa sinun puoleesi ja antakoon sinulle rauhan" (4 Moos. 6:24-26), tämähän
oli vastaus, jonka Jumala, Hänelle ylennetyn suitsutussavun johdosta, antoi
kansalle ylimmäisen papin kautta.
Kuinka monta siunausta onkaan Jumalan armollisten vastausten kautta tullut
osaksemme, uskollisen
Ylimmäisen pappimme esirukousten johdosta! Ne ovat lukemattomat; oikein virtana
on tullut niitä siunauksia, joilla Jumala on siunannut meitä taivaallisissa
Messiaan kautta (Ef. 1:3). Messiaan kautta ja
tähden Isän rakkaus hymyilee alituisesti meitä kohtaan. Hänen
anteeksiantamuksensa, pitkämielisyytensä ja kaikki armolahjansa ovat meille
aina tarjolla. Muistakaamme se! Oi Herra, Sinulle olkoon kiitos ja ylistys!
Mutta
Messiaan kautta ovat myös kaikki Hänen omansa
tulleet omasta puolestaan rukoilijoiksi.
Pappien asema vanhan liiton aikana, "varjojen"
vallitessa, oli oikea esikuva uuden liiton
aikaisesta Jumalan lasten asemasta. Sillä
kaikki Jumalan lapset ovat Messiaan kautta pappeja Jumalan edessä, niin
kuin apostoli Pietari todistaa 1.Piet. 2:9. Ja
tällaisina he voivat itse rukoilla ja kantaa otollisia uhreja Jumalalle.
Raamattu puhuu tästä monessa kohdassa. Apostoli Pietari sanoo: "Ja rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi
huoneeksi, pyhäksi papistoksi, uhraamaan hengellisiä uhreja, jotka Jeshuan
Messiaan kautta ovat Jumalalle mieluisia" (1 Piet. 2:5). Ja
apostoli kirjoittaa hebrealaisille: "Uhratkaamme
siis Hänen kauttansa Jumalalle joka aika kiitosuhria, se on: niiden huulten
hedelmää, jotka Hänen nimeänsä ylistävät. Mutta älkää unhottako tehdä hyvää ja
jakaa omastanne, sillä senkaltaisiin uhreihin Jumala mielistyy" (Hebr.
13:15,16).
Siis ensiksi
tulee meidän, Hänen nimeään tunnustavien, antaa
Hänelle huultemme kiitosuhri. Herran kansan keskuudesta tulee
alituisesti nousta kiitosta ja ylistystä Herralle. Minä pelkään, veljeni ja
sisareni Herrassa, että me liian harvoin seisomme
kultaisen alttarin edessä ja liian vähän asetamme sille kiitoksen,
anomisen, kunnioituksen ja ylistyksen suitsuketta, liian vähän ollessamme
koolla Sanan ympärillä, liian vähän hiljaisessa kammiossamme.
Toiseksi
meidän tulee antaa uhriksi Herralle oma itsemme
ja kaikki, mitä meillä on. Näin
sanoo apostoli: "Niin minä Jumalan armahtavan
laupeuden kautta kehotan teitä, veljet, antamaan ruumiinne eläväksi, pyhäksi,
Jumalalle otolliseksi uhriksi; tämä on teidän järjellinen jumalanpalveluksenne"
(Room. 12:1). Silmämme, korvamme, kätemme, jalkamme, omaisuutemme. Kaikki
on siis laskettava Jumalan alttarille; ne kuuluvat Hänelle. Kuinka vähän tätä
oikein käsitetäänkään nykyaikana uskovaisina pidettyjen keskuudessa! Vihdoin
kuuluu Herran kansan otollisiin uhreihin myös hyvät
työt toisia Jumalan lapsia ja muitakin ihmisiä kohtaan. Tämän ovat apostolit selvästi osoittaneet. "Älkää unohtako hyväntekemistä ja jakelemista."
Tämäkin uhri on hyvin harvinainen meidän aikanamme, vaikka paljon
lahjoitetaankin kaikenlaisille laitoksille ja yhdistyksille. Sydämen tulisi olla henkilökohtaisessa rakkauden
yhteydessä vastaanottajan kanssa, jotta lahja voisi tulla Jumalalle otolliseksi
uhriksi. Jumalalle ei kelpaa muu mieli kuin rakkaus Jeshuan kautta. Oi,
jospa kasvaisimme rakkaudessa, jotta oikein käsittäisimme lähimmäistemme hätää
ja auttaisimme heitä oikealla tavalla kykymme ja omaisuutemme mukaan!
Lopuksi on tarpeen
aina muistaa, että lahjat ja uhrit Herralle
tulevat otollisiksi ainoastaan alttarin kautta. Meidän omat astiamme, joissa uhrit kannetaan, ja
keinomme ovat aivan mitättömiä; alttarin päälle pitää asettaa kaikki. Jeshua
sanoo: "Ilman Minua te ette voi mitään
tehdä"; ja apostolit sanovat, että uhrit on kannettava "Hänen kauttaan" (Hebr. 13:15). Messias on
alttari, jonka päälle uhrit on asetettava, ja silloin nousee suloinen tuoksu
niistä Jumalan eteen. Me itse, intomme, kykymme ja hyvyytemme; ne eivät valmista
otollisuutta Isän edessä. Ainoastaan Hänessä, "siinä
rakastetussa", me olemme otollisiksi tehdyt! Mutta Hänen kauttaan
ja Hänessä me olemme myös otolliset taivaalliselle Isälle. Kuinka ihanaa!
Nyt
siirrymme katselemaan pyhäkön toista merkillistä esinettä,
kultaista lampunjalkaa
Lue 2 Moos. 25:31-40 (kirjoituksen lopussa)
Kultaisen lampunjalan selityksestä huomaamme heti, että se oli täydellinen taideteos. Se oli
tehty puhtaasta kullasta; se oli taidokkaasti taottu ja puserrettu yhdestä
kappaleesta. Kolme haaraa oli kummallakin puolella, ja kussakin haarassa sekä
itse jalan varressa oli mantelinkukan muotoiset
kuvut, nuput ja kukkaset - kaikki yhdestä kappaleesta taidokkaasti
tehdyt. Jumala itse oli antanut Moosekselle
selityksen, kuinka se oli tehtävä, mutta lisäksi Hän
oli vielä vuorella näyttänyt hänelle sen muodon (25:40).
Tästä ymmärrämme, että lampunjalalla oli tärkeä merkitys "tulevan hyvän" esikuvien joukossa.
Tämän tärkeän merkityksen ymmärrämme vielä sen asemasta pyhäkössä. Ellei se
lamppujensa valolla olisi valaissut pyhäkköä, siellä olisi vallinnut
täydellinen pimeys. Sillä ulkonainen valo, joka valaisi esipihalla, ei päässyt
valaisemaan pyhäkköä. Sinne ei aurinko paistanut, eikä kuu eikä tähdetkään
yöllä, sillä ei siinä ollut ikkunaa, ja ovikin oli aina suljettu. Jumalan tahto
olikin, ettei luonnollinen valo, vaan pyhä ja
jumalallinen valo, jonka kantajaksi kultainen lampunjalka oli asetettu,
valaisisi taivaallisia esikuvia ja niiden edessä tapahtuvaa jumalanpalvelusta. Ne
seitsemän lamppua, jotka alituisesti paloivat, valaisivat pyhäkköä kirkkaalla
valollaan, niin että valo joka puolelta, seinistä ja esineistä, heijastui
kaikkialla. Lamppujen hoitamista varten tarvittavat esineet olivat myös tehdyt
hienosta kullasta.
Tässäkin
esikuvassa meidän eteemme asetetaan Messias. Hän näkyy tässä meille "maailman valkeutena". Sen Hän on
itsekin sanonut. Lampunjalassa ei ollut lainkaan akasiapuuta; se oli tehty
puhtaasta kullasta, joka kuvaa Messiaan jumalallista luontoa. Kaikki valo on etsittävä Jumalasta; ilman Häntä on kaikki
pimeyttä ja yötä. Koska nyt Herra Jeshua on "totinen
Jumala ja iankaikkinen elämä", on Hän myös iankaikkinen valkeus ja
sen kannattaja. Johannes sanoo evankeliuminsa alussa, että Hän oli ihmisten
valona jo ennen kuin Hän tuli ihmiseksi. Hän tuli maailmaan loistaakseen
pimeässä, "ja pimeys ei sitä käsittänyt.
Maailmassa Hän oli, ja maailma on Hänen kauttaan saanut syntynsä, ja maailma ei
Häntä tuntenut" (Joh. 1:4,5,10). Tästä ymmärrämme selvästi, että
Herramme Jeshua ei tullut maailman valkeudeksi vasta silloin, kun Hän ilmestyi
tänne ihmisenä, vaan Jumalana Hän oli jo ennen sitä, Jumalana Hän oli ihmisten
valkeutena, aivan kuten tämä puhtaasta kullasta tehtyesikuva ilmoittaa. Valon tuojana Messias oli todellinen Jumala. Mutta Hän tuli ihmiseksi, tähän heikkouden ja
katoavaisuuden muotoon, puhui meidän sanojamme, koki meidän inhimillisiä
vaikeuksiamme, vaelsi meidän silmiemme edessä - jotta me voisimme käsittää,
lähestyä ja omistaa tätä jumalallista valkeutta.
Messias
Jumalana on tuonut meille viheliäisille, pimeydessä vaeltajille, valoa; Hänen
kauttaan me saamme vaeltaa Jumalan valkeudessa!
Mutta
kultaisen lampunjalan esikuvassa on vielä jotain muutakin; paitsi Messiasta siinä esitetään myös Hänen
seurakuntaansa. Tässä esitetään
meille Messias, ei ainoastaan valon tuojana, vaan myös, mitä Hän aikojen
kuluessa saa aikaan maan päällä. Messias on näet
kokonaisen uuden sukukunnan kantapuu ja sukupuu, jossa on paljon oksia.
Kultaisen lampunjalan varresta lähti seitsemän haaraa lamppuineen, ja kaikki
yhdessä muodostivat yhden valon antajan. Apostoli Johannes sai armon kuvata
meille Jeshuan Messiaan ja Hänen seurakuntansa vaiheita läpi tulevien aikojen.
Aivan ensimmäiseksi hän näki seitsemän kultaista lampunjalkaa, se on seitsemän
lamppua samassa jalassa, joka lampunjalka oli todennäköisesti samanmuotoinen
kuin ilmestysmajan lampunjalka. Jumalan Poika itse selitti Johannekselle tämän
näyn sanoen: "Ne seitsemän lampunjalkaa ovat ne
seitsemän seurakuntaa " (Ilm. 1:20).
Seitsemän on Raamatussa täydellisyyden eli kokonaisuuden luku, ja me ymmärrämme, että seitsemällä
seurakunnalla tarkoitetaan tässä kaikkina aikoina ja kaikissa paikoissa maan
päällä elänyttä koko Jumalan seurakuntaa. Tässä seurakunnassaan Messias
ilmaisee itsensä ja toimii vielä tänä päivänäkin yhdessä omiensa kanssa.
Minkä
ihmeellisen ja ihanan kuvan tämä antaakaan meille: Messias ja Hänen omansa
pyhäkössä vuosituhansien kuluessa! Messiaan omat ovat niin lähellä Häntä, että
ovat yhtä Hänen kanssaan, niin kuin Hän
maan päällä ollessaan on rukoillut (Joh. 17:21). Ja
koska he ovat yhtä Hänen kanssaan, he tulevat myös osallisiksi, ei ainoastaan
Hänen verensä pelastavasta voimasta, vaan myös Hänen
jumalallisesta luonnostaan. Sen sanovat apostolit aivan selvästi. (esim. 2 Piet. 1:4). Apostoli sanoo hebrealaisille: "Sillä sekä Hän, joka pyhittää, että ne, jotka
pyhitetään, ovat kaikki alkuisin yhdestä" (Hebr. 2:11). Ja apostoli
Johannes sanoo: "Sellainen kuin Hän on, sellaisia
mekin olemme tässä maailmassa" (1 Joh. 4:17).
Ainoastaan
Messiaassa ja Hänen kauttaan, joka on meidän kultainen lampunjalkamme, me
saamme jumalallista valoa, avatut silmät ja kuulevat korvat, osallisuuden
lunastuksesta, jonka Hän on meille valmistanut. Ainoastaan
Hänen valkeudessaan me näemme valkeuden. Ellei Hän olisi tullut, eivät
esikuvat itsessään olisi voineet vaikuttaa mitään; ja Hänen kauttaan ovat
esikuvatkin tulleet meille eläviksi.
Mutta mitä
Hän on tehnyt, sitä tulee myös Hänen seurakuntansa tehdä: heidän tulee samoin kantaa valoa pimeyteen. Niin
kuin lampunjalan haarat palvelivat samaa asiaa kuin varsi ja koko lampunjalka
yhteisesti, niin tulee kaikkien Herran omienkin kantaa valoa niin kuin Herra
itse. Apostoli sanoo: "Jumala, joka sanoi:
'Loistakoon valkeus pimeydestä', on se, joka loisti sydämeemme, että Jumalan
kirkkauden tunteminen, sen kirkkauden, joka loistaa Messiaan kasvoissa,
levittäisi valoansa'" (2 Kor. 4:6).
Jumalan
lapset, tietäkää, että olette "perustetut ja
rakennetut" Hänen, kultaisen lampunjalan, päälle, ja teidän tulee
myös tehdä samaa kuin Hän, teidän tulee antaa valoa. Hän on sanonut: "Minä olen maailman valkeus"; mutta sitä Hän
sanoo teistäkin. "Te olette maailman valkeus"
(Matt. 5:14). Apostoli sanoo, että Jumalan
lapset loistavat tähtinä kieron ja nurjan sukukunnan keskellä maailmassa (Fil.
2:15). Mutta muistakaamme aina, että kaiken valon antamisen tulee
tapahtua Hänessä. Jos joku Jumalan lapsi alkaisi loistaa ja antaa
meille valoa omassa viisaudessaan tai hurskaudessaan, niin ei hänestä tule
muuta kuin savuava kekäle.
Sangen
tärkeitä olkoot siis meille nämä kysymykset: Kuinka
minä valaisen maailmassa nykyään, kuinka sinä, kuinka me kaikki? Näkeekö
maailma meissä todella Messiaan? Onko meidän antamamme valo sekä rakkaudesta lähtenyttä
että totuudessa nuhtelevaa? Vetääkö se ihmisiä Messiaan luo? Kirkastuuko Jumala
ja Messias meidän vaelluksemme kautta? Vai
asetammeko me valomme "vakan alle" ja tuotamme häpeää Messiaalle ja
Hänen seurakunnalleen? Ei tässä ole erotusta oppimattomien, ylhäisten
eikä alhaisten välillä; köyhä ja halpa saattaa usein antaa itsestään
kirkkaampaa valoa kuin ylhäinen ja oppinut.
Siitä
huolimatta, että olemme itsessämme heikkoja ja huonoja, antakaamme valon
loistaa vaelluksessamme siinä asemassa ja toimessa,
johon Herra on meidät asettanut. Muistakaamme aina, että valo on Hänen, ja levittäkäämme valoa nöyryydessä,
kuuliaisuudessa, kärsivällisyydessä, rakkaudessa ja totuudessa. Ja vaeltakaamme
valona niin kauan kunnes Hän tulee. "Olkoot teidän
kupeenne vyötetyt ja lamppunne palamassa; ja olkaa te niiden ihmisten
kaltaiset, jotka herraansa odottavat" (Luuk. 12:35,36).
Vihdoin
siirrymme katselemaan kolmatta pyhäkössä olevaa vertauskuvallista esinettä,
näkyleipäpöytää
Lue 2 Moos. 25:23-30; 3 Moos.
24:5-9 (kirjoituksen lopussa)
Näkyleipäpöytä oli pyhäkön oikealla sivulla. Se oli tehty
akasiapuusta ja päällystetty kullalla. Kooltaan se oli pienehkö, kaksi
kyynärää pitkä, kyynärän levyinen ja puolitoista korkea. Mutta merkillistä on
se, että tämä esine oli ns. kaksinkertaisesti kruunattu; kultainen vanne eli
seppele oli tehty pöydän ympäri, ja sitä paitsi siinä oli kämmenen levyinen
kultainen lista ylälaidassa, joten pöydälle asetetuilla tavaroilla oli ikään
kuin suojus. Tälle "puhtaalle" eli "hienolle" pöydälle,
kuten Herra itse sitä myös nimittää, asetettiin
joka sapatti kaksitoista hienoista jauhoista tehtyä happamatonta leipää,
Israelin lasten heimojen luvun mukaan. Tämä
oli oikein kuninkaallinen ruokapöytä; tähän asetettiin näkyleivät "Herran eteen israelilaisten antina; se on ikuinen
liitto". Ja tämän aterian söivät Herran edessä pyhäkössä palvelusta toimittavat papit joka sapatti, kun
uudet leivät asetettiin pöydälle; se oli Herran määräyksen mukaan heidän
ikuisena oikeutenaan.
Jokainen
käsittää helposti, että näkyleipäpöydän tarkoitusta ajatellessamme meidän tulee
kiinnittää päähuomio pöydälle asetettaviin leipiin. Ne
olivat liiton kansan leipiä. Jumala tahtoi kansan aina muistavan sitä liittoa,
jonka Hän oli tehnyt heidän kanssaan. Ja ne, jotka olivat kansan
edustajina Jumalan edessä, nauttivat niitä pyhäkössä. Jumala kattaa tässä
pöydän kansalleen. Kansa tunnustaa itsensä Herran kansaksi, joka saa Häneltä
ravinnon ja kaikki. Ja jos kysymme, mikä oli tämän näkyleipäpöydän
esikuvallinen merkitys, niin Jumalan Sana antaa meille siihen kylliksi valoa. Jumala on valmistanut iankaikkisen liiton oman Poikansa
kautta. Jeshua Messias on se "liiton
enkeli", jota Jumala esikuvissa esitti, ja jonka profeetat
ennustivat tulevan maailmaan. Ja tämä liiton enkeli, Jumalan
ja ihmisten välinen Välimies, Hän on ihmisen sielun oikea ravinto, Hän
on iankaikkisen elämän antaja. Pyhäkön kultainen
pöytä leipineen esittää epäilemättä Jeshuaa Messiasta, Jumal-ihmistä, elämän
leivän antajana.
Herramme
Jeshua itse sanoo: "Minä olen elämän leipä; joka
tulee Minun tyköni, se ei koskaan isoa, ja joka uskoo Minuun, se ei koskaan
janoa" (Joh. 6:35). Leipä on murrettava ja nautittava, jotta se
voisi tulla ravinnoksi. Samoin myös Jeshua tehtävänsä päätettyään murrettiin ja
tuli iankaikkisesti kelpaavaksi ravinnoksi. Kuinka tärkeä tämä asia on,
osoittaa meille selvästi ehtoollinen, se pyhä ateria, jonka Jeshua asetti
opetuslapsilleen "muistokseen". Siinä
Herra sanoo meille yhä vielä: "Ottakaa ja
syökää", "ottakaa ja juokaa"!
Tällaista
totisen "elämän leivän" nauttimista
kuvaa meille näkyleipien syöminen pyhäkössä.
Kuinka juhlallinen ja ihana olikaan se hetki, jolloin ylimmäinen pappi
poikineen, so. pappien kanssa, määrättynä aikana sapattina vetivät oviverhon
syrjään ja astuivat pyhäkköön näkyleipäpöydän eteen! Siinä oli jumalallinen
ateria; he saivat olla vieraina Herran pöydässä. He
eivät tulleet syntejänsä tunnustamaan tai suurta uhria uhraamaan, vaan he
tulivat Herran läsnä ollessa juhlaa viettämään. Herra oli isäntänä
kattanut heille pöydän, ja he, palvelijoina, saivat nauttia isäntänsä lahjoja.
Epätietoista on, oliko siellä jotain juotavaakin, mutta mahdollistahan se on,
kun pöytäkalustoon kuuluivat myös kultaiset maljat ja kupit, joita etupäässä
käytettiin uhreissa (2 Moos. 25:29).
Tällainen
ihmeellinen ja ihana oikeus on kaikilla Jumalan lapsilla, sillä hehän ovat "pappeja" Jumalan edessä: he saavat käydä
vapaasti aterialle Jumalan pöytään ja ilolla nauttia Hänen lahjojaan
vahvistuksekseen ja elämäkseen. Se ei tapahdu
ainoastaan Herran ehtoollisessa, vaan muulloinkin.
Oi, rakkaat
ystävät, meidän tulee myös kasvaa ja vahvistua
uskossa, niin että hengellisistä lapsista tulisi nuorukaisia ja neitosia ja
heistä täysi-ikäisiä uskossa ja totuudessa. Tätä varten meidän on tarvis
saada ravintoa Messiaasta ja Messiaan kautta. Jos meiltä siis puuttuu jotakin,
jos uuvumme tiellä tai huomaamme erehtyneemme tai pysähtyneemme pääsemättä
eteenpäin, niin ammentakaamme uutta voimaa Hänestä. Hän on valmistanut meille
runsaan pöytänsä. Uskokaamme Hänelle heikkoutemme ja luottakaamme täysin
Häneen! Hänhän ei ole ainoastaan meidän syntiemme
sovitus, vaan myös voimamme ja rauhamme; itsessämme ja itsestämme emme
ole kelvolliset mihinkään.
Ottakaamme
sen tähden Messias uskomme vahvistajaksi. Ilman Häntä emme voi voittaa vihollisiamme, "saatanaa, maailmaa ja omaa lihaamme". Sen
tähden opetuslapsetkin hartaasti katsoivat Mestariinsa pyytäen: "Herra, lisää meille uskoa." Ottakaamme
Messias rakkauden ravitsijaksi, sen
rakkauden, jonka Hän Pyhän Hengen kautta on vuodattanut meidän sydämeemme. Ottakaamme
Hänet toivon perustajaksi, sen
toivon, joka ei koskaan "anna häpeään joutua".
Jeshua
Messias on meidän elämämme, meidän ruokamme, koko meidän onnemme ja nautintomme
lähde. Ja mitä enemmän me Hänen antimiaan nautimme, sitä palavammaksi tulee
halumme saada kerran taivaassa nähdä Hänet sellaisena kuin Hän on ja iloita
Hänen kirkkaudessaan.
Kaikkia
heikkoja, arkailevia veljiä ja sisaria tahtoisin tässä kohden erikoisesti
puhutella ja kehottaa. Koska olet Jumalan lapsi uskon kautta Jeshuaan Messiaan,
niin sinulla on myös oikeus, Jumalan papilliseen valtakuntaan kuuluvana, astua
aterialle Herran rikkaaseen pöytään. Sinulla on
sama oikeus kuin apostoleilla ja kaikilla muilla pyhillä. Astu vain
sisään aterioimaan! Ja ethän sinä omilla ruuillasi voikaan elää; ja oma
vanhurskautesi on niin kuin saastainen puku, joka ei kelpaa mihinkään. Astu
sisään, pöytä on katettu sinuakin varten! Ja kun kerran olet jotakin tältä
rikkaalta pöydältä saanut nauttia, niin nauti edelleen. Messias on kaikkia
aikoja varten. Ilman Häntä ei kukaan Jumalan lapsista voi tulla toimeen. Niin
voimme siis vaikka kuinka heikkoina ja halpoina turvallisesti astua
taivaalliselle aterialle.
Se ei ole
meiltä kielletty! Mitä sanoisimmekaan, Jumala itsehän kutsuu suuressa armossaan
ja rakkaudessaan; ottakaa ja syökää, ottakaa ja juokaa; täyttykää huoneeni
runsaista tavaroista! (Ps. 36:9) "Joka tahtoo,
ottakoon elämän vettä lahjaksi" (Ilm. 22:17). "Jos joku janoaa, niin
tulkoon Minun tyköni ja juokoon" (Joh. 7:37). Niin, Herra valittaa
sitä, ettei tulla Hänen tykönsä, kun Hän sanoo: "Minun
kansani on tehnyt kaksinkertaisen synnin: Minut, elävän veden lähteen, he ovat
hyljänneet, ja ovat hakanneet itselleen vesisäiliöitä, särkyviä säiliöitä,
jotka eivät vettä pidä" (Jer. 2:13). Ja Hän varoittaa meitä
etsimästä ravintoa ja nautintoa muualta, sanoen: "Miksi
annatte rahan siitä, mikä ei ole leipää, ja työnne ansion siitä, mikä ei
ravitse? Kuulkaa Minua, niin saatte syödä hyvää, ja teidän sielunne virvoittuu
lihavuuden ääressä" (Jes. 55:2). Herra kutsuu ja tarjoaa! Oi, jospa
kerrankin oikein käsittäisimme Jumalan suuria tarkoituksia ja ilolla
rientäisimme Hänen armopöytänsä ääreen!
Messias on "elämän leipä", ja tästä "elämän leivästä" tulevat osallisiksi kaikki
Jumalan lapset, siitä huolimatta, missä tilassa ja toimessa he ovat täällä maan
päällä. Köyhät ja rikkaat, nuoret ja vanhat, oppineet ja oppimattomat; kaikki
he saavat osansa samasta leivästä. Apostoli sanoo: "Koska
leipä on yksi, niin me monet olemme yksi ruumis; sillä me olemme kaikki tuosta
yhdestä leivästä osalliset" (1 Kor. 10:17).
Tällaiseen
yhteyteen perustuu veljellinen rakkaus, joka on kaikkien uskovaisten
tuntomerkki. Osallisuus samasta leivästä tuo mukanaan yhteyden siellä ylhäällä
ja yhteyden täällä maan päällä, Kaikki tulee Hänestä. Hänelle, Karitsalle ja
iankaikkiselle Ylimmäiselle papille, olkoon kunnia ja ylistys!
Ivan Veniaminovitsh
Kargel Haku Esikuvat puhuvat 23 osaa https://tutkitaankirjoituksia.blogspot.com/2020/01/esikuvat-puhuvat-kooste-23-osaa.html
Kuka oli Ivan Kargel
https://tutkitaankirjoituksia.blogspot.com/2020/01/uskon-sankari-ivan-veniaminovitsh-kargel.html
2 Moos. 30:1-10
30:1 "Tee myös alttari suitsutuksen polttamista varten;
tee se akasiapuusta.
30:2 Olkoon se kyynärän pituinen ja kyynärän levyinen, siis neliskulmainen, ja kahta kyynärää korkea; sen sarvet olkoot samaa kappaletta kuin sekin.
30:3 Ja päällystä se puhtaalla kullalla, sekä sen levy että sivut ympärinsä ja sen sarvet; ja tee kultareunus sen ympäri.
30:4 Ja tee siihen kaksi kultarengasta; pane ne reunuksen alle, kummallekin sivulle, molempiin sivukappaleihin. Ne olkoot niiden korentojen pitiminä, joilla alttari on kannettava.
30:5 Ja tee korennotkin akasiapuusta ja päällystä ne kullalla.
30:6 Ja aseta se lain arkin edessä olevan esiripun eteen, niin että se tulee armoistuimen kohdalle, joka on lain arkin päällä ja jossa minä sinulle ilmestyn.
30:7 Ja Aaron polttakoon sen päällä hyvänhajuista suitsutusta; joka aamu, kun hän laittaa lamput kuntoon, hän polttakoon sitä.
30:8 Samoin myös, kun Aaron iltahämärässä nostaa lamput paikoilleen, hän polttakoon sitä. Tämä olkoon teillä jokapäiväinen suitsutusuhri Herran edessä sukupolvesta sukupolveen.
30:9 Älkää uhratko sen päällä vierasta suitsutusta älkääkä polttouhria tai ruokauhria; älkää myöskään vuodattako juomauhria sen päällä.
30:10 Ja Aaron toimittakoon kerran vuodessa sen sarvien sovituksen; sovitukseksi uhratun syntiuhrin verellä hän toimittakoon kerran vuodessa sen sovituksen, sukupolvesta sukupolveen. Se on korkeasti-pyhä Herralle."
30:2 Olkoon se kyynärän pituinen ja kyynärän levyinen, siis neliskulmainen, ja kahta kyynärää korkea; sen sarvet olkoot samaa kappaletta kuin sekin.
30:3 Ja päällystä se puhtaalla kullalla, sekä sen levy että sivut ympärinsä ja sen sarvet; ja tee kultareunus sen ympäri.
30:4 Ja tee siihen kaksi kultarengasta; pane ne reunuksen alle, kummallekin sivulle, molempiin sivukappaleihin. Ne olkoot niiden korentojen pitiminä, joilla alttari on kannettava.
30:5 Ja tee korennotkin akasiapuusta ja päällystä ne kullalla.
30:6 Ja aseta se lain arkin edessä olevan esiripun eteen, niin että se tulee armoistuimen kohdalle, joka on lain arkin päällä ja jossa minä sinulle ilmestyn.
30:7 Ja Aaron polttakoon sen päällä hyvänhajuista suitsutusta; joka aamu, kun hän laittaa lamput kuntoon, hän polttakoon sitä.
30:8 Samoin myös, kun Aaron iltahämärässä nostaa lamput paikoilleen, hän polttakoon sitä. Tämä olkoon teillä jokapäiväinen suitsutusuhri Herran edessä sukupolvesta sukupolveen.
30:9 Älkää uhratko sen päällä vierasta suitsutusta älkääkä polttouhria tai ruokauhria; älkää myöskään vuodattako juomauhria sen päällä.
30:10 Ja Aaron toimittakoon kerran vuodessa sen sarvien sovituksen; sovitukseksi uhratun syntiuhrin verellä hän toimittakoon kerran vuodessa sen sovituksen, sukupolvesta sukupolveen. Se on korkeasti-pyhä Herralle."
2 Moos. 25:31-40
25:31 Ja tee myös seitsenhaarainen lamppu puhtaasta
kullasta. Tee lamppu
jalkoineen ja varsineen kohotakoista tekoa; sen kukkakuvut, nuput
kukkalehtineen, olkoot samaa kappaletta kuin se.
25:32 Kuusi haaraa lähteköön lampun sivuista, kolme haaraa toisesta sivusta ja kolme haaraa toisesta sivusta.
25:33 Toisessa haarassa olkoon kolme mantelinkukan muotoista kukkakupua, nuppua kukkalehtineen, ja toisessa haarassa samoin kolme mantelinkukan muotoista kukkakupua, nuppua kukkalehtineen; näin olkoon jokaisessa kuudessa haarassa, jotka lampusta lähtevät.
25:34 Mutta lampussa itsessään olkoon neljä mantelinkukan muotoista kukkakupua, nuppua kukkalehtineen.
25:35 Yksi nuppu olkoon aina jokaisen haaraparin alla niistä kuudesta haarasta, jotka lampusta lähtevät.
25:36 Nuput ja haarat olkoot samaa kappaletta kuin se; olkoon se kauttaaltaan samaa kohotakoista tekoa, puhdasta kultaa.
25:37 Ja tee siihen seitsemän lamppua, ja lamput asetettakoon niin, että seitsenhaarainen lamppu heittää valonsa etupuolelle.
25:38 Ja sen lamppusakset ja karstakupit olkoot puhdasta kultaa.
25:39 Yhdestä talentista puhdasta kultaa tehtäköön sekä se että kaikki nämä kalut.
25:40 Ja katso, että teet ne sen kaavan mukaan, joka sinulle niistä vuorella näytettiin."
25:32 Kuusi haaraa lähteköön lampun sivuista, kolme haaraa toisesta sivusta ja kolme haaraa toisesta sivusta.
25:33 Toisessa haarassa olkoon kolme mantelinkukan muotoista kukkakupua, nuppua kukkalehtineen, ja toisessa haarassa samoin kolme mantelinkukan muotoista kukkakupua, nuppua kukkalehtineen; näin olkoon jokaisessa kuudessa haarassa, jotka lampusta lähtevät.
25:34 Mutta lampussa itsessään olkoon neljä mantelinkukan muotoista kukkakupua, nuppua kukkalehtineen.
25:35 Yksi nuppu olkoon aina jokaisen haaraparin alla niistä kuudesta haarasta, jotka lampusta lähtevät.
25:36 Nuput ja haarat olkoot samaa kappaletta kuin se; olkoon se kauttaaltaan samaa kohotakoista tekoa, puhdasta kultaa.
25:37 Ja tee siihen seitsemän lamppua, ja lamput asetettakoon niin, että seitsenhaarainen lamppu heittää valonsa etupuolelle.
25:38 Ja sen lamppusakset ja karstakupit olkoot puhdasta kultaa.
25:39 Yhdestä talentista puhdasta kultaa tehtäköön sekä se että kaikki nämä kalut.
25:40 Ja katso, että teet ne sen kaavan mukaan, joka sinulle niistä vuorella näytettiin."
2 Moos. 25:23-30
25:23 Ja tee pöytä akasiapuusta, kahden
kyynärän pituinen, kyynärän levyinen ja puolentoista kyynärän korkuinen.
25:24 Ja päällystä se puhtaalla kullalla ja tee siihen kultareunus yltympäri.
25:25 Ja tee sen ympäri kämmenen korkuinen lista ja listan ympäri kultareunus.
25:26 Ja tee siihen neljä kultarengasta ja kiinnitä renkaat sen neljään kulmaan, kunkin neljän jalan kohdalle.
25:27 Renkaat olkoot juuri listan alla niiden korentojen pitiminä, joilla pöytä on kannettava.
25:28 Ja tee ne korennot akasiapuusta ja päällystä ne kullalla, ja niillä on pöytä kannettava.
25:29 Tee myös siihen vadit ja kupit, kannut ja maljat, joista juomauhrit vuodatetaan; tee ne puhtaasta kullasta.
25:30 Ja pidä aina minun edessäni pöydällä näkyleivät.
25:24 Ja päällystä se puhtaalla kullalla ja tee siihen kultareunus yltympäri.
25:25 Ja tee sen ympäri kämmenen korkuinen lista ja listan ympäri kultareunus.
25:26 Ja tee siihen neljä kultarengasta ja kiinnitä renkaat sen neljään kulmaan, kunkin neljän jalan kohdalle.
25:27 Renkaat olkoot juuri listan alla niiden korentojen pitiminä, joilla pöytä on kannettava.
25:28 Ja tee ne korennot akasiapuusta ja päällystä ne kullalla, ja niillä on pöytä kannettava.
25:29 Tee myös siihen vadit ja kupit, kannut ja maljat, joista juomauhrit vuodatetaan; tee ne puhtaasta kullasta.
25:30 Ja pidä aina minun edessäni pöydällä näkyleivät.
3
Moos. 24:5-9
24:5 Ja ota lestyjä jauhoja ja
leivo niistä kaksitoista kakkua; joka kakussa olkoon niitä kaksi kymmenennestä.
24:6 Ja lado ne päälletysten kahteen pinoon, kuusi pinoonsa, aitokultaiselle pöydälle Herran eteen.
24:7 Ja pane pinojen päälle puhdasta suitsuketta leipien alttariuhriosana uhriksi Herralle.
24:8 Sapatti sapatilta hän aina asettakoon ne Herran eteen israelilaisten antina; se on ikuinen liitto.
24:9 Ne olkoot Aaronin ja hänen poikiensa omat, ja he syökööt ne pyhässä paikassa, sillä ne ovat korkeasti-pyhät; ne ovat hänen ikuinen osuutensa Herran uhreista.
24:6 Ja lado ne päälletysten kahteen pinoon, kuusi pinoonsa, aitokultaiselle pöydälle Herran eteen.
24:7 Ja pane pinojen päälle puhdasta suitsuketta leipien alttariuhriosana uhriksi Herralle.
24:8 Sapatti sapatilta hän aina asettakoon ne Herran eteen israelilaisten antina; se on ikuinen liitto.
24:9 Ne olkoot Aaronin ja hänen poikiensa omat, ja he syökööt ne pyhässä paikassa, sillä ne ovat korkeasti-pyhät; ne ovat hänen ikuinen osuutensa Herran uhreista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti